Viete si správne nastaviť pitný režim?

Pitný režim pozná dva extrémy. Ľudí, ktorí sú dehydrovaní a ľudí, ktorí pijú priveľa a zbytočne zaťažujú obličky. Viete, kde je miera?

Dostatok vody dodá telu energiu.(Zdroj: Fotolia)

Pitný režim je slovným spojením, ktoré často radi používame, ale jeho skutočný obsah nám až taký známy nie je.

„V škole sa deti učia, že základnými zložkami výživy človeka sú voda, cukry, tuky a bielkoviny, v dospelosti sa správame, akoby to boli káva, kola, energetické drinky, alkohol a čipsy,“ hovorí prezident Slovenského Červeného kríža a záchranár Viliam Dobiáš.

1. Prečo treba piť?

Aby mozog optimálne pracoval, potrebuje dodávku kyslíka a živín. Ale na to, aby sa kyslík a živiny dostali do mozgu, musí mať krv správnu hustotu. Príliš hustá krv nepretečie v dostatočnom množstve do najtenších mozgových vlásočníc.

„Znižuje sa tým účinnosť práce nervových buniek v mozgu zodpovedných za pohotové myslenie, koncentráciu, pamäť, spracovanie vnemov, odolnosť voči stresu a iné dôležité vlastnosti potrebné v každodennom živote,“ hovorí Dobiáš.

Mladý a zdravý človek nemusí pociťovať nedostatok tekutín okamžite, pretože telo má viacero mechanizmov, ktorými si ich dokáže dočasne vynahradiť.

„Nedostatok vody sa však hromadí v priebehu dní a potom sa môže prejaviť veľmi dramatickým spôsobom v podobe mdloby, búšenia srdca, podozrením na srdcový infarkt alebo iným nevhodným spôsobom„“ vysvetľuje záchranár.

2. Koľko vody stratí telo v priebehu dňa?

 
"Bez mimoriadneho dôvodu, len následkom teplého dňa, hodinovej športovej aktivity (vrátane sexu) a jedného či dvoch alkoholických nápojov (je jedno či pivo, pohár vína, alebo pohárik koncentrátu) sa môžu straty vyšplhať na šesť litrov.
A teraz si položte otázku, či ste už niekedy v priebehu podobného dňa vypili štyri fľaše tekutín s objemom 1,5 litra.
Viliam Dobiáš
záchranár
 

Dýchaním v podobe neviditeľných vodných pár strácame pri telesnom pokoji asi 600 až 800 mililitrov vody, ale pri športe a fyzickej námahe to môže byť až päťkrát viac.

Bežné potenie, ktoré si neuvedomujeme, znamená asi pollitra litra strát. Jedno „spotenie“ väčšej časti povrchu tela v letnej horúčave môže znamenať stratu až jedného litra. Močom strácame 800 až 1500 mililitrov vody.

3. Čo spôsobujú sladené nápoje, alkohol, teín či kofeín?

Pri pití aj malých alkoholických nápojov sa množstvo vymočených tekutín znásobuje. Alkohol, ale aj kofeín v káve a teín v čiernom čaji pôsobia močopudne a tak sú pri ich pití straty tekutín zväčša podstatne vyššie ako ich príjem.

„Po vypití troch pív tak nie je bilancia plus 1,5 litra, ale skôr mínus 2,5 litra,“ počíta záchranár. Podobne vzniká dehydratácia v chlade, ktorý má močopudné účinky a viac vysušuje sliznice dýchacích ciest ako teplý a vlhký vzduch.

Falošnému pocitu z príjmu dostatočného množstva tekutín podľa Dobiáša prispievajú reklamy na sladené nealkoholické nápoje.

Je v nich veľké množstvo cukru, ktoré nevedia spracovať ani obličky zdravého človeka bez ochorenia na cukrovku. Cukor sa vylúči ho do moču a nasáva na seba vodu, ktorú by inak oblička zadržala a straty sa zbytočne zvyšujú.

4. Aké sú prejavy zlého pitného režimu?

Objavuje sa pocit únavy, slabosti, búšenie srdca, zvieranie na hrudníku, tŕpnutie prstov rúk, bolesti hlavy, prípadne závraty.

Prejavy dehytratácie môžu byť aj omnoho nenápadnejšie, napríklad problémy so sústredením či pamäťou.

Ak sa necítite vo svojej koži, Dobiáš odporúča vypiť naraz dva poháre chladnej vodovodnej vody. „S pravdepodobnosťou 75 percent pocítite za pol hodiny zlepšenie,“ hovorí.

Najlepšou kontrolou dostatočného príjmu tekutín je farba moču. Aj ráno, v čase najväčšieho zahustenia má byť bezfarebný alebo len slabo žltý a bez zápachu.

 

 

5. Kedy sa napiť a aký nápoj si vybrať?

Pocit smädu nie je vhodný ukazovateľ. Pri dlhšom nedostatočnom príjme tekutín sa stráca a prestáva byť varovným signálom napriek pokračujúcej dehydratácii.

Ideálnou tekutinou je obyčajná vodovodná voda alebo minerálne vody. Tie by mali byť len doplnkom (optimálne pol litra denne) a treba ich striedať.

„Najvhodnejšie sú tie, ktoré majú na etikete označenie hypotonická. Užitočné sú aj ovocné čaje a nesladené ovocné šťavy,“ vraví Dobiáš.

Piť treba začať hneď ráno po nočnej prestávke (aspoň pol litra) a potom priebežne počas dňa. Zdravé obličky sú menej zaťažované väčším množstvom vody ako naopak, keď musia do malého objemu skoncentrovať všetky odpadové produkty z látkovej premeny na vylúčenie.

Ak sa chystáte do kina, kostola, na nákupy, na dlhšiu cestu autom alebo tam, kde by odchody na toaletu mohli pôsobiť rušivo, napite sa hodinu predtým, aby ste prebytočnú vodu vymočili.

Záchranár odporúča strážiť si príjem tekutín najmä tým, ktorí majú vysoký tlak a užívajú lieky na odvodnenie (diuretiká). Lieky odstraňujú z tela nadbytočnú soľ pomocou zvýšeného vylučovania vody. „Nahrádzanie stratenej vody tekutinou bez solí je životne dôležité,“ hovorí.

Vypočítajte si, koľko vody potrebujete

Na každých, aj začatých 15 kilogramov hmotnosti by mal človek prijať od 0,5 do 0,7 litra vody.

Ak dospelý a zdravý človek váži 70 kilogramov, postup je nasledovný:

70 : 15 = 4,7 x 0,5 = 2,3 litra

Zjednodušene:

70 : 30 = 2,3 litra.

V prípade väčších strát vody potením na každý 1 kilogram úbytku telesnej hmotnosti pri fyzickej aktivite doplniť tekutiny v objeme 4 šálok (spolu 1 liter).

Výsledný údaj o množstve vody nie je záväzný, no môže vám pomôcť odhadnúť orientačné množstvo tekutín, ktoré telo potrebuje. Príjem vody je individuálny a ovplyvňuje ho strava a životný štýl.

Zdravý dospelý človek by sa mal pohybovať v rozmedzí od 2,5 do troch litrov vody, počas horúčav okolo piatich litrov.

 

6. Pitný režim detí a tehotných žien

Pre dojčatá je najvhodnejšou tekutinou materské mlieko, niekedy sa môže podávať aj slabý čaj. Presladené nápoje do tela dopravujú nadmerné množstvo cukru, ktorý môže spôsobiť cukrovkou alebo zubný kaz.

Výborný nápoj pre dieťa je prírodná minerálna voda, ktorú možno miešať s džúsom alebo s prírodným sirupom. Deti sú na stratu vody mimoriadne citlivé a znášajú ju oveľa horšie ako dospelí.

Nebezpečné sú najmä horúčky, hnačkovité ochorenia a veľmi teplé počasie, na ktoré v rozvojových krajinách ročne zomierajú milióny detí.

Budúce mamičky navyše často čelia problémom ako zápcha či opuchy. Mali by sa preto vyhýbať minerálkam s vyšším obsahom soli a vybrať si radšej vodu s nižšou koncentráciou minerálov

7. Pitný režim seniorov

Organizmus staršieho človeka obsahuje menej tekutín, obličky pracujú pomalšie a nevedia už tak dobre regulovať ich vylučovanie.

Starší ľudia majú často narušenú funkciu smädového centra - majú znížený pocit smädu alebo ho nepociťujú vôbec. Tekutinám sa môžu vyhýbať aj pre iné príčiny, napríklad pri výskyte prostatizmu u mužov či inkontinencie u žien.

Preto je potrebné príjem tekutín u seniorov sledovať, aktívne im ich ponúkať a urýchlene nahrádzať eventuálne väčšie straty pri zrýchlenom dýchaní, horúčke, hnačke.

Najlepším riešením je zostaviť denný pitný plán a presne ho plniť. Pre zábudlivých vyrobte špeciálny krčah či fľašu s označenými časmi a hladinami, ktoré sa majú vypiť.

 

 

8. Pitný režim v chorobe

Dopĺňať tekutiny je dôležité aj počas choroby. Pri chrípkach ovocné a bylinkové čaje mierne osladené medom, v horúčkach treba dopĺňať minerály pitím minerálnych vôd, príležitostne aj tých liečivých s vyšším obsahom minerálov.

9. Pitný režim pri športe

Pri športe sa z tela stráca nielen voda (za hodinu a pol jeden liter), ale aj minerálne látky. Preto odborníci odporúčajú pri športovaní uprednostniť pred obyčajnou vodou prírodné minerálne vody alebo izotonické nápoje s obsahom minerálov.

Pri hodinovom cvičení je vhodné vypiť asi 0,8 litra tekutiny v menších dávkach. Po cvičení sa oplatí vypiť ešte asi pol litra minerálky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 487
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 013
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 11 337
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 11 081
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 941
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 568
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 293
  8. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 184
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 707
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 416

Téma: Ceny energií 2018


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Hrdina Trnavy: Hrám v tretej lige a o pár dní rozhodnem proti Bruselu

Slávny Anderlecht zaskočil najmladší Trnavčan.

ŠPORT

Trnava šokovala Brusel, hrdinom bol dvadsaťročný mladík

Senzácia pokračuje aj naďalej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Za jeden zápas Slovenska pýtajú tristo eur

Robili čo mohli, dopadlo to ako vždy.

Neprehliadnite tiež

Čistiace prostriedky spojili s detskou obezitou

Črevná flóra detí sa zmenila.

Osem cvikov, ktoré spevnia ochabnuté svaly na rukách

Cviky treba opakovať aspoň desaťkrát.

Každodenný aspirín nie je pre zdravých, môže uškodiť

Aspirín pomáha iba rizikovým seniorom.