Aká je pravda o mlieku II.

Mlieko patrí asi k najkontroverznejším a najdiskutovanejším potravinám. Hoci mlieko a mliečne výrobky nie sú pre ľudskú výživu nevyhnutné – a dokazujú to aj historické fakty, a dajú sa nahradiť, neznamená to, že pre väčšinu ľudí nie sú takéto potraviny pr

(Zdroj: Fotolia)

ínosom.

Pitie mlieka a konzumácia mliečnych výrobkov má v Európe silnú tradíciu, pre mnohých sú tieto potraviny dennou súčasťou jedálneho lístka. K mliečnym výrobkom patria aj probiotické mliečne potraviny, ktoré sa svojím významom aj pre obsah probiotických mikrobiálnych kultúr radia k tzv. funkčným potravinám. Na druhej strane mlieko a mliečne výrobky môžu niektorým ľuďom spôsobovať ťažkosti, napríklad v podobe intolerancie laktózy alebo alergie na mliečnu bielkovinu.

Môže sa u človeka vyvinúť intolerancia laktózy alebo alergia na mliečnu bielkovinu aj neskôr, vo vyššom veku? Od akých faktorov to závisí?

Gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik hovorí: „Samozrejme, intolerancia sa môže vyvinúť aj počas dospelosti, a dokonca aj v séniu (u seniorov). Faktory, ktoré predisponujú jedinca pre laktózovú intoleranciu (LI), sú napríklad: etnicita a rasa – vyšší výskyt LI je u čiernej rasy v Afrike, ale aj u Afroameričanov, ďalej u Hispáncov a Aziatov. Ďalšie faktory sú: celiakia – autoimunitné črevné ochorenie, predčasne narodené dojčatá, prekonané choroby a poruchy tráviaceho traktu – napríklad infekčné zápaly čreva môžu zanechať zníženú tvorbu a vylučovanie enzýmu laktáza, ktorý štiepi laktózu.“

  • Čo obsahuje?
  • Kedy je tabu?
  • Zahlieňuje alebo nie?

Celý článok >>

mlieko.jpg
Foto: freeimages.com

Intolerancia laktózy je podľa lekára často prechodným stavom a po istom čase sa tolerancia na mliečny cukor postupne môže zvyšovať. Vzácnym faktorom laktózovej intolerancie je dedičnosť – t. j. dedične podmienená (autozomálne recesívna) absencia tvorby enzýmu laktázy. Vyvinúť sa LI môže napríklad aj v dôsledku fyziologického poklesu funkcie zažívacie traktu, napríklad u seniorov.

„Alergia na mliečne bielkoviny sa takisto môže vyvinúť tak v detstve, ako aj neskôr počas života,“ hovorí lekár a dodáva: „Alergia je však úplne iné ochorenie s iným diétnym a terapeutickým prístupom ako neznášanlivosť mliečneho cukru, čiže intolerancia laktózy.“

Aká je využiteľnosť vápnika z mlieka v organizme? Nie sú z tohto hľadiska lepším zdrojom iné potraviny?

Podľa mnohých citovateľných odborných zdrojov je mlieko, ako aj z neho vyrobené mliečne potraviny, dobrým zdrojom vápnika s vysokým stupňom využiteľnosti (vstrebávania z gastrointestinálneho traktu do krvi). Mlieko podporuje mineralizáciu kostí a pôsobí preventívne proti osteoporóze, a to nielen vďaka ľahko vstrebateľnému vápniku, ale aj vďaka iným nutričným komponentom, hlavne bielkovinám.

Pre ľudí, ktorí netrpia na intoleranciu laktózy, ani na iné formy neznášanlivosti mlieka (alergie), sú mlieko a syry najlepším zdrojom vápnika. V našich končinách prevažná väčšina populácie mlieko dobre znáša.

Pre ľudí, ktorí netolerujú laktózu, je mnoho spôsobov a možností, ako ostať verným tým formám mlieka a mliečnych výrobkov, ktoré sú viac alebo menej dobre tolerované. Mlieko tak ostáva aj naďalej hlavným potravinovým zdrojom vápnika. Kto nemôže alebo nechce mlieko a mliečne výrobky v žiadnej podobe, musí prejsť na iné zdroje vápnika – napríklad drobné ryby s kostičkami, tofu (s pridaným vápnikom), orechy a semená, ovsené vločky a cereálne a cestovinové potraviny (s pridaným vápnikom), šalátová a kapustová zelenina – napríklad špenát, kel, brokolica (tu je aj vitamín D) a nakoniec aj sójové a fazuľové bôby a sójové potraviny, ako aj všetky potraviny cielene obohatené (fortifikované) o vápnik.

Pokiaľ ide o množstvo vápnika v strave, niektorí spochybňujú priaznivé účinky na zdravie, ak je ho v potrave priveľa. Vápnik hrá osobitú rolu pri rizikách ale aj prevencii nádorových ochorení. Je to dôvod, aby sme to nepreháňali s konzumáciou mlieka a mliečnych výrobkov?

Primerané dávky vápnika – v našich podmienkach je denný príjem 1000 – 1200 mg Ca++, znižujú riziko rakoviny hrubého čreva a konečníka. Výsledky niektorých štúdií potvrdili zvýšené riziko rakoviny prostaty pri vysokých dávkach vápnika – pri dennom príjme viac ako 2000 mg Ca++.

Vzťah mlieka k riziku zhubných nádorov je predmetom ďalších štúdií. Nateraz sa mlieko a mliečne výrobky v kontexte pestrej zdravej výživy s prevahou rastlinnej zložky potravy pokladajú za súčasť zdravého stravovania.

Konzumáciu mlieka a mliečnych výrobkov v rozumných množstvách podporujú momentálne všetky významné lekárske a výživové spoločnosti – WHO, FAO, ASC, WCRF, AICR, NCI, Cancer Research UK, ako aj české a slovenské odborné spoločnosti. Pri konzumácii mlieka a mliečnych výrobkov sa odporúča uprednostňovať nízkotučné druhy mliečnych potravín.

Vstrebávanie vápnika podporuje D vitamín. Prílišná konzumácia živočíšnych bielkovín vraj potláča tvorbu D vitamínu a to môže mať zasa dopad na vstrebávanie vápnika. Aký model by ste vo všeobecnosti odporúčali?

Živočíšne aj rastlinné bielkoviny sa majú konzumovať v pestrom zložení. Živočíšne potraviny nemajú byť prevažujúcim a už vôbec nie „výlučným“ zdrojom príjmu bielkovín. Odporúča sa, aby pomer živočíšnych a rastlinných zložiek potravy pri zmiešanom stravovaní bol 1:3 až 1:4.
Rastlinná strava, t. j. zelenina, ovocie, strukoviny,celozrnné obilniny, má teda tvoriť 2/3 až 3/4 konzumovanej potravy. Zdroj napríklad: Harvardská škola verejného zdravia: www.hsph.harvard.edu/nutritionsource

Hovorí sa, že pitie kávy s mliekom či smotanou ovplyvňuje účinky telu prospešných látok, ako sú antioxidanty, vitamíny, minerály a pod., obsiahnutých v káve...

Kofeín svojim charakterom čiastočne odoberá vápnik z tela človeka. Pridávaním mlieka do kávy sa takáto strata vápnika čiastočne kompenzuje, čím káva s mliekom získava nielen chuťové, ale i zdraviu prospešné účinky.

Pri zelenom i čiernom čaji potvrdili niektoré štúdie, že po pridaní mlieka alebo smotany do čaju, zablokovali mliečne bielkoviny (kazeín) vstrebávanie polyfenolov s antioxidačným účinkom z tráviaceho traktu do krvi.

Pri čiernej káve sa predpokladá podobný (vstrebávanie antioxidantov z kávy) blokujúci účinok bielkovín mlieka, aký sa pozoroval pri čaji. Nie všetky štúdie, ktoré sa na interakciu mlieka/smotany s čiernou kávou zamerali, dospeli však k takýmto výsledkom. Štúdia, ktorá sledovala vplyv 10-percentnej pridanej smotany k čiernej instantnej káve na vstrebávanie polyfenolov z kávy, nepotvrdila žiadny blokujúci účinok smotany.

Odporúčam: pokiaľ pijeme niekoľko čiernych káv denne, vhodné je dať si jednu s mliekom – napríklad raňajšiu kávu, a ostatné kávy počas dňa už piť bez pridaného mlieka. Podobne, ako to robia Taliani: ráno jedno capuccino, počas dňa čierne espresso. Netreba zabúdať, že káva má močopudné účinky, tak aj preto netreba zabúdať na pitný režim.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 444
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 722
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 402
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 283
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 784
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 899
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 596
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 211
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 464