Aká je pravda o mlieku II.

Mlieko patrí asi k najkontroverznejším a najdiskutovanejším potravinám. Hoci mlieko a mliečne výrobky nie sú pre ľudskú výživu nevyhnutné – a dokazujú to aj historické fakty, a dajú sa nahradiť, neznamená to, že pre väčšinu ľudí nie sú takéto potraviny pr

(Zdroj: Fotolia)

ínosom.

Pitie mlieka a konzumácia mliečnych výrobkov má v Európe silnú tradíciu, pre mnohých sú tieto potraviny dennou súčasťou jedálneho lístka. K mliečnym výrobkom patria aj probiotické mliečne potraviny, ktoré sa svojím významom aj pre obsah probiotických mikrobiálnych kultúr radia k tzv. funkčným potravinám. Na druhej strane mlieko a mliečne výrobky môžu niektorým ľuďom spôsobovať ťažkosti, napríklad v podobe intolerancie laktózy alebo alergie na mliečnu bielkovinu.

Môže sa u človeka vyvinúť intolerancia laktózy alebo alergia na mliečnu bielkovinu aj neskôr, vo vyššom veku? Od akých faktorov to závisí?

Gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik hovorí: „Samozrejme, intolerancia sa môže vyvinúť aj počas dospelosti, a dokonca aj v séniu (u seniorov). Faktory, ktoré predisponujú jedinca pre laktózovú intoleranciu (LI), sú napríklad: etnicita a rasa – vyšší výskyt LI je u čiernej rasy v Afrike, ale aj u Afroameričanov, ďalej u Hispáncov a Aziatov. Ďalšie faktory sú: celiakia – autoimunitné črevné ochorenie, predčasne narodené dojčatá, prekonané choroby a poruchy tráviaceho traktu – napríklad infekčné zápaly čreva môžu zanechať zníženú tvorbu a vylučovanie enzýmu laktáza, ktorý štiepi laktózu.“

  • Čo obsahuje?
  • Kedy je tabu?
  • Zahlieňuje alebo nie?

Celý článok >>

mlieko.jpg
Foto: freeimages.com

Intolerancia laktózy je podľa lekára často prechodným stavom a po istom čase sa tolerancia na mliečny cukor postupne môže zvyšovať. Vzácnym faktorom laktózovej intolerancie je dedičnosť – t. j. dedične podmienená (autozomálne recesívna) absencia tvorby enzýmu laktázy. Vyvinúť sa LI môže napríklad aj v dôsledku fyziologického poklesu funkcie zažívacie traktu, napríklad u seniorov.

„Alergia na mliečne bielkoviny sa takisto môže vyvinúť tak v detstve, ako aj neskôr počas života,“ hovorí lekár a dodáva: „Alergia je však úplne iné ochorenie s iným diétnym a terapeutickým prístupom ako neznášanlivosť mliečneho cukru, čiže intolerancia laktózy.“

Aká je využiteľnosť vápnika z mlieka v organizme? Nie sú z tohto hľadiska lepším zdrojom iné potraviny?

Podľa mnohých citovateľných odborných zdrojov je mlieko, ako aj z neho vyrobené mliečne potraviny, dobrým zdrojom vápnika s vysokým stupňom využiteľnosti (vstrebávania z gastrointestinálneho traktu do krvi). Mlieko podporuje mineralizáciu kostí a pôsobí preventívne proti osteoporóze, a to nielen vďaka ľahko vstrebateľnému vápniku, ale aj vďaka iným nutričným komponentom, hlavne bielkovinám.

Pre ľudí, ktorí netrpia na intoleranciu laktózy, ani na iné formy neznášanlivosti mlieka (alergie), sú mlieko a syry najlepším zdrojom vápnika. V našich končinách prevažná väčšina populácie mlieko dobre znáša.

Pre ľudí, ktorí netolerujú laktózu, je mnoho spôsobov a možností, ako ostať verným tým formám mlieka a mliečnych výrobkov, ktoré sú viac alebo menej dobre tolerované. Mlieko tak ostáva aj naďalej hlavným potravinovým zdrojom vápnika. Kto nemôže alebo nechce mlieko a mliečne výrobky v žiadnej podobe, musí prejsť na iné zdroje vápnika – napríklad drobné ryby s kostičkami, tofu (s pridaným vápnikom), orechy a semená, ovsené vločky a cereálne a cestovinové potraviny (s pridaným vápnikom), šalátová a kapustová zelenina – napríklad špenát, kel, brokolica (tu je aj vitamín D) a nakoniec aj sójové a fazuľové bôby a sójové potraviny, ako aj všetky potraviny cielene obohatené (fortifikované) o vápnik.

Pokiaľ ide o množstvo vápnika v strave, niektorí spochybňujú priaznivé účinky na zdravie, ak je ho v potrave priveľa. Vápnik hrá osobitú rolu pri rizikách ale aj prevencii nádorových ochorení. Je to dôvod, aby sme to nepreháňali s konzumáciou mlieka a mliečnych výrobkov?

Primerané dávky vápnika – v našich podmienkach je denný príjem 1000 – 1200 mg Ca++, znižujú riziko rakoviny hrubého čreva a konečníka. Výsledky niektorých štúdií potvrdili zvýšené riziko rakoviny prostaty pri vysokých dávkach vápnika – pri dennom príjme viac ako 2000 mg Ca++.

Vzťah mlieka k riziku zhubných nádorov je predmetom ďalších štúdií. Nateraz sa mlieko a mliečne výrobky v kontexte pestrej zdravej výživy s prevahou rastlinnej zložky potravy pokladajú za súčasť zdravého stravovania.

Konzumáciu mlieka a mliečnych výrobkov v rozumných množstvách podporujú momentálne všetky významné lekárske a výživové spoločnosti – WHO, FAO, ASC, WCRF, AICR, NCI, Cancer Research UK, ako aj české a slovenské odborné spoločnosti. Pri konzumácii mlieka a mliečnych výrobkov sa odporúča uprednostňovať nízkotučné druhy mliečnych potravín.

Vstrebávanie vápnika podporuje D vitamín. Prílišná konzumácia živočíšnych bielkovín vraj potláča tvorbu D vitamínu a to môže mať zasa dopad na vstrebávanie vápnika. Aký model by ste vo všeobecnosti odporúčali?

Živočíšne aj rastlinné bielkoviny sa majú konzumovať v pestrom zložení. Živočíšne potraviny nemajú byť prevažujúcim a už vôbec nie „výlučným“ zdrojom príjmu bielkovín. Odporúča sa, aby pomer živočíšnych a rastlinných zložiek potravy pri zmiešanom stravovaní bol 1:3 až 1:4.
Rastlinná strava, t. j. zelenina, ovocie, strukoviny,celozrnné obilniny, má teda tvoriť 2/3 až 3/4 konzumovanej potravy. Zdroj napríklad: Harvardská škola verejného zdravia: www.hsph.harvard.edu/nutritionsource

Hovorí sa, že pitie kávy s mliekom či smotanou ovplyvňuje účinky telu prospešných látok, ako sú antioxidanty, vitamíny, minerály a pod., obsiahnutých v káve...

Kofeín svojim charakterom čiastočne odoberá vápnik z tela človeka. Pridávaním mlieka do kávy sa takáto strata vápnika čiastočne kompenzuje, čím káva s mliekom získava nielen chuťové, ale i zdraviu prospešné účinky.

Pri zelenom i čiernom čaji potvrdili niektoré štúdie, že po pridaní mlieka alebo smotany do čaju, zablokovali mliečne bielkoviny (kazeín) vstrebávanie polyfenolov s antioxidačným účinkom z tráviaceho traktu do krvi.

Pri čiernej káve sa predpokladá podobný (vstrebávanie antioxidantov z kávy) blokujúci účinok bielkovín mlieka, aký sa pozoroval pri čaji. Nie všetky štúdie, ktoré sa na interakciu mlieka/smotany s čiernou kávou zamerali, dospeli však k takýmto výsledkom. Štúdia, ktorá sledovala vplyv 10-percentnej pridanej smotany k čiernej instantnej káve na vstrebávanie polyfenolov z kávy, nepotvrdila žiadny blokujúci účinok smotany.

Odporúčam: pokiaľ pijeme niekoľko čiernych káv denne, vhodné je dať si jednu s mliekom – napríklad raňajšiu kávu, a ostatné kávy počas dňa už piť bez pridaného mlieka. Podobne, ako to robia Taliani: ráno jedno capuccino, počas dňa čierne espresso. Netreba zabúdať, že káva má močopudné účinky, tak aj preto netreba zabúdať na pitný režim.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  2. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  3. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  4. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  5. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  6. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  7. Slováci rozhodli o najlepšom!
  8. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  9. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  10. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 471
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 044
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 953
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 4 311
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 842
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 784
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 300
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 235
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 232
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 551

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ. Polovicu dotácií si rozdelí päť podnikateľov

V Košiciach má vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval.

BLOG TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Firmy, ktoré súťažili s Evkou. Podozrenie vopred dohodnutej zákazky sa zvyšuje

Kto súťažil s Agentúrou Evka.

EKONOMIKA

Vláda chce lákať našincov z Británie, ponúka prácu aj dotáciu

Domov by chcela vláda prilákať desaťtisíce ľudí.

Neprehliadnite tiež

Našli príčinu chorobného nutkania, je za ním zápal mozgu

Prelomová štúdia spojila vznik obsedantno-kompulzívnej poruchy so zápalom. Môže viesť novej účinnej liečbe.

V pôde našli nové účinné antibiotikum

Pôda naďalej ostáva najlepším zdrojom nových antibiotík.

Čo presne znamená číslo opaľovacieho krému a ako si vybrať správny

Zistite, čo znamenajú čísla a skratky na etikete opaľovacích krémov a aký typ je vhodný pre vašu pokožku.

Päť spôsobov ako zvieratá prospievajú zdraviu svojich majiteľov

Aktívny životný štýl a psychická pohoda sú u majiteľov zvierat iba začiatok.