Osem potravín, ktorými si môžete dopĺňať zinok

Zinok je veľmi dôležitým prvkom pre fungovanie imiunitného systému. Preto je zlvášť v čase chrípkových a vírusových epidémií dôležité dbať na jeho dostatočný prísun.

(Zdroj: Fotolia)

Ak prijmete v potrave dostatočné množstvo zinku, podporíte nielen svoj imunitný či srdcovo-cievny systém, ale napomôžete napríklad aj rýchlejšiemu hojeniu rán.

Niekoľko štúdií potvrdilo súvislosť medzi príjmom zinku a jeho schopnosťou redukovať intenzitu a dĺžku trvania bežného prechladnutia, zlepšiť funkciu štítnej žľazy, podporovať zrážavosť krvi a dokonca zmierňovať dôsledky vekom podmienej degenerácie makuly.

Štúdia z júna 2015 uverejnená v Journal of Biological Chemistry odhalila, že zinok tiež môže zohrávať dôležitú rolu v regulácii srdcového rytmu. Zinok je stopový prvok, čo znamená, že náš organizmus ho potrebuje vo veľmi malých množstvách – u dospelého človeka je odporúčaná denná dávka v priemere asi 15 mg (závisí od veku či pohlavia, vyššie dávky potrebujú napríklad tehotné a dojčiace ženy, športovci a pod).

Článok pokračuje pod video reklamou

Potraviny bohaté na zinok:

  1. Ustrice – sú zinkom doslova nabité, stredne veľká ustrica obsahuje až 5,3 mg zinku. Sú aj dobrým zdrojom proteínov, vitamínov (vrátane vitamínu C, B-12), minerálov (železo, selén).
  2. Kraby a homáre – patria k najbohatším zdrojom zinku, asi 100 g mäsa z kraba obsahuje až 6,5 mg zinku, 100 g mäsa z homára asi 3,4 mg tohto minerálu. Ryby a morské plody vôbec (pokiaľ netrpíte alergiou) sú naozaj vynikajúcou potravinou, napríklad aj s kardioprotektívnymi účinkami.
  3. Červené mäso a hydina – nie sú nabité len proteínmi, ale okrem iného sú aj dobrým zdrojom zinku, vyberajte si však chudé mäso. Napríklad zhruba 100 g kuracích pŕs bez kože obsahuje 0,9 mg zinku.
  4. Strukoviny – napríklad štvrť šálky hummusu obsahuje 1,1 mg, šošovice 0,6 mg, čiernej fazule 0,5 mg zinku.
  5. Zelenina – na zinok sú bohaté najmä niektoré druhy (šampiňóny, špenát, brokolica, zimná kapusta, cesnak) – ak skonzumujete šálku surovej zeleniny, dodáte svojmu telu okolo 0,5 mg zinku.
  6. Orechy a semená – na zinok sú veľmi bohaté napríklad tekvicové semená alebo aj píniové oriešky; môžete si nimi napríklad posypať zeleninový šalát. Polievková lyžica tekvicových semien obsahuje okolo 2,2 mg zinku.
  7. Celé zrná – majú množstvo zdravotých benefitov. Nabité sú vlákninou, vitamínmi, minerálmi – už pol šálky varených ovsených vločiek obsahuje 0,9 mg zinku, pol šálky varenej hnedej ryže 0,6 mg a krajec celozrnného pšeničného chleba 0,5 mg. Dobrým zdojom zinku je aj quinoa.
  8. Mlieko a mliečne výrobky – obvykle sa o nich hovorí skôr v súvislosti s vápnikom, ale sú aj výborným zdrojom zinku. Jedna šálka nízkotučného mlieka obsahuje asi 1 mg zinku a jedna šálka nízkotučného jogurtu až 2,2 mg tohto minerálu.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 723
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 12 463
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 9 688
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 819
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 788
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 604
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 185
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 037
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 821
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 455

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chaos, vojna, blahobyt? Čo by sa dialo, ak by komunistom puč nevyšiel

Pred sedemdesiatimi rokmi sa v Československu diali prelomové udalosti, ktoré formovali verejný život viac ako 40 rokov.

KOMENTÁRE

Danko si znova koleduje

Netreba pochybovať, že Dankova partia lezie na nervy všetkým zúčastneným.

PLUS

Aký je život s ľuďmi, ktorí trpia Alzheimerovou chorobou?

Pochopí len ten, kto to zažil, hovorí pán Dušan, ktorý opatruje chorú manželku.

Neprehliadnite tiež

Mieša hrušky s jablkami. Prečo BMI nemusí odhaliť nadváhu

Rozloženie nabytočného tuku je dôležitejšie ako BMI.

Ako zastaviť tečúci nos. Recepty, ktoré podporuje veda

Štyri osvedčené spôsoby, ako sa čo najrýchlejšie zbaviť nádchy.

Špinavé hneď po umytí. Sušenie rúk nemusí byť hygienické

Sušič môže na ruky naniesť kolónie baktérií.