Jednou z príčin, že pacienti musia dlho čakať, môžu byť aj nevyhovujúce ordinačné hodiny. Niektorí lekári si upravujú pracovný čas tak, aby mali dosť voľna. Pre lekára je totiž výhodnejšie mať čo najkratšie ordinačné hodiny: náklady na energie, zdravotníc
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
ky materiál či plat sestričky sú nižšie. Keby sme merali pracovný čas lekára len podľa vypísaných ordinačných hodín, vyšlo by nám, že robia denne len päť až šesť hodín.
„To je blud. Robíme minimálne osem hodín denne. Pacienti nevedia, že pred skončením ordinačných hodín alebo po ňom, lekári papierujú, robia administratívu pre poisťovne, navštevujú pacientov, niektorí si dokonca sami upratujú ordinácie a čakárne,“ hovorí praktická lekárka MUDr. Elena Kráľová z Banskej Bystrice.
„Aj to je vyslovená hlúposť a zavádzanie. Ordinačné hodiny som si po rokoch praxe zaviedla tak, že naozaj v piatok popoludní pacienti nechodia. Denne som v ordinácii minimálne osem hodín. Nikdy ju nezavriem, keď je v čakárni pacient, hoci už mám padla,“ hovorí bystrická lekárka.
(uj)
Spýtali sme sa
MUDr. RUŽENY ROLNEJ zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne
Sťažujte sa samospráve
Existuje zákon, ktorý lekárom nariaďuje ich pracovný režim? Kontroluje niekto ako lekár využíva pracovný čas?
„Podľa zákona o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky od 1. júla 2002 ordinačné hodiny zdravotníckych zariadení určujú orgány miestnej samosprávy - mestské a obecné úrady. Ak sa pacienti domnievajú, že ordinačné hodiny zdravotníckeho zariadenia sú nevyhovujúce, môžu sa obrátiť na príslušný mestský alebo obecný úrad. Ak sa v praxi stretnú s tým, že lekár nedodržiava určené ordinačné hodiny, môžu sa obrátiť na vyšší územný celok príslušného kraja, ktorý zdravotníckym zariadeniam vydáva povolenie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
Ak sa potvrdí, že lekár určené ordinačné hodiny nedodržiava, poisťovňa o tom informuje buď riaditeľa štátneho zdravotníckeho zariadenia, alebo v prípade neštátneho zdravotníckeho zariadenia okresného lekára. Poisťovňa môže pristúpiť aj k sankciám a v krajnom prípade až k rozviazaniu zmluvného vzťahu.“ (uj)