SME
Utorok, 25. február, 2020 | Meniny má Frederik(a)

Desať jedál ideálnych pre dojčiace matky

Zdravá a vyvážená strava pomáha čerstvým matkám získať maximum energie, ktorú pri svojej novej a vyčerpávajúcej úlohe potrebujú.

Vyváženou stravou budete mať dostatok živín vy aj vaše bábätko.Vyváženou stravou budete mať dostatok živín vy aj vaše bábätko.(Zdroj: Fotolia - ilustračné)
<p>Aj keď sa kvalita materského mlieka drží na istom štandarde aj bez ohľadu na to, čo matka jedáva, má to jeden háčik. Ak si matka nedopĺňa potrebné živiny zo stravy, telo ich do mlieka odvádza zo zásob v jej tele.</p><p>Dôležité výživné látky, ktoré potrebuje telo matky a bábätka pritom možno získať jednoducho. Stačí jesť nasledujúce potraviny.</p><h3>1. Losos</h3><p>Neexistuje nič ako dokonalé jedlo, ale losos sa mu približuje. Je plný zdravých omega-3 mastných kyselín, konkrétne DHA. Práve táto kyselina je kľúčová pre vývoj nervového systému bábätka a je súčasťou materského mlieka. Ak ho matka prijíma dostatok, jeho hladiny v mlieku sú vyššie.</p><p>DHA ktorá je v lososovi ovplyvňuje aj náladu matky a môže je ochrániť pred popôrodnou depresiou.</p><p>Ani s lososom to však netreba preháňať, odporúčajú sa dve porcie týždenne. Dôvodom je olovo, ktoré sa nachádza v morských rybách. Zatiaľ čo v lovenom lososovi sú jeho hladiny zväčšia nízke, iné ryby ho obsahujú omnoho viac. Práve preto by sa mali matky úplne vyhýbať rybám ako je napríklad mečúň či makrela.</p><p> </p><div source="8186736" type="avizofoto" class="templatebox" balign="center" title="Prečítajte si tiež:"><article class="templatebox-content"><p><a href="http://primar-beta.sme.sk/c/8186736/viete-ako-sa-stravovat-pocas-dojcenia.html">Viete, ako sa stravovať počas dojčenia?</a></p></article></div><h3>2. Nízkotučné mliečne produkty</h3><p>Jogurty, mlieko či syry sú dôležitou súčasťou zdravého dojčenia. Poskytujú vitamín D, ktorý je kľúčový pri posilňovaní kostí. Zároveň sú výborným zdrojom vápnika, proteínov a vitamínu B. Optimálnym množstvom sú približne tri šálky mliečnych produktov denne.</p><h3>3. Chudé hovädzie mäso</h3><p>Mäso s nižším obsahom tuku je pre čerstvé matky výborným zdrojom energie. Nedostatok železa môže vyústiť do zbytočného vyčerpania. Zároveň dopĺňa aj potrebné hladiny proteínov a Vitamínu B 12.</p><h3>4. Strukoviny</h3><p>Fazule bohaté na železo, najmä tmavé druhy, sú bohatým zdrojom železa. Sú ideálnym riešením pre zaryté vegetariánky ako aj domácnosti, ktoré si nemôžu dovoliť kupovať proteíny v podobe mäsa.</p><h3>5. Čučoriedky</h3><p>Dojčiace matky by mali zjesť dve a viac porcií ovocia denne. Čučoriedky sú chutným a vyváženým riešením - sú plné vitamínov, minerálov a sacharidov, ktoré zvyšujú hladinu energie.</p><h3>6. Hnedá ryža</h3><p>Mladé matky podliehajú po pôrode pokušeniu okamžite zhadzovať tehotenské kilá tým, že sa vzdajú sacharidov. Takto sa však môžu pripraviť nielen o potrebnú energiu ale aj znížiť množstvo produkovaného mlieka. Zdravým kompromisom je práve hnedá ryža.</p><p> </p><div source="8180565" type="avizofoto" class="templatebox" balign="center" title="Prečítajte si tiež:"><article class="templatebox-content"><p><a href="http://primar-beta.sme.sk/c/8180565/ryza-je-zdrava-ked-je-celozrnna.html">Ryža je zdravá, keď je celozrnná</a></p></article></div><h3>7. Pomaranče</h3><p>Citrusy sú vhodným zdrojom vitamínu C, ktorý dojčiace ženy potrebujú vo väčšom množstve než tehotné. Pomaranče sú praktickou a prenosnou pochúťkou a v podobe prírodných šťiav bývajú dokonca obohatené o vápnik.</p><h3>8. Vajíčka</h3><p>Či už ako ranná praženica, natvrdo v šaláte alebo ako omeleta na večeru, vajcia sú dobrý spôsob ako získať svoju dennú dávku proteínov. Niektoré druhy sú dokonca obsahujú vyššiu hladinu potrebnej DHA kyseliny.</p><h3>9. Celozrnné pečivo</h3><p>Kyselina listová je pre dieťa dôležitá nie len v jeho vnútromaternicovom vývoji. Je potrebná aj pre dojčiacu matku a novorodenca. Obohatené celozrnné pečivo a cereálie dodajú telu potrebnú dávku vlákniny a železa.</p><h3>10. Listová zelenina</h3><p>Špenát, šaláty a brokolica sú bohaté na antioxidanty, Vitamín A, Vitamín C a železo. Zároveň je listová zelenina vhodným zdrojom vápnika pre matky, ktoré nechcú alebo nemôžu jesť mliečne výrobky.</p>_novy_riadok_

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  2. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  3. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  4. Prečo je Nitra rajom študentov?
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  6. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  9. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  10. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  1. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  4. Jarné prázdniny za dverami: Ešte jedna lyžovačka, prosím
  5. SANAGRO: Vláda rozdelila dotácie neférovo
  6. A trend-setting water park
  7. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  10. Tipy na darček pre krstniatko
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 20 305
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 12 763
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 371
  4. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 7 288
  5. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 5 481
  6. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 5 362
  7. Ktorá farba je tá tvoja? 5 040
  8. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 264
  9. Darujte od srdca pre rozum 3 947
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 3 772