SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Prichádza zmena času, ako sa s posunom vyrovnať

Niektorí majú problémy práve v prípade, keď si môžu pospať dlhšie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Čas sa po polroku vráti do normálu a vďaka jesennému posunu času dostane približne 40 percent sveta späť svoju hodinu spánku. Nie každý ale reaguje na posun času pozitívne, niektoré skupiny ho vnímajú citlivejšie a trpia poruchami spánku.

V princípe existujú dva typy ľudí - takzvané sovy, ktoré sú vitálne do neskorých nočných hodín a rady si pospia, a škovránky, ktoré naopak chodia spávať skoro a je pre ne typické skoré ranné prebúdzanie.

Čo môže spôsobiť posun času

Práve jesenný posun vnímajú horšie ľudia zvyknutí ukladať sa do postele skôr, zatiaľ čo pre tých, čo majú problém s ranným vstávaním, je zasa nepríjemnejší jarný posun času.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Šesťhodinový spánok pridá na páse tri centimetre Čítajte 

„Problém so zmenou času, bez ohľadu na to, ktorým smerom, mávajú neraz deti, starší ľudia, ale aj citlivejší jedinci,“ menuje Eva Feketeová z Neurologickej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Keďže sa budú prebúdzať o hodinu skôr než ostatní, únava u nich môže viesť k podráždeniu a poruchám koncentrácie, prípadne pamäti. Skorý príchod podvečernej tmy môže vyvolávať smutnú náladu a depresívne myšlienky.

Ľudia, ktorým trvá dlhšie, aby sa adaptovali na možnosť dlhšie si pospať, môžu prechodne trpieť spánkovou depriváciou. Tá sa podieľa na dopravných a pracovných nehodách.

Kríza biologických hodín

„Prirodzené denné svetlo je dôležité pre nastavenie našich biologických hodín, ktoré harmonizujú chod celého tela a okrem mnohých dobre známych biologických funkcií majú svoj význam aj v imunitnom systéme,“ vysvetľuje odborníčka na spánok.

Skryť Vypnúť reklamu

Počas spánku sa rytmus dýchania a tepu spomaľuje, klesá aj citlivosť na vonkajšie podnety. Telo dostáva príležitosť na regeneráciu.

Preto ak človek trpí nedostatkom spánku, utrpí jeho duševný i telesný stav. Psychická a fyzická vyčerpanosť často vedie k bolestiam hlavy, poruchám myslenia a pamäti, nepokoju, výkyvom nálady alebo depresii.

Ľudí trpiacich nespavosťou tiež častejšie trápi zvýšený krvný tlak a sú náchylnejší na infekcie.

Desatoro dobrého spánku

Liekom na prekonanie časového posunu by podľa odborníčky malo byť dodržiavanie takzvaného spánkového desatora načasovaného na nový čas. „Podľa posunutého času by sa malo podávať jedlo, vykonávať pracovná i športová aktivita a únavu by sme nemali dospávať v priebehu dňa.“

Prečítajte si tiež: Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa? Čítajte 

Okrem toho je dobré štyri až šesť hodín pred spaním nepiť kávu, energetické a kolové nápoje, čaj, ale aj alkohol. Tri hodiny pred spaním je lepšie nejesť a nešportovať. Naopak ľahká prechádzka môže prospieť.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred spaním je nevhodné fajčiť, alebo riešiť nepríjemné a problémové témy. Posteľ by nemala slúžiť na nič iné než spánok a intímny život. Po prebudení je lepšie v posteli neostávať a neprevaľovať sa, ale radšej začať deň aktívne.

Dĺžka spánku, ktoré telo potrebuje na dobrú regeneráciu je veľmi individuálna. Zvyčajne sa pohybuje v rozmedzí šesť až osem hodín denne. Ak by trval kratšie, no nespájajú sa s ním zdravotné ťažkosti, netreba ho umelo predlžovať pomocou liekov na spanie. V prípade opakovaných problémov je však vhodné obrátiť sa na odborníkov.

Keď sa spánku nedarí

„Poruchy spánku môžu byť rôzne a často sú dosť bizarné,“ vysvetľuje Feketová.

Prečítajte si tiež: Služby ako Netflix môžu výrazne narušiť spánok, naznačila štúdia Čítajte 

Patrí medzi ne napríklad syndróm nepokojných nôh, nočné škrípanie zubami (bruxizmus), spánkové apnoe, pri ktorom dochádza počas spánku k opakovaným zástavám dychu, či parasomnie spojené s námesačnosťou alebo s agresívnym správaním pri narušení REM fázy spánku.

Novodobým fenoménom je problém dospeivajúcich a mladých dospelých, ktorí si posunuli zaspávanie na skoré ranné hodiny a spánková perióda tým začína až v priebehu dňa.

Medzi veľmi zriedkavé ochorenia patrí narkolepsia. Človek pri nej stráca kontrolu a nečakane upadá do spánku. Deje sa to bez ohľadu na dennú hodinu a aj v prípade, že je plne zabratý do nejakej aktivity.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 24 480
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 015
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 812
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 526
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 845
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 749
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 472
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 369
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 158
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 143
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Spánok a únava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Výskum spánku, Čas
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Dušan Kováčik.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.