SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Desať výživových omylov, ktoré robia aj zdraví ľudia

Aj v prípade, že sa snažíte stravovať zdravo, nemáte šancu vedieť o výžive všetko.

Dietologička hovorí o desiatich najčastejších chybách v stravovaní.Dietologička hovorí o desiatich najčastejších chybách v stravovaní. (Zdroj: FOTO - FOTOLIA)

Text pôvodne vyšiel v The Washington Post.

Autorka je dietologička a autorka literatúry o výžive.

Aj v prípade, že sa snažíte stravovať zdravo, nemáte šancu vedieť o výžive všetko. Často diskutujem s klientmi, ktorí sa domnievajú, že robia správne rozhodnutia. V ceste k optimálnemu stravovaniu pritom môžu stáť iba drobnosti, ktoré je jednoduché napraviť.

V raňajkách máte nelúpané ľanové semiačka

Ľanové semienka obsahujú omega-3 mastné kyseliny, vlákninu a antioxidanty, ktoré prospievajú srdcu.

Avšak nešúpané ľanové semienka môžu prejsť črevom nestrávené bez toho, aby telo vstrebalo výživné látky. Nelúpané semiačka je preto lepšie pomlieť alebo rozdrviť.

Skryť Vypnúť reklamu

Pijete síce výživný, no kalorický kokteil

Je jednoduché vhodiť do mixéra kombináciu zdravých potravín. Kombinácia čučoriedok, kešu, chia semien, kelu, banánov a kokosového mlieka môže vyznieť ako zázračný elixír. Problematická nie je len chuť podobných experimentov, ale aj vysoký obsah kalórií.

Kokteily, takzvané smoothies, by mali mať maximálne 300 kalórií. Držte sa menších porcií a majte na pamäti, že zelenina a ovocie majú prednosť pred kalorickými orieškami.

Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov Čítajte 

Výživové doplnky zapíjate kávou

Kofeín môže brániť vstrebávaniu niektorých vitamínov a minerálnych látok vrátane vápnika, železa, vitamínov B a vitamínu D. Okrem kávy obsahujú kofeín aj čaj a kolové nápoje.

Kofeínové nápoje pite až hodinu po výživových doplnkoch, ktoré zapijete vodou.

Namiesto mäsa pridávate fazuľu z konzervy

Ja pravda, že fazuľa je úžasným zdrojom vlákniny a bielkovín. No šálka konzervovaných fazúľ môže obsahovať až gram sodíka, čo predstavuje až dve tretiny odporúčanej dennej dávky soli.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak naďalej chcete používať fazule z konzervy, vyberajte si produkty bez pridanej soli, respektíve s jej nižším obsahom. Druhá možnosť je, že fazule pred použitím premyjete, obsah soli tým znížite približne o 40 percent.

Pre cukor jete menej ovocia

Hlavným zdrojom cukru v takzvanej západnej strave sú sladené nápoje, nie ovocie. Malinovky neobsahujú žiadne prospešné živiny, zatiaľ čo ovocie poskytuje vlákninu, vitamíny a antioxidanty.

Navyše, na rozdiel od malinoviek to s ovocím nepreháňame. Ak sa chcete zbaviť cukru, urobte to na úkor sladených nápojov, nie ovocia.

Prečítajte si tiež: Vedci zistili, či je surová strava zdravšia než varená Čítajte 

Veríte nízkotučným výrobkom a formulke „bez cukru“

Či išlo o tuky, cukry, alebo lepok, roky sa spotrebitelia spoliehali na etikety výrobkov, ktoré tvrdia, čo strava neobsahuje.

Pritom je omnoho podstatnejšie dôsledne si prečítať, čo sa v nej skutočne nachádza. Priemyselne spracované potraviny síce môžu byť bez tuku a cukru, zato plné konzervačných látok a rafinovaných zložiek. Potraviny by mali byť čo najbližšie prirodzenému stavu v prírode.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezatrasiete obohateným mliekom

Mliečne alternatívy zo sóje, z ryže, kešu alebo z mandlí sú obohatené o vápnik a vitamín D. Pridané živiny sa v mlieku nedržia rovnomerne a majú tendenciu klesnúť na dno nádoby.

Ak nádobou pred servírovaním nezatrasiete, v prvých dúškoch prospešné vitamíny a minerály zrejme nenájdete.

Prečítajte si tiež: V čom sa mýli teória o prekyslení organizmu Čítajte 

Nedávate si dresing na šalát

Zelenina obsahuje antioxidanty a vitamíny rozpustné v tukoch, ako sú napríklad vitamíny A, E a K. Ak si do šalátu nepridáte napríklad olivový olej, prípadne ocot, môžete sa pripraviť o kľúčové živiny.

Vstrebávaniu prospešných živín môžu pomôcť aj potraviny na báze oleja ako orechy, semiačka či avokádo.

Vyberáte si nesprávny jogurt

Jogurt je kvasené mlieko a ako iné fermentované potraviny obsahuje probiotiká, ktoré pomáhajú tráveniu a posilňujú imunitu. Rozum nám možno hovorí, že všetky jogurty sú bohatým zdrojom probiotík, no nie je to pravda.

V prípade, že sa jogurt zahrial alebo pasterizoval, sú nenávratne preč. Hľadajte slová ako „živé aktívne kultúry“ alebo konkrétne zmienky o prospešných baktériách, ako sú Lactobacillus acidophilus, respektíve L. bulgaricus.

Čerpáte energiu zo športových nápojov

Športové nápoje by mali nahradiť tekutiny a elektrolyty, o ktoré telo prichádza potením pri náročnom výkone ako futbal alebo maratón.

Pre príležitostné návštevy posilňovne a bežný šport sú nevhodné, pretože obsahujú zbytočne veľa cukru a solí. Ak ste sa poriadne nezapotili, najvhodnejšia bude čistá voda.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Ako sa mení dynamika firiem?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 507
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 029
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 820
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 956
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 195
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 145
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 015
  9. Po Slovensku na motorke 5 312
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 056
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


4 h
Minister vnútra Roman Mikulec čelí odvolávaniu.

Nikto z koaličných poslancov nehlasoval za vyslovenie nedôvery.


a 2 ďalší 11 h
Andrej Šabík odmieta, žeby z väzenia vynášal tajné správy.

Šabík dostal za motáky aj verejné napomenutie.


SITA 3 h

Neprehliadnite tiež

Prečo by mali deti chodiť skoro spať.


15. jún
Ampulka s vakcínou proti ochoreniu COVID-19 od americkej farmaceutickej spoločnosti Novavax počas tretej fázy klinických testov v Londýne.

Do konca roka chce vyrobiť 150 miliónov vakcín.


14. jún
Ilustračné foto.

Objasnili úlohu doteraz neznámeho proteínu s označením FAM110A.


TASR 9. jún