Čím sme starší, vyspelejší, prehlbujú sa nám nielen vrásky na tvári, ale i vedomosti. Vieme, čo je nám príjemné, ktoré produkty nám sedia viac, ktoré menej a čo je nám hodnotovo blízke. Do popredia sa tlačí kvalita a otázky ohľadom udržateľnosti.
Je tento produkt vhodný pre mňa? Aké je jeho zloženie? Môžem ho používať opakovane a hlavne – koľko to bude stáť?
Všetko sú to prejavy zrelého a vedomého prístupu. Rozhodujeme sa na základe toho, čo je dobré nielen pre nás, ale aj pre svet okolo. Znamená to vyberať si produkty šetrné k nášmu telu, k prírode, a zároveň neustupovať z nárokov na kvalitu a komfort.
Zero waste nie je „len pre mladých“
Možno si poviete, že ekologické trendy sú doménou mladších ročníkov. No podľa Báry Halíkovej z organizácie Živica, ktorá sa venuje ekologickému vzdelávaniu, sa mnohé princípy zero waste vracajú späť – a práve staršie generácie ich poznajú z minulosti.
„Vezmime si napríklad látkové tašky. Pre nás sú, ako keby, novinka, no naše staré mamy by nám povedali, že kedysi sa nakupovalo len s takými,“ hovorí Halíková.
Staršie generácie boli prirodzene viac naučené šetriť a hospodáriť s tým, čo mali k dispozícii, keďže iné možnosti neboli. Dôležitá bola cena, kvalita a praktickosť. Práve k týmto vlastnostiam sa opäť vraciame, a čo bolo kedysi považované za samozrejmosť, môže byť v súčasnosti vnímané ako revolučné.
„Mladšie generácie sa viac riadia značkou alebo hodnotami firmy ako je ekológia a etika, a sú často inšpirovaný sociálnymi sieťami,” hovorí Halíková o generačných rozdieloch.

Čítajte medzi etiketami. Zloženie je dôležité
„Pri produktoch, ktoré sú v priamom kontakte s našou pokožkou je veľmi dôležitý aj aspekt zdravia,“ upozorňuje Halíková.
Paradoxne, práve pri produktoch intímnej hygieny je často veľmi ťažké dopátrať sa k ich zloženiu – producent ich totiž nemusí uvádzať na obale, ako je to napríklad pri kozmetických výrobkoch. No aj pár informácii môže veľa napovedať.
„Napríklad, či je povrch vložiek vyrobený z bavlny alebo z plastu. Rovnako je dobré vedieť, či bol produkt bielený chlórom – tento proces totiž môže zanechávať stopy dioxínu, chemikálie toxickej pre zdravie,” vysvetľuje Halíková.
Pri rozhodovaní sa oplatí všímať si nezávislé certifikáty kvality a udržateľnosti, ktoré potvrdzujú, že produkt spĺňa určité ekologické alebo etické štandardy.
“Vyššia kvalita – nižšie spotreba” je mottom značky TENA
- spoločnosť Essity, pod ktorú patrí aj TENA, patrí medzi 1 % najlepšie hodnotených spoločností z hľadiska udržateľnosti,
- nezisková environmentálna organizácia CDP ocenila spoločnosť Essity za jej líderstvo v oblasti udržateľnosti. Essity bola zaradená do zoznamu A (CDP’s A List) za svoje úsilie v boji proti odlesňovaniu,
- TENA si dala záväzok znížiť svoju uhlíkovú stopu o 50 % do roku 2030
Do úvahy treba vziať aj prítomnosť ďalších látok, ako sú lepidlá, parfumy či syntetické farbivá, ktoré sa môžu uvoľňovať priamo do pokožky a negatívne ovplyvniť zdravie.
Produkty, ako sú menštruačné kalíšky, látkové vložky alebo menštruačné nohavičky, znižujú množstvo odpadu, sú šetrnejšie k pokožke a dlhodobo aj k peňaženke. To isté platí aj pre kvalitné inkontinenčné pomôcky, akými sú napríklad produkty značky TENA – tie znižujú potrebu častej výmeny, minimalizujú zdravotné riziká a šetria peniaze aj planétu. Prateľná bielizeň z ponuky TENA môže byť dobrou alternatívou k jednorazovým inkontinenčným pomôckam pri slabšom úniku moču.
Tento článok vám prináša TENA.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.
