Ergonómia je veda zaoberajúca sa optimalizáciou ľudskej činnosti, a to hlavne vhodnými rozmermi a tvarmi nástrojov. Jej snahou je, aby používané predmety svojím tvarom čo najlepšie zodpovedali pohybovým možnostiam, prípadne rozmerom ľudského tela. Napríklad vhodne navrhnutá ergonomická ceruzka alebo pero má nenútene napomáhať vytvoreniu správnych návykov pri písaní.
Ruka by mala byť uvoľnená
Hlavne pri malých deťoch by sme mali dbať na to, ako majú správne držať ceruzku alebo pero, či pri písaní netlačia na papier a pod. To, ako držíme v ruke pero alebo ceruzku, má veľký význam pri efektivite písania a fyzickej záťaži ruky. Pri správnom – tzv. štipkovom úchope pera by ceruzka alebo pero mali ležať na poslednom článku prostredníka, zhora by ju malo pridŕžať bruško ukazováka a zboku bruško palca. Ukazovák by nemal byť prehnutý a celá ruka by mala byť uvoľnená, bez kŕča.
Deti by mali používať pero, ktoré im hneď ideálne sadne do ich neskúsenej ruky a pomôže im intuitívne v hľadaní správneho úchopu. Je úplne logické, že dĺžka a sila ceruzky/pera pre začiatočníkov by mala byť kompatibilná s anatómiou detskej ruky. Pero pre dospelých nie je vhodné pre deti. Písacia pomôcka by mala byť prispôsobená pravákovi či ľavákovi.
Začína sa už v škôlke
Dávať pozor na správne držanie pera by mali nielen učitelia, ale aj rodičia. Medzi špeciálnych pedagógov, ktorí sa zameriavajú na grafomotoriku a ergonómiu písania u detí patrí aj PaedDr. Yveta Heyrovská. „Do poradne mi prichádzajú rodičia s malými školákmi, začíname riešiť grafomotorický problém, ale výučba medzitým beží ďalej a dieťa nestíha. Preto uprednostňujeme spoluprácu s učiteľkami v materskej škole. Ak má dieťa problémy s úchopom ceruzky, vyhýba sa maľovaniu a pod., vie to učiteľka veľmi dobre rozpoznať a erudovane všetko rodičom vysvetliť.“
Kvalitné pastelky a ceruzky
Dôležitou súčasťou kvalitného písania je zrak. „V škôlkach je vhodné zaviesť ortoptický screening,“ hovorí Yveta Heyrovská. „Najlepšie je odhaliť zrakovú odchýlku vo veku 2 – 3 rokov. Až potom je vhodné zaoberať sa riešením grafomotoriky u detí. Mnohé príznaky ako písanie nad riadok, pod riadok, neudržanie proporcionality písma, natáčanie ruky, hlavy, mnohokrát celého tela, predlôh, už zmienená nechuť k maľovaniu atď., sú spoločné tak pre očné chyby, ako aj pre grafomotorickú nedostatočnosť.“
Aby sa problém dal riešiť, je okrem práce s dieťaťom vhodné poskytnúť mu aj ergonomické pomôcky. K tomu Heyrovská dodáva: „V tomto prípade vedieme deti k tomu, že individualizovaná výbava je pomôckou osobnej potreby rovnako ako okuliare, zubný strojček a pod., ktorá sa nepožičiava. Preto vždy odporúčame jedno riešenie – nakúpiť kvalitné pastelky a ceruzky pre všetkých.“
Aby sa hrot ľahko kĺzal po papieri
Nesprávne držanie pera totiž vedie k mnohým negatívnym dôsledkom, ako vysvetľuje PaedDr. Yveta Heyrovská: „Zlý úchop alebo iná nedostatočnosť v jemnej motorike ruky môžu zapríčiniť značnú bolestivosť ruky, jej rýchlu únavu s následnou chybovosťou v písaní, potenie, stres a tým aj veľmi nepríjemné pocity detí pri písaní a kreslení. V prípade neporušeného vývoja jemnej motoriky môže byť zlý úchop zapríčinený imitáciou nevhodného vzoru držania písacieho náčinia, t. j. vzoru rodičov, súrodenca či pedagógov. Dôsledky sú však rovnaké.“
Učitelia a rodičia by mali dbať na to, aby sa stopa pera po papieri ľahko kĺzala. Hrot, ktorý pri písaní „škriabe“, núti dieťa na pero pritlačiť, ruka sa dostáva do napätia a rýchlo sa tak unaví. Bez ohľadu na to, že neurovnané písmo sa po nejakom čase stane zvykom, ktorého sa dieťa len ťažko zbavuje. Pani doktorka Heyrovská k tomu dodáva: „Pero v prvej triede môže pri nerešpektovaní individualizácie vývoja grafomotorických schopností spôsobiť negatívnu skúsenosť do vyšších ročníkov.“
Ako vybrať správne pero?
PaedDr. Heyrovská dáva jednu všeobecnú radu. Výrobcov ergonomických pomôcok je na trhu viac a trh je dnes dostatočne zásobený, takže si dieťa môže vybrať. Aby bol výber čo najlepší, odporúčame rodičom navštíviť kamenné obchody, kde si môžu s deťmi pomôcku vyskúšať, ideálne je pri tomto skúšaní sedieť pri stole.
Ďalšou možnosťou je poradiť sa s kolegami v materských a základných školách, na čo sa má rodič s dieťaťom sústrediť. Ak si pedagóg vytipuje konkrétnu pomôcku, možno ju kúpiť v kamennom obchode aj v supermarketoch. „Prevencie nie je nikdy dosť a ergonomický program nemôže uškodiť zdravému dieťaťu, naopak, môže pomôcť riešiť začínajúci problém u iného dieťaťa,“ hovorí Yveta Heyrovská.