Možno telu za víkend splatiť nedostatok spánku a pohybu?

Ako vníma veda víkendové dobiehanie spánkového dlhu a športu.

Ilustračné foto.(Zdroj: FLICKR/CC)

Pospať si, povysávať, oprať, vyžehliť a zacvičiť si. Na víkend si už neodkladáme iba domáce práce, ale aj zdravý životný štýl. Dá sa v hektickej dobe spoliehať na to, že telu za dva dní splatíme celotýždňové resty?

Aby sa dospelý človek zregeneroval, mal by si denne dopriať sedem až deväť hodín spánku. Každá stratená hodina sa presúva do pomyslenej kolónky spánkového dlhu.

Ak sa raz dostanete do sklzu, nielenže nedostanete žiadne varovanie, ale je čoraz náročnejšie si uvedomiť, že trpíte spánkovou depriváciou. Štandardom sa stanú problémy so sústredením a podráždenosť. Nakoniec je takmer nemožné si spomenúť, aký je to pocit byť poriadne oddýchnutý.

S postupným hromadením spánkového dlhu sa môžu objaviť ďalšie, závažnejšie zdravotné problémy. Narastá riziko obezity, cukrovky, srdcových ochorení, porážky a výpadkov pamäte.

Spánkový dlh môže vzniknúť v dôsledku nespavosti, no zvyčajne zaň môžu banálnejšie príčiny. Neskoré odchody do postele a krátka doba spánku. Návrat do normálu síce bude chvíľu trvať, no telu možno postupne vynahradiť aj chronický a dlhotrvajúci spánkový dlh.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bezpečné množstvo cigariet neexistuje

Môže spánok fungovať na dlh?

Ľudské telo potrebuje spánok a je naprogramované, aby si ho vynútilo. Telo vysiela signály dvoma spôsobmi. Zvýšením hladiny neurotransmitéru adenozín, ktorý je predpokladom hlbokého spánku, a biologickými hodinami, ktoré strážia prirodzený denný cyklus tela.

S postupným hromadením spánkového dlhu sa môžu objaviť ďalšie, závažnejšie zdravotné problémy. Narastá riziko obezity, cukrovky, srdcových ochorení, porážky a výpadkov pamäte.

Biologické hodiny regulujú všetky životné funkcie - nie len načasovanie spánku, ale aj prebúdzanie, kolísanie telesnej teploty, krvného tlaku a hladiny tráviacich enzýmov a rozličných hormónov.

Tento systém väčšine ľudí určuje, aby sa cítili najospalejšie medzi polnocou a šiestou hodinou ráno s tým, že druhá, miernejšia vlna únavy sa objavuje aj medzi druhou a štvrtou hodinou popoludní.

Teória spánkového dlhu predpokladá, že negatívne účinky šiestich nocí s minimálnym množstvom spánku (čo predstavovalo šesť hodín) možno z väčšej časti odvrátiť tromi nasledujúcimi nocami, počas ktorých si človek prispí až desať hodín. Vedci sa teóriu rozhodli otestovať a výsledky naznačujú, že zrejme nebude úplne pravdivá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Skúšate posviatočný detox? Mrháte peniazmi a časom

Pozornosť chýbala naďalej

Experimenty vedcov z Penn State University College of Medicine ukázali, že šesť dní spánkovej deprivácie spôsobilo poruchy pozornosti, ospalosť a vyššie hladiny a zvýšené hladiny interleukínu 6 (IL-6), ktorý naznačuje zápal tkanív. Presne ako vedci predpokladali.

Po troch nociach, kedy si dobrovoľníci dopriali desaťhodinový spánok, sa úroveň ospalosti vrátila do normálu, rovnako aj hladina IL-6.

V neprospech teórie doháňania spánkového dlhu ale hovorí parameter, ktorý priamo ovplyvňuje výkon človeka. Schopnosť udržať si pozornosť sa totiž u dobrovoľníkov nezlepšila.

Istým prekvapením bolo, že u dobrovoľníkov nezaznamenali zmeny hladín stresového hormónu kortizolu. V minulosti sa totiž pribúdajúci stres pri nedostatku spánku potvrdil. Únavou nevzrástli a ostali na rovnakej hladine aj po „vyrovnávacom“ spánku.

Vedci predpokladajú, že to mohol spôsobiť východiskový stav dobrovoľníkov - v momente, keď sa do štúdie zapojili, už trpeli nedostatkom spánku.

Z výsledkov experimentu si tak možno zobrať ponaučenie, že víkendové prispanie môže pomôcť zmierniť iba časť problémov, ale celý dlh ním nedorovnáte. Jediná efektívna cesta je vytvoriť si stabilný harmonogram spánku a pevne sa ho držať. Bez ohľadu na to, či je víkend alebo pracovný deň.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Činky, tanec aj ružové rukavice. Ako sa radi hýbu Slováci?

Pohybové kvóty sú láskavejšie

Spánok sa podľa vedy za víkend dohnať nedá, no pokus o natlačenie celého cvičebného programu do víkendu ponúka o niečo lepšiu perspektívu. Výskumníci zistili, že pre zdravie môže byť skoro rovnako účinné, ako keď sa rozloží v priebehu týždňa.

Výsledky ukázala analýza športových návykov 60-tisícov ľudí. Ako základ pre zdravý životný štýl poslúžilo odporúčanie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO).

Podľa príručky organizácie by ľudia vo veku 18 až 64 rokov by mali za týždeň absolvovať aspoň 150 minút stredne náročných cvikov, respektíve 75 minút náročného cvičenia. Pravidlo je, že ak nedokážete pri cvičení rozprávať, radí sa medzi náročné.

Ukázalo sa, že ľudia, ktorí sa rozhodli svoju týždennú dávku pohybu rozložiť v priebehu týždňa, si polepšili oproti takzvaným „víkendovým bojovníkom“ iba mierne.

Tí, ktorí si cvičebné kvóty rozložili v priebehu týždňa, znížili riziko výskytu kardiovaskulárnych ochorení, rakoviny a predčasného úmrtia o 35 percent. U ľudí, ktorí cvičili iba v priebehu jedného až dvoch dní, kleslo riziko o 30 percent.

Základom zdravého životného štýlu tak podľa všetkého nie je až tak kedy, ale koľko a či vôbec človek cvičí.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 678
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 058
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 011
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 118
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 922
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 161
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 967
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 679
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 632
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 606

Téma: Spánok a únava


Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Light cigarety škodia viac ako klasické, tvrdí nová štúdia

Filtre takzvaných light cigariet vedci spojili s nárastom výskytu rakoviny pľúc.

Prežil epidémiu eboly, našli v ňom univerzálne protilátky

Novoobjavené protilátky by mohli viesť k účinnej vakcíne proti ebole.

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla. Aký je vekový priemer na Slovensku?

Urológ: Užitie tabletky nerobí erekciu

O erekcii, andropauze a sexuálnom živote muža po päťdesiatke hovorí urológ a andrológ JOZEF DÚBRAVICKÝ.