SME
Streda, 29. január, 2020 | Meniny má Gašpar

Desať jedál ideálnych pre dojčiace matky

Zdravá a vyvážená strava pomáha čerstvým matkám získať maximum energie, ktorú pri svojej novej a vyčerpávajúcej úlohe potrebujú.

Vyváženou stravou budete mať dostatok živín vy aj vaše bábätko.Vyváženou stravou budete mať dostatok živín vy aj vaše bábätko.(Zdroj: Fotolia - ilustračné)
<p>Aj keď sa kvalita materského mlieka drží na istom štandarde aj bez ohľadu na to, čo matka jedáva, má to jeden háčik. Ak si matka nedopĺňa potrebné živiny zo stravy, telo ich do mlieka odvádza zo zásob v jej tele.</p><p>Dôležité výživné látky, ktoré potrebuje telo matky a bábätka pritom možno získať jednoducho. Stačí jesť nasledujúce potraviny.</p><h3>1. Losos</h3><p>Neexistuje nič ako dokonalé jedlo, ale losos sa mu približuje. Je plný zdravých omega-3 mastných kyselín, konkrétne DHA. Práve táto kyselina je kľúčová pre vývoj nervového systému bábätka a je súčasťou materského mlieka. Ak ho matka prijíma dostatok, jeho hladiny v mlieku sú vyššie.</p><p>DHA ktorá je v lososovi ovplyvňuje aj náladu matky a môže je ochrániť pred popôrodnou depresiou.</p><p>Ani s lososom to však netreba preháňať, odporúčajú sa dve porcie týždenne. Dôvodom je olovo, ktoré sa nachádza v morských rybách. Zatiaľ čo v lovenom lososovi sú jeho hladiny zväčšia nízke, iné ryby ho obsahujú omnoho viac. Práve preto by sa mali matky úplne vyhýbať rybám ako je napríklad mečúň či makrela.</p><p> </p><div source="8186736" type="avizofoto" class="templatebox" balign="center" title="Prečítajte si tiež:"><article class="templatebox-content"><p><a href="http://primar-beta.sme.sk/c/8186736/viete-ako-sa-stravovat-pocas-dojcenia.html">Viete, ako sa stravovať počas dojčenia?</a></p></article></div><h3>2. Nízkotučné mliečne produkty</h3><p>Jogurty, mlieko či syry sú dôležitou súčasťou zdravého dojčenia. Poskytujú vitamín D, ktorý je kľúčový pri posilňovaní kostí. Zároveň sú výborným zdrojom vápnika, proteínov a vitamínu B. Optimálnym množstvom sú približne tri šálky mliečnych produktov denne.</p><h3>3. Chudé hovädzie mäso</h3><p>Mäso s nižším obsahom tuku je pre čerstvé matky výborným zdrojom energie. Nedostatok železa môže vyústiť do zbytočného vyčerpania. Zároveň dopĺňa aj potrebné hladiny proteínov a Vitamínu B 12.</p><h3>4. Strukoviny</h3><p>Fazule bohaté na železo, najmä tmavé druhy, sú bohatým zdrojom železa. Sú ideálnym riešením pre zaryté vegetariánky ako aj domácnosti, ktoré si nemôžu dovoliť kupovať proteíny v podobe mäsa.</p><h3>5. Čučoriedky</h3><p>Dojčiace matky by mali zjesť dve a viac porcií ovocia denne. Čučoriedky sú chutným a vyváženým riešením - sú plné vitamínov, minerálov a sacharidov, ktoré zvyšujú hladinu energie.</p><h3>6. Hnedá ryža</h3><p>Mladé matky podliehajú po pôrode pokušeniu okamžite zhadzovať tehotenské kilá tým, že sa vzdajú sacharidov. Takto sa však môžu pripraviť nielen o potrebnú energiu ale aj znížiť množstvo produkovaného mlieka. Zdravým kompromisom je práve hnedá ryža.</p><p> </p><div source="8180565" type="avizofoto" class="templatebox" balign="center" title="Prečítajte si tiež:"><article class="templatebox-content"><p><a href="http://primar-beta.sme.sk/c/8180565/ryza-je-zdrava-ked-je-celozrnna.html">Ryža je zdravá, keď je celozrnná</a></p></article></div><h3>7. Pomaranče</h3><p>Citrusy sú vhodným zdrojom vitamínu C, ktorý dojčiace ženy potrebujú vo väčšom množstve než tehotné. Pomaranče sú praktickou a prenosnou pochúťkou a v podobe prírodných šťiav bývajú dokonca obohatené o vápnik.</p><h3>8. Vajíčka</h3><p>Či už ako ranná praženica, natvrdo v šaláte alebo ako omeleta na večeru, vajcia sú dobrý spôsob ako získať svoju dennú dávku proteínov. Niektoré druhy sú dokonca obsahujú vyššiu hladinu potrebnej DHA kyseliny.</p><h3>9. Celozrnné pečivo</h3><p>Kyselina listová je pre dieťa dôležitá nie len v jeho vnútromaternicovom vývoji. Je potrebná aj pre dojčiacu matku a novorodenca. Obohatené celozrnné pečivo a cereálie dodajú telu potrebnú dávku vlákniny a železa.</p><h3>10. Listová zelenina</h3><p>Špenát, šaláty a brokolica sú bohaté na antioxidanty, Vitamín A, Vitamín C a železo. Zároveň je listová zelenina vhodným zdrojom vápnika pre matky, ktoré nechcú alebo nemôžu jesť mliečne výrobky.</p>_novy_riadok_

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Platiť kartou môžete odteraz štýlovo
  2. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako
  3. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  4. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. It’s not about what a company does, but how it behaves
  7. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  8. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  9. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  1. Platiť kartou môžete odteraz štýlovo
  2. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako
  3. Prečo stále veríme v talizmany?
  4. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  6. It’s not about what a company does, but how it behaves
  7. Dell offers multifaceted careers
  8. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  9. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  10. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 12 221
  2. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 12 062
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 10 656
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 10 401
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 9 398
  6. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 8 936
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 7 893
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 7 569
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 034
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 6 902