Možno telu za víkend splatiť nedostatok spánku a pohybu?

Ako vníma veda víkendové dobiehanie spánkového dlhu a športu.

Ilustračné foto.(Zdroj: FLICKR/CC)

Pospať si, povysávať, oprať, vyžehliť a zacvičiť si. Na víkend si už neodkladáme iba domáce práce, ale aj zdravý životný štýl. Dá sa v hektickej dobe spoliehať na to, že telu za dva dní splatíme celotýždňové resty?

Aby sa dospelý človek zregeneroval, mal by si denne dopriať sedem až deväť hodín spánku. Každá stratená hodina sa presúva do pomyslenej kolónky spánkového dlhu.

Ak sa raz dostanete do sklzu, nielenže nedostanete žiadne varovanie, ale je čoraz náročnejšie si uvedomiť, že trpíte spánkovou depriváciou. Štandardom sa stanú problémy so sústredením a podráždenosť. Nakoniec je takmer nemožné si spomenúť, aký je to pocit byť poriadne oddýchnutý.

S postupným hromadením spánkového dlhu sa môžu objaviť ďalšie, závažnejšie zdravotné problémy. Narastá riziko obezity, cukrovky, srdcových ochorení, porážky a výpadkov pamäte.

Spánkový dlh môže vzniknúť v dôsledku nespavosti, no zvyčajne zaň môžu banálnejšie príčiny. Neskoré odchody do postele a krátka doba spánku. Návrat do normálu síce bude chvíľu trvať, no telu možno postupne vynahradiť aj chronický a dlhotrvajúci spánkový dlh.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bezpečné množstvo cigariet neexistuje

Môže spánok fungovať na dlh?

Ľudské telo potrebuje spánok a je naprogramované, aby si ho vynútilo. Telo vysiela signály dvoma spôsobmi. Zvýšením hladiny neurotransmitéru adenozín, ktorý je predpokladom hlbokého spánku, a biologickými hodinami, ktoré strážia prirodzený denný cyklus tela.

S postupným hromadením spánkového dlhu sa môžu objaviť ďalšie, závažnejšie zdravotné problémy. Narastá riziko obezity, cukrovky, srdcových ochorení, porážky a výpadkov pamäte.

Biologické hodiny regulujú všetky životné funkcie - nie len načasovanie spánku, ale aj prebúdzanie, kolísanie telesnej teploty, krvného tlaku a hladiny tráviacich enzýmov a rozličných hormónov.

Tento systém väčšine ľudí určuje, aby sa cítili najospalejšie medzi polnocou a šiestou hodinou ráno s tým, že druhá, miernejšia vlna únavy sa objavuje aj medzi druhou a štvrtou hodinou popoludní.

Teória spánkového dlhu predpokladá, že negatívne účinky šiestich nocí s minimálnym množstvom spánku (čo predstavovalo šesť hodín) možno z väčšej časti odvrátiť tromi nasledujúcimi nocami, počas ktorých si človek prispí až desať hodín. Vedci sa teóriu rozhodli otestovať a výsledky naznačujú, že zrejme nebude úplne pravdivá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Skúšate posviatočný detox? Mrháte peniazmi a časom

Pozornosť chýbala naďalej

Experimenty vedcov z Penn State University College of Medicine ukázali, že šesť dní spánkovej deprivácie spôsobilo poruchy pozornosti, ospalosť a vyššie hladiny a zvýšené hladiny interleukínu 6 (IL-6), ktorý naznačuje zápal tkanív. Presne ako vedci predpokladali.

Po troch nociach, kedy si dobrovoľníci dopriali desaťhodinový spánok, sa úroveň ospalosti vrátila do normálu, rovnako aj hladina IL-6.

V neprospech teórie doháňania spánkového dlhu ale hovorí parameter, ktorý priamo ovplyvňuje výkon človeka. Schopnosť udržať si pozornosť sa totiž u dobrovoľníkov nezlepšila.

Istým prekvapením bolo, že u dobrovoľníkov nezaznamenali zmeny hladín stresového hormónu kortizolu. V minulosti sa totiž pribúdajúci stres pri nedostatku spánku potvrdil. Únavou nevzrástli a ostali na rovnakej hladine aj po „vyrovnávacom“ spánku.

Vedci predpokladajú, že to mohol spôsobiť východiskový stav dobrovoľníkov - v momente, keď sa do štúdie zapojili, už trpeli nedostatkom spánku.

Z výsledkov experimentu si tak možno zobrať ponaučenie, že víkendové prispanie môže pomôcť zmierniť iba časť problémov, ale celý dlh ním nedorovnáte. Jediná efektívna cesta je vytvoriť si stabilný harmonogram spánku a pevne sa ho držať. Bez ohľadu na to, či je víkend alebo pracovný deň.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Činky, tanec aj ružové rukavice. Ako sa radi hýbu Slováci?

Pohybové kvóty sú láskavejšie

Spánok sa podľa vedy za víkend dohnať nedá, no pokus o natlačenie celého cvičebného programu do víkendu ponúka o niečo lepšiu perspektívu. Výskumníci zistili, že pre zdravie môže byť skoro rovnako účinné, ako keď sa rozloží v priebehu týždňa.

Výsledky ukázala analýza športových návykov 60-tisícov ľudí. Ako základ pre zdravý životný štýl poslúžilo odporúčanie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO).

Podľa príručky organizácie by ľudia vo veku 18 až 64 rokov by mali za týždeň absolvovať aspoň 150 minút stredne náročných cvikov, respektíve 75 minút náročného cvičenia. Pravidlo je, že ak nedokážete pri cvičení rozprávať, radí sa medzi náročné.

Ukázalo sa, že ľudia, ktorí sa rozhodli svoju týždennú dávku pohybu rozložiť v priebehu týždňa, si polepšili oproti takzvaným „víkendovým bojovníkom“ iba mierne.

Tí, ktorí si cvičebné kvóty rozložili v priebehu týždňa, znížili riziko výskytu kardiovaskulárnych ochorení, rakoviny a predčasného úmrtia o 35 percent. U ľudí, ktorí cvičili iba v priebehu jedného až dvoch dní, kleslo riziko o 30 percent.

Základom zdravého životného štýlu tak podľa všetkého nie je až tak kedy, ale koľko a či vôbec človek cvičí.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 201
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 330
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 653
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 861
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 608
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 313
  7. Kam do tepla v januári? 2 297
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 216
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 206

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Pamäť, Výskum spánku, Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Za šírenie Čiernej smrti môže človek, hovorí provokatívna štúdia

Morová pandémia zabila v polovici 14. storočia viac než tretinu obyvateľov Európy.

Snažil sa zastaviť svoje kýchnutie, roztrhol si hrdlo

Vzácny prípad ukazuje, prečo by ste nemali zadržiavať dýchanie.

Pamäť je zrejme pozostatkom pradávnej infekcie

Spomienky môžu vznikať vďaka vírusu, ktorý sa správa ako HIV.

Matka pandémií. Od vražednej Španielskej chrípky prešlo sto rokov

Mýty a poučenia, ktoré vzišli z najsmrteľnejšej pandémie modernej histórie.

Šesť krokov, ako predchádzať ochoreniam

Zdravotníci vytvorili zoznam, vďaka ktorému možno predísť veľkej časti ochorení.