Potrebuje vaše telo naozaj sedemhodinový spánok?

Moderný človek spí o dve až tri hodiny menej, než pred priemyselnou revolúciou. Môže za chronickú únavu nedostatok spánku?

Narušenie spánkového cyklu odborníci pripisovali umelému osvetleniu.(Zdroj: Freeimages- David Garzon)

Vedci podozrievajú smartfóny, televíziu a hektický životy z toho, že ľuďom uberajú hodiny spánku a tým aj roky života. Tradičný predpoklad hovorí, že ľudia v dnešnej dobe spia o dve až tri hodiny menej ako pred priemyselnou revolúciou. Nedostatok spánku lekári často spájajú so zhoršeným zdravím svojich pacientov.

Nová štúdia však uvádza, že ľudia vo vyspelých krajinách v priemere spia rovnako dlho ako členovia lovecko-zberačských kmeňov, ktoré nemajú elektrinu a ich životný štýl sa nezmenil tisíce rokov. Kmene Hadza a San z Afriky či Tsimané z Južnej Ameriky spávajú dokonca menej než mnohí Američania.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zistenie odporuje predstave lekárov, že pravidelný sedemhodinový spánok je základom dobrého zdravia. Viaceré štúdie tvrdia, že ľudia ktorí trpia nedostatkom spánku trpia obezitou a chronickými ochoreniami, bez ohľadu na to koľko majú pohybu.

Kmene zahrnuté v štúdii zverejnenej v žurnáli Current Biology boli relatívne zdravé a v dobrej kondícii. A to aj napriek tomu, že dĺžka ich spánku sa pohybuje na dolnej hranici bežnej v modernej spoločnosti.

Predchádzajúci výskum zároveň potvrdil, že ich zdravotný stav nesúvisí s množstvom pohybu, keďže denný výdaj energie je približne rovnaký ako u väčšiny Američanov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Osem spôsobov, ako skvalitniť spánok

Umelé svetlo a spánok

Medzi výskumníkmi spánku prevláda názor, že ľudia pred 150 rokmi spali inak než dnes. Dramatickú zmenu v spánkovom cykle priniesol vynález žiarovky.

Odborníci predpokladali že spánok odsúva a skracuje záplava umelého osvetlenia a žiariacich displejov. Pred zavedením umelého osvetlenia bol bežný dvojfázový spánok, ktorý rozdeľovala hodina bdelosti. Podľa historika Rogera Ekircha sa využívala na modlitbu alebo rozjímanie, či na vykladanie snov.

Kolektív okolo autora štúdie, psychiatra Jeroma Siegela zo na Semelského inštitútu neurológie a ľudského správania na U.C.L.A., sa rozhodol tieto tvrdenia otestovať na kultúrach, ktorým sa fenomén umelého osvetlenia doposiaľ vyhol.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Budíte sa unavení? Na vine môže byť matrac

Spánková deprivácia

Členov kmeňov monitorovali zariadením, ktoré zachytávalo spánkové vzorce ako aj vystavenie svetlu v jednotlivých ročných obdobiach.

Napriek očakávaniam však študované kmene nechodili spávať hneď po západe slnka. Naopak, zotrvali pri ohnisku aj štyri hodiny po zotmení a vstávali hodinu pred východom slnka.

Spávali tak iba šesť a pol hodiny – iba o polhodinu menej, než priemerný Američan. Počas dňa spali iba veľmi zriedkavo a spánok nerozdeľovali na intervaly. Skracovanie spánku kvôli umelému osvetleniu sa tak nepotvrdilo.

Chronická únava, ktorá sprevádza modernú spoločnosť, nesúvisí s dĺžkou spánku. „Podľa všetkého rozhoduje skôr kvalita spánku, nie kvantita,“ vysvetľuje Jim Horne, riaditeľ Výskumného ústavu spánku na Lughbourghskej univerzite v Anglicku.

Zásady kvalitného spánku

Výdatnému spánku prospieva najmä pravidelnosť, odbúranie stresu a zdravší životný štýl. Harvardská fakulta medicíny odporúča dodržiavať tieto pravidlá:

  • Po zotmení nefajčite a nepite kofeínové ako aj alkoholické nápoje.
  • Spálňa by mala byť primerane tichá, zatemnená a vyvetraná.
  • Vyhýbajte sa ťažkým jedlám.
  • Pred spaním nepoužívajte mobilné zariadenia ako smartfóny, čítačky a teblety.
  • Pravidelne cvičte.
  • Vytvorte si pravidelnú predspánkovú rutinu ktorou odbúrate stres.
  • Spať choďte až keď ste skutočne unavení.
  • Nekontrolujte pri zaspávaní hodinky.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  7. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Hravá inštalácia študentov SPU v mestskom parku
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  5. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  6. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  7. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  8. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  9. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  10. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 17 903
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 454
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 960
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 048
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 448
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 7 150
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 781
  8. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 4 555
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 4 105
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 893

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sakovú vytiahol na ministerstvo bývalý manžel, Kaliňákov kamarát

K aktivitám nádejnej ministerky vnútra sa Alexander Sako nevyjadruje. Sám je v niekoľkých verejných funkciách.

KOMENTÁRE

Saková je ďalší výkrik zúfalstva

Čím skôr však bude Saková vo funkcii, tým skôr bude môcť vláda žať politické plody svojho rozhodnutia.

SVET

Telo novinárky rozštvrtil, ako vrah sa necíti. Dána odsúdia

Amatérsky vynálezca môže v ostro sledovanom procese dostať doživotie.

Neprehliadnite tiež

Zapíjate predmenštruačný syndróm? Zrejme robíte chybu

Jeden z desiatich prípadov PMS môže súvisieť s alkoholom.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.

Vojak dostal penis od darcu. Transplantácia je prvá v histórii

Zákrok podstúpil vojnový veterán z Afganistanu.

Nie sú lepšie ako cukor. Umelé sladidlá môžu poškodzovať cievy

Nemajú síce kalórie, no aj tak môžu viesť k obezite a cukrovke.

Hans Asperger podporoval nacistický režim. Deti posielal na smrť

Historik odhalil temnú minulosť vedúcej postavy autistického výskumu.