Potrebuje vaše telo naozaj sedemhodinový spánok?

Moderný človek spí o dve až tri hodiny menej, než pred priemyselnou revolúciou. Môže za chronickú únavu nedostatok spánku?

Narušenie spánkového cyklu odborníci pripisovali umelému osvetleniu.(Zdroj: Freeimages- David Garzon)

Vedci podozrievajú smartfóny, televíziu a hektický životy z toho, že ľuďom uberajú hodiny spánku a tým aj roky života. Tradičný predpoklad hovorí, že ľudia v dnešnej dobe spia o dve až tri hodiny menej ako pred priemyselnou revolúciou. Nedostatok spánku lekári často spájajú so zhoršeným zdravím svojich pacientov.

Nová štúdia však uvádza, že ľudia vo vyspelých krajinách v priemere spia rovnako dlho ako členovia lovecko-zberačských kmeňov, ktoré nemajú elektrinu a ich životný štýl sa nezmenil tisíce rokov. Kmene Hadza a San z Afriky či Tsimané z Južnej Ameriky spávajú dokonca menej než mnohí Američania.

Zistenie odporuje predstave lekárov, že pravidelný sedemhodinový spánok je základom dobrého zdravia. Viaceré štúdie tvrdia, že ľudia ktorí trpia nedostatkom spánku trpia obezitou a chronickými ochoreniami, bez ohľadu na to koľko majú pohybu.

Kmene zahrnuté v štúdii zverejnenej v žurnáli Current Biology boli relatívne zdravé a v dobrej kondícii. A to aj napriek tomu, že dĺžka ich spánku sa pohybuje na dolnej hranici bežnej v modernej spoločnosti.

Predchádzajúci výskum zároveň potvrdil, že ich zdravotný stav nesúvisí s množstvom pohybu, keďže denný výdaj energie je približne rovnaký ako u väčšiny Američanov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Osem spôsobov, ako skvalitniť spánok

Umelé svetlo a spánok

Medzi výskumníkmi spánku prevláda názor, že ľudia pred 150 rokmi spali inak než dnes. Dramatickú zmenu v spánkovom cykle priniesol vynález žiarovky.

Odborníci predpokladali že spánok odsúva a skracuje záplava umelého osvetlenia a žiariacich displejov. Pred zavedením umelého osvetlenia bol bežný dvojfázový spánok, ktorý rozdeľovala hodina bdelosti. Podľa historika Rogera Ekircha sa využívala na modlitbu alebo rozjímanie, či na vykladanie snov.

Kolektív okolo autora štúdie, psychiatra Jeroma Siegela zo na Semelského inštitútu neurológie a ľudského správania na U.C.L.A., sa rozhodol tieto tvrdenia otestovať na kultúrach, ktorým sa fenomén umelého osvetlenia doposiaľ vyhol.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Budíte sa unavení? Na vine môže byť matrac

Spánková deprivácia

Členov kmeňov monitorovali zariadením, ktoré zachytávalo spánkové vzorce ako aj vystavenie svetlu v jednotlivých ročných obdobiach.

Napriek očakávaniam však študované kmene nechodili spávať hneď po západe slnka. Naopak, zotrvali pri ohnisku aj štyri hodiny po zotmení a vstávali hodinu pred východom slnka.

Spávali tak iba šesť a pol hodiny – iba o polhodinu menej, než priemerný Američan. Počas dňa spali iba veľmi zriedkavo a spánok nerozdeľovali na intervaly. Skracovanie spánku kvôli umelému osvetleniu sa tak nepotvrdilo.

Chronická únava, ktorá sprevádza modernú spoločnosť, nesúvisí s dĺžkou spánku. „Podľa všetkého rozhoduje skôr kvalita spánku, nie kvantita,“ vysvetľuje Jim Horne, riaditeľ Výskumného ústavu spánku na Lughbourghskej univerzite v Anglicku.

Zásady kvalitného spánku

Výdatnému spánku prospieva najmä pravidelnosť, odbúranie stresu a zdravší životný štýl. Harvardská fakulta medicíny odporúča dodržiavať tieto pravidlá:

  • Po zotmení nefajčite a nepite kofeínové ako aj alkoholické nápoje.
  • Spálňa by mala byť primerane tichá, zatemnená a vyvetraná.
  • Vyhýbajte sa ťažkým jedlám.
  • Pred spaním nepoužívajte mobilné zariadenia ako smartfóny, čítačky a teblety.
  • Pravidelne cvičte.
  • Vytvorte si pravidelnú predspánkovú rutinu ktorou odbúrate stres.
  • Spať choďte až keď ste skutočne unavení.
  • Nekontrolujte pri zaspávaní hodinky.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  5. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  6. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  8. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  9. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  10. Košickí športovci „pustili žilou“
  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Alojza Kračinovského
  5. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  6. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  10. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 24 468
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 057
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 160
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 905
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 886
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 5 674
  7. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 043
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 765
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 146
  10. Košickí športovci „pustili žilou“ 2 440

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minister, ktorý robí zmeny a potom ich koriguje. Tomáš Drucker

Napriek istému sklamaniu nemálo odborníkov vraví, že Drucker by mohol byť najlepším ministrom zdravotníctva, akého Smer doteraz postavil.

KOMENTÁRE

Drucker je v polčase. Prečo má šancu vydržať ďalej

Kasting na nového ministra zdravotníctva sa tentoraz zrejme neuskutoční.

Neprehliadnite tiež

Niektorí riskujú život. Ktoré olympijské športy sú najnebezpečnejšie?

Hitparáda olympijských zimných športov podľa rizika úrazu.

Riziko rakoviny vaječníkov môžu dcéry dediť po otcovi

Objavená mutácia zvyšuje riziko rakoviny vaječníkov i prostaty v mladšom veku.

Štíhlejší a kreatívni. Ako môže single život prospieť zdraviu

Ak ste so slobodou vyrovnaní, môže prospieť telu aj duši.

Srdcia na Slovensku zlyhávajú zbytočne, genetika nemusí rozhodnúť

Úmrtnosť na ischemickú chorobu srdca je na Slovensku zbytočne vysoká.

Zvyšuje autizmus riziko násilnej trestnej činnosti?

Autistické spektrum sprevádzajú predsudky. Čo hovoria štúdie a dáta.