SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Ako si poradiť s bolesťami chrbta v tehotenstve

So zmenami, ktoré sa počas gravidity dejú v ženskom organizme, sa spájajú aj bolesti chrbta. Pomôže vhodné cvičenie i správne držanie tela.

(Zdroj: Fotolia)

Napríklad produkcia hormónu relaxín má za následok uvoľňovanie väzivových štruktúr v oblasti panvy a dolnej časti chrbta, čo vedie k znížneniu stability kĺbu medzi krížovou kosťou a panvou. A dôsledkom tejto nestability je potom bolesť v spodnej časti chrbta. Ak chcete v tehotenstve siahnuť po liekoch proti bolesti, rozhodne to nerobte bez konzultácie s lekárom a platí to aj pre rôzne gély, určené na lokálne miernenie bolesti.

Poloha v spánku

Aj obyčajné vstávanie z postele môže tehotnej žene spôsobovať ťažkosti a privodiť bolesti chrbta. Správne by ste mali postupovať tak, že sa posadíte, a potom spúšťate obe nohy na zem. Pri sedení zabudnite na prekrížené nohy a vyhýbajte sa pridlhému zotrvávaniu v jednej polohe.

Skryť Vypnúť reklamu

Počas spánku sa odporúča poloha na ľavom boku, pričom hlava by mala byť v jednej rovine s chrbticou, nohy by mali byť ohnuté v kolenách a medzi nohy si môžete umiestniť vankúšik. Odporúča sa aj brucho podložiť menším vankúšom.

Ak si chcete od bolesti uľaviť masážou chrbta, buďte opatrné, rozhodne je lepšie, ak navštívite maséra alebo fyzioterapeuta, ktorý sa špecializuje aj na masáže pre gravidné ženy.

Držanie tela

V prevencii bolesti chrbta pomôže aj správne držanie tela. „Maminky majú väčšinou kvôli rastúcemu brušku tendenciu prepnúť kolená, zakloniť sa a rukami sa podoprieť v spodnej časti chrbta. Toto držanie však nesporne vedie k preťaženiu chrbtových svalov v danej oblasti. Snažte sa držať telo rovno a vzpriamene. Inštrukcie stiahnuť lopatky vzad a vystrčiť hrudník vpred je nesprávnym prežitkom,“ radí fyzioterapeutka Kateřina Průchová.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké cvičenia pomáhajú

Uľaviť od bolesti pomôžu aj niektoré cviky, pri akýchkoľvek nepríjemných pocitoch však s cvičením treba ihneď prestať. Podľa fyzioterapeutky Barbory Hanicovej sa počas gravidity odporúča najmä fitnes cvičenie, ktoré pomáha udržiavať a vylepšovať celkovú kondíciu tela.

Vhodná je aj gravid joga alebo špeciálne pilatesove cviky pre tehotné, takisto odporúča aj plávanie, prechádzky, tanec alebo erobik, vhodné je aj cvičenie na fitlopte. Cvičiť však treba pod dohľadom odborníka alebo po konzultácii s lekárom, ktorý je dostatočne oboznámený so zdravotným stavom tehotnej ženy.

Čomu sa vyhýbať

Niektoré cviky môžete skúsiť aj doma. „Aby ste uvoľnili bedrovú chrbticu, v ktorej sa v tehotenstve bolesti najčastejšie objavujú, kľaknite si na päty a roztiahnite dolné končatiny od seba tak, aby sa medzi ne vošlo vaše bruško. Následne sa pomaly predkloňte s rukami nad hlavou, až kým sa čelo, predlaktie a lakte nedotknú podložky. V tejto polohe dýchajte do bedrovej oblasti,“ radí fyzioterapeutka Kateřina Průchová.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozhodne sa vyhýbajte prudkým pohybom a fyzickej aktivite, pri ktorej by ste sa mohli zraniť. Do úvahy neprichádza korčuľovanie, jazda na koni, skateboarding, všetky extrémne a vrcholové športy, kde hrozí nebezpečenstvo úrazu.

Najmä v poslednom trimestri buďte zvlášť opatrné, vtedy je aj pád najnebezpečnejší. Fyzioterapeutka Barbora Hanicová vysvetľuje, že „hormón relaxín, ktorý uvoľňuje panvové kĺby a kosti a tým ich pripravuje na blížiaci sa pôrod, uvoľňuje i ostatné šľachy a kĺby, a tým sa tehotná žena stáva citlivejšia na potencionálne pády a vykĺbeniny.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 514
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 265
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 811
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 447
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 927
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 308
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 969
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 587
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 508
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 198
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

9 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

7 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

7 h