Elixíry mladosti: Vitamíny rozpustné v tukoch

Vstrebávajú len pomocou správnych tukov, zato sa však z potravín tak jednoducho nestrácajú. Viete kde ich nájdete a na čo telu slúžia?

(Zdroj: Fotolia)

Autor je primár Kliniky telovýchovného lekárstva Univerzitnej nemocnice Bratislava a pôsobí Združení pre zdravie a výživu.

V udržiavaní mladosti a sviežosti hrajú vitamíny dôležitú úlohu. Ľudský organizmus si ich nedokáže vytvoriť sám, a preto je nevyhnutné venovať ich prísunu maximálnu pozornosť.

  • Prijímajú sa v hotovej podobe alebo ako provitamíny (akési predstupne vitamínov, „nezrelé“ vitamíny), a to väčšinou v potravinách, nápojoch alebo vo forme potravinových doplnkov.
  • Vitamíny nie sú stavebnou látkou ani zdrojom energie v klasickom zmysle slova. Sú to substancie účinné už v minimálnych koncentráciách, ktoré v prevažnej miere pôsobia ako katalyzátory a od ktorých môže priamo závisieť správna tvorba niektorých látok a uvoľňovanie energie.
  • Ich spotreba kolíše, čo súvisí s charakterom látkovej premeny (metabolizmu). Aj preto je nevyhnutné starať sa o ich dostatočný prísun – najmä pri psychickej a fyzickej záťaži, keď sa na metabolizmus kladú mimoriadne nároky a keď je látková premena mnohonásobne zvýšená.
  • Ich konzumácia je imperatívom pre mladosť a sviežosť.
  • Z praktických dôvodov delíme vitamíny na rozpustné vo vode a na rozpustné v tukoch. Vitamíny prvej skupiny sa v tele pomerne hladko vstrebávajú z čriev do krvi, ale zato sa ľahko vyluhujú z potravín pri spracúvaní. Vitamíny druhej skupiny sa síce vstrebávajú len pomocou správnych tukov, zato sa však z potravín tak jednoducho nestrácajú.
Prečítajte si tiež: Elixíry mladosti: Vitamíny rozpustné vo vode
Článok pokračuje pod video reklamou

Ktoré vitamíny sú rozpustné v tukoch?

Vitamín A (retinol, axeroftol)

Nachádzame ho v dvoch formách – ako predstupeň hotového vitamínu retinol alebo ako provitamín A betakarotén. Vitamín A má veľký význam pre udržiavanie kvality slizníc, pokožky, zubov, kostí a nechtov. Pomáha proti vzniku pigmentových stareckých škvŕn na koži a vrások, pri liečbe akné, povrchových zápalov kože, spálenín a vredov.

Nachádza sa v nízkotučných mliečnych výrobkoch, obohatených cereáliách, tmavolistovej, žltej a oranžovej zelenine (paprika, mrkva a pod.) a ovocí. Menej vhodné zdroje sú pečienka, obličky, srdce a rybí tuk.

Najlepšie pôsobí v kombinácii s komplexom vitamínov B, vitamínmi D a E, vápnikom, fosforom a zinkom. Lieky na redukovanie hladiny cholesterolu znižujú schopnosť vstrebávania vitamínu A.

Vitamín D (kalcitriol)

Má tri formy: kalciferol – D1, ergokalciferol – D2, cholekalciferol – D3, z ktorých sa v pečeni a obličkách vytvára definitívna účinná látka, akýsi „vitamínový hormón“ kalcitriol.

Je nevyhnutný na vstrebávanie fosforu a vápnika v tráviacom trakte, „zodpovedá“ za ich ukladanie v kostiach „pod vedením“ vitamínu K2 a uplatňuje sa v prevencii rednutia kostného tkaniva (osteoporóza). Jeho nedostatok spôsobuje mäknutie a zvýšenú krehkosť kostí.

Nadbytok vitamínu D môže spôsobiť nežiaduce ukladanie vápnika do rôznych tkanív (srdce, cievy, obličky), hnačky, svrbenie, vyšší krvný tlak, vyššiu hladinu cholesterolu v krvi, neprirodzený smäd, zvýšené močenie.

Vitamín D sa vytvára najmä pôsobením ultrafialových lúčov na pokožku. Počas slnečných letných dní stačí dva- až trikrát týždenne 15 minút pobytu na slnku a vznikne toľko vitamínu D, koľko potrebuje organizmus na celý týždeň.

Nachádza sa aj v obohatených mliečnych výrobkoch a cereáliách, vo vaječnom žĺtku, hubách, v tresčej pečeni, úhorovi, morských rybách a rybom tuku. Najefektívnejšie pôsobí v spolupráci s vitamínmi A, C a cholínom v prítomnosti dostatočnej dávky vápnika a fosforu.

Obyvatelia miest s veľkou automobilovou premávkou a smogovými výparmi starnú podstatne rýchlejšie aj preto, lebo nemajú dostatok vitamínu D. Odporúčaná dávka 400 IU sa môže zvýšiť na dvojnásobok. To platí aj pre ľudí pracujúcich v nočných prevádzkach.

Vitamín E (tokoferol)

Je kľúčovou látkou mladistvého vzhľadu, zabraňuje prejavom starnutia organizmu. Chráni srdce a mozog ako rytierske brnenie. Má viacero zásadných predností:

  • Ochraňuje telové tkanivá pred nežiaducimi účinkami voľných radikálov. Tým, že ich likviduje, uplatňuje sa v prevencii nádorových ochorení, a to v každom veku. Dokázané je tiež jeho pôsobenie na odďaľovanie únavy a pohlavnú sviežosť.
  • Podporuje bunkové dýchanie. Vitamín E chráni červené krvinky prenášajúce kyslík na ich ceste k srdcu, pľúcam a k ďalším orgánom. Vitamín E sa stará o to, aby si svaly a nervy vystačili podľa možnosti s čo najmenším množstvom kyslíka, čo zvyšuje silu, výdrž a sviežosť.
  • Plní ochrannú funkciu. Vitamín E odstraňuje alebo brzdí poruchy prekrvenia, lebo pôsobí preventívne proti trombózam a tvorbe krvných zrazenín. Chráni všetky dôležité žľazy: hypofýzu, týmus i kôru nadobličiek. Pri jeho nedostatku dochádza u mužov k nedostatočnej tvorbe spermií, u žien k neplodnosti.

Vitamín E je obsiahnutý predovšetkým v rastlinných olejoch, ktoré sa získavajú z rastlinných klíčkov alebo zo semien, napr. slnečnicový, sójový a olivový olej. Inými prírodnými zdrojmi sú orechy, sója, ružičkový kel, špenát, strukoviny, listová zelenina, celozrnné obilniny a vajíčka.

Vitamín K (fytochinón)

Od slova koagulation – zrážanlivosť je odvodený názov vitamínu K, ktorý tvorí trojica látok: K1 a K2 vyrába zdravá bakteriálna črevná flóra a získava sa aj zo správnej stravy, K3 je syntetický. K1 je nevyhnutný na tvorbu látok v pečeni, ktoré sa uplatňujú pri fyziologickom zrážaní krvi.

Jeho nedostatok môže spomaliť krvnú zrážanlivosť a spôsobovať zvýšenú krvácavosť. K2 riadi vstrebávanie vápnika a jeho nedostatok spôsobuje narušenie zloženia kostí a poruchy rastu.

Dôležitosť vitamínu K2 je dôvodom, prečo propagovať „staromódny“ vidiecky chov zvierat s výbehom na zelené pastviny, aby sa zaistil dostatok tejto látky v živočíšnych produktoch ako mlieko, maslo, mäso, vajíčka. Platí to aj pre K1, ktorý sa nachádza v špenáte a inej tmavolistovej zelenine, ovsených vločkách, kapuste, zemiakoch, obilninách a tvoria ho črevné baktérie.

Príjem vitamínu K2 je podstatný pre ženy v klimaktériu s rozkolísanou alebo zníženou hormonálnou hladinou a pre mozog starnúceho človeka – na príjem K2 sú citlivé mozgové tuky a bielkoviny.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 426
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 7 315
  3. Vizuálny smog je problém 5 843
  4. Najkrajšie americké národné parky 3 269
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 014
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 648
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 618
  8. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 2 515
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 055
  10. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 1 909

Téma: Diéty


Článok je zaradený aj do ďalších tém Potraviny, Zdravé zuby a ďasná, Zdravá strava, Vitamíny a minerály, Zuby

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

RTVS stále nemá dosť ľudí, vedenie však chváli atmosféru na poradách

V nepredlžovaní zmlúv kritikom RTVS pokračuje.

DOMOV

300 novinárov: Nedovolíme, aby sa zabudlo na Jána a Martinu

Vyhlásenie novinárov po polroku od vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Neprehliadnite tiež

Oplatí sa pred ranným športovaním naraňajkovať?

Ako sa telo správa po raňajkách.

Za migrénu zrejme môžu hormóny, bunky sú príliš citlivé

Ktoré hormóny sa podieľajú na migréne.

Praskáte si kĺby na rukách? Ako vzniká zvuk puknutia

Lekár si päťdesiat rokov praskal kĺby.