Pivo neznamená pohromu. Môže aj prospieť

Trh a reklama často robia zmätok v tom, čo telu dodá správne živiny, vysvetľuje bežecký guru

Dokonalejší nápoj ako obyčajná voda neexistuje.(Zdroj: SITA/AP- ilustračné)

.

Autor je ultramaratónec, propagátor a tréner behu, zakladateľ bežeckej školy.

Piť či nepiť? Čo, kedy a v akom množstve? Príjemné počasie praje športovým aktivitám a pitný režim je u pre rekreačných i vrcholových športovcov v letných mesiacoch horúcou témou.

Ľudský organizmus tvorí približne z dvoch tretín voda. Na pitie je tak jasne najvhodnejšou tekutinou. Lenže trh a reklama často robia zmätok v tom, čo telu dodá správne živiny.

Nasledujúci prehľad dáva odpovede na to, čo (ne)piť, či už počas fyzického výkonu, alebo v pokoji.

Voda

Je najcennejšou kvapalinou. Dokonalejší nápoj nevymyslela a ani nevymyslí žiadna firma. Keďže ľudský organizmus tvorí z dvoch tretín voda, tak sa najlepšie a najprirodzenejšie vstrebe do organizmu. Telu tak zabezpečí základné živiny potrebné na fungovanie.

Keďže obsahuje ióny, je sama osebe športovým nápojom, ktorý bohato stačí rekreantom a amatérom. Voda sa dá dobre získať aj z ovocia, zeleniny a polievok (vývarov a bujónov).

Dospelý zdravý človek má za deň prijať dva až tri litre tekutín a pramenitá voda má byť hlavnou zložkou. Potreba sa zvyšuje podľa fyzickej aktivity.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Viete si správne nastaviť pitný režim?

Pivo

Alkoholické i nealkoholické pivo v pitnom režime neznamená pohromu. Niekedy je, naopak, prospešné. Záleží však na tom, kedy a v akom množstve sa konzumuje. Malé pivo vo vhodnom čase nemôže nič pokaziť.

Športovci by ho nemali piť počas hier s dôrazom na postreh, rýchlosť reakcie a dynamiku, ale vytrvalostní športovci si obľúbeným mokom často pomáhajú.

Ak je organizmus správne zavodnený, nie je pivo príťažou. Má totiž vysoký obsah vody (priemerne 92 %), iónovú vyváženosť a v klasickom ležiaku je obsah alkoholu nízky. Telo v ňom prijíma nielen vodu, ale aj nutné minerálne látky, vitamíny a aminokyseliny.

Vďaka tomu malé pivo pozitívne pôsobí na zažívanie. Ďalšie pivká však už zvyčajne tlmia a zhoršujú metabolizmus. Pivo by sa tiež nemalo piť aspoň hodinu po výkone. Dôvod? Odvodňuje a tým spomaľuje regeneráciu.

Káva a čierny čaj

Ani obľúbené nápoje ako káva a čierny čaj sa do pitného režimu nepočítajú. Síce to neznamená, že si nemôžete dať denne jednu alebo dve šálky, ale treba si uvedomiť, že obsahujú kofeín, ktorý odvodňuje organizmus.

Zvýšená potreba močenia po pití kávy a čierneho čaju nie je signálom dobrého zavodnenia, ale naopak odvodnenia. Po každej káve a čiernom čaji preto vypite rovnaký objem pramenitej vody, aby ste doplnili tekutiny.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Ako si pripraviť účinný bylinný čaj

Kola

Patrí do kategórie limonád, ale v športe to tak, paradoxne, nie je vždy. Coca-Colu pôvodne vyrobili ako liek a ak sa nápoj zbaví bubliniek a riedi sa v pomere 1:1 s vodou, môže byť prospešný aj pri fyzickej aktivite.

Kola obsahuje povzbudivú látku kofeín, dodá telu rýchle cukry a najmä má dezinfekčný účinok, ktorý vie pri dlhodobých výkonoch vyrovnať zažívanie. Inak však do pitného režimu nepatrí a je lepšie sa jej vyhýbať.

Jej zloženie je podľa niektorých štúdií také agresívne, že ju údajne v niekoľkých štátoch v USA používajú na odstránenie krvi z ciest pri autonehodách.

Ovocný a zelený čaj

Špeciálne pre športujúcich ľudí sú to veľmi vhodné nápoje, ktoré vedia dostatočne zavodniť organizmus a môžu sa piť vo veľkom množstve.

Tieto čaje obsahujú prírodné antioxidanty, ktoré priaznivo ovplyvňujú látkovú výmenu. Navyše dokážu viazať tuky a tým znížiť energetickú záťaž. Ich prínos sa najviac prejaví pri dlhodobom užívaní.

Limonády

S pitným režimom nemajú sladené nápoje veľa spoločného. Limonády by sa do neho vôbec nemali počítať, čo platí aj o ochutených minerálkach.

Majú vysoký obsah cukrov, tým spôsobujú ešte väčší smäd a chuť na sladké. Riešením nie sú ani varianty s označením „light", ktoré sú sladené látkou aspartam. Všetky limonády navyše odvápňujú organizmus a bránia budovaniu kvalitnej hmoty.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Pri pitnom režime treba zohľadniť aj ochorenia, ktorými trpíte

Minerálky

Minerálky sú vhodné predovšetkým v teplom letnom počasí, keď telo stráca viac minerálnych látok. Nikdy však nesmú tvoriť hlavnú časť pitného režimu.

Ich kombinácia musí byť podriadená čistej vode. Denne bohato stačí vypiť pol litra. Nadmerné pitie minerálok totiž spôsobuje zadržiavanie vody v tele a oxid uhličitý, ktorý obsahujú, môže nepriaznivo ovplyvňovať funkciu vnútorných orgánov a dráždiť centrálnu nervovú sústavu.

Okrem toho zvyšujú krvný tlak a zhoršujú funkciu slizníc.

Alkohol

Do pitného režimu nepatrí. Dehydruje organizmus a preťažuje pečeň a obličky. Tým pádom znemožňuje regeneráciu a akákoľvek činnosť stráca efekt.

Ak si dá niekto tvrdý alkohol počas fyzického výkonu, môže to pokojne nazvať adrenalínovým športom.

Džúsy a ovocné šťavy

S konzumáciou džúsov treba byť opatrný a človek si musí vedieť vybrať ten správny. Džús je kyslý nápoj, preto určite nie je vhodný počas športového výkonu, keď je organizmus sám o sebe nastavený v kyslom móde a s vyšším prísunom by si nemusel poradiť.

Vhodné sú iba stopercentné džúsy, ostatné výrobky spadajú skôr do kategórie limonád. Kombinácia džúsov je vhodná ráno pre dodanie živín, množstvo by nemalo presiahnuť pol litra denne.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Ovocné šťavy alebo ovocie?

Energetický nápoj

V obmedzenej miere a malých dávkach môžu byť spestrením pitného režimu v období zvýšenej fyzickej či psychickej záťaže. Hlavným zdrojom energie je cukor.

Energetický nápoj vie chvíľkovo nabudiť organizmus a obsahuje dávku kofeínu, ktorá pôsobí ako vypitie slabšie kávy.

Ďalšie povzbudzujúce látky sú taurín a guarana, ale tie najmä posilnia vplyv kofeínu a ich množstvo na človeka nemá veľký vplyv. Efekt energetických drinkov nepreceňujte. Pôsobia individuálne podľa veku, pohlavia a zdravotného stavu.

Pri častej konzumácii si telo na prísun povzbudzujúcich látok môže zvyknúť a vplyv látok klesá.

S bublinkami či bez?

Sýteným (perlivým) nápojom je pri športovaní sa lepšie vyhnúť. Je pravda, že väčšinou lepšie chutia, ale bublinky nám nedovoľujú sa napiť dostatočne, pretože sa v žalúdku „hromadia“.

Ak však nemáme na výber, tak je dobré bublinky pred napitím sa „vytrepať“. Jednoducho vezmite fľašu a poriadne ňou zatrepte a otvorte ju. Spravte to viackrát a väčšina bubliniek je fuč.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  3. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  4. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  1. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  2. Hotel Devin Spa centre - relaxation in the intimate atmosphere
  3. The Horizont Resort **** - fun and wellness
  4. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  5. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  7. Príbeh tradičného družstva - príbeh Alojza Kračinovského
  8. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  9. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 24 786
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 028
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 346
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 548
  5. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 6 323
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 901
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 843
  8. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 4 657
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 375
  10. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 3 679

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Drucker: Mnohým v zdravotníctve nezáleží na zmenách, len na nich samých

Necítim krivdu za to, že ma kritizujú, lebo námorník sa nemôže sťažovať na rozburené more, vraví minister zdravotníctva TOMÁŠ DRUCKER.

DOMOV

Robí zmeny a potom ich koriguje. Aké sú Druckerove plusy a mínusy

Drucker vzbudzoval veľké očakávania.

Neprehliadnite tiež

Niektorí riskujú život. Ktoré olympijské športy sú najnebezpečnejšie?

Hitparáda olympijských zimných športov podľa rizika úrazu.

Riziko rakoviny vaječníkov môžu dcéry dediť po otcovi

Objavená mutácia zvyšuje riziko rakoviny vaječníkov i prostaty v mladšom veku.

Štíhlejší a kreatívni. Ako môže single život prospieť zdraviu

Ak ste so slobodou vyrovnaní, môže prospieť telu aj duši.

Srdcia na Slovensku zlyhávajú zbytočne, genetika nemusí rozhodnúť

Úmrtnosť na ischemickú chorobu srdca je na Slovensku zbytočne vysoká.

Zvyšuje autizmus riziko násilnej trestnej činnosti?

Autistické spektrum sprevádzajú predsudky. Čo hovoria štúdie a dáta.