SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Čo nejesť pri zdravotných ťažkostiach

O úzkom prepojení medzi výživou a zdravím niet pochýb. Zdravá racionálna výživa je významnou súčasťou prevencie rôznych, aj závažných ochorení. A ak aj ochorieme, nemali by sme sa spoliehať len na užívanie liekov, úprava životosprávy je najprirodzenejším

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

doplnkom liečebného procesu.

Vzhľadom na to, že v súčasnosti sú pulty obchodov zaplavené rôznymi spracovanými potravinymi a polotovarmi, je náročné podrobne študovať obaly potravinových výrobkov a kontrolovať ich zloženie, ak sa chceme vyhnúť konzumácii rôznych pridaných škodlivých látok.

Ak sa chcete stravovať zdravo, základom je dodržiavať zopár jednoduchých odporúčaní. Nekonzumujte priemyselne spracované potraviny, vyhýbajte sa polotovarom, fast foodovým jedlám, rôznym instantným nápojom a potravinám, obmedzte konzumáciu mäsa, spracovaných mäsových výrobkov, údenín a živočíšnych tukov, rôznych cukroviniek a sladkostí. Môžete tak významne obmedziť prísun škodlivých látok do svojho organizmu.

Hľadáte partnera?
SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Pripravte si jedlo sami

Uprednostňujte nákup základných potravín, z ktorých si pokrm sami doma pripravíte – máte tak pod kontrolou, čo doň dávate. Ďalšou zásadou zdravej výživy je to, že má byť pestrá, bohatá na čerstvú zeleninu a ovocie, aby ste organizmu dodali dostatok všetkých potrebných makroživín aj mikroživín.

Často sa síce zaoberáme tým, čo by sme mali jesť, aby sme stravou pôsobili napríklad v prevencii srdcovo-cievnych ochorení či rakoviny. Menej sa však už staráme o to, čo by sme jesť nemali, ak už naše telo trápia konkrétne zdravotné ťažkosti a choroby, aby sme ešte viac nezaťažovali ochorením vyčerpávaný organizmus. Ponúkame zopár tipov, čo je vhodné vynechať z jedálneho lístka pri rôznych zdravotných problémoch a ochoreniach:

  • pri bolestiach v hrdle by ste sa mali vyhýbať koreneným jedlám, cukru, sladkostiam, kofeínovým nápojom a alkoholu,
  • ak máte celulitídu, vynechajte mastné mäsá, vyprážané pokrmy, tučné mliečne výrobky, fastfoodové jedlá, koláče a iné sladkosti, vyhýbajte sa príliš slaným potravinám. Obmedzte kávu, alkohol, nápoje s kofeínom a malinovky,
  • pri chrípke sa vyhýbajte mastným a ťažko stráviteľným jedlám, dodržiavajte pitný režim (zvlášť pri horúčke),
  • ak trpíte psoriázou, na tanieri by ste nemali mať mastné mäso, údeniny, mastné sladkosti a krémy, pikantné a korenené pokrmy, slané pochutiny, potraviny konzervované soľou, vyprážané jedlá, hranolčeky, hovädzie mäso, vnútornosti, mäso na ražni a pod.,
  • pri menštruačných ťažkostiach obmedzte mäso, príjem soli a pozor aj na minerálky s vyšším obsahom sodíka, jedzte menej spracovaných potravín, vyhýbajte sa živočíšnym tukom, údeninám, cukru a ťažkosti môžu zhoršovať aj nápoje s kofeínom a alkohol,
  • pri osteoporóze sa vyhýbajte nadmernej konzumácii živočíšnych bielkovín – najmä hovädzieho mäsa a živočíšnych tukov, jedzte menej výrobkov z bielej múky, vyhýbajte sa cukru a sladkostiam. Takisto priveľa soli urýchľuje spotrebu vápnika a kostiam neprospieva. Preto maximálne obmedzte údené mäso, instantné polievky, zavináče, polotovary, sójové omáčky, ako aj jedlá s pridaním glutamánu sodného E 621 či rôznych slaných pochutín, ako sú solené arašidy, čipsy a pod.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 294
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 508
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 287
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 264
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 940
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 885
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 157
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 871
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 671
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 563
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

7 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

11 h