SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Pivo neznamená pohromu. Môže aj prospieť

Trh a reklama často robia zmätok v tom, čo telu dodá správne živiny, vysvetľuje bežecký guru

Dokonalejší nápoj ako obyčajná voda neexistuje.Dokonalejší nápoj ako obyčajná voda neexistuje. (Zdroj: SITA/AP- ilustračné)

.

Autor je ultramaratónec, propagátor a tréner behu, zakladateľ bežeckej školy.

Piť či nepiť? Čo, kedy a v akom množstve? Príjemné počasie praje športovým aktivitám a pitný režim je u pre rekreačných i vrcholových športovcov v letných mesiacoch horúcou témou.

Ľudský organizmus tvorí približne z dvoch tretín voda. Na pitie je tak jasne najvhodnejšou tekutinou. Lenže trh a reklama často robia zmätok v tom, čo telu dodá správne živiny.

Nasledujúci prehľad dáva odpovede na to, čo (ne)piť, či už počas fyzického výkonu, alebo v pokoji.

Voda

Je najcennejšou kvapalinou. Dokonalejší nápoj nevymyslela a ani nevymyslí žiadna firma. Keďže ľudský organizmus tvorí z dvoch tretín voda, tak sa najlepšie a najprirodzenejšie vstrebe do organizmu. Telu tak zabezpečí základné živiny potrebné na fungovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Keďže obsahuje ióny, je sama osebe športovým nápojom, ktorý bohato stačí rekreantom a amatérom. Voda sa dá dobre získať aj z ovocia, zeleniny a polievok (vývarov a bujónov).

Dospelý zdravý človek má za deň prijať dva až tri litre tekutín a pramenitá voda má byť hlavnou zložkou. Potreba sa zvyšuje podľa fyzickej aktivity.

Prečítajte si tiež:Viete si správne nastaviť pitný režim?Čítajte 

Pivo

Alkoholické i nealkoholické pivo v pitnom režime neznamená pohromu. Niekedy je, naopak, prospešné. Záleží však na tom, kedy a v akom množstve sa konzumuje. Malé pivo vo vhodnom čase nemôže nič pokaziť.

Športovci by ho nemali piť počas hier s dôrazom na postreh, rýchlosť reakcie a dynamiku, ale vytrvalostní športovci si obľúbeným mokom často pomáhajú.

Ak je organizmus správne zavodnený, nie je pivo príťažou. Má totiž vysoký obsah vody (priemerne 92 %), iónovú vyváženosť a v klasickom ležiaku je obsah alkoholu nízky. Telo v ňom prijíma nielen vodu, ale aj nutné minerálne látky, vitamíny a aminokyseliny.

Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka tomu malé pivo pozitívne pôsobí na zažívanie. Ďalšie pivká však už zvyčajne tlmia a zhoršujú metabolizmus. Pivo by sa tiež nemalo piť aspoň hodinu po výkone. Dôvod? Odvodňuje a tým spomaľuje regeneráciu.

Káva a čierny čaj

Ani obľúbené nápoje ako káva a čierny čaj sa do pitného režimu nepočítajú. Síce to neznamená, že si nemôžete dať denne jednu alebo dve šálky, ale treba si uvedomiť, že obsahujú kofeín, ktorý odvodňuje organizmus.

Zvýšená potreba močenia po pití kávy a čierneho čaju nie je signálom dobrého zavodnenia, ale naopak odvodnenia. Po každej káve a čiernom čaji preto vypite rovnaký objem pramenitej vody, aby ste doplnili tekutiny.

Prečítajte si tiež:Ako si pripraviť účinný bylinný čajČítajte 

Kola

Patrí do kategórie limonád, ale v športe to tak, paradoxne, nie je vždy. Coca-Colu pôvodne vyrobili ako liek a ak sa nápoj zbaví bubliniek a riedi sa v pomere 1:1 s vodou, môže byť prospešný aj pri fyzickej aktivite.

Skryť Vypnúť reklamu

Kola obsahuje povzbudivú látku kofeín, dodá telu rýchle cukry a najmä má dezinfekčný účinok, ktorý vie pri dlhodobých výkonoch vyrovnať zažívanie. Inak však do pitného režimu nepatrí a je lepšie sa jej vyhýbať.

Jej zloženie je podľa niektorých štúdií také agresívne, že ju údajne v niekoľkých štátoch v USA používajú na odstránenie krvi z ciest pri autonehodách.

Ovocný a zelený čaj

Špeciálne pre športujúcich ľudí sú to veľmi vhodné nápoje, ktoré vedia dostatočne zavodniť organizmus a môžu sa piť vo veľkom množstve.

Tieto čaje obsahujú prírodné antioxidanty, ktoré priaznivo ovplyvňujú látkovú výmenu. Navyše dokážu viazať tuky a tým znížiť energetickú záťaž. Ich prínos sa najviac prejaví pri dlhodobom užívaní.

Limonády

S pitným režimom nemajú sladené nápoje veľa spoločného. Limonády by sa do neho vôbec nemali počítať, čo platí aj o ochutených minerálkach.

Majú vysoký obsah cukrov, tým spôsobujú ešte väčší smäd a chuť na sladké. Riešením nie sú ani varianty s označením „light", ktoré sú sladené látkou aspartam. Všetky limonády navyše odvápňujú organizmus a bránia budovaniu kvalitnej hmoty.

Prečítajte si tiež:Pri pitnom režime treba zohľadniť aj ochorenia, ktorými trpíteČítajte 

Minerálky

Minerálky sú vhodné predovšetkým v teplom letnom počasí, keď telo stráca viac minerálnych látok. Nikdy však nesmú tvoriť hlavnú časť pitného režimu.

Ich kombinácia musí byť podriadená čistej vode. Denne bohato stačí vypiť pol litra. Nadmerné pitie minerálok totiž spôsobuje zadržiavanie vody v tele a oxid uhličitý, ktorý obsahujú, môže nepriaznivo ovplyvňovať funkciu vnútorných orgánov a dráždiť centrálnu nervovú sústavu.

Okrem toho zvyšujú krvný tlak a zhoršujú funkciu slizníc.

Alkohol

Do pitného režimu nepatrí. Dehydruje organizmus a preťažuje pečeň a obličky. Tým pádom znemožňuje regeneráciu a akákoľvek činnosť stráca efekt.

Ak si dá niekto tvrdý alkohol počas fyzického výkonu, môže to pokojne nazvať adrenalínovým športom.

Džúsy a ovocné šťavy

S konzumáciou džúsov treba byť opatrný a človek si musí vedieť vybrať ten správny. Džús je kyslý nápoj, preto určite nie je vhodný počas športového výkonu, keď je organizmus sám o sebe nastavený v kyslom móde a s vyšším prísunom by si nemusel poradiť.

Vhodné sú iba stopercentné džúsy, ostatné výrobky spadajú skôr do kategórie limonád. Kombinácia džúsov je vhodná ráno pre dodanie živín, množstvo by nemalo presiahnuť pol litra denne.

Prečítajte si tiež:Ovocné šťavy alebo ovocie?Čítajte 

Energetický nápoj

V obmedzenej miere a malých dávkach môžu byť spestrením pitného režimu v období zvýšenej fyzickej či psychickej záťaže. Hlavným zdrojom energie je cukor.

Energetický nápoj vie chvíľkovo nabudiť organizmus a obsahuje dávku kofeínu, ktorá pôsobí ako vypitie slabšie kávy.

Ďalšie povzbudzujúce látky sú taurín a guarana, ale tie najmä posilnia vplyv kofeínu a ich množstvo na človeka nemá veľký vplyv. Efekt energetických drinkov nepreceňujte. Pôsobia individuálne podľa veku, pohlavia a zdravotného stavu.

Pri častej konzumácii si telo na prísun povzbudzujúcich látok môže zvyknúť a vplyv látok klesá.

S bublinkami či bez?

Sýteným (perlivým) nápojom je pri športovaní sa lepšie vyhnúť. Je pravda, že väčšinou lepšie chutia, ale bublinky nám nedovoľujú sa napiť dostatočne, pretože sa v žalúdku „hromadia“.

Ak však nemáme na výber, tak je dobré bublinky pred napitím sa „vytrepať“. Jednoducho vezmite fľašu a poriadne ňou zatrepte a otvorte ju. Spravte to viackrát a väčšina bubliniek je fuč.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 142
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 16 053
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 322
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 448
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 233
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 059
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 405
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 234
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 103
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 864
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.