Prichádza zmena času, ako sa s posunom vyrovnať

Niektorí majú problémy práve v prípade, keď si môžu pospať dlhšie.

Ilustračné foto.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Čas sa po polroku vráti do normálu a vďaka jesennému posunu času dostane približne 40 percent sveta späť svoju hodinu spánku. Nie každý ale reaguje na posun času pozitívne, niektoré skupiny ho vnímajú citlivejšie a trpia poruchami spánku.

V princípe existujú dva typy ľudí - takzvané sovy, ktoré sú vitálne do neskorých nočných hodín a rady si pospia, a škovránky, ktoré naopak chodia spávať skoro a je pre ne typické skoré ranné prebúdzanie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo môže spôsobiť posun času

Práve jesenný posun vnímajú horšie ľudia zvyknutí ukladať sa do postele skôr, zatiaľ čo pre tých, čo majú problém s ranným vstávaním, je zasa nepríjemnejší jarný posun času.

Prečítajte si tiež: Šesťhodinový spánok pridá na páse tri centimetre

„Problém so zmenou času, bez ohľadu na to, ktorým smerom, mávajú neraz deti, starší ľudia, ale aj citlivejší jedinci,“ menuje Eva Feketeová z Neurologickej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Keďže sa budú prebúdzať o hodinu skôr než ostatní, únava u nich môže viesť k podráždeniu a poruchám koncentrácie, prípadne pamäti. Skorý príchod podvečernej tmy môže vyvolávať smutnú náladu a depresívne myšlienky.

Ľudia, ktorým trvá dlhšie, aby sa adaptovali na možnosť dlhšie si pospať, môžu prechodne trpieť spánkovou depriváciou. Tá sa podieľa na dopravných a pracovných nehodách.

Kríza biologických hodín

„Prirodzené denné svetlo je dôležité pre nastavenie našich biologických hodín, ktoré harmonizujú chod celého tela a okrem mnohých dobre známych biologických funkcií majú svoj význam aj v imunitnom systéme,“ vysvetľuje odborníčka na spánok.

Počas spánku sa rytmus dýchania a tepu spomaľuje, klesá aj citlivosť na vonkajšie podnety. Telo dostáva príležitosť na regeneráciu.

Preto ak človek trpí nedostatkom spánku, utrpí jeho duševný i telesný stav. Psychická a fyzická vyčerpanosť často vedie k bolestiam hlavy, poruchám myslenia a pamäti, nepokoju, výkyvom nálady alebo depresii.

Ľudí trpiacich nespavosťou tiež častejšie trápi zvýšený krvný tlak a sú náchylnejší na infekcie.

Desatoro dobrého spánku

Liekom na prekonanie časového posunu by podľa odborníčky malo byť dodržiavanie takzvaného spánkového desatora načasovaného na nový čas. „Podľa posunutého času by sa malo podávať jedlo, vykonávať pracovná i športová aktivita a únavu by sme nemali dospávať v priebehu dňa.“

Prečítajte si tiež: Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Okrem toho je dobré štyri až šesť hodín pred spaním nepiť kávu, energetické a kolové nápoje, čaj, ale aj alkohol. Tri hodiny pred spaním je lepšie nejesť a nešportovať. Naopak ľahká prechádzka môže prospieť.

Pred spaním je nevhodné fajčiť, alebo riešiť nepríjemné a problémové témy. Posteľ by nemala slúžiť na nič iné než spánok a intímny život. Po prebudení je lepšie v posteli neostávať a neprevaľovať sa, ale radšej začať deň aktívne.

Dĺžka spánku, ktoré telo potrebuje na dobrú regeneráciu je veľmi individuálna. Zvyčajne sa pohybuje v rozmedzí šesť až osem hodín denne. Ak by trval kratšie, no nespájajú sa s ním zdravotné ťažkosti, netreba ho umelo predlžovať pomocou liekov na spanie. V prípade opakovaných problémov je však vhodné obrátiť sa na odborníkov.

Keď sa spánku nedarí

„Poruchy spánku môžu byť rôzne a často sú dosť bizarné,“ vysvetľuje Feketová.

Prečítajte si tiež: Služby ako Netflix môžu výrazne narušiť spánok, naznačila štúdia

Patrí medzi ne napríklad syndróm nepokojných nôh, nočné škrípanie zubami (bruxizmus), spánkové apnoe, pri ktorom dochádza počas spánku k opakovaným zástavám dychu, či parasomnie spojené s námesačnosťou alebo s agresívnym správaním pri narušení REM fázy spánku.

Novodobým fenoménom je problém dospeivajúcich a mladých dospelých, ktorí si posunuli zaspávanie na skoré ranné hodiny a spánková perióda tým začína až v priebehu dňa.

Medzi veľmi zriedkavé ochorenia patrí narkolepsia. Človek pri nej stráca kontrolu a nečakane upadá do spánku. Deje sa to bez ohľadu na dennú hodinu a aj v prípade, že je plne zabratý do nejakej aktivity.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 229
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 413
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 286
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 655
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 676
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 437
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 916
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 517
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 863
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 669

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Sinice, parazity aj vírusy. Ako sa im vo vode vyhnúť?

Na verejné kúpalisko potrebujete dobrú imunitu.

Dermatovenerológ: Chlamýdie môžete chytiť aj na kúpalisku

Olej na kožu nepatrí, chémii sa vyhnete minerálnymi filtrami hovorí JURAJ HEGYI.

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

U sklerózy môže invaliditu prezradiť železo v mozgu

Metóda môže pomáhať pri testovaní liekov.

Päť rád, ako si na grilovačke neotráviť hostí

Večierky pod holým nebom majú hygienické pravidlá.