SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Desať jedál ideálnych pre dojčiace matky

Zdravá a vyvážená strava pomáha čerstvým matkám získať maximum energie, ktorú pri svojej novej a vyčerpávajúcej úlohe potrebujú.

Pošlite fotografiu svojho novorodeniatka, uverejníme ho v obľúbenej fotogalérii.Pošlite fotografiu svojho novorodeniatka, uverejníme ho v obľúbenej fotogalérii. (Zdroj: Fotolia - ilustračné)
<p>Aj keď sa kvalita materského mlieka drží na istom štandarde aj bez ohľadu na to, čo matka jedáva, má to jeden háčik. Ak si matka nedopĺňa potrebné živiny zo stravy, telo ich do mlieka odvádza zo zásob v jej tele.</p><p>Dôležité výživné látky, ktoré potrebuje telo matky a bábätka pritom možno získať jednoducho. Stačí jesť nasledujúce potraviny.</p><h3>1. Losos</h3><p>Neexistuje nič ako dokonalé jedlo, ale losos sa mu približuje. Je plný zdravých omega-3 mastných kyselín, konkrétne DHA. Práve táto kyselina je kľúčová pre vývoj nervového systému bábätka a je súčasťou materského mlieka. Ak ho matka prijíma dostatok, jeho hladiny v mlieku sú vyššie.</p><p>DHA ktorá je v lososovi ovplyvňuje aj náladu matky a môže je ochrániť pred popôrodnou depresiou.</p><p>Ani s lososom to však netreba preháňať, odporúčajú sa dve porcie týždenne. Dôvodom je olovo, ktoré sa nachádza v morských rybách. Zatiaľ čo v lovenom lososovi sú jeho hladiny zväčšia nízke, iné ryby ho obsahujú omnoho viac. Práve preto by sa mali matky úplne vyhýbať rybám ako je napríklad mečúň či makrela.</p><p> </p><div source="8186736" type="avizofoto" class="templatebox" balign="center" title="Prečítajte si tiež:"><article class="templatebox-content"><p><a href="http://primar-beta.sme.sk/c/8186736/viete-ako-sa-stravovat-pocas-dojcenia.html">Viete, ako sa stravovať počas dojčenia?</a></p></article></div><h3>2. Nízkotučné mliečne produkty</h3><p>Jogurty, mlieko či syry sú dôležitou súčasťou zdravého dojčenia. Poskytujú vitamín D, ktorý je kľúčový pri posilňovaní kostí. Zároveň sú výborným zdrojom vápnika, proteínov a vitamínu B. Optimálnym množstvom sú približne tri šálky mliečnych produktov denne.</p><h3>3. Chudé hovädzie mäso</h3><p>Mäso s nižším obsahom tuku je pre čerstvé matky výborným zdrojom energie. Nedostatok železa môže vyústiť do zbytočného vyčerpania. Zároveň dopĺňa aj potrebné hladiny proteínov a Vitamínu B 12.</p><h3>4. Strukoviny</h3><p>Fazule bohaté na železo, najmä tmavé druhy, sú bohatým zdrojom železa. Sú ideálnym riešením pre zaryté vegetariánky ako aj domácnosti, ktoré si nemôžu dovoliť kupovať proteíny v podobe mäsa.</p><h3>5. Čučoriedky</h3><p>Dojčiace matky by mali zjesť dve a viac porcií ovocia denne. Čučoriedky sú chutným a vyváženým riešením - sú plné vitamínov, minerálov a sacharidov, ktoré zvyšujú hladinu energie.</p><h3>6. Hnedá ryža</h3><p>Mladé matky podliehajú po pôrode pokušeniu okamžite zhadzovať tehotenské kilá tým, že sa vzdajú sacharidov. Takto sa však môžu pripraviť nielen o potrebnú energiu ale aj znížiť množstvo produkovaného mlieka. Zdravým kompromisom je práve hnedá ryža.</p><p> </p><div source="8180565" type="avizofoto" class="templatebox" balign="center" title="Prečítajte si tiež:"><article class="templatebox-content"><p><a href="http://primar-beta.sme.sk/c/8180565/ryza-je-zdrava-ked-je-celozrnna.html">Ryža je zdravá, keď je celozrnná</a></p></article></div><h3>7. Pomaranče</h3><p>Citrusy sú vhodným zdrojom vitamínu C, ktorý dojčiace ženy potrebujú vo väčšom množstve než tehotné. Pomaranče sú praktickou a prenosnou pochúťkou a v podobe prírodných šťiav bývajú dokonca obohatené o vápnik.</p><h3>8. Vajíčka</h3><p>Či už ako ranná praženica, natvrdo v šaláte alebo ako omeleta na večeru, vajcia sú dobrý spôsob ako získať svoju dennú dávku proteínov. Niektoré druhy sú dokonca obsahujú vyššiu hladinu potrebnej DHA kyseliny.</p><h3>9. Celozrnné pečivo</h3><p>Kyselina listová je pre dieťa dôležitá nie len v jeho vnútromaternicovom vývoji. Je potrebná aj pre dojčiacu matku a novorodenca. Obohatené celozrnné pečivo a cereálie dodajú telu potrebnú dávku vlákniny a železa.</p><h3>10. Listová zelenina</h3><p>Špenát, šaláty a brokolica sú bohaté na antioxidanty, Vitamín A, Vitamín C a železo. Zároveň je listová zelenina vhodným zdrojom vápnika pre matky, ktoré nechcú alebo nemôžu jesť mliečne výrobky.</p>
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 11 939
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 764
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 296
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 943
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 620
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 086
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 834
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 193
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu