V roku 2012 doc. PaedDr. Daniela Valachová, PhD. z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave uskutočnila so svojimi kolegami výskum vzťahov písma a kresby na vzorke viac ako 200 detí. Výsledky naznačujú, že medzi detskými obrázkami a prvými písmenami je priama súvislosť.
„Písmo z detskej kresby doslova vychádza. Dieťa začína používať symboly a znaky vo svojich obrázkoch už v skorom veku, bez toho, aby tým niečo sledovalo. Už v prvých čmáraniciach môžeme nájsť náznaky prvých znakov a symbolov, ktoré dieťa používa,“ uvádza odborníčka.
Odporúča odmala viesť deti nenásilným spôsobom k správnym návykom pri kreslení, pričom treba zohľadniť niektoré atribúty, ktoré sa podieľajú na správnom rozvoji motoriky dieťaťa. Je to jednak dostatočne veľký formát papiera – čím menšie je dieťa, tým väčšiu plochu na kreslenie potrebuje. Deti by mali najlepšie kresliť v stoji alebo v kľaku s dostatočným odstupom od kresliacej plochy.
S pribúdajúcim vekom treba klásť dôraz aj na správne sedenie, aby túto polohu pri nástupe do školy malo dieťa zafixovanú. Rovnako dôležité je správne držanie ceruzky. Základom je úplná voľnosť svalov hornej končatiny.
„Ceruzku držia prvé tri prsty dominantnej ruky – palec, ukazovák a prostredník. Palec je mierne ohnutý a pridržuje ceruzku z pravej strany zhora. Ukazovák by mal prečnievať nad palcom a smerovať k hrotu. Prostredník ho pridržuje z pravej strany prvým článkom. Posledné dva prsty sú mierne ohnuté dovnútra dlane a ľahko sa dotýkajú,“ vysvetľuje odborníčka. Pre podporu správneho držania ceruzky sú vhodné ergonomické pastelky alebo ceruzky, ktoré sa dieťaťu dobre držia vďaka protišmykovým úchopovým plochám.