SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Desať jedál ideálnych pre dojčiace matky

Zdravá a vyvážená strava pomáha čerstvým matkám získať maximum energie, ktorú pri svojej novej a vyčerpávajúcej úlohe potrebujú.

Pošlite fotografiu svojho novorodeniatka, uverejníme ho v obľúbenej fotogalérii.Pošlite fotografiu svojho novorodeniatka, uverejníme ho v obľúbenej fotogalérii. (Zdroj: Fotolia - ilustračné)
<p>Aj keď sa kvalita materského mlieka drží na istom štandarde aj bez ohľadu na to, čo matka jedáva, má to jeden háčik. Ak si matka nedopĺňa potrebné živiny zo stravy, telo ich do mlieka odvádza zo zásob v jej tele.</p><p>Dôležité výživné látky, ktoré potrebuje telo matky a bábätka pritom možno získať jednoducho. Stačí jesť nasledujúce potraviny.</p><h3>1. Losos</h3><p>Neexistuje nič ako dokonalé jedlo, ale losos sa mu približuje. Je plný zdravých omega-3 mastných kyselín, konkrétne DHA. Práve táto kyselina je kľúčová pre vývoj nervového systému bábätka a je súčasťou materského mlieka. Ak ho matka prijíma dostatok, jeho hladiny v mlieku sú vyššie.</p><p>DHA ktorá je v lososovi ovplyvňuje aj náladu matky a môže je ochrániť pred popôrodnou depresiou.</p><p>Ani s lososom to však netreba preháňať, odporúčajú sa dve porcie týždenne. Dôvodom je olovo, ktoré sa nachádza v morských rybách. Zatiaľ čo v lovenom lososovi sú jeho hladiny zväčšia nízke, iné ryby ho obsahujú omnoho viac. Práve preto by sa mali matky úplne vyhýbať rybám ako je napríklad mečúň či makrela.</p><p> </p><div source="8186736" type="avizofoto" class="templatebox" balign="center" title="Prečítajte si tiež:"><article class="templatebox-content"><p><a href="http://primar-beta.sme.sk/c/8186736/viete-ako-sa-stravovat-pocas-dojcenia.html">Viete, ako sa stravovať počas dojčenia?</a></p></article></div><h3>2. Nízkotučné mliečne produkty</h3><p>Jogurty, mlieko či syry sú dôležitou súčasťou zdravého dojčenia. Poskytujú vitamín D, ktorý je kľúčový pri posilňovaní kostí. Zároveň sú výborným zdrojom vápnika, proteínov a vitamínu B. Optimálnym množstvom sú približne tri šálky mliečnych produktov denne.</p><h3>3. Chudé hovädzie mäso</h3><p>Mäso s nižším obsahom tuku je pre čerstvé matky výborným zdrojom energie. Nedostatok železa môže vyústiť do zbytočného vyčerpania. Zároveň dopĺňa aj potrebné hladiny proteínov a Vitamínu B 12.</p><h3>4. Strukoviny</h3><p>Fazule bohaté na železo, najmä tmavé druhy, sú bohatým zdrojom železa. Sú ideálnym riešením pre zaryté vegetariánky ako aj domácnosti, ktoré si nemôžu dovoliť kupovať proteíny v podobe mäsa.</p><h3>5. Čučoriedky</h3><p>Dojčiace matky by mali zjesť dve a viac porcií ovocia denne. Čučoriedky sú chutným a vyváženým riešením - sú plné vitamínov, minerálov a sacharidov, ktoré zvyšujú hladinu energie.</p><h3>6. Hnedá ryža</h3><p>Mladé matky podliehajú po pôrode pokušeniu okamžite zhadzovať tehotenské kilá tým, že sa vzdajú sacharidov. Takto sa však môžu pripraviť nielen o potrebnú energiu ale aj znížiť množstvo produkovaného mlieka. Zdravým kompromisom je práve hnedá ryža.</p><p> </p><div source="8180565" type="avizofoto" class="templatebox" balign="center" title="Prečítajte si tiež:"><article class="templatebox-content"><p><a href="http://primar-beta.sme.sk/c/8180565/ryza-je-zdrava-ked-je-celozrnna.html">Ryža je zdravá, keď je celozrnná</a></p></article></div><h3>7. Pomaranče</h3><p>Citrusy sú vhodným zdrojom vitamínu C, ktorý dojčiace ženy potrebujú vo väčšom množstve než tehotné. Pomaranče sú praktickou a prenosnou pochúťkou a v podobe prírodných šťiav bývajú dokonca obohatené o vápnik.</p><h3>8. Vajíčka</h3><p>Či už ako ranná praženica, natvrdo v šaláte alebo ako omeleta na večeru, vajcia sú dobrý spôsob ako získať svoju dennú dávku proteínov. Niektoré druhy sú dokonca obsahujú vyššiu hladinu potrebnej DHA kyseliny.</p><h3>9. Celozrnné pečivo</h3><p>Kyselina listová je pre dieťa dôležitá nie len v jeho vnútromaternicovom vývoji. Je potrebná aj pre dojčiacu matku a novorodenca. Obohatené celozrnné pečivo a cereálie dodajú telu potrebnú dávku vlákniny a železa.</p><h3>10. Listová zelenina</h3><p>Špenát, šaláty a brokolica sú bohaté na antioxidanty, Vitamín A, Vitamín C a železo. Zároveň je listová zelenina vhodným zdrojom vápnika pre matky, ktoré nechcú alebo nemôžu jesť mliečne výrobky.</p>
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 291
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 189
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 912
  4. Po Slovensku na motorke 6 586
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 6 257
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 5 688
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 676
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 323
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 395
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 709
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 20 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Ak sa staráme o obeť, musíme sa starať aj o páchateľa.


18. jún
Podcast Svet medzi riadkami

Sever a juh sú výmysel, vesmír nepozná svetové strany.


Stanka Luppová 17. jún