SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

O utrpení treba rozprávať. Nehanbite sa ľudí navôkol opýtať, ako sa majú

Štyri grafy o samovraždách.

Najviac prípadov samovrážd pripadá na päťdesiatnikov. Rizikovým faktorom je ak závislosť na alkohole, či život bez partnera.Najviac prípadov samovrážd pripadá na päťdesiatnikov. Rizikovým faktorom je ak závislosť na alkohole, či život bez partnera.(Zdroj: AdobeStock)

BRATISLAVA. Nie je to tak dávno, čo sa v slušnej spoločnosti nesmelo vysloviť slovo rakovina. Smrteľné a neprebádané ochorenie bolo synonymom rozsudku krutej smrti. Ľudia sa rozhovoru o rakovine poverčivo vyhýbali.

Súvisiaci článok Psychiater alebo psychológ? Aké sú prvé kroky pri liečení psychiky Čítajte 

Dnes už svetové mozgy hľadajú nové možnosti liečby, k dispozícii je robustný balík informácií, fungujú nadácie a na prevenciu prúdia peniaze z grantov a dotácií.

Je normálne o rakovine verejne hovoriť a podobne normálne a je vyjadrovať podporu chorým.

Ťaživé ticho však teraz obklopuje inú oblasť. O duševnom zdraví - a obzvlášť o samovraždách - sa hovorí iba pošepky, spravidla anonymne.

Priemerný človek sa na ukončenie vlastného života díva najmä cez bulvárnu optiku úmrtí známych osobností. Samovraždy sú preňho niečo, čo ľudia robia z nejasných príčin, alebo sú dôsledkom deštruktívneho správania.

Akoby vôbec nesúviseli so zdravím, akoby sa nedali skúmať a neexistovala voči nim prevencia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úprimná otázka môže zachrániť

V ruchu každodennosti často zaniká kľúčový a univerzálne platný fakt: Úvahy nad ukončením vlastného života nie sú normálne. Sú prejavom hlbokého utrpenia.

Myšlienky na samovraždu preto nemožno zľahčovať a akékoľvek signály, ktoré by naznačovali úmysel vziať si život, si zasluhujú okamžitú a absolútnu pozornosť.

V kritickej chvíli totiž môže vytvoriť hranicu medzi životom a smrťou jediná banálna otázka: Ako sa máš?

„Kiež by sa mohla z bežnej komunikačnej frázy, keď nemá hodnotu a je súčasťou povrchného rozhovoru, stať prejavom skutočného záujmu,“ hovorí psychiatrička Soňa Belanská.

Odborníčka je presvedčená, že ľudia v ohrození nie len potrebujú, ale aj chcú o svojom probléme rozprávať.

Samovraždy v roku 2018

Medziročný vývoj, ako aj demografické rozdelenie ľudí, ktorí sa v roku 2018 pokúsili o samovraždu alebo ju dokonali, nájdete v infografikách denníka SME (ak sa nezobrazili v článku, kliknite sem).

Počet samovrážd vlani oproti predchádzajúcemu roku stúpol. V roku 2018 na Slovensku ukončilo život samovraždou 533 ľudí, čo je o 27 viac ako predvlani.

Najviac samovrážd bolo v mesiacoch máj a január, najmenej v decembri. Čo sa týka dní v týždni, najčastejšie páchali ľudia samovraždy v pondelok (16,2 percenta), najmenej v piatok (12,9 percenta).

„Pre dobrovoľné ukončenie života si najčastejšie volili čas medzi 22.00 až 7.00,“ upresnil generálny riaditeľ Národného centra zdravotníckych informácií Peter Blaškovitš.

Prečo dochádza k samovraždám

Najviac samovrážd bolo medzi mužmi vo vekovej skupine 50 až 59 rokov. Vlaňajšie štatistiky však zachytávajú aj štyri prípady samovraždy maloletých detí.

„Hlavnými motívmi pri pokusoch o predčasné ukončenie života u detí sú konflikty a rodinné problémy, s odstupom nasledujú školské problémy,“ doplnil Blaškovitš.

Súvisiaci článok Strata práce, alebo rozvod. Ako sa vyrovnať so zlými správami? Čítajte 

Dospievajúci sa k samovražde uchyľujú v dôsledku problémov s rovesníkmi, návykovými látkami alebo pre sexuálne a fyzické traumy. Vlani svoj život ukončilo pätnásť mladistvých.

U dospelých bývajú najčastejšími spúšťačmi problémy v práci a manželstve alebo zvýšený stres. Starší dospelí sa uchyľujú k samovražde preto, že trpia viacerými vážnymi ochoreniami, alebo v dôsledku mentálnych a fyzických porúch.

Národné štatistiky priniesli dôležitý poznatok o tom, aký veľký podiel môžu mať na samovražednom správaní psychotropné látky a alkohol.

Z celkového počtu vlaňajších samovrážd sa tieto látky vyskytovali v 45 percentách prípadov. Vo vekovej skupine 15 až 19 rokov bol podiel ešte vyšší - až 67 percent.

Okrem ľudí so závislosťami sú podľa odborníkov v ohrození aj ďalšie skupiny ľudí. Zvýšené riziko samovraždy evidujú u ľudí s duševnými poruchami (depresia, schizofénia, úzkostné stavy), ľudí, ktorí prekonali vážnu traumu, stratu blízkeho, zamestnania, alebo životného cieľa či ideálov.

Nebezpečné sú pocity bezmocnosti a beznádeje, chronická bolesť a samota. Ohrození sú aj ľudia, ktorí majú skúsenosť so samovraždou vo svojej rodine a okolí, ako aj tí, ktorí sa o ňu v minulosti sami pokúsili.

Čo (ne)robiť pri hrozbe samovraždy

Ak máte vo svojom okolí človeka, u ktorého máte podozrenie na samovražedné myšlienky, konajte. Neobávajte sa, že nie ste odborník na duševné zdravie.

Vo svojej podstate sa podpora človeka v kríze podobá na zdravotnícku prvú pomoc. Aj v prípade samovražedných sklonov totiž platí, že akákoľvek pomoc ohrozenému je lepšia, než žiadna.

Súvisiaci článok Prečo vznikajú záchvaty paniky? Pomôcť môže pocit kontroly a dýchanie Čítajte 

Ľuďom so samovražednými myšlienkami môže pomôcť už len váš úprimný záujem o životnú situáciu, v ktorej sa človek ocitol.

„Niekedy dokáže pomôcť už samotná možnosť prerozprávať problém, počuť vlastný hlas ako o ňom hovorí,“ tvrdí psychiatrička Belanská.

Počas rozhovoru s ohrozeným sa snažte držať niekoľkých zásad, ktoré odporúčajú odborníci z Ligy za duševné zdravie.

V prvom rade musíte všetky varovné signály, ktoré svedčia o možnej samovražde, brať vždy vážne. Neignorujte situáciu, nesnažte sa samovraždu vyhovárať a ani nezľahčujte problém.

Neponúkajte vágne uistenia o tom, že situáciu treba prekonať alebo, že všetko bude v poriadku. Vyvarujte sa aj viet typu „máš predsa prečo žiť, spravil by si zle svojej rodine

V žiadnom prípade ohrozenému človeku nesľubujte, že zachováte tajomstvo o jeho samovražedných úmysloch.

Potrebujete odbornú pomoc?

V starostlivosti o blízkych je jednoduché podceniť vlastné potreby a problémy. Ak si nie ste istí, či potrebujete pomoc, skúste si vyplniť test Ligy za duševné zdravie.

Pri každom opísanom stave si vyberte jednu odpoveď, ktorá najlepšie vyjadrí pocity, ktoré sa prežívali v poslednom období.

Snažte sa v spomienkach zamerať na posledné dva týždne až mesiac. Platí, že vyššie číslo znamená lepšie pocity.

Ako často zažívam tieto pocity?VždyVäčšinouSkôr áno ako nieSkôr nie ako ánoNiekedyNikdy
Mám dobrú náladu a cítim sa dobre543210
Cítim sa pokojná/ý a uvoľnená/ý543210
Som aktívna/y a plná/ý energie543210
Zobúdzam sa svieža/i a odpočinutá/ý543210
Môj každodenný život je naplnený zaujímavými činnosťami543210

Vyhodnotenie:

  • Zrátajte hodnoty v jednotlivých otázkach a vynásobte ho štyrmi. Výsledkom by malo byť číslo v intervale od 0 do 100.
  • Hodnota vyjadruje pásmo rizika, respektíve potrebu návštevy psychológa alebo psychiatra. Čím nižšie je výsledné číslo, tým vyššia je nutnosť odbornej pomoci.
  • Hodnoty pod 40 prípadne 30 sú vysoko rizikové, žiadajú si odborný zásah.

Kde získate rýchlu pomoc

Psychiater je lekár prvého kontaktu, preto na vyšetrenie netreba žiadne odporučenie. Pacient si jednoducho vyberie lekára a objedná sa na vyšetrenie.

Psychiatra nájde v najbližšom zdravotnom stredisku, alebo mu poradí jeho všeobecný lekár, prípadne si kontakt nájde na internete.

Keďže v psychiatrickej praxi neexistuje žiadna rajonizácia, pacient si môže vybrať prakticky kohokoľvek. Za psychiatrom však nie je dobré dlho cestovať. V ideálnom prípade by mal sídliť na ulici, kde pacient býva.

V čase psychických ťažkostí totiž pacientovi na náročné cestovanie nezostáva dostatok síl a pomoc potrebuje čím skôr.

O radu a pomoc môžu pacienti v krízovej situácii požiadať aj v noci, mimo bežných ordinačných hodín.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  8. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 753
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 421
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 613
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 529
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 7 753
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 389
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 6 398
  8. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 707
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 643
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 332

Téma: Duševné zdravie