SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Čo nejesť pri zdravotných ťažkostiach

O úzkom prepojení medzi výživou a zdravím niet pochýb. Zdravá racionálna výživa je významnou súčasťou prevencie rôznych, aj závažných ochorení. A ak aj ochorieme, nemali by sme sa spoliehať len na užívanie liekov, úprava životosprávy je najprirodzenejším

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

doplnkom liečebného procesu.

Vzhľadom na to, že v súčasnosti sú pulty obchodov zaplavené rôznymi spracovanými potravinymi a polotovarmi, je náročné podrobne študovať obaly potravinových výrobkov a kontrolovať ich zloženie, ak sa chceme vyhnúť konzumácii rôznych pridaných škodlivých látok.

Ak sa chcete stravovať zdravo, základom je dodržiavať zopár jednoduchých odporúčaní. Nekonzumujte priemyselne spracované potraviny, vyhýbajte sa polotovarom, fast foodovým jedlám, rôznym instantným nápojom a potravinám, obmedzte konzumáciu mäsa, spracovaných mäsových výrobkov, údenín a živočíšnych tukov, rôznych cukroviniek a sladkostí. Môžete tak významne obmedziť prísun škodlivých látok do svojho organizmu.

Hľadáte partnera?
SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Pripravte si jedlo sami

Uprednostňujte nákup základných potravín, z ktorých si pokrm sami doma pripravíte – máte tak pod kontrolou, čo doň dávate. Ďalšou zásadou zdravej výživy je to, že má byť pestrá, bohatá na čerstvú zeleninu a ovocie, aby ste organizmu dodali dostatok všetkých potrebných makroživín aj mikroživín.

Často sa síce zaoberáme tým, čo by sme mali jesť, aby sme stravou pôsobili napríklad v prevencii srdcovo-cievnych ochorení či rakoviny. Menej sa však už staráme o to, čo by sme jesť nemali, ak už naše telo trápia konkrétne zdravotné ťažkosti a choroby, aby sme ešte viac nezaťažovali ochorením vyčerpávaný organizmus. Ponúkame zopár tipov, čo je vhodné vynechať z jedálneho lístka pri rôznych zdravotných problémoch a ochoreniach:

  • pri bolestiach v hrdle by ste sa mali vyhýbať koreneným jedlám, cukru, sladkostiam, kofeínovým nápojom a alkoholu,
  • ak máte celulitídu, vynechajte mastné mäsá, vyprážané pokrmy, tučné mliečne výrobky, fastfoodové jedlá, koláče a iné sladkosti, vyhýbajte sa príliš slaným potravinám. Obmedzte kávu, alkohol, nápoje s kofeínom a malinovky,
  • pri chrípke sa vyhýbajte mastným a ťažko stráviteľným jedlám, dodržiavajte pitný režim (zvlášť pri horúčke),
  • ak trpíte psoriázou, na tanieri by ste nemali mať mastné mäso, údeniny, mastné sladkosti a krémy, pikantné a korenené pokrmy, slané pochutiny, potraviny konzervované soľou, vyprážané jedlá, hranolčeky, hovädzie mäso, vnútornosti, mäso na ražni a pod.,
  • pri menštruačných ťažkostiach obmedzte mäso, príjem soli a pozor aj na minerálky s vyšším obsahom sodíka, jedzte menej spracovaných potravín, vyhýbajte sa živočíšnym tukom, údeninám, cukru a ťažkosti môžu zhoršovať aj nápoje s kofeínom a alkohol,
  • pri osteoporóze sa vyhýbajte nadmernej konzumácii živočíšnych bielkovín – najmä hovädzieho mäsa a živočíšnych tukov, jedzte menej výrobkov z bielej múky, vyhýbajte sa cukru a sladkostiam. Takisto priveľa soli urýchľuje spotrebu vápnika a kostiam neprospieva. Preto maximálne obmedzte údené mäso, instantné polievky, zavináče, polotovary, sójové omáčky, ako aj jedlá s pridaním glutamánu sodného E 621 či rôznych slaných pochutín, ako sú solené arašidy, čipsy a pod.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 568
  2. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 6 521
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 064
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 201
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 093
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 049
  7. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 029
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 809
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 1 797
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 775
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Prokurátor navrhuje Kováčikov minimálne 13-ročný nepodmienečný trest.


6 h
Kritický pohľad Michala Havrana.

Rokuješ s Dubajčanmi o investičných príležitostiach, robíš kampane, zadávaš kampane, dávaš rozkopávať cesty.


15. sep
Boris Kollár.

Kollár ostro kritizoval koaličných partnerov.


a 2 ďalší 2 h
Skryť Zatvoriť reklamu