Neprepínajme vlastné schopnosti

Rekreačný šport je jedným z fenoménov dneška. Tým, ktorí sa mu pravidelne venujú, vhodne dopĺňa inak nezdravý spôsob života. Ten mávame vyplnený práve nedostatkom pohybu, dlhým sedením, pasívnym prijímaním podnetov a častým stresom. Pri dostatočnej fyzick

ej aktivite narastá duševná vyrovnanosť, stúpa elán a zlepšuje sa kvalita života aj pracovný výkon. Práve počas voľných dovolenkových dní a možno pod priamym tlakom spoludovolenkárov sa mnohí odhodlajú zlomiť svoje mnohoročné osobné rekordy. Alebo vyskúšať nepoznané chute športov, takých atraktívnych na televíznej obrazovke.

Devalvácia športu na módny pojem

Pojem „športovať“ sa stáva módnym zaklínadlom aj pre ambicióznych a úspešných. Je to kategória, s ktorou sa dnes dá prezentovať podobne ako s kabrioletom nemeckého výrobcu. Hýbať sa znamená žiť, nehýbať, postupne chradnúť. Hýbať sa však treba s rozvahou, inak exponované nárazové zaťaženie nepripraveného organizmu privodí dlhodobé až trvalé škody na zdraví.

Pri rekreačnom športe si musíme uvedomiť hranicu možností, výber aktivít a ich dávkovanie. Najmä muži majú sklony preceňovať svoje schopnosti a možnosti a podceňovať riziká. Psychicky vyťažený vedúci pracovník, ktorý sa dostane do telocvične, sa chce vyrovnať o generáciu mladším kolegom.

Neviditeľné dno schopností

Nepripravenosť a nerozcvičenosť prináša časté zranenia z preťaženia v najobľúbenejšom rekreačnom športe, v rekreačnom futbale. Rovnako sa môže vypomstiť aj pri zjazdovom lyžovaní. Pomerne jednostranné zaťažovanie prináša postupne problémy rekreačným tenistom. Nevhodné motorické návyky a výstroj sú riskantné pri basketbale a kolieskovom korčuľovaní. Absencia ochranných pomôcok zmení výlet korčuliara na vyhľadávanie lekárskej pomoci.

Cyklisti si často plánujú náročné trasy od stola s mapou a bez znalosti terénu, často po nebezpečených a automobilmi zadymených frekventovaných trasách. Úsilie vyrovnať sa majstrovi Európy v zjazde horským terénom s čerstvo kúpeným drahým bicyklom sa nemôže skončiť inak, ako čakaním na rýchly odvoz do nemocnice.

Postupné zvyšovanie záťaže

Inou kapitolou sú adrenalínové športy. Niekedy sa účasť na nich berie ako vec spoločenskej prestíže, ktorá nemá nič s utužovaním zdravia pohybom, skôr pripomína tokanie tetrova s našuchoreným perím pred samičkou. Ich zmyslom by však nemalo byť úsilie o zažiarenie v partii. Aj na ne sa treba pripraviť kondične, rozvojom obratnosti, zvládnutím pomôcok a zariadení. Až potom môžu priniesť neopakovateľný zážitok a uspokojenie.

Fyzický vek, celkový stav opotrebovanosti organizmu, prípadné chronické zdravotné problémy musíme brať ako základ úvah o spôsobe našich pohybových aktivít a ich hraniciach. Lekári potvrdzujú aj skutočnosť, že z radov rekeačných športovcov ošetrujú podstatne viac tých, ktorí si privodili úraz prepínaním sa, než zranených. Väčšina dlhodobých liečení napráva najmä porušenú funkčnosť kĺbov, väzív, zranenia šliach. ĽUBOMÍR ŠIMNA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 645
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 980
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 650
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 530
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 587
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 619
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 670
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 133
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 980
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 978

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd v sobotu viac ako osem hodín rozhodoval tom, či budú Kočner a Rusko stíhaní vo väzbe.

EKONOMIKA

Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú

Ministerstvo vytvorilo priestor na vytváranie zón s nízkymi emisiami.

Neprehliadnite tiež

Tras rúk. Kedy značí vážnejší problém?

Trasenie rúk môžu vyvolávať aj lieky.

Ako vyzerá zdravá stolica. O čom svedčí nezvyčajná farba?

Čo dokáže stolica prezradiť o vašom zdraví.

Seknutý krk. Prečo vzniká a čo robiť, aby bolesť ustúpila

Prečo vás môže z prievanu rozbolieť krk a ako vyzerá liečba.

Cukor v krvi si dokážete znížiť vhodnou prílohou

V jedle stačí nahradiť čo i len polovicu ryže alebo zemiakov.

Ako skrotiť úzkosť pomocou vhodného jedla?

Ustrážte si príjem cukru a legálnych drog.