SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Ako správne začať s otužovaním?

Hlavu si nenamáčajte, šál radšej odložte do skrine.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Ján Krošlák )

Plávajú v mrznúcich jazerách, v snehu sa pokojne prebehnú v krátkych nohaviciach a počas zimy spávajú pod tenkou prikrývkou. Nikto z nich sa otužilcom nenarodil, chlad sa učili znášať postupne.

Cieľom otužovania je zlepšenie telesnej kondície, upevňovanie zdravia a vôle. Otužovať môže každý zdravý človek, no najskôr by sa mal poradiť s lekárom.

Otužovať možno rekreačne a športovo.

„Pod rekreačným otužovaním rozumieme sprchovanie sa studenou vodou, saunovanie a športovanie po celý rok - aj v zime - vo voľnej prírode, napríklad behanie alebo bicyklovanie v ľahkom úbore,“ vysvetľuje Jozef Makai, praktický lekár a zakladateľ združenia Ľadové medvede.

Skryť Vypnúť reklamu

Športové otužovanie zas označuje plávanie v studenej vode pod 10 stupňov Celzia za každého počasia.

Keďže domáca fáza otužovania trvá približne pol roka, práve zima je ideálny čas, kedy odštartovať celý cyklus otužovania.

Prečítajte si tiež: Ako dlho merať teplotu, aby boli výsledky čo najpresnejšie? Čítajte 

Otužovanie pre začiatočníkov

S otužovaním je najlepšie začať skôr, než vo veku 40 rokov. Základom je domáce otužovanie. Začiatočníci by sa mali denne sprchovať studenou vodou. Najlepšie je začať vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať.

„Robíme to zásadne ráno. Studenou vodou sa môžeme otužovať aj večer, no tým nenahrádzame ranné otužovanie, ale iba dopĺňame,“ vysvetľuje lekár.

Ráno sa treba otužovať dvakrát tak dlho ako večer. V zime sa Makai odporúča sprchovať 1 až 3 minúty, v lete 3 až 5 minút. So sprchovaním v studenej vode môžu podľa neho začať už dvojročné deti.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pri sprchovaní sa stále pohybujeme, nestojíme na jednom mieste,“ vysvetľuje lekár, sedavý kúpeľ v studenej vode neodporúča.

Otužuje sa vždy celé telo s výnimkou hlavy. „Umývať si len ruky, tvár alebo trup nie je účinné.“

Prečítajte si tiež: Ako má vyzerať správna preventívna prehliadka u všeobecného lekára? Čítajte 

S kúpeľom opatrne

Po dokonalom osušení nasledujú zahrievacie cviky, po nich nasledujú raňajky. „Ak sme v časovej tiesni, ranné otužovanie radšej vynechajme. Otužovať sa v zhone nie je dobré na psychiku,“ hovorí Makai.

Ranné otužovanie nie je beh na krátku trať a nemalo by sa vynechávať. Skutočne otužilým sa človek stáva približne po dvoch rokoch.

Výsledky otužovania si môžete pokaziť horúcimi kúpeľmi. Neznamená to, že sa vane musíte vzdať úplne. Nekúpte sa vo vode, ktorá má viac než 37 stupňov Celzia.

„Na záver sa vždy umyjeme vlažnou až studenou vodou a potom sa utrieme. Kúpeľ v horúcej vode narušuje výsledky otužovania a môže zapríčiniť prechladnutie,“ hovorí lekár. Sálavé teplo pri kúpeli napriek tomu považuje za prospešné.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ako sa pripraviť na pobyt a prípadný úraz v horách Čítajte 

Zimné športovanie

Ak ste sa otužovali podľa pokynov pol roka a dlhšie, môžete začať s otužovaním vo voľnej prírode. Makai odporúča beh, bicyklovanie, cvičenie a neskôr plávanie za každého počasia. Najprv v lete, postupne na jeseň aj v zime.

Vo voľnej prírode je v zime dôležité byť v neustálom pohybe, keďže sa otužilci obliekajú ľahko a vzdušne. „Extrémne ľahký odev v zime nemá veľký zmysel, pokladá sa za prejav exhibicionizmu,“ hovorí odborník.

Ak je vonkajšia teplota vyššia, než mínus 5 stupňov Celzia, trénovaní otužilci nezvyknú nosiť šál ani rukavice. „Snažíme sa aj v mraze neprekrývať ústa ani nos šálom alebo šatkou. Pri výdychu sa na nich usadzujú choroboplodné zárodky, ktoré potom znova vdychujeme,“ hovorí lekár.

Prečítajte si tiež: Môže návšteva plavárne v zime uškodiť? Čítajte 

Odolnosť voči chorobám

Pravidelným otužovaním sa zvyšujeme prah citlivosti na bakteriálne a vírusové choroboplodné zárodky. Otužilý organizmus si dokáže lepšie poradiť s bežnou nákazou.

„Asi po 2 rokoch zaznamenáme nižší výskyt rôznych chorôb hlavne prechladnutí, pričom aj ich priebeh je omnoho ľahší a rýchlejšie sa uzdravujeme,“ vysvetľuje Makai.

Ak choroba otužilca predsa len dostihne, otužovanie treba prerušiť.

„Po zotavení z ľahších ochorení si doprajeme najmenej týždeň pôstu od otužovania v ľadovej vode, a až potom začneme pozvoľna s ďalším otužovaním, nedávame si ihneď obvyklú dávku,“ varuje lekár.

Pri závažnejších stavoch treba rešpektovať radu lekára prípadne na dlhšiu dobu otužovanie prerušiť, alebo sa ho vzdať úplne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 950
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 819
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 516
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 256
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 710
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 664
  7. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 644
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 374
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 224
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 940
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 10 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Objasnili úlohu doteraz neznámeho proteínu s označením FAM110A.


TASR 9. jún
Liek Aduhelm.

Za posledných takmer 20 rokov nebol na liečbu schválený žiaden iný nový liek.


TASR 7. jún
Kŕčové žily zvykne sprevádzať pocit ťažkých nôh, pálenie, tŕpnutie či nočné kŕče v nohách.

Kŕčové žily sa v lete zvyknú zhoršovať.


7. jún

Má extrémne nízky obsah kalórií.


7. jún