Ako správne začať s otužovaním?

Hlavu si nenamáčajte, šál radšej odložte do skrine.

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Ján Krošlák )

Plávajú v mrznúcich jazerách, v snehu sa pokojne prebehnú v krátkych nohaviciach a počas zimy spávajú pod tenkou prikrývkou. Nikto z nich sa otužilcom nenarodil, chlad sa učili znášať postupne.

Cieľom otužovania je zlepšenie telesnej kondície, upevňovanie zdravia a vôle. Otužovať môže každý zdravý človek, no najskôr by sa mal poradiť s lekárom.

Otužovať možno rekreačne a športovo.

„Pod rekreačným otužovaním rozumieme sprchovanie sa studenou vodou, saunovanie a športovanie po celý rok - aj v zime - vo voľnej prírode, napríklad behanie alebo bicyklovanie v ľahkom úbore,“ vysvetľuje Jozef Makai, praktický lekár a zakladateľ združenia Ľadové medvede.

Článok pokračuje pod video reklamou

Športové otužovanie zas označuje plávanie v studenej vode pod 10 stupňov Celzia za každého počasia.

Keďže domáca fáza otužovania trvá približne pol roka, práve zima je ideálny čas, kedy odštartovať celý cyklus otužovania.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ako dlho merať teplotu, aby boli výsledky čo najpresnejšie?

Otužovanie pre začiatočníkov

S otužovaním je najlepšie začať skôr, než vo veku 40 rokov. Základom je domáce otužovanie. Začiatočníci by sa mali denne sprchovať studenou vodou. Najlepšie je začať vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať.

„Robíme to zásadne ráno. Studenou vodou sa môžeme otužovať aj večer, no tým nenahrádzame ranné otužovanie, ale iba dopĺňame,“ vysvetľuje lekár.

Ráno sa treba otužovať dvakrát tak dlho ako večer. V zime sa Makai odporúča sprchovať 1 až 3 minúty, v lete 3 až 5 minút. So sprchovaním v studenej vode môžu podľa neho začať už dvojročné deti.

„Pri sprchovaní sa stále pohybujeme, nestojíme na jednom mieste,“ vysvetľuje lekár, sedavý kúpeľ v studenej vode neodporúča.

Otužuje sa vždy celé telo s výnimkou hlavy. „Umývať si len ruky, tvár alebo trup nie je účinné.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ako má vyzerať správna preventívna prehliadka u všeobecného lekára?

S kúpeľom opatrne

Po dokonalom osušení nasledujú zahrievacie cviky, po nich nasledujú raňajky. „Ak sme v časovej tiesni, ranné otužovanie radšej vynechajme. Otužovať sa v zhone nie je dobré na psychiku,“ hovorí Makai.

Ranné otužovanie nie je beh na krátku trať a nemalo by sa vynechávať. Skutočne otužilým sa človek stáva približne po dvoch rokoch.

Výsledky otužovania si môžete pokaziť horúcimi kúpeľmi. Neznamená to, že sa vane musíte vzdať úplne. Nekúpte sa vo vode, ktorá má viac než 37 stupňov Celzia.

„Na záver sa vždy umyjeme vlažnou až studenou vodou a potom sa utrieme. Kúpeľ v horúcej vode narušuje výsledky otužovania a môže zapríčiniť prechladnutie,“ hovorí lekár. Sálavé teplo pri kúpeli napriek tomu považuje za prospešné.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ako sa pripraviť na pobyt a prípadný úraz v horách

Zimné športovanie

Ak ste sa otužovali podľa pokynov pol roka a dlhšie, môžete začať s otužovaním vo voľnej prírode. Makai odporúča beh, bicyklovanie, cvičenie a neskôr plávanie za každého počasia. Najprv v lete, postupne na jeseň aj v zime.

Vo voľnej prírode je v zime dôležité byť v neustálom pohybe, keďže sa otužilci obliekajú ľahko a vzdušne. „Extrémne ľahký odev v zime nemá veľký zmysel, pokladá sa za prejav exhibicionizmu,“ hovorí odborník.

Ak je vonkajšia teplota vyššia, než mínus 5 stupňov Celzia, trénovaní otužilci nezvyknú nosiť šál ani rukavice. „Snažíme sa aj v mraze neprekrývať ústa ani nos šálom alebo šatkou. Pri výdychu sa na nich usadzujú choroboplodné zárodky, ktoré potom znova vdychujeme,“ hovorí lekár.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Môže návšteva plavárne v zime uškodiť?

Odolnosť voči chorobám

Pravidelným otužovaním sa zvyšujeme prah citlivosti na bakteriálne a vírusové choroboplodné zárodky. Otužilý organizmus si dokáže lepšie poradiť s bežnou nákazou.

„Asi po 2 rokoch zaznamenáme nižší výskyt rôznych chorôb hlavne prechladnutí, pričom aj ich priebeh je omnoho ľahší a rýchlejšie sa uzdravujeme,“ vysvetľuje Makai.

Ak choroba otužilca predsa len dostihne, otužovanie treba prerušiť.

„Po zotavení z ľahších ochorení si doprajeme najmenej týždeň pôstu od otužovania v ľadovej vode, a až potom začneme pozvoľna s ďalším otužovaním, nedávame si ihneď obvyklú dávku,“ varuje lekár.

Pri závažnejších stavoch treba rešpektovať radu lekára prípadne na dlhšiu dobu otužovanie prerušiť, alebo sa ho vzdať úplne.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 046
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 991
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 14 999
  4. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 14 951
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 438
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 875
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 913
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 697
  9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 837
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 064

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Mikroorganizmy, Zima, Vírusy a vírusové ochorenia, Imunita, Počasie

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako som zariadil, že prestali predávať Zem a vek

Prečo by slušné firmy mali zaujať jasný postoj.

DOMOV

Hrnčiar rozširuje majetok, kúpil Chatu pod Chlebom

Okolie chaty patrí firme Jozefa Kubinca, ktorý dostal aj agrodotácie.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

Neprehliadnite tiež

Seknutý krk. Prečo vzniká a čo robiť, aby bolesť ustúpila

Prečo vás môže z prievanu rozbolieť krk a ako vyzerá liečba.

Cukor v krvi si dokážete znížiť vhodnou prílohou

V jedle stačí nahradiť čo i len polovicu ryže alebo zemiakov.

Ako skrotiť úzkosť pomocou vhodného jedla?

Ustrážte si príjem cukru a legálnych drog.