SME
Pondelok, 22. apríl , 2019

Osem potravín, ktorými si môžete dopĺňať zinok

Zinok je veľmi dôležitým prvkom pre fungovanie imiunitného systému. Preto je zlvášť v čase chrípkových a vírusových epidémií dôležité dbať na jeho dostatočný prísun.

(Zdroj: Fotolia)

Ak prijmete v potrave dostatočné množstvo zinku, podporíte nielen svoj imunitný či srdcovo-cievny systém, ale napomôžete napríklad aj rýchlejšiemu hojeniu rán.

Niekoľko štúdií potvrdilo súvislosť medzi príjmom zinku a jeho schopnosťou redukovať intenzitu a dĺžku trvania bežného prechladnutia, zlepšiť funkciu štítnej žľazy, podporovať zrážavosť krvi a dokonca zmierňovať dôsledky vekom podmienej degenerácie makuly.

Štúdia z júna 2015 uverejnená v Journal of Biological Chemistry odhalila, že zinok tiež môže zohrávať dôležitú rolu v regulácii srdcového rytmu. Zinok je stopový prvok, čo znamená, že náš organizmus ho potrebuje vo veľmi malých množstvách – u dospelého človeka je odporúčaná denná dávka v priemere asi 15 mg (závisí od veku či pohlavia, vyššie dávky potrebujú napríklad tehotné a dojčiace ženy, športovci a pod).

Potraviny bohaté na zinok:

  1. Ustrice – sú zinkom doslova nabité, stredne veľká ustrica obsahuje až 5,3 mg zinku. Sú aj dobrým zdrojom proteínov, vitamínov (vrátane vitamínu C, B-12), minerálov (železo, selén).
  2. Kraby a homáre – patria k najbohatším zdrojom zinku, asi 100 g mäsa z kraba obsahuje až 6,5 mg zinku, 100 g mäsa z homára asi 3,4 mg tohto minerálu. Ryby a morské plody vôbec (pokiaľ netrpíte alergiou) sú naozaj vynikajúcou potravinou, napríklad aj s kardioprotektívnymi účinkami.
  3. Červené mäso a hydina – nie sú nabité len proteínmi, ale okrem iného sú aj dobrým zdrojom zinku, vyberajte si však chudé mäso. Napríklad zhruba 100 g kuracích pŕs bez kože obsahuje 0,9 mg zinku.
  4. Strukoviny – napríklad štvrť šálky hummusu obsahuje 1,1 mg, šošovice 0,6 mg, čiernej fazule 0,5 mg zinku.
  5. Zelenina – na zinok sú bohaté najmä niektoré druhy (šampiňóny, špenát, brokolica, zimná kapusta, cesnak) – ak skonzumujete šálku surovej zeleniny, dodáte svojmu telu okolo 0,5 mg zinku.
  6. Orechy a semená – na zinok sú veľmi bohaté napríklad tekvicové semená alebo aj píniové oriešky; môžete si nimi napríklad posypať zeleninový šalát. Polievková lyžica tekvicových semien obsahuje okolo 2,2 mg zinku.
  7. Celé zrná – majú množstvo zdravotých benefitov. Nabité sú vlákninou, vitamínmi, minerálmi – už pol šálky varených ovsených vločiek obsahuje 0,9 mg zinku, pol šálky varenej hnedej ryže 0,6 mg a krajec celozrnného pšeničného chleba 0,5 mg. Dobrým zdojom zinku je aj quinoa.
  8. Mlieko a mliečne výrobky – obvykle sa o nich hovorí skôr v súvislosti s vápnikom, ale sú aj výborným zdrojom zinku. Jedna šálka nízkotučného mlieka obsahuje asi 1 mg zinku a jedna šálka nízkotučného jogurtu až 2,2 mg tohto minerálu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. Women in business
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  3. Bim Challenge 2019
  4. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  5. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  6. Grilovacia sezóna je zahájená!
  7. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  8. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  9. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  10. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 19 156
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 12 385
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 142
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 601
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 875
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 267
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 3 730
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 677
  9. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 508
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 049