Prichádza zmena času, ako sa s posunom vyrovnať

Niektorí majú problémy práve v prípade, keď si môžu pospať dlhšie.

Ilustračné foto.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Čas sa po polroku vráti do normálu a vďaka jesennému posunu času dostane približne 40 percent sveta späť svoju hodinu spánku. Nie každý ale reaguje na posun času pozitívne, niektoré skupiny ho vnímajú citlivejšie a trpia poruchami spánku.

V princípe existujú dva typy ľudí - takzvané sovy, ktoré sú vitálne do neskorých nočných hodín a rady si pospia, a škovránky, ktoré naopak chodia spávať skoro a je pre ne typické skoré ranné prebúdzanie.

Čo môže spôsobiť posun času

Práve jesenný posun vnímajú horšie ľudia zvyknutí ukladať sa do postele skôr, zatiaľ čo pre tých, čo majú problém s ranným vstávaním, je zasa nepríjemnejší jarný posun času.

Prečítajte si tiež: Šesťhodinový spánok pridá na páse tri centimetre

„Problém so zmenou času, bez ohľadu na to, ktorým smerom, mávajú neraz deti, starší ľudia, ale aj citlivejší jedinci,“ menuje Eva Feketeová z Neurologickej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Keďže sa budú prebúdzať o hodinu skôr než ostatní, únava u nich môže viesť k podráždeniu a poruchám koncentrácie, prípadne pamäti. Skorý príchod podvečernej tmy môže vyvolávať smutnú náladu a depresívne myšlienky.

Ľudia, ktorým trvá dlhšie, aby sa adaptovali na možnosť dlhšie si pospať, môžu prechodne trpieť spánkovou depriváciou. Tá sa podieľa na dopravných a pracovných nehodách.

Kríza biologických hodín

„Prirodzené denné svetlo je dôležité pre nastavenie našich biologických hodín, ktoré harmonizujú chod celého tela a okrem mnohých dobre známych biologických funkcií majú svoj význam aj v imunitnom systéme,“ vysvetľuje odborníčka na spánok.

Počas spánku sa rytmus dýchania a tepu spomaľuje, klesá aj citlivosť na vonkajšie podnety. Telo dostáva príležitosť na regeneráciu.

Preto ak človek trpí nedostatkom spánku, utrpí jeho duševný i telesný stav. Psychická a fyzická vyčerpanosť často vedie k bolestiam hlavy, poruchám myslenia a pamäti, nepokoju, výkyvom nálady alebo depresii.

Ľudí trpiacich nespavosťou tiež častejšie trápi zvýšený krvný tlak a sú náchylnejší na infekcie.

Desatoro dobrého spánku

Liekom na prekonanie časového posunu by podľa odborníčky malo byť dodržiavanie takzvaného spánkového desatora načasovaného na nový čas. „Podľa posunutého času by sa malo podávať jedlo, vykonávať pracovná i športová aktivita a únavu by sme nemali dospávať v priebehu dňa.“

Prečítajte si tiež: Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Okrem toho je dobré štyri až šesť hodín pred spaním nepiť kávu, energetické a kolové nápoje, čaj, ale aj alkohol. Tri hodiny pred spaním je lepšie nejesť a nešportovať. Naopak ľahká prechádzka môže prospieť.

Pred spaním je nevhodné fajčiť, alebo riešiť nepríjemné a problémové témy. Posteľ by nemala slúžiť na nič iné než spánok a intímny život. Po prebudení je lepšie v posteli neostávať a neprevaľovať sa, ale radšej začať deň aktívne.

Dĺžka spánku, ktoré telo potrebuje na dobrú regeneráciu je veľmi individuálna. Zvyčajne sa pohybuje v rozmedzí šesť až osem hodín denne. Ak by trval kratšie, no nespájajú sa s ním zdravotné ťažkosti, netreba ho umelo predlžovať pomocou liekov na spanie. V prípade opakovaných problémov je však vhodné obrátiť sa na odborníkov.

Keď sa spánku nedarí

„Poruchy spánku môžu byť rôzne a často sú dosť bizarné,“ vysvetľuje Feketová.

Prečítajte si tiež: Služby ako Netflix môžu výrazne narušiť spánok, naznačila štúdia

Patrí medzi ne napríklad syndróm nepokojných nôh, nočné škrípanie zubami (bruxizmus), spánkové apnoe, pri ktorom dochádza počas spánku k opakovaným zástavám dychu, či parasomnie spojené s námesačnosťou alebo s agresívnym správaním pri narušení REM fázy spánku.

Novodobým fenoménom je problém dospeivajúcich a mladých dospelých, ktorí si posunuli zaspávanie na skoré ranné hodiny a spánková perióda tým začína až v priebehu dňa.

Medzi veľmi zriedkavé ochorenia patrí narkolepsia. Človek pri nej stráca kontrolu a nečakane upadá do spánku. Deje sa to bez ohľadu na dennú hodinu a aj v prípade, že je plne zabratý do nejakej aktivity.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 755
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 096
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 948
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 108
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 465
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 380
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 279
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 269
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 122
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 107

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Keď antibiotiká nefungujú. Skutočné príbehy ukazujú nebezpečnú budúcnosť

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

Päť dôvodov prečo sa oplatí piť harmančekový čaj

Ako hodnotí liečivé účinky kamilkového čaju veda.

Choré srdce, alebo depresia môže závisieť od mesiaca narodenia

S konkrétnym mesiacom narodenia môže súvisieť viac ako päťdesiat ochorení.

Mozog nepotrebuje rásť. Pre bunky robí konkurz

Ako je možné, že sa pribúdajúcimi vedomosťami mozog nenafúkne.