Ako sa v lete obúvať aby vaše nohy ostali zdravé

Pri výbere letnej obuvi je potrebné vychádzať zo svojej telesnej stavby ale aj zdravotného stavu. Ideálne je striedať rôzne typy topánok prírodného materiálu.

Pri výbere letnej obuvi by ste mali vychádzať zo svojej telesnej stavby ale aj zdravotného stavu. Ideálne je striedať rôzne typy topánok prírodného materiálu.

Pri výbere topánok často víťazí vkus nad praktickými vlastnosťami. Postup by však mal byť opačný. „Topánka musí byť v prvom rade funkčná, následne príjemná a až potom estetická,“ radí ortopéd Tomáš Jakubík.

Kúpa nekvalitných alebo nevhodných topánok môže dopadnúť bolestivo a nemusí ísť pritom len o krátkodobé problémy. Dlhodobé alebo časté nosenie topánok na vysokých podpätkoch je známym rizikom, ublížiť však dokážu aj tie, ktoré podpätok nemajú vôbec.

„Hovorí sa, že ideálny podpätok by mal mať 4 až 5 centimetrov,“ vysvetľuje Viera Štvrtinová, prezidentka Slovenskej angiologickej spoločnosti. Seriózne výskumy v tomto smere vraj neexistujú a výška opätku sa odvíja napríklad od toho, či je dáma štíhla alebo obézna, či má svalnaté nohy alebo nie.

Balerínky len na krátke trasy

Zdravotné ťažkosti z nesprávnej obuvi
  • bolesti nôh, bedrových kĺbov, chrbtice (hlavne drieková a krížová)
  • nesprávne držanie tela
  • plochá noha
  • odreniny, pľuzgiere, otlaky, kurie oká
  • vznik hubovitých a plesňových ochorení
  • zranenie prstov
  • vznik osteartrózy (artritídy)
  • vyvrtnutie členka
  • vybočenie palcov (haluxy)

Hladké podrážky bez opätku pôsobia pohodlne, no aj balerínky majú svoje úskalia.

Zdravé chodidlo ich síce znesie, no pre ploché nohy sú nevhodné. Chôdza po tvrdom teréne je pre tento typ chodidiel bolestivá a tenká podrážka netlmí nárazy.

„Ak nemáte tento typ ťažkostí, balerínky síce môžete nosiť, avšak iba krátkodobo,“ hovorí ortopéd Peter Klein. Aj obyčajné kroky sú pre chodidlo určitou záťažou. Obuv si preto treba zvoliť nie len podľa vzdialenosti ale aj povrchu.

Čiastočne možno problém zmenšiť vhodne tvarovanou vložkou, ktorá zmierni nárazy a pomáha udržiavať vhodný tvar chodidiel. Vo všeobecnosti sú klasické baleríny vhodné na chodenie do dvoch kilometrov.

Pri dlhodobom nosení sa môže stať, že klenba nohy začne postupne klesať a chôdza sa stáva bolestivou. Zvyšuje sa aj riziko plantárnej fasciitídy (zápalu chodidlovej šľachy), jednej z najčastejších príčin bolesti v oblasti pätnej kosti.

Zápal je bolestivý aj pri bežných fyzických aktivitách a môžu vyústiť do nosenia ortézy, fyzoterapie, terapie laserom či ultrazvukom. Niektoré prípady je však nutné riešiť chirurgicky.

Existujú však aj balerínky, ktoré sú vhodné aj na tvrdý asfaltový podklad typický pre mestské prechádzky. Spoznať ich možno podľa tvarovanej podrážky a pružnejšieho materiálu.

 

 

Žabky a kroksy radšej kvalitnejšie

Časté nosenie žabiek môže vyústiť nielen do bolestí nôh a chrbtice, ale aj deformácie palcov a kostí. Obzvlášť to platí pre lacné penové verzie, ktoré sa pokrútia a preliačia už po niekoľkých použitiach.

Chronické dráždenie kože medzi prstami môže spôsobovať odreniny a pľuzgiere. Noha sa v žabkách šmýka, kroky sa skracujú a telo sa viac namáha.

Ak sa nechcete vzdať svojej obľúbenej letnej obuvi, vyberajte si radšej žabky na hrubšej klenutej podrážke. „Vyberte si hrubšiu podrážku, aspoň dva centimetre. Žabky s podrážkou tenkou ako lístok vám preťažia klenbu chodidla,“ upozorňuje ortopéd Evžen Tvrdý.

Podobne ako žabky, Tvrdý odporúča kroksy len na krátke nosenie. Sú síce vzdušné, chránia prsty, no päta je v nich voľná.

„Chýbajúcu oporu v pätovej časti si noha nahrádza tým, že namáha prsty. Crocsy sú niečo ako papuče, nosíte ich len v byte po rovnom, pevnom teréne,“ upozorňuje lekár. Do členitejšieho terénu radšej odporúča sandále s popruhmi.

Prsty, ktoré sa neustále krčia a snažia sa udržať topánku na nohe a postupne sa môžu deformovať.

 

 

Mykóza, plesne a baktérie

Najvhodnejšie sú topánky z prírodného materiálu, syntetcký hromadí pot a baktérie. Hrozí tak vznik infekcií ako aj mykotických (plesňových a hubovitých) ochorení.

V lepšom prípade sa problém skončí nepríjemným zápachom. „Popraskaná koža na nohách je však najvhodnejším a najjednoduchším vstupom pre kožné mykózy. Dobre tvarovaná a pohodlná obuv im pomôže predísť,“ radí Lucia Drahovská z Ústavu lekárskej kozmetiky.

Základnou prevenciou mykotickej infekcie je tiež hygiena kože na chodidlách, dôkladné vysušovanie nôh a medziprstových priestorov po kúpeli v domácom prostredí i v spoločných priestoroch plavární, wellness centier, na kúpaliskách i vo fitnescentrách.

Koža na chodidlách je v lete viac vysušená, preto je vhodná pravidelná aplikácia mastnejších krémov, najlepšie na noc. Premastená koža je celistvá a odolnejšia proti prieniku infekcie.

Zásady správnej obuvi a starostlivosti o nohy

  • podpätky pri topánkach na denné nosenie by nemali byť vyššie ako 2,5 centimetra
  • doma choďte naboso a nechajte svoje nohy odpočívať
  • napätie pomôže uvoľniť kúpeľ a masáž
  • obuv by mala byť voľná, fixáciu na nohe má zaručiť správny strih
  • investujte do vhodných vložiek do topánok či tenisiek
  • vhodná obuv by mala byť pružná, mala by sa ohýbať tam, kde sa ohýba aj chodidlo
  • dôležitý je výber správnych materiálov, ideálna je koža a prírodné materiály
  • topánky striedajte.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  6. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  7. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  8. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  9. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 16 603
  2. Najužitočnejšia appka 16 001
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 682
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 11 709
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 385
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 077
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 176
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 947
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 658
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 396

Téma: Bolesť


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

Stĺpček Jakuba Fila

Súzvuk Fica a Pellegriniho môže začať lámať Imrecze

Dvojvládie Smeru prenasleduje odkaz Radičovej vlády.

Píše Emil Višňovský

Tento štát nám už nepatrí

Žiadne ministerstvo nie je vlastníctvom nejakej politickej strany — aspoň nie v demokratickom štáte.

Neprehliadnite tiež

Osem cvikov, ktoré spevnia ochabnuté svaly na rukách

Cviky treba opakovať aspoň desaťkrát.

Každodenný aspirín nie je pre zdravých, môže uškodiť

Aspirín pomáha iba rizikovým seniorom.

Plnotučné mlieko a jogurty sú zdravšie, než si myslíte

Tri mliečne výrobky denne prajú zdraviu.