SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Nevyhrali vegáni, ani paleo priaznivci. Ktoré diéty sú najzdravšie?

Zdravotníci ohodnotili štyridsať populárnych diét. Hľadali najzdravšiu.

ilustračné foto.ilustračné foto. (Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Hľadáte ideálny štýl stravovania, ktoré telu dodá dostatok živín a prospeje línii? Zabudnite na dukanovu a keto diétu.

V každoročnom hodnotení diét, ktorý pre U.S. News & World Report zostavuje panel zdravotných odborníkov, totiž skončili na poslednej priečke.

V konkurencii štyridsiatich populárnych stravovacích metód sa do prvej desiatky neprepracovalo ani vegánstvo, raw stravovanie či paleo diéta.

Popredné miesta rebríčka na rok 2018 tak patria skôr vyváženým stravovacím plánom, ktoré rešpektujú prirodzený životný štýl človeka, než prekombinovaným diétam.

SkryťVypnúť reklamu

Najslabšie hodnotené diéty

Obe najhoršie hodnotené diéty sú založené na veľkom množstve bielkovín a minime cukrov.

Prečítajte si tiež: Sedem výživových faktov, ktoré nemožno spochybniť Čítajte 

Človek sa touto kombináciou dostáva do stavu ketózy, keď telo využíva ako zdroj energie prijatý aj uložený telesný tuk. Nedostatok cukru v strave však môže vyvolávať únavu a závrate.

Zdravotníci v prípade keto diéty neocenili dlhodobý efekt toho, že až 70 percent denného kalorického príjmu tvorí tuk. Denný príjem cukru by zas nemal byť vyšší, než je zhruba ekvivalent jediného jablka.

Keďže cukor obsahuje nie len ovocie, ale aj pečivo, strukoviny a cestoviny, nie je jednoduché diétu dodržať.

Najlepšie ohodnotené diéty

Prvé miesto rebríčka, sa podobne ako posledné, skončilo remízou. Zdraviu najviac prospievajú stredomorská a DASH diéta.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Bez tuku, bez mäsa, no stále nezdravo. Potraviny, ktoré vás zavádzajú Čítajte 

Obe víťazné diéty obsahujú jedálniček bohatý na rastlinnú stravu. Zeleninu a ovocie dopĺňajú celozrnné potraviny, ryby, strukoviny, orechy a nízkotučné mliečne produkty.

Súčasťou stredomorskej diéty je dokonca aj každodenný pohár červeného vína.

Princípy DASH diéty sú podobne jednoduché, pričom jej cieľom je zabrániť vysokému krvnému tlaku. Strava má obsahovať množstvo zeleniny, ovocia, a nízkotučných mliečnych produktov. Obmedziť treba jedlo bohaté na saturované tuky ako aj príjem soli.

Prvenstvo získali stredomorská a DASH diéta aj preto, že je jednoduché dlhodobo ich dodržiavať. Tretie miesto patrí takzvanému flexitariánstvu. V princípe ide o vegetariánsku stravu, ku ktorej je možné občas pridať mäso.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 146
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 341
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 6 119
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 949
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 730
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 130
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 944
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 198
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu