SME
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Štyri spôsoby, ako cvičenie prospieva pri artritíde

Krátke návody na jednoduché cviky.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Dodržiavanie cvičebného plánu býva náročné aj pre zdravých ľudí. No ak kvôli atrtitíde trpíte bolesťami kĺbov, pohyb je zrejme jednou z posledných vecí, na ktoré myslíte.

Pravidelné cvičenie fungovaniu kĺbov nielenže prospieva, ale zmierňuje aj pocit stuhnutosti či znižuje bolesť aj únavu.

Ak trpíte artritídou, mali by ste sa podľa harvardskej príručky Living Well with Osteoarthritis pri cvičení sústrediť na štyri hlavné oblasti.

1. Lepšia ohybnosť

Prečítajte si tiež: Geriater: Ľudia sa prejedajú a veľa solia. V starobe ich to dobehne Čítajte 

Ak chcete zvýšiť rozsah svojich pohybov, snažte sa kĺb ohnúť čo najviac.

Skryť Vypnúť reklamu

Chvíľku v polohe zotrvajte a potom sa pokúste ešte o kúsok posunúť svoje limity.

Pohyblivosť môžete precvičovať kedykoľvek, aj keď sú vaše kĺby bolestivé a opuchnuté.

Hlavné je, aby ste ich ohýbali jemne a nie násilím.

2. Silnejšie svaly

Svalovú hmotu vám pomôžu naberať odporové cvičenia. Nepotrebujete špeciálne prístroje, môžete využiť vlastnú váhu.

Napríklad napätie v kolenách môže zmierniť jednoduchý cvik na posilnenie stehien.

V počiatočnej polohe sedíte na stoličke, nakloníte sa dopredu a postavíte sa iba za pomoci stehenných svalov. Ruky využívajte iba na udržanie rovnováhy.

Chvíľu stojte a potom sa znova usaďte, pričom opäť zapojíte jedine stehná.

3. Lepšia výdrž

Prečítajte si tiež: Harvard radí päť cvikov, ktoré sú ideálne pre začiatočníkov Čítajte 

Aerobické cvičenie - napríklad chôdza, plávanie a bicyklovanie - posilňuje srdce a pľúca a tým zvyšuje vašu výdrž a celkové zdravie.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyberajte si aktivity, ktoré menej zaťažujú kĺby a vaša kostra pri nich netrpí nárazmi. Napríklad beh pre vás nie je vhodný.

Ak máte bolestivý záchvat, vytrvalostné cvičenie odložte až kým príznaky neustúpia.

4. Zvýšená rovnováha

Rovnováhu si môžete zlepšovať jednoduchými cvikmi. Pomáha už len to, ak budete pár minút stáť s váhou na oboch nohách. Potom skúste zdvihnúť jednu nohu, a rovnováhu päť sekúnd vyvažujte druhou nohou.

Nohy vystriedajte a cvičenie zopakujte.

Postupne cvik predlžujte až kým sa vám nepodarí na každej nohe stáť 30 sekúnd. Rovnováhu si môžete zlepšovať aj cvikmi ako je joga alebo tai chi.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 11 698
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 6 862
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 205
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 885
  5. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 5 275
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 913
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 381
  8. Od Česka až po Jadran 3 227
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 638
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 444
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Milan Lasica počas klaňačky na svojom poslednom koncerte so súborom Bratislava Hot Serenaders 18. júla 2021 v Štúdiu L+S.

Teraz by som bol rád, keby sme o Milanovi Lasicovi spolu mlčali, hovorí.


23. júl
Pred Národnou radou (NR) SR v Bratislave pokračuje protest proti opatreniam v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu 24. júla 2021 v Bratislave.

Pandémia si vyžiadala 12 534 obetí.


a 3 ďalší 19 h
Publicista Matúš Ritomský.

Môžeme si povedať pravdu alebo emocionálne vydierať.


22. júl
Včelár Sefo Raclavský

Pandémia bola vykúpením, hovorí Sefo Raclavský.


1. júl

Neprehliadnite tiež

Ocenia ho aj osoby s vysokým tlakom.


22. júl

Pred spaním by ste nemali jesť dve až štyri hodiny.


21. júl
Pacienti v nemocnici.

Tvrdila, že liek zníži úmrtnosť na covid o 90 percent.


20. júl

Úpadok je najrýchlejší v prvých piatich rokoch.


19. júl