Prichádza zmena času, ako sa s posunom vyrovnať

Niektorí majú problémy práve v prípade, keď si môžu pospať dlhšie.

Ilustračné foto.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Čas sa po polroku vráti do normálu a vďaka jesennému posunu času dostane približne 40 percent sveta späť svoju hodinu spánku. Nie každý ale reaguje na posun času pozitívne, niektoré skupiny ho vnímajú citlivejšie a trpia poruchami spánku.

V princípe existujú dva typy ľudí - takzvané sovy, ktoré sú vitálne do neskorých nočných hodín a rady si pospia, a škovránky, ktoré naopak chodia spávať skoro a je pre ne typické skoré ranné prebúdzanie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo môže spôsobiť posun času

Práve jesenný posun vnímajú horšie ľudia zvyknutí ukladať sa do postele skôr, zatiaľ čo pre tých, čo majú problém s ranným vstávaním, je zasa nepríjemnejší jarný posun času.

Prečítajte si tiež: Šesťhodinový spánok pridá na páse tri centimetre

„Problém so zmenou času, bez ohľadu na to, ktorým smerom, mávajú neraz deti, starší ľudia, ale aj citlivejší jedinci,“ menuje Eva Feketeová z Neurologickej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Keďže sa budú prebúdzať o hodinu skôr než ostatní, únava u nich môže viesť k podráždeniu a poruchám koncentrácie, prípadne pamäti. Skorý príchod podvečernej tmy môže vyvolávať smutnú náladu a depresívne myšlienky.

Ľudia, ktorým trvá dlhšie, aby sa adaptovali na možnosť dlhšie si pospať, môžu prechodne trpieť spánkovou depriváciou. Tá sa podieľa na dopravných a pracovných nehodách.

Kríza biologických hodín

„Prirodzené denné svetlo je dôležité pre nastavenie našich biologických hodín, ktoré harmonizujú chod celého tela a okrem mnohých dobre známych biologických funkcií majú svoj význam aj v imunitnom systéme,“ vysvetľuje odborníčka na spánok.

Počas spánku sa rytmus dýchania a tepu spomaľuje, klesá aj citlivosť na vonkajšie podnety. Telo dostáva príležitosť na regeneráciu.

Preto ak človek trpí nedostatkom spánku, utrpí jeho duševný i telesný stav. Psychická a fyzická vyčerpanosť často vedie k bolestiam hlavy, poruchám myslenia a pamäti, nepokoju, výkyvom nálady alebo depresii.

Ľudí trpiacich nespavosťou tiež častejšie trápi zvýšený krvný tlak a sú náchylnejší na infekcie.

Desatoro dobrého spánku

Liekom na prekonanie časového posunu by podľa odborníčky malo byť dodržiavanie takzvaného spánkového desatora načasovaného na nový čas. „Podľa posunutého času by sa malo podávať jedlo, vykonávať pracovná i športová aktivita a únavu by sme nemali dospávať v priebehu dňa.“

Prečítajte si tiež: Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Okrem toho je dobré štyri až šesť hodín pred spaním nepiť kávu, energetické a kolové nápoje, čaj, ale aj alkohol. Tri hodiny pred spaním je lepšie nejesť a nešportovať. Naopak ľahká prechádzka môže prospieť.

Pred spaním je nevhodné fajčiť, alebo riešiť nepríjemné a problémové témy. Posteľ by nemala slúžiť na nič iné než spánok a intímny život. Po prebudení je lepšie v posteli neostávať a neprevaľovať sa, ale radšej začať deň aktívne.

Dĺžka spánku, ktoré telo potrebuje na dobrú regeneráciu je veľmi individuálna. Zvyčajne sa pohybuje v rozmedzí šesť až osem hodín denne. Ak by trval kratšie, no nespájajú sa s ním zdravotné ťažkosti, netreba ho umelo predlžovať pomocou liekov na spanie. V prípade opakovaných problémov je však vhodné obrátiť sa na odborníkov.

Keď sa spánku nedarí

„Poruchy spánku môžu byť rôzne a často sú dosť bizarné,“ vysvetľuje Feketová.

Prečítajte si tiež: Služby ako Netflix môžu výrazne narušiť spánok, naznačila štúdia

Patrí medzi ne napríklad syndróm nepokojných nôh, nočné škrípanie zubami (bruxizmus), spánkové apnoe, pri ktorom dochádza počas spánku k opakovaným zástavám dychu, či parasomnie spojené s námesačnosťou alebo s agresívnym správaním pri narušení REM fázy spánku.

Novodobým fenoménom je problém dospeivajúcich a mladých dospelých, ktorí si posunuli zaspávanie na skoré ranné hodiny a spánková perióda tým začína až v priebehu dňa.

Medzi veľmi zriedkavé ochorenia patrí narkolepsia. Človek pri nej stráca kontrolu a nečakane upadá do spánku. Deje sa to bez ohľadu na dennú hodinu a aj v prípade, že je plne zabratý do nejakej aktivity.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 053
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 981
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 484
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 733
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 808
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 241
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 131
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 068
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 956

Téma: Výskum spánku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Bena Cunninghama

Nasledujme Kanadu. Legalizácia marihuany je zmena k lepšiemu

Bremeno dokazovania musí teraz prejsť na tých, čo sú proti legalizácii.

ŠPORT

Vlhová má zákaz chodiť domov. Pre jej úspech sa obetujú všetci

Vlhová má nového servismana, ktorý jej robí raňajky.

Neprehliadnite tiež