SME
Pondelok, 25. máj, 2020 | Meniny má UrbanKrížovkyKrížovky

Pivo neznamená pohromu. Môže aj prospieť

Trh a reklama často robia zmätok v tom, čo telu dodá správne živiny, vysvetľuje bežecký guru

Dokonalejší nápoj ako obyčajná voda neexistuje.Dokonalejší nápoj ako obyčajná voda neexistuje. (Zdroj: SITA/AP- ilustračné)

.

Autor je ultramaratónec, propagátor a tréner behu, zakladateľ bežeckej školy.

Piť či nepiť? Čo, kedy a v akom množstve? Príjemné počasie praje športovým aktivitám a pitný režim je u pre rekreačných i vrcholových športovcov v letných mesiacoch horúcou témou.

Ľudský organizmus tvorí približne z dvoch tretín voda. Na pitie je tak jasne najvhodnejšou tekutinou. Lenže trh a reklama často robia zmätok v tom, čo telu dodá správne živiny.

Nasledujúci prehľad dáva odpovede na to, čo (ne)piť, či už počas fyzického výkonu, alebo v pokoji.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Voda

Je najcennejšou kvapalinou. Dokonalejší nápoj nevymyslela a ani nevymyslí žiadna firma. Keďže ľudský organizmus tvorí z dvoch tretín voda, tak sa najlepšie a najprirodzenejšie vstrebe do organizmu. Telu tak zabezpečí základné živiny potrebné na fungovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Keďže obsahuje ióny, je sama osebe športovým nápojom, ktorý bohato stačí rekreantom a amatérom. Voda sa dá dobre získať aj z ovocia, zeleniny a polievok (vývarov a bujónov).

Dospelý zdravý človek má za deň prijať dva až tri litre tekutín a pramenitá voda má byť hlavnou zložkou. Potreba sa zvyšuje podľa fyzickej aktivity.

Prečítajte si tiež:Viete si správne nastaviť pitný režim?Čítajte 

Pivo

Alkoholické i nealkoholické pivo v pitnom režime neznamená pohromu. Niekedy je, naopak, prospešné. Záleží však na tom, kedy a v akom množstve sa konzumuje. Malé pivo vo vhodnom čase nemôže nič pokaziť.

Športovci by ho nemali piť počas hier s dôrazom na postreh, rýchlosť reakcie a dynamiku, ale vytrvalostní športovci si obľúbeným mokom často pomáhajú.

Ak je organizmus správne zavodnený, nie je pivo príťažou. Má totiž vysoký obsah vody (priemerne 92 %), iónovú vyváženosť a v klasickom ležiaku je obsah alkoholu nízky. Telo v ňom prijíma nielen vodu, ale aj nutné minerálne látky, vitamíny a aminokyseliny.

Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka tomu malé pivo pozitívne pôsobí na zažívanie. Ďalšie pivká však už zvyčajne tlmia a zhoršujú metabolizmus. Pivo by sa tiež nemalo piť aspoň hodinu po výkone. Dôvod? Odvodňuje a tým spomaľuje regeneráciu.

Káva a čierny čaj

Ani obľúbené nápoje ako káva a čierny čaj sa do pitného režimu nepočítajú. Síce to neznamená, že si nemôžete dať denne jednu alebo dve šálky, ale treba si uvedomiť, že obsahujú kofeín, ktorý odvodňuje organizmus.

Zvýšená potreba močenia po pití kávy a čierneho čaju nie je signálom dobrého zavodnenia, ale naopak odvodnenia. Po každej káve a čiernom čaji preto vypite rovnaký objem pramenitej vody, aby ste doplnili tekutiny.

Prečítajte si tiež:Ako si pripraviť účinný bylinný čajČítajte 

Kola

Patrí do kategórie limonád, ale v športe to tak, paradoxne, nie je vždy. Coca-Colu pôvodne vyrobili ako liek a ak sa nápoj zbaví bubliniek a riedi sa v pomere 1:1 s vodou, môže byť prospešný aj pri fyzickej aktivite.

Skryť Vypnúť reklamu

Kola obsahuje povzbudivú látku kofeín, dodá telu rýchle cukry a najmä má dezinfekčný účinok, ktorý vie pri dlhodobých výkonoch vyrovnať zažívanie. Inak však do pitného režimu nepatrí a je lepšie sa jej vyhýbať.

Jej zloženie je podľa niektorých štúdií také agresívne, že ju údajne v niekoľkých štátoch v USA používajú na odstránenie krvi z ciest pri autonehodách.

Ovocný a zelený čaj

Špeciálne pre športujúcich ľudí sú to veľmi vhodné nápoje, ktoré vedia dostatočne zavodniť organizmus a môžu sa piť vo veľkom množstve.

Tieto čaje obsahujú prírodné antioxidanty, ktoré priaznivo ovplyvňujú látkovú výmenu. Navyše dokážu viazať tuky a tým znížiť energetickú záťaž. Ich prínos sa najviac prejaví pri dlhodobom užívaní.

Limonády

S pitným režimom nemajú sladené nápoje veľa spoločného. Limonády by sa do neho vôbec nemali počítať, čo platí aj o ochutených minerálkach.

Majú vysoký obsah cukrov, tým spôsobujú ešte väčší smäd a chuť na sladké. Riešením nie sú ani varianty s označením „light", ktoré sú sladené látkou aspartam. Všetky limonády navyše odvápňujú organizmus a bránia budovaniu kvalitnej hmoty.

Prečítajte si tiež:Pri pitnom režime treba zohľadniť aj ochorenia, ktorými trpíteČítajte 

Minerálky

Minerálky sú vhodné predovšetkým v teplom letnom počasí, keď telo stráca viac minerálnych látok. Nikdy však nesmú tvoriť hlavnú časť pitného režimu.

Ich kombinácia musí byť podriadená čistej vode. Denne bohato stačí vypiť pol litra. Nadmerné pitie minerálok totiž spôsobuje zadržiavanie vody v tele a oxid uhličitý, ktorý obsahujú, môže nepriaznivo ovplyvňovať funkciu vnútorných orgánov a dráždiť centrálnu nervovú sústavu.

Okrem toho zvyšujú krvný tlak a zhoršujú funkciu slizníc.

Alkohol

Do pitného režimu nepatrí. Dehydruje organizmus a preťažuje pečeň a obličky. Tým pádom znemožňuje regeneráciu a akákoľvek činnosť stráca efekt.

Ak si dá niekto tvrdý alkohol počas fyzického výkonu, môže to pokojne nazvať adrenalínovým športom.

Džúsy a ovocné šťavy

S konzumáciou džúsov treba byť opatrný a človek si musí vedieť vybrať ten správny. Džús je kyslý nápoj, preto určite nie je vhodný počas športového výkonu, keď je organizmus sám o sebe nastavený v kyslom móde a s vyšším prísunom by si nemusel poradiť.

Vhodné sú iba stopercentné džúsy, ostatné výrobky spadajú skôr do kategórie limonád. Kombinácia džúsov je vhodná ráno pre dodanie živín, množstvo by nemalo presiahnuť pol litra denne.

Prečítajte si tiež:Ovocné šťavy alebo ovocie?Čítajte 

Energetický nápoj

V obmedzenej miere a malých dávkach môžu byť spestrením pitného režimu v období zvýšenej fyzickej či psychickej záťaže. Hlavným zdrojom energie je cukor.

Energetický nápoj vie chvíľkovo nabudiť organizmus a obsahuje dávku kofeínu, ktorá pôsobí ako vypitie slabšie kávy.

Ďalšie povzbudzujúce látky sú taurín a guarana, ale tie najmä posilnia vplyv kofeínu a ich množstvo na človeka nemá veľký vplyv. Efekt energetických drinkov nepreceňujte. Pôsobia individuálne podľa veku, pohlavia a zdravotného stavu.

Pri častej konzumácii si telo na prísun povzbudzujúcich látok môže zvyknúť a vplyv látok klesá.

S bublinkami či bez?

Sýteným (perlivým) nápojom je pri športovaní sa lepšie vyhnúť. Je pravda, že väčšinou lepšie chutia, ale bublinky nám nedovoľujú sa napiť dostatočne, pretože sa v žalúdku „hromadia“.

Ak však nemáme na výber, tak je dobré bublinky pred napitím sa „vytrepať“. Jednoducho vezmite fľašu a poriadne ňou zatrepte a otvorte ju. Spravte to viackrát a väčšina bubliniek je fuč.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. St. Crux Pharma - Dezinfekcia šetrná k pokožke
  2. Farmári chcú unikátnym spôsobom meniť myslenie ľudí
  3. Rastislav Velič: Vďaka našej novej zmenke sme opäť priekopníkmi
  4. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  5. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  6. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  7. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  8. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  9. Výnos od 5,5 % do 15 % p.a
  10. Nový portál Volvujem.sk je ako virtuálny showroom
  1. AXA spustila výzvu na sociálnych sieťach
  2. Ako posilniť imunitu?
  3. V regióne Štefánika majú najrýchlejší internet. Je aj v Brezovej
  4. Turiec vedie. Bude mať najmodernejší internet cez optiku
  5. Na juhu Slovenska bude najmodernejší internet. Kde všade?
  6. Kde je najrýchlejší internet? V okolí Šale
  7. Najmodernejší internet cez optiku je už aj na Hornom Zemplíne
  8. Na hraniciach s Ukrajinou je najrýchlejší internet. Kde presne?
  9. St. Crux Pharma - Dezinfekcia šetrná k pokožke
  10. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  1. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 13 561
  2. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 12 134
  3. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 11 880
  4. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 11 149
  5. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 10 747
  6. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 10 561
  7. 3 pravidlá pre ochranu trávnika v čase letných horúčav 10 490
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 10 405
  9. Magazín zdravia s rúškom na ochranu tváre len za 2,99 € 10 343
  10. Farmári chcú unikátnym spôsobom meniť myslenie ľudí 9 784
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu