Možno telu za víkend splatiť nedostatok spánku a pohybu?

Ako vníma veda víkendové dobiehanie spánkového dlhu a športu.

Ilustračné foto.(Zdroj: FLICKR/CC)

Pospať si, povysávať, oprať, vyžehliť a zacvičiť si. Na víkend si už neodkladáme iba domáce práce, ale aj zdravý životný štýl. Dá sa v hektickej dobe spoliehať na to, že telu za dva dní splatíme celotýždňové resty?

Aby sa dospelý človek zregeneroval, mal by si denne dopriať sedem až deväť hodín spánku. Každá stratená hodina sa presúva do pomyslenej kolónky spánkového dlhu.

Ak sa raz dostanete do sklzu, nielenže nedostanete žiadne varovanie, ale je čoraz náročnejšie si uvedomiť, že trpíte spánkovou depriváciou. Štandardom sa stanú problémy so sústredením a podráždenosť. Nakoniec je takmer nemožné si spomenúť, aký je to pocit byť poriadne oddýchnutý.

S postupným hromadením spánkového dlhu sa môžu objaviť ďalšie, závažnejšie zdravotné problémy. Narastá riziko obezity, cukrovky, srdcových ochorení, porážky a výpadkov pamäte.

Spánkový dlh môže vzniknúť v dôsledku nespavosti, no zvyčajne zaň môžu banálnejšie príčiny. Neskoré odchody do postele a krátka doba spánku. Návrat do normálu síce bude chvíľu trvať, no telu možno postupne vynahradiť aj chronický a dlhotrvajúci spánkový dlh.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bezpečné množstvo cigariet neexistuje

Môže spánok fungovať na dlh?

Ľudské telo potrebuje spánok a je naprogramované, aby si ho vynútilo. Telo vysiela signály dvoma spôsobmi. Zvýšením hladiny neurotransmitéru adenozín, ktorý je predpokladom hlbokého spánku, a biologickými hodinami, ktoré strážia prirodzený denný cyklus tela.

S postupným hromadením spánkového dlhu sa môžu objaviť ďalšie, závažnejšie zdravotné problémy. Narastá riziko obezity, cukrovky, srdcových ochorení, porážky a výpadkov pamäte.

Biologické hodiny regulujú všetky životné funkcie - nie len načasovanie spánku, ale aj prebúdzanie, kolísanie telesnej teploty, krvného tlaku a hladiny tráviacich enzýmov a rozličných hormónov.

Tento systém väčšine ľudí určuje, aby sa cítili najospalejšie medzi polnocou a šiestou hodinou ráno s tým, že druhá, miernejšia vlna únavy sa objavuje aj medzi druhou a štvrtou hodinou popoludní.

Teória spánkového dlhu predpokladá, že negatívne účinky šiestich nocí s minimálnym množstvom spánku (čo predstavovalo šesť hodín) možno z väčšej časti odvrátiť tromi nasledujúcimi nocami, počas ktorých si človek prispí až desať hodín. Vedci sa teóriu rozhodli otestovať a výsledky naznačujú, že zrejme nebude úplne pravdivá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Skúšate posviatočný detox? Mrháte peniazmi a časom

Pozornosť chýbala naďalej

Experimenty vedcov z Penn State University College of Medicine ukázali, že šesť dní spánkovej deprivácie spôsobilo poruchy pozornosti, ospalosť a vyššie hladiny a zvýšené hladiny interleukínu 6 (IL-6), ktorý naznačuje zápal tkanív. Presne ako vedci predpokladali.

Po troch nociach, kedy si dobrovoľníci dopriali desaťhodinový spánok, sa úroveň ospalosti vrátila do normálu, rovnako aj hladina IL-6.

V neprospech teórie doháňania spánkového dlhu ale hovorí parameter, ktorý priamo ovplyvňuje výkon človeka. Schopnosť udržať si pozornosť sa totiž u dobrovoľníkov nezlepšila.

Istým prekvapením bolo, že u dobrovoľníkov nezaznamenali zmeny hladín stresového hormónu kortizolu. V minulosti sa totiž pribúdajúci stres pri nedostatku spánku potvrdil. Únavou nevzrástli a ostali na rovnakej hladine aj po „vyrovnávacom“ spánku.

Vedci predpokladajú, že to mohol spôsobiť východiskový stav dobrovoľníkov - v momente, keď sa do štúdie zapojili, už trpeli nedostatkom spánku.

Z výsledkov experimentu si tak možno zobrať ponaučenie, že víkendové prispanie môže pomôcť zmierniť iba časť problémov, ale celý dlh ním nedorovnáte. Jediná efektívna cesta je vytvoriť si stabilný harmonogram spánku a pevne sa ho držať. Bez ohľadu na to, či je víkend alebo pracovný deň.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Činky, tanec aj ružové rukavice. Ako sa radi hýbu Slováci?

Pohybové kvóty sú láskavejšie

Spánok sa podľa vedy za víkend dohnať nedá, no pokus o natlačenie celého cvičebného programu do víkendu ponúka o niečo lepšiu perspektívu. Výskumníci zistili, že pre zdravie môže byť skoro rovnako účinné, ako keď sa rozloží v priebehu týždňa.

Výsledky ukázala analýza športových návykov 60-tisícov ľudí. Ako základ pre zdravý životný štýl poslúžilo odporúčanie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO).

Podľa príručky organizácie by ľudia vo veku 18 až 64 rokov by mali za týždeň absolvovať aspoň 150 minút stredne náročných cvikov, respektíve 75 minút náročného cvičenia. Pravidlo je, že ak nedokážete pri cvičení rozprávať, radí sa medzi náročné.

Ukázalo sa, že ľudia, ktorí sa rozhodli svoju týždennú dávku pohybu rozložiť v priebehu týždňa, si polepšili oproti takzvaným „víkendovým bojovníkom“ iba mierne.

Tí, ktorí si cvičebné kvóty rozložili v priebehu týždňa, znížili riziko výskytu kardiovaskulárnych ochorení, rakoviny a predčasného úmrtia o 35 percent. U ľudí, ktorí cvičili iba v priebehu jedného až dvoch dní, kleslo riziko o 30 percent.

Základom zdravého životného štýlu tak podľa všetkého nie je až tak kedy, ale koľko a či vôbec človek cvičí.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 400
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 531
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 937
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 638
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 496
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 380
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 307
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 271
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 135

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Pamäť, Zdravie seniorov, Výskum spánku, Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Ako dlho si telo lieči zlomené kosti?

Kosť nie je nečinná, alebo prečo sa zlomenina bez zápalu nezahojí.

Fajčiarsky kašeľ. Prečo vzniká a ako sa ho zbaviť

Pri fajčiarskom vykašliavaní môžu pomôcť aj domáce recepty.

Život vo dvojici. Ako vplýva partner na vaše zdravie?

Od cukrovky a priberanie, až po zmenu životného štýlu. Partner dokáže zmeniť život.

Kmeňové bunky by mohli vyriešiť aj plešatosť

Kmeňové bunky dokážu vytvárať vlasy, nové vypestovali zatiaľ na myšiach.