Steak alebo zeleninové rizito?

Rozhodujete sa, či vyradiť mäso zo svojho jedálneho lístka, alebo ho v ňom ponechať? Mäso ako také vôbec nie je zlá potravina, sú stravovacie modely, v ktorých hrá významnú rolu.

(Zdroj: Fotolia)

Dôležité je, napríklad, aký druh mäsa, v akom množstve a aj akej kvality konzumujete a dôležitý je aj spôsob jeho prípravy. Keďže neexistuje univerzálny model stravovania, ktorý možno bez výnimky odporučiť každému, sú len všeobecné odporúčania, ako sa zdravo stravovať, a do takých odporúčaní patrí aj mäso.

Pokiaľ ide o nutričné vlastnosti tejto potraviny, mäso je všeobecne bohatým zdrojom bielkovín, v priemere ich obsahuje asi 20 %. Ako v knihe Vademecum zdravej výživy uvádza gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik, ide o plnohodnotné bielkoviny, čo znamená, že obsahujú v dostatočnom množstve aj všetky esenciálne aminokyseliny.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mäso obsahuje veľmi málo sacharidov a žiadnu vlákninu, bohaté je na železo (červené mäso), selén, zinok a fosfor a vitamíny skupiny B.

Tuk v mäse

Jednotlivé druhy mäsa sa líšia obsahom tuku i jeho zložením, vzhľadom na to, že ide o živočíšny tuk, ktorého príjem by sme podľa lekárov mali obmedzovať, vhodnejšie sú chudé mäsá.

Zvykne sa odporúčať najmä hydina, ryby, i keď mastné morské ryby obsahujú pomerne veľa tuku, tu sa však nutriční odborníci odvolávajú na prospešné esenciálne mastné kyseliny, ktoré prospievajú srdcovo-cievnemu systému či majú onkoprotektívne účinky.

Na druhej strane morské ryby môžu mať mäso kontaminované ťažkými kovmi, ak ide o mäso z priemyselných chovov, hrozí riziko kontaminácie antibiotikami a pod.

Pre zaujímavosť – pokiaľ ide o obsahu tuku, aj v radoch červených mias možno nájsť také, ktoré sú chudé, v niektorých reštauráciách si dokonca môžete dať hovädzí steak s nižším obsahom tuku, ako v kuracom mäse. Každý druh mäsa má svoje výhody aj mínusy, dôležité je ich poznať a aj podľa toho mäso vyberať a zaraďovať do jedálneho lístka.

Najmä červené s mierou

Zvlášť červené mäso by sme mali jesť s mierou, jeho prílišná konzumácia sa môže podpisovať pod rakovinu hrubého čreva a konečníka. MUDr. Peter Minárik v spomínanej publikácii uvádza, že pre zníženie rizika vzniku zhubných nádorov je maximálne odporúčané množstvo červeného mäsa za týždeň 500 g po tepelnej úprave, čo je asi 700 až 750 g mäsa v surovom stave. Spomínajú sa aj riziká spojené s obsahom tzv. hémového železa, ktoré je súčasťou červeného farbiva v mäse a zvyšuje riziko vzniku kolorektálneho karcinómu.

Nutričná hodnota

Mäso všeobecne je napríklad vynikajúcim a bohatým zdrojom vitamínu B12,avšak na to, aby ste prijali tohto vitamínu dostatok, nepotrebujete jesť mäsa príliš veľa.

Samozrejme, pri zostavovaní jedálneho lístka by ste mali brať do úvahy svoj individuálny aktuálny zdravotný stav, ochorenia, ktorými trpíte a množstvo iných faktorov. V súčasnosti začína v modernej medicíne silnieť smerovanie k celostnému prístupu k človeku a čoraz viac sa skloňuje aj termín „strava šitá na mieru“.

Ide však o veľmi náročnú problematiku, ktorá si vyžaduje hlboké znalosti z mnohých odborov a zohľadňuje napríklad aj nutrigenetiku – rôzne geneticky determinované reakcie ľudí na stravu. Aj na Slovensku máme odborníkov, ktorí sa špecializujú na modernú personalizovanú medicínu a v tomto duchu sa usilujú pacientom nastaviť aj stravovací model.

Zjednodušene povedané – niekomu môže vyhovovať viac mäsitá strava, pre iného je vhodnejšia prevaha zeleniny – princípom je rešpektovanie individuálnych rozdielov a zohľadňovanie rôznych faktorov, vychádzajúc z výsledkov rôznych klinických vyšetrení.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  2. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  3. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  4. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  6. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  7. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  8. Ekonomická diplomacia Indonézie
  9. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 785
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 25 567
  3. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 19 262
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 17 437
  5. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 6 563
  6. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 5 927
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 4 340
  8. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 253
  9. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 168
  10. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 3 977