Steak alebo zeleninové rizito?

Rozhodujete sa, či vyradiť mäso zo svojho jedálneho lístka, alebo ho v ňom ponechať? Mäso ako také vôbec nie je zlá potravina, sú stravovacie modely, v ktorých hrá významnú rolu.

(Zdroj: Fotolia)

Dôležité je, napríklad, aký druh mäsa, v akom množstve a aj akej kvality konzumujete a dôležitý je aj spôsob jeho prípravy. Keďže neexistuje univerzálny model stravovania, ktorý možno bez výnimky odporučiť každému, sú len všeobecné odporúčania, ako sa zdravo stravovať, a do takých odporúčaní patrí aj mäso.

Pokiaľ ide o nutričné vlastnosti tejto potraviny, mäso je všeobecne bohatým zdrojom bielkovín, v priemere ich obsahuje asi 20 %. Ako v knihe Vademecum zdravej výživy uvádza gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik, ide o plnohodnotné bielkoviny, čo znamená, že obsahujú v dostatočnom množstve aj všetky esenciálne aminokyseliny.

Mäso obsahuje veľmi málo sacharidov a žiadnu vlákninu, bohaté je na železo (červené mäso), selén, zinok a fosfor a vitamíny skupiny B.

Tuk v mäse

Jednotlivé druhy mäsa sa líšia obsahom tuku i jeho zložením, vzhľadom na to, že ide o živočíšny tuk, ktorého príjem by sme podľa lekárov mali obmedzovať, vhodnejšie sú chudé mäsá.

Zvykne sa odporúčať najmä hydina, ryby, i keď mastné morské ryby obsahujú pomerne veľa tuku, tu sa však nutriční odborníci odvolávajú na prospešné esenciálne mastné kyseliny, ktoré prospievajú srdcovo-cievnemu systému či majú onkoprotektívne účinky.

Na druhej strane morské ryby môžu mať mäso kontaminované ťažkými kovmi, ak ide o mäso z priemyselných chovov, hrozí riziko kontaminácie antibiotikami a pod.

Pre zaujímavosť – pokiaľ ide o obsahu tuku, aj v radoch červených mias možno nájsť také, ktoré sú chudé, v niektorých reštauráciách si dokonca môžete dať hovädzí steak s nižším obsahom tuku, ako v kuracom mäse. Každý druh mäsa má svoje výhody aj mínusy, dôležité je ich poznať a aj podľa toho mäso vyberať a zaraďovať do jedálneho lístka.

Najmä červené s mierou

Zvlášť červené mäso by sme mali jesť s mierou, jeho prílišná konzumácia sa môže podpisovať pod rakovinu hrubého čreva a konečníka. MUDr. Peter Minárik v spomínanej publikácii uvádza, že pre zníženie rizika vzniku zhubných nádorov je maximálne odporúčané množstvo červeného mäsa za týždeň 500 g po tepelnej úprave, čo je asi 700 až 750 g mäsa v surovom stave. Spomínajú sa aj riziká spojené s obsahom tzv. hémového železa, ktoré je súčasťou červeného farbiva v mäse a zvyšuje riziko vzniku kolorektálneho karcinómu.

Nutričná hodnota

Mäso všeobecne je napríklad vynikajúcim a bohatým zdrojom vitamínu B12,avšak na to, aby ste prijali tohto vitamínu dostatok, nepotrebujete jesť mäsa príliš veľa.

Samozrejme, pri zostavovaní jedálneho lístka by ste mali brať do úvahy svoj individuálny aktuálny zdravotný stav, ochorenia, ktorými trpíte a množstvo iných faktorov. V súčasnosti začína v modernej medicíne silnieť smerovanie k celostnému prístupu k človeku a čoraz viac sa skloňuje aj termín „strava šitá na mieru“.

Ide však o veľmi náročnú problematiku, ktorá si vyžaduje hlboké znalosti z mnohých odborov a zohľadňuje napríklad aj nutrigenetiku – rôzne geneticky determinované reakcie ľudí na stravu. Aj na Slovensku máme odborníkov, ktorí sa špecializujú na modernú personalizovanú medicínu a v tomto duchu sa usilujú pacientom nastaviť aj stravovací model.

Zjednodušene povedané – niekomu môže vyhovovať viac mäsitá strava, pre iného je vhodnejšia prevaha zeleniny – princípom je rešpektovanie individuálnych rozdielov a zohľadňovanie rôznych faktorov, vychádzajúc z výsledkov rôznych klinických vyšetrení.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 22 839
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 514
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 109
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 570
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 365
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 493
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 404
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 395
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 353
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 008

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

ŠPORT

Kuzminová skončila druhá v stíhacích pretekoch

Napriek štyrom chybám v streľbe prišla len o jedno miesto.

Neprehliadnite tiež

Ako si cez sviatky udržať apetít pod kontrolou

Prinášame rady, ako si užiť Vianoce bez toho, aby si to odniesla línia a zdravie.

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Srdce bábätka bilo mimo hrude. Operácia mu dala nádej

Dievčatko sa narodilo s mimoriadne zriedkavou poruchou.

Očkovanie sa v tehotenstve oplatí. Chrípka môže plodu ublížiť

Vakcínu proti chrípke možno tehotným podať v ktoromkoľvek trimestri.

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.