Pivo neznamená pohromu. Môže aj prospieť

Trh a reklama často robia zmätok v tom, čo telu dodá správne živiny, vysvetľuje bežecký guru

Dokonalejší nápoj ako obyčajná voda neexistuje.(Zdroj: SITA/AP- ilustračné)

.

Autor je ultramaratónec, propagátor a tréner behu, zakladateľ bežeckej školy.

Piť či nepiť? Čo, kedy a v akom množstve? Príjemné počasie praje športovým aktivitám a pitný režim je u pre rekreačných i vrcholových športovcov v letných mesiacoch horúcou témou.

Ľudský organizmus tvorí približne z dvoch tretín voda. Na pitie je tak jasne najvhodnejšou tekutinou. Lenže trh a reklama často robia zmätok v tom, čo telu dodá správne živiny.

Nasledujúci prehľad dáva odpovede na to, čo (ne)piť, či už počas fyzického výkonu, alebo v pokoji.

Článok pokračuje pod video reklamou

Voda

Je najcennejšou kvapalinou. Dokonalejší nápoj nevymyslela a ani nevymyslí žiadna firma. Keďže ľudský organizmus tvorí z dvoch tretín voda, tak sa najlepšie a najprirodzenejšie vstrebe do organizmu. Telu tak zabezpečí základné živiny potrebné na fungovanie.

Keďže obsahuje ióny, je sama osebe športovým nápojom, ktorý bohato stačí rekreantom a amatérom. Voda sa dá dobre získať aj z ovocia, zeleniny a polievok (vývarov a bujónov).

Dospelý zdravý človek má za deň prijať dva až tri litre tekutín a pramenitá voda má byť hlavnou zložkou. Potreba sa zvyšuje podľa fyzickej aktivity.

Prečítajte si tiež:Viete si správne nastaviť pitný režim?

Pivo

Alkoholické i nealkoholické pivo v pitnom režime neznamená pohromu. Niekedy je, naopak, prospešné. Záleží však na tom, kedy a v akom množstve sa konzumuje. Malé pivo vo vhodnom čase nemôže nič pokaziť.

Športovci by ho nemali piť počas hier s dôrazom na postreh, rýchlosť reakcie a dynamiku, ale vytrvalostní športovci si obľúbeným mokom často pomáhajú.

Ak je organizmus správne zavodnený, nie je pivo príťažou. Má totiž vysoký obsah vody (priemerne 92 %), iónovú vyváženosť a v klasickom ležiaku je obsah alkoholu nízky. Telo v ňom prijíma nielen vodu, ale aj nutné minerálne látky, vitamíny a aminokyseliny.

Vďaka tomu malé pivo pozitívne pôsobí na zažívanie. Ďalšie pivká však už zvyčajne tlmia a zhoršujú metabolizmus. Pivo by sa tiež nemalo piť aspoň hodinu po výkone. Dôvod? Odvodňuje a tým spomaľuje regeneráciu.

Káva a čierny čaj

Ani obľúbené nápoje ako káva a čierny čaj sa do pitného režimu nepočítajú. Síce to neznamená, že si nemôžete dať denne jednu alebo dve šálky, ale treba si uvedomiť, že obsahujú kofeín, ktorý odvodňuje organizmus.

Zvýšená potreba močenia po pití kávy a čierneho čaju nie je signálom dobrého zavodnenia, ale naopak odvodnenia. Po každej káve a čiernom čaji preto vypite rovnaký objem pramenitej vody, aby ste doplnili tekutiny.

Prečítajte si tiež:Ako si pripraviť účinný bylinný čaj

Kola

Patrí do kategórie limonád, ale v športe to tak, paradoxne, nie je vždy. Coca-Colu pôvodne vyrobili ako liek a ak sa nápoj zbaví bubliniek a riedi sa v pomere 1:1 s vodou, môže byť prospešný aj pri fyzickej aktivite.

Kola obsahuje povzbudivú látku kofeín, dodá telu rýchle cukry a najmä má dezinfekčný účinok, ktorý vie pri dlhodobých výkonoch vyrovnať zažívanie. Inak však do pitného režimu nepatrí a je lepšie sa jej vyhýbať.

Jej zloženie je podľa niektorých štúdií také agresívne, že ju údajne v niekoľkých štátoch v USA používajú na odstránenie krvi z ciest pri autonehodách.

Ovocný a zelený čaj

Špeciálne pre športujúcich ľudí sú to veľmi vhodné nápoje, ktoré vedia dostatočne zavodniť organizmus a môžu sa piť vo veľkom množstve.

Tieto čaje obsahujú prírodné antioxidanty, ktoré priaznivo ovplyvňujú látkovú výmenu. Navyše dokážu viazať tuky a tým znížiť energetickú záťaž. Ich prínos sa najviac prejaví pri dlhodobom užívaní.

Limonády

S pitným režimom nemajú sladené nápoje veľa spoločného. Limonády by sa do neho vôbec nemali počítať, čo platí aj o ochutených minerálkach.

Majú vysoký obsah cukrov, tým spôsobujú ešte väčší smäd a chuť na sladké. Riešením nie sú ani varianty s označením „light", ktoré sú sladené látkou aspartam. Všetky limonády navyše odvápňujú organizmus a bránia budovaniu kvalitnej hmoty.

Prečítajte si tiež:Pri pitnom režime treba zohľadniť aj ochorenia, ktorými trpíte

Minerálky

Minerálky sú vhodné predovšetkým v teplom letnom počasí, keď telo stráca viac minerálnych látok. Nikdy však nesmú tvoriť hlavnú časť pitného režimu.

Ich kombinácia musí byť podriadená čistej vode. Denne bohato stačí vypiť pol litra. Nadmerné pitie minerálok totiž spôsobuje zadržiavanie vody v tele a oxid uhličitý, ktorý obsahujú, môže nepriaznivo ovplyvňovať funkciu vnútorných orgánov a dráždiť centrálnu nervovú sústavu.

Okrem toho zvyšujú krvný tlak a zhoršujú funkciu slizníc.

Alkohol

Do pitného režimu nepatrí. Dehydruje organizmus a preťažuje pečeň a obličky. Tým pádom znemožňuje regeneráciu a akákoľvek činnosť stráca efekt.

Ak si dá niekto tvrdý alkohol počas fyzického výkonu, môže to pokojne nazvať adrenalínovým športom.

Džúsy a ovocné šťavy

S konzumáciou džúsov treba byť opatrný a človek si musí vedieť vybrať ten správny. Džús je kyslý nápoj, preto určite nie je vhodný počas športového výkonu, keď je organizmus sám o sebe nastavený v kyslom móde a s vyšším prísunom by si nemusel poradiť.

Vhodné sú iba stopercentné džúsy, ostatné výrobky spadajú skôr do kategórie limonád. Kombinácia džúsov je vhodná ráno pre dodanie živín, množstvo by nemalo presiahnuť pol litra denne.

Prečítajte si tiež:Ovocné šťavy alebo ovocie?

Energetický nápoj

V obmedzenej miere a malých dávkach môžu byť spestrením pitného režimu v období zvýšenej fyzickej či psychickej záťaže. Hlavným zdrojom energie je cukor.

Energetický nápoj vie chvíľkovo nabudiť organizmus a obsahuje dávku kofeínu, ktorá pôsobí ako vypitie slabšie kávy.

Ďalšie povzbudzujúce látky sú taurín a guarana, ale tie najmä posilnia vplyv kofeínu a ich množstvo na človeka nemá veľký vplyv. Efekt energetických drinkov nepreceňujte. Pôsobia individuálne podľa veku, pohlavia a zdravotného stavu.

Pri častej konzumácii si telo na prísun povzbudzujúcich látok môže zvyknúť a vplyv látok klesá.

S bublinkami či bez?

Sýteným (perlivým) nápojom je pri športovaní sa lepšie vyhnúť. Je pravda, že väčšinou lepšie chutia, ale bublinky nám nedovoľujú sa napiť dostatočne, pretože sa v žalúdku „hromadia“.

Ak však nemáme na výber, tak je dobré bublinky pred napitím sa „vytrepať“. Jednoducho vezmite fľašu a poriadne ňou zatrepte a otvorte ju. Spravte to viackrát a väčšina bubliniek je fuč.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 894
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 483
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 724
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 640
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 597
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 219
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 037
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 696
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 950