Čo robiť, aby imunita nezlyhávala

Ľudské telo je zložitý „živý stroj" a svoju ochranu pred rôznymi škodlivými vplyvmi – napríklad UV žiarením, horúčavou či rôznymi mikroorganizmami si zabezpečuje viacerými sústavami. Okrem kože, ktorá tvorí obrannú bariéru medzi vonkajším a vnútorným pros

Svoju imunitu odporíte konzumáciou niektorých potravín, príkladom sú jogurty, musia však obsahovať živé kultúry prospešných baktérií.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

tredím, je dôležitým ochrancom aj imunitný systém.

Dôležitú časť imunitného systému tvorí lymfatická sústava, jej aktívnou súčasťou je lymfa – tekutina, ktorá sa vytvára z medzibunkovej tekutiny. Pozdĺž týchto ciev sú v tele rozptýlené lymfatické uzliny, ktoré spĺňajú úlohu akéhosi filtra.

Tvoria sa v nich lymfocyty – imunitné bunky, ktoré nás chránia pred cudzorodými mikroorganizmami. Súčasťou lymfatickej sústavy sú aj orgány ako týmus, slezina a takisto aj kostná dreň a lymfatické tkanivá ako napríklad mandle alebo lymfatické tkanivo sústredené pozdĺž tráviaceho traktu.

Imunitná odpoveď

Jej podstatou jerozpoznanie vlastného a nevlastného. Všetky bunky imunitného systému vytvárajú komplex regulačných a výkonných látok, no iba špecializované bunky vytvárajú protilátkové molekuly – imunoglobulíny. Všetky tieto molekuly sú tiež súčasťou imunitného systému. Imunitný systém spolu s nervovým a endokrinným systémom vytvárajú integrovaný celok. Funkcie týchto systémov sa pri väčšine fyziologických dejov navzájom neodlučiteľne prelínajú a dopĺňajú.

Nielen infekcie

Imunitný systém má v prvom rade úlohu rozlišovať cudzie a vlastné. Bežne vžitá predstava je, že úloha imunitného systému spočíva v boji s infekciou. Je to však len jedna z jeho funkcií. Imunitný systém tiež likviduje staré bunky, ktoré už splnili svoje poslanie a nie sú pre organizmus prínosom alebo ho zaťažujú.

Ochraňuje nás aj pred omylmi, ktoré sa môžu vyskytnúť pri reprodukcii buniek, čím zabraňuje vzniku malignít. Za určitých okolností však môže vzniknúť situácia, že imunitný systém sa podieľa aj na patologických procesoch (imunodeficientné stavy, autoimunitné ochorenia, alergie).

Najviac jej je v bruchu

Určite ste sa už stretli s informáciou, že sedemdesiat percent imunity je v bruchu. Čo to znamená? Hrubé aj tenké črevo sú zásobené obrovskou sieťou lymfatických dráh a uzlín, ktoré sú nositeľmi imunity a črevná bariéra je jednou z prvých, okrem kože, ktoré oddeľujú vonkajšie prostredie od vnútorného.

Preto je také dôležité, aby tráviaci trak fungoval bezporuchovo, človek tak menej často podlieha aj rôznym iným ochoreniam, nielen ochoreniam tráviaceho traktu. Pre dobrú imunitu je dôležité dodržiavanie zdravej životosprávy. Základom je zdravá výživa, dostatok fyzickej aktivity a zabúdať netreba ani na dodržiavanie pitného režimu.

Prospešné baktérie

Základom je zdravá črevná mikroflóra a bakteriálna rovnováha. Črevo máme prirodzene osídlené veľkým množstvom baktérií (je ich viac ako 200 druhov a viac ako jeden kilogram). Patria k nim aj prospešné probiotické baktérie. Ak sa rovnováha črevnej mikroflóry naruší, dôsledkom je aj porucha imunitných reakcií.

Tieto prospešní baktérie nájdeme vo viacerých potravinách – napríklad v kvasenej kapuste, kyslomliečnych výrobkoch, nepasterizovanej bryndzi a pod. Ak máte problém s trávením kravského mlieka, môžete siahnuť napríklad po kyslomliečnych produktoch z ovčieho alebo kozieho mlieka.

Gastroenterológ Peter Minárik uvádza, že dostatok zdravých črevných baktérií potláča rast choroboplodných a nebezpečných baktérií a plesní, pôsobí proti črevným toxínom a pomáha znižovať riziko rakoviny. Zlepšujú vstrebávanie niektorých minerálnych látok z čreva (napríklad vápnika) a prispievajú k zníženiu cholesterolu v krvi. Hrajú tak úlohu aj v prevencii ochorení srdca a ciev.

Užívate antibiotiká?
Zvýšiť príjem prospešných baktérií sa odporúča aj počas a isté obdobie aj po skončení užívania antibiotík, ktoré narúšajú citlivú črevnú mikroflóru – tzv. mikrobióm. Doplnky s obsahom prospešných baktérií užívajte s odstupom dvoch až troch hodín po užití antibiotického lieku.

Čo ešte môžete urobiť pre svoju imunitu:

  • dbajte na dostatok pohybu,
  • dožičte si dostatok pravidelného a kvalitného spánku,
  • dodržiavajte pitný režim,
  • otužujte sa,
  • dbajte vo zvýšenej miere na hygienu počas období vírusových infekcií.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  5. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  6. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  8. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  9. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  10. Košickí športovci „pustili žilou“
  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Alojza Kračinovského
  5. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  6. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  10. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 24 468
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 057
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 160
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 905
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 886
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 5 674
  7. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 043
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 765
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 146
  10. Košickí športovci „pustili žilou“ 2 440

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minister, ktorý robí zmeny a potom ich koriguje. Tomáš Drucker

Napriek istému sklamaniu nemálo odborníkov vraví, že Drucker by mohol byť najlepším ministrom zdravotníctva, akého Smer doteraz postavil.

KOMENTÁRE

Drucker je v polčase. Prečo má šancu vydržať ďalej

Kasting na nového ministra zdravotníctva sa tentoraz zrejme neuskutoční.

Neprehliadnite tiež

Niektorí riskujú život. Ktoré olympijské športy sú najnebezpečnejšie?

Hitparáda olympijských zimných športov podľa rizika úrazu.

Riziko rakoviny vaječníkov môžu dcéry dediť po otcovi

Objavená mutácia zvyšuje riziko rakoviny vaječníkov i prostaty v mladšom veku.

Štíhlejší a kreatívni. Ako môže single život prospieť zdraviu

Ak ste so slobodou vyrovnaní, môže prospieť telu aj duši.

Srdcia na Slovensku zlyhávajú zbytočne, genetika nemusí rozhodnúť

Úmrtnosť na ischemickú chorobu srdca je na Slovensku zbytočne vysoká.

Zvyšuje autizmus riziko násilnej trestnej činnosti?

Autistické spektrum sprevádzajú predsudky. Čo hovoria štúdie a dáta.