Stredomorská diéta: Čo by ste mali jesť a ako vyzerá modelový jedálniček

Stredomorská diéta pre začiatočníkov.

Olivový olej a svieža chuť paradajok sú neodmysliteľnou súčasťou stredomorskej kuchyne.(Zdroj: pexels.com/Dana tentis)

BRATISLAVA. Stredomorskú stravu zdravotníci pravidelne radia medzi najzdravšie modely stravovania na svete.

Diéta nie je módny výstrelok, o jej prednostiach sa hovorí už od renesancie. Podobne dlho prebiehajú aj snahy preniesť jedálniček aj do oblastí mimo Stredozemského mora.

Ide o náročnú, no rozhodne nie nesplniteľnú úlohu. Pre začiatok stačí, ak človek pozná základné zásady diéty.

Stredomorská diéta je totiž premenlivá a môžete si ju prispôsobovať podľa svojich možností a chutí. Nemá jediný správny návod - treba ju vnímať skôr ako odporúčané vzorce stravovania.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vyzerá a čo obsahuje stredomorská diéta

Súčasná podoba stredomorskej diéty je inšpirovaná stravovaním, ktoré bolo typické pre oblasť Grécka, južného Talianska a Španielska v 40. až 60. rokoch minulého storočia.

Prečítajte si tiež: Zdravotné plusy a minúsy feta syru

V prospech diéty hovoria desiatky, ak nie stovky štúdií.

Dokáže pomôcť pri chudnutí, znížiť riziko srdcového infarktu, mŕtvice, cukrovky 2. typu, ako aj predčasného úmrtia.

Výhody stredomorskej stravy vyplývajú z jej zloženia, ktoré je bohaté na rastlinnú stravu a zdraviu prospešné mastné kyseliny.

Stredomorská diéta je v širšom slova zmysle aj otázkou životného štýlu. Okrem výživy sú jej dôležitou súčasťou aj fyzická aktivita a spoločné stolovanie.

Pre diétu je typické

  • veľké množstvo zeleniny, ovocia, orechov, semiačok, strukovín, zemiakov, celozrnných potravín, byliniek, korení, rýb, morských plodov a panenského olivového oleja,
  • umiernené jedenie hydiny, vajíčok, syrov a jogurtu,
  • ojedinelá konzumácia červeného mäsa.

Pitný režim tvorí najmä čistá voda, súčasťou diéty je aj káva alebo čaj.

Pre Stredomorie je typická aj umiernená konzumácia červeného vína, maximom pre zdravého človeka je zhruba jeden pohár denne.

Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť

V stredomorskej kuchyni sa veľký dôraz kladie na čerstvosť a sezónnosť surovín.

Vyberajte si preto suroviny, ktoré neprešli priemyselným spracovaním. Potravinám a prísadám, ktoré nespĺňajú túto charakteristiku, sa treba vyhýbať.

Nevhodné sú predovšetkým

  • potraviny s pridaným cukrom - napríklad sladené nápoje, sladkosti, zmrzlina, cukrovinky,
  • potraviny z rafinovaných obilnín - napríklad biely chlieb, či cestoviny z bielej múky,
  • rafinované rastlinné oleje a margaríny,
  • spracované druhy mäsa - napríklad klobásy, párky, slanina, salámy,
  • priemyselne upravené potraviny s prívlastkom "nízkotučný" alebo "diétny".

Modelový stredomorský jedálniček na jeden týždeň

Vďaka modelovému jedálničku je jednoduchšie predstaviť si kombinácie surovín v praxi.

Na internete môžete nájsť množstvo inšpirácie a postupne pre vás bude čoraz jednoduchšie vytvárať chutné a výživné recepty aj s minimom surovín.

Deň v týždniRaňajkyObedVečera
PondelokGrécky jogurt s ovsenými vločkami a jahodamiCelozrnné pečivo s cícerovou nátierkou a zeleninouTuniakový šalát s olivovým olejom. Ovocie ako dezert.
UtorokOmeleta so špenátom, paradajkou a cibuľkou. Kúsok ovocia.Zvyšok tuniakového šalátu z večere.Grécky šalát s olivami a feta syrom.
StredaJogurt s ovocím a orieškami.Celozrnné pečivo s nátierkou z olív, paradajok, bazalky a štipkou cesnaku. Kúsky čerstvej zeleniny.Zeleninové lasagne s cuketou a špenátom.
ŠtvrtokOvsená kaša s hrozienkami.Zvyšok lasagní z večere.Dusený losos s hnedou ryžou a zeleninou.
PiatokVajíčka so zeleninou, jemne pražené na olivovom oleji.Celozrnné pečivo s baklažánovou nátierkou a čerstvou zeleninou.Pizza z celozrnného cesta s mozzarelou, zeleninou a olivami.
SobotaOvsená kaša s hrozienkami, orieškami a jablkomPečené jahňacie mäso so zemiakmi na cesnaku a rozmaríne.Celozrnné cestoviny s ľahkou omáčkou z čerstvých paradajok, bazalkou a cesnakom.
NedeľaOmeleta so zeleninou a olivami.Pečené paradajky/baklažán plnené kozím syrom s kuskusom či strukovinovým šalátom.Grilované kuracie špízy so šalátom a tzatziki.

V princípe nepotrebujete viac, než tri jedlá denne. Ak by ste boli v priebehu dňa hladní, doprajte si ovocie, zeleninu, grécky jogurt, alebo hrsť orieškov.

Ak sa na obed stravujete v reštaurácii, skúste si ako hlavné jedlo zvoliť rybu alebo morské plody. Do jedla si pokiaľ možno pridajte extra olivový olej, k pečivu ho používajte namiesto masla.

DOI: 10.1016/B978-0-12-407849-9.00001-4

DOI: 10.1093/ajcn/66.4.1053S

DOI: 10.1001/archinte.167.11.1195

DOI: 10.1001/archinte.168.22.2449

DOI: 10.2337/dc10-1288

DOI: 10.1186/1741-7015-11-164

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 873
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 23 954
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 994
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 766
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 644
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 636
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 494
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 104
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 495

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diéty, Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež