Ako zostať fit po päťdesiatke

Kto si chce uchovať dobré zdravie aj po päťdesiatke, mal by podľa odborníkov upraviť svoj cvičebný režim aj zloženie stravy. Viete ako na to?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Postupom času v tele ubúda svalová hmota a narastá podiel tuku. Objavuje sa cukrovka, vysoký krvný tlak, rednú kosti a hrozia zlomeniny. S pribúdajúcim vekom mnoho ľudí užíva lieky, čo zhoršuje trávenie. Často majú nadváhu. Nikdy nie je neskoro schudnúť a znížiť tak riziko zdravotných problémov. S poklesom hmotnosti veľmi pravdepodobne klesne aj tlak a zlepší sa existujúca cukrovka.

Ideálny šport pre ľudí nad päťdesiat rokov je chôdza. Vyvarovať by sa mali skokov a švihového cvičenia a cvikov so zadržiavaním dychu. Trénovať by mali rovnováhu, koordináciu a stabilitu. S vekom tieto schopnosti klesajú, takže je vyššie riziko úrazu.

Odborníci varujú pred radikálnymi zmenami stravovacích návykov. Zmena má byť postupná. Nie je nutné snažiť sa dosiahnuť ideálnu hmotnosť, ale udržiavať sa v kondícii. U seniorov je lepšia mierna nadváha. Jednak je to určitá ochrana kostí a tiež, keď ochorejú, ľahšie chorobu zvládnu.

Pre vyšší vek je typické, že sa tvorí menej slín a tráviacich enzýmov, zhoršuje sa schopnosť žuvania a chuťové vnemy sú obmedzené. Zhoršuje sa aj schopnosť vstrebať živiny. U ľudí nad 80 rokov sú bežné známky podvýživy, a to aj keď sú obézni, pretože väčšina má zlé zloženie jedálneho lístka a nedostáva potrebné živiny.

Strava by mala byť pestrá, jesť by mal človek pravidelne, obmedziť príjem tukov a jednoduchých sacharidov a zvýšiť príjem zeleniny, mliečnych výrobkov, chudého mäsa a rýb. Dôležitý je pitný režim. Starší ľudia majú znížený pocit smädu. Obávajú sa piť, aby nemuseli hľadať WC. Mali by piť celý deň v menších dávkach, telo tak tekutiny lepšie využije. Vhodná je voda, ovocný čaj alebo ovocný džús riedený vodou.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 18 888
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 288
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 591
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 8 945
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 344
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 067
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 233
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 993
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 309
  10. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 2 984