Päť vecí, ktoré sa stanú telu ak skoncujete s mäsom

Či už z presvedčenia alebo chuti zmeniť svoj životných štýl, žiť bez mäsa sa pokúša čoraz viac ľudí. Aký to však môže mať dopad na telo?

Život bez mäsa má svoje plusy.(Zdroj: Fotolia)

Vegetariánstvo sa z presvedčenia stalo trendom, mäso začína chýbať v regáloch niektorých obchodov a ponuke reštaurácií. Aký dopad môže mať vegetariánstvo na vaše telo?

Ak rozmýšľate, že sa pripojíte k trom percentám svetovej populácie vegetariánov, toto sú veci, ktoré sa oplatí vedieť:

1. Schudnete

Vedci na George Washington University School of Medicine skúmali do akej miery môže premena zo všežravca na vegetariána ovplyvniť pohyb ručičky na váhe.

Výsledky analýzy predošlých výskumov ukázali, že ľudia, ktorí si z jedálnička vyškrtli mäso, zhodili priemerne 4,5 kilogramu. Rastlinná strava pomohla účastníkom výskumov schudnúť aj bez toho aby obmedzili príjem kalórií alebo viac športovali.

Článok pokračuje pod video reklamou

2. Zmení sa vám črevná flóra

Príslovie „Si to čo ješ“ sa trefne vzťahuje na tráviacu sústavu rovnako ako na akúkoľvek inú časť tela.

Zloženie črevnej flóry všežravcov, vegánov a vegetariánov sa líši, no najvýraznejší rozdiel je medzi všežravcami a vegánmi, ktorí z jedálnička vynechali všetky živočíšne produkty.

Vegáni totiž majú v črevnej flóre najvyšší podiel ochranných druhov baktérií.

Prečítajte si tiež:Prospešných baktérií vekom ubúda

3. Môžete trpieť nedostatkom živín

Vyvážená vegetariánska a vegánska diéta si vyžaduje dôsledné plánovanie. Podľa National Health Service je problémový najmä prísun dostatku železa, vitamínu D a B12.

Potrebné látky možno telu doplniť pomocou fazule a šošovice, orieškami, ovocím, tmavozelenou zeleninou, celozrnnými výrobkami a cereáliami, ktoré sú obohatené železom.

Výhodným zdrojom vitamínu B12 sú kvasnicové a sójové výrobky, prípadne cereálie. Vitamín D zas nájdete vo vajíčkach, obohatených tukových nátierkach a niektorých druhoch mlieka.

4. Môže sa vám znížiť riziko vzniku rakoviny

Nedávna správa Svetovej zdravotníckej organizácie klasifikovala spracované mäso ako karcinogén. Slanina či saláma sa tak ocitli v rovnakej kategórii ako formaldehyd, gama žiarenie a cigarety. Za "možného" pôvodcu rakoviny bolo označené aj červené mäso.

Experti prišli k záveru, že už 50 gramov spracovaného mäsa (čiže napríklad dva plátky slaniny denne) zvyšuje riziko rakoviny čreva o 18 percent. K tomuto údaju je však dôležité dodať, že výpočet sa nevzťahuje na nárast rizika u jednotlivca ale na populáciu.

Výsledok sa totiž vzťahuje na obyvateľstvo Veľkej Británie, kde rakovinu hrubého čreva či konečníka dostane šesť zo 100 ľudí. Tento nárast sa tak v praxi premietne na jeden extra prípad zo stovky celoživotných jedákov slaniny.

Prečítajte si tiež:Rakovina hrubého čreva zo začiatku nebolí

5. Môže klesnúť aj riziko srdcových ochorení

Červené mäso sa so zlyhaním srdca spájalo roky, no nebolo celkom jasné prečo. Nedávna štúdia Lerner Research Institute v USA ukázala, že za tým môžu byť látky, ktoré vytvárajú črevné mikróby pri metabolizovaní karnitínu.

Karnitín je látka v mäse, ktorá zintenzívňuje premenu tukov tým, že na seba viaže ich mastné kyseliny a umožňuje ich prechod cez membránu bunky, kde sa z nich tvorí energia.

Metabolity, ktoré baktérie vytvoria pri rozklade látok v mäse, potom putujú telom cez cievny systém a pravdepodobne prispievajú k rozvoju srdcových ochorení.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 426
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 7 315
  3. Vizuálny smog je problém 5 843
  4. Najkrajšie americké národné parky 3 269
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 014
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 648
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 618
  8. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 2 515
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 055
  10. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 1 909

Téma: Diéty


Článok je zaradený aj do ďalších tém Potraviny, Vegetariánstvo

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

300 novinárov: Nedovolíme, aby sa zabudlo na Jána a Martinu

Vyhlásenie novinárov po polroku od vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Zrútená inštitúcia, propaganda Súmračná a miliardári na mizine (týždeň Petra Schutza)

Kto by chcel byť v Zuckerbergovej koži?

Neprehliadnite tiež

Oplatí sa pred ranným športovaním naraňajkovať?

Ako sa telo správa po raňajkách.

Za migrénu zrejme môžu hormóny, bunky sú príliš citlivé

Ktoré hormóny sa podieľajú na migréne.

Praskáte si kĺby na rukách? Ako vzniká zvuk puknutia

Lekár si päťdesiat rokov praskal kĺby.