SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Ako si poradiť s bolesťami chrbta v tehotenstve

So zmenami, ktoré sa počas gravidity dejú v ženskom organizme, sa spájajú aj bolesti chrbta. Pomôže vhodné cvičenie i správne držanie tela.

(Zdroj: Fotolia)

Napríklad produkcia hormónu relaxín má za následok uvoľňovanie väzivových štruktúr v oblasti panvy a dolnej časti chrbta, čo vedie k znížneniu stability kĺbu medzi krížovou kosťou a panvou. A dôsledkom tejto nestability je potom bolesť v spodnej časti chrbta. Ak chcete v tehotenstve siahnuť po liekoch proti bolesti, rozhodne to nerobte bez konzultácie s lekárom a platí to aj pre rôzne gély, určené na lokálne miernenie bolesti.

Poloha v spánku

Aj obyčajné vstávanie z postele môže tehotnej žene spôsobovať ťažkosti a privodiť bolesti chrbta. Správne by ste mali postupovať tak, že sa posadíte, a potom spúšťate obe nohy na zem. Pri sedení zabudnite na prekrížené nohy a vyhýbajte sa pridlhému zotrvávaniu v jednej polohe.

Skryť Vypnúť reklamu

Počas spánku sa odporúča poloha na ľavom boku, pričom hlava by mala byť v jednej rovine s chrbticou, nohy by mali byť ohnuté v kolenách a medzi nohy si môžete umiestniť vankúšik. Odporúča sa aj brucho podložiť menším vankúšom.

Ak si chcete od bolesti uľaviť masážou chrbta, buďte opatrné, rozhodne je lepšie, ak navštívite maséra alebo fyzioterapeuta, ktorý sa špecializuje aj na masáže pre gravidné ženy.

Držanie tela

V prevencii bolesti chrbta pomôže aj správne držanie tela. „Maminky majú väčšinou kvôli rastúcemu brušku tendenciu prepnúť kolená, zakloniť sa a rukami sa podoprieť v spodnej časti chrbta. Toto držanie však nesporne vedie k preťaženiu chrbtových svalov v danej oblasti. Snažte sa držať telo rovno a vzpriamene. Inštrukcie stiahnuť lopatky vzad a vystrčiť hrudník vpred je nesprávnym prežitkom,“ radí fyzioterapeutka Kateřina Průchová.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké cvičenia pomáhajú

Uľaviť od bolesti pomôžu aj niektoré cviky, pri akýchkoľvek nepríjemných pocitoch však s cvičením treba ihneď prestať. Podľa fyzioterapeutky Barbory Hanicovej sa počas gravidity odporúča najmä fitnes cvičenie, ktoré pomáha udržiavať a vylepšovať celkovú kondíciu tela.

Vhodná je aj gravid joga alebo špeciálne pilatesove cviky pre tehotné, takisto odporúča aj plávanie, prechádzky, tanec alebo erobik, vhodné je aj cvičenie na fitlopte. Cvičiť však treba pod dohľadom odborníka alebo po konzultácii s lekárom, ktorý je dostatočne oboznámený so zdravotným stavom tehotnej ženy.

Čomu sa vyhýbať

Niektoré cviky môžete skúsiť aj doma. „Aby ste uvoľnili bedrovú chrbticu, v ktorej sa v tehotenstve bolesti najčastejšie objavujú, kľaknite si na päty a roztiahnite dolné končatiny od seba tak, aby sa medzi ne vošlo vaše bruško. Následne sa pomaly predkloňte s rukami nad hlavou, až kým sa čelo, predlaktie a lakte nedotknú podložky. V tejto polohe dýchajte do bedrovej oblasti,“ radí fyzioterapeutka Kateřina Průchová.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozhodne sa vyhýbajte prudkým pohybom a fyzickej aktivite, pri ktorej by ste sa mohli zraniť. Do úvahy neprichádza korčuľovanie, jazda na koni, skateboarding, všetky extrémne a vrcholové športy, kde hrozí nebezpečenstvo úrazu.

Najmä v poslednom trimestri buďte zvlášť opatrné, vtedy je aj pád najnebezpečnejší. Fyzioterapeutka Barbora Hanicová vysvetľuje, že „hormón relaxín, ktorý uvoľňuje panvové kĺby a kosti a tým ich pripravuje na blížiaci sa pôrod, uvoľňuje i ostatné šľachy a kĺby, a tým sa tehotná žena stáva citlivejšia na potencionálne pády a vykĺbeniny.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 037
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 271
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 500
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 699
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 665
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 857
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 764
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 627
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 957
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.