Prichádza zmena času, ako sa s posunom vyrovnať

Niektorí majú problémy práve v prípade, keď si môžu pospať dlhšie.

Ilustračné foto.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Čas sa po polroku vráti do normálu a vďaka jesennému posunu času dostane približne 40 percent sveta späť svoju hodinu spánku. Nie každý ale reaguje na posun času pozitívne, niektoré skupiny ho vnímajú citlivejšie a trpia poruchami spánku.

V princípe existujú dva typy ľudí - takzvané sovy, ktoré sú vitálne do neskorých nočných hodín a rady si pospia, a škovránky, ktoré naopak chodia spávať skoro a je pre ne typické skoré ranné prebúdzanie.

Čo môže spôsobiť posun času

Práve jesenný posun vnímajú horšie ľudia zvyknutí ukladať sa do postele skôr, zatiaľ čo pre tých, čo majú problém s ranným vstávaním, je zasa nepríjemnejší jarný posun času.

Prečítajte si tiež: Šesťhodinový spánok pridá na páse tri centimetre

„Problém so zmenou času, bez ohľadu na to, ktorým smerom, mávajú neraz deti, starší ľudia, ale aj citlivejší jedinci,“ menuje Eva Feketeová z Neurologickej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Keďže sa budú prebúdzať o hodinu skôr než ostatní, únava u nich môže viesť k podráždeniu a poruchám koncentrácie, prípadne pamäti. Skorý príchod podvečernej tmy môže vyvolávať smutnú náladu a depresívne myšlienky.

Ľudia, ktorým trvá dlhšie, aby sa adaptovali na možnosť dlhšie si pospať, môžu prechodne trpieť spánkovou depriváciou. Tá sa podieľa na dopravných a pracovných nehodách.

Kríza biologických hodín

„Prirodzené denné svetlo je dôležité pre nastavenie našich biologických hodín, ktoré harmonizujú chod celého tela a okrem mnohých dobre známych biologických funkcií majú svoj význam aj v imunitnom systéme,“ vysvetľuje odborníčka na spánok.

Počas spánku sa rytmus dýchania a tepu spomaľuje, klesá aj citlivosť na vonkajšie podnety. Telo dostáva príležitosť na regeneráciu.

Preto ak človek trpí nedostatkom spánku, utrpí jeho duševný i telesný stav. Psychická a fyzická vyčerpanosť často vedie k bolestiam hlavy, poruchám myslenia a pamäti, nepokoju, výkyvom nálady alebo depresii.

Ľudí trpiacich nespavosťou tiež častejšie trápi zvýšený krvný tlak a sú náchylnejší na infekcie.

Desatoro dobrého spánku

Liekom na prekonanie časového posunu by podľa odborníčky malo byť dodržiavanie takzvaného spánkového desatora načasovaného na nový čas. „Podľa posunutého času by sa malo podávať jedlo, vykonávať pracovná i športová aktivita a únavu by sme nemali dospávať v priebehu dňa.“

Prečítajte si tiež: Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Okrem toho je dobré štyri až šesť hodín pred spaním nepiť kávu, energetické a kolové nápoje, čaj, ale aj alkohol. Tri hodiny pred spaním je lepšie nejesť a nešportovať. Naopak ľahká prechádzka môže prospieť.

Pred spaním je nevhodné fajčiť, alebo riešiť nepríjemné a problémové témy. Posteľ by nemala slúžiť na nič iné než spánok a intímny život. Po prebudení je lepšie v posteli neostávať a neprevaľovať sa, ale radšej začať deň aktívne.

Dĺžka spánku, ktoré telo potrebuje na dobrú regeneráciu je veľmi individuálna. Zvyčajne sa pohybuje v rozmedzí šesť až osem hodín denne. Ak by trval kratšie, no nespájajú sa s ním zdravotné ťažkosti, netreba ho umelo predlžovať pomocou liekov na spanie. V prípade opakovaných problémov je však vhodné obrátiť sa na odborníkov.

Keď sa spánku nedarí

„Poruchy spánku môžu byť rôzne a často sú dosť bizarné,“ vysvetľuje Feketová.

Prečítajte si tiež: Služby ako Netflix môžu výrazne narušiť spánok, naznačila štúdia

Patrí medzi ne napríklad syndróm nepokojných nôh, nočné škrípanie zubami (bruxizmus), spánkové apnoe, pri ktorom dochádza počas spánku k opakovaným zástavám dychu, či parasomnie spojené s námesačnosťou alebo s agresívnym správaním pri narušení REM fázy spánku.

Novodobým fenoménom je problém dospeivajúcich a mladých dospelých, ktorí si posunuli zaspávanie na skoré ranné hodiny a spánková perióda tým začína až v priebehu dňa.

Medzi veľmi zriedkavé ochorenia patrí narkolepsia. Človek pri nej stráca kontrolu a nečakane upadá do spánku. Deje sa to bez ohľadu na dennú hodinu a aj v prípade, že je plne zabratý do nejakej aktivity.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 817
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 679
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 546
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 217
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 625
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 333
  7. Kam do tepla v januári? 2 448
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 223
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 085
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 195

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.

Chýbajúci orgazmus. Prečo môže byť vyvrcholenie problém a čo robiť

Orgazmus nie je pravidlom. Ak chýba dlhodobo, môže ísť o klinický problém.

Za šírenie Čiernej smrti môže človek, hovorí provokatívna štúdia

Morová pandémia zabila v polovici 14. storočia viac než tretinu obyvateľov Európy.

Snažil sa zastaviť svoje kýchnutie, roztrhol si hrdlo

Vzácny prípad ukazuje, prečo by ste nemali zadržiavať kýchanie.

Pamäť je zrejme pozostatkom pradávnej infekcie

Spomienky môžu vznikať vďaka vírusu, ktorý sa správa ako HIV.