SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky
NEVERTE REKLAMÁM, NESPOLIEHAJTE SA NA PILULKY A ZMEŇTE RADŠEJ ŽIVOTNÝ ŠTÝL. CHRBTICU TREBA PRECVIČOVAŤ KAŽDÝ DEŇ - TAK, AKO SI ČISTÍME ZUBY

Bolí vás chrbtica? Je najvyšší čas niečo s tým robiť

Počet ľudí, ktorí majú problémy s chrbtom, je ohromujúci. Odborníci odhadujú, že až 80 percent populácie trpí ...

Naša chrbtica je stavaná veľmi dômyselne. V podstate by mohla bez problémov uniesť okolo 1,5 tony záťaže, čo je jedno malé auto. Ak však chrbticu celé roky nevhodne preťažujeme, nečakajme, že nám bude stále dobre slúžiť. Vráti nám to bolesťou. Chrbticu najviac preťažujeme, ak často ostávame v predklone. Takto väčšinou umývame riad, vysávame, upratujeme či umývame si zuby. Chrbticu si systematicky ničíme aj na nekvalitných stoličkách či preležaných matracoch. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV

Počet ľudí, ktorí majú problémy s chrbtom, je ohromujúci. Odborníci odhadujú, že až 80 percent populácie trpí bolesťami chrbta, celá tretina návštev u praktického lekára je práve kvôli nim. A nezriedka sa tieto problémy končia invalidným dôchodkom. Za mnoho problémov s chrbticou si však môžeme sami.

Čo robíme nesprávne?

Sedíme na nekvalitných stoličkách, hrbíme sa za počítačom, volantom, spíme na preležaných matracoch a prvé signály, ktoré vysiela preťažená chrbtica, ignorujeme. "Drvivá väčšina ľudí prichádza za lekárom nie o päť minút dvanásť, ale päť minút po dvanástej. To, že nás bolí chrbát, dlho neberieme vážne, hlceme tabletky, čím sa bolesť utíši, utlmí, ale podstata problému zostáva," hovorí MUDr. Anton Gúth, ktorý sa denne stretáva s pacientmi, ktorých bolesti chrbtice takmer alebo úplne vyradili z prevádzky. Rozbehový čas, v ktorom poruchy vznikajú a rozvíjajú sa, trvá spravidla dlho. Ak chrbticu celé roky nevhodne preťažujeme, nečakajme, že nám bude stále dobre slúžiť.

MUDr. Viera Agnerová z Centra pre liečbu chrbtice: "Svaly na chrbte sa v istom veku menia na väzivo, ktoré nie je funkčné, nedokáže sa skracovať a pracovať ako sval. Musí však chrbticu držať, a tak sa stále namáha. Väzivo nemá schopnosť relaxovať ani v noci, preto človek vstáva s bolesťami. Vtedy je pomoc pomerne zložitá, pacientovi možno odporučiť masáže a iné procedúry, ale určitého stupňa bolesti sa nezbaví už nikdy."

Bolestiam sa dá predísť

Pri bolestiach chrbta sú ľudia ochotní sľubovať, že budú pravidelne cvičiť. Na svoje sľuby zabudnú v to ráno, keď sa prebudia, vstanú a nič ich nebolí. Je to však časovaná bomba, ktorá opäť vybuchne, keď to najmenej čakajú.

Pritom sa stačí pod dohľadom skúsenej rehabilitačnej sestry alebo fyzioterapeutky naučiť päť - šesť cvikov, ktoré vám ušije na mieru. Ak totiž robíte nejaký cvik nesprávne, nemá účinok. Využiť možno služby fyzioterapeutov v štátnom sektore aj v neštátnych zariadeniach.

"Nestojí to ani veľa času, ani námahy. Stačí dokonca desať minút cvičenia denne," tvrdí MUDr. Gúth. V prílohe vám poradíme, ako predchádzať bolestiam chrbtice, k akému odborníkovi sa vybrať, ako si svojpomocne uľaviť pri bolestiach a či treba veriť zázračným pomôckam z reklamy.

Čo je najlepšie a najhoršie pre vašu chrbticu

Štyri najhoršie veci

1. Jednostranná záťaž

Stereotypná poloha je rovnako nebezpečná ako ťažká fyzická práca.

Predavačka sediaca pri pokladni otáčajúca sa stále na jednu stranu si dlhodobo preťažuje a poškodzuje chrbticu. Ak máte počítač na písacom stole vľavo alebo vpravo, potom si neuveriteľne namáhate krčnú chrbticu.

Nosíte kabelku stále na jednom pleci, varíte a žehlíte v predklone? Potom si neutále jednostranne namáhate chrbticu.

2. Nečinnosť a nárazová záťaž

Dlhodobé leňošenie a potom zrazu eufória cvičenia nás môže doviesť na pohotovosť s krutými bolesťami. Nárazové cvičenia vo fitnescentre, aerobik, tenis či squash, ale aj rýľovanie v záhradke počas víkendu po niekoľkomesačnej prestávke môže spôsobiť mnohopočetné funkčné poruchy chrbtice.

3. Kilá navyše

Chrbtici škodí aj obezita - tuk navyše zaťažuje nielen veľké kĺby, ale aj chrbticu. Je to, ako by človek celý život nosil ťažký batoh, a to ešte nesprávne zbalený.

4. Prudké otočenie

Nebezpečné pre chrbticu sú aj prudké rotačné pohyby, pri ktorých často dochádza k zaseknutiu drobných medzistavcových kĺbov. Lekári upozorňujú, že tieto príhody väčšinou postihnú práve vystresovaných a úzkostných ľudí.

Štyri najlepšie veci

1. Vhodný pohyb: joga, taiči, Pilates

2. Vhodná stolička a posteľ

3. Správne držanie tela

4. Masáž, najmä energetická masáž šiatsu, akupresúra.

K akému lekárovi sa vybrať

Lekárov, ktorí majú do činenia s liečbou bolestí chrbta, je viacero - môže vám pomôcť aj všeobecný lekár, neurológ, ortopéd, rehabilitačný lekár či fyzioterapeut alebo v krajnom prípade neurochirurg, ak treba operovať.

Každý vidí chrbticu inak a môže ponúknuť niečo iné.

Pozor na chiropraktikov!

Ak máte zablokovanú chrbticu, skúsený lekár sa môže pokúsiť o ručné odblokovanie chrbtice prudkým ťahom: "Ide o techniku, ktorá sa vyučuje v špeciálnom kurze, človek však musí presne vedieť, kedy a ako zatiahnuť. Inak by mohol skôr uškodiť než pomôcť, v žiadnom prípade však nedajte svoju chrbticu do rúk liečiteľa-chiropraktika," varuje MUDr. Anton Gúth.

Podobná manipulácia sa navyše nesmie robiť príliš často, lebo sa pri nej obrusuje chrupavka.

Odblokovanie je možné aj za pomoci takzvaných mäkkých techník, pri nich sa pomaly naťahujú svaly okolo chrbtice, aj tieto techniky musí robiť odborník.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 200
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 483
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 364
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 468
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 383
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 332
  7. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 3 294
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 271
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 244
  10. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vladimíra Kurincová Čavojová (1978) pôsobí na Ústave experimentálnej psychológie, ktorý funguje pod Centrom spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied (SAV). Získala ocenenie SAV za popularizáciu vedy aj za aktivitu Prečo ľudia veria nezmyslom.

Rozhovor s Vladimírou Kurincovou Čavojovou o vášňach, ktoré rozdeľujú spoločnosť.


30. júl
Golfista Rory Sabbatini na OH Tokio 2020 / 2021.

Golfista Rory Sabbatini získal olympijské striebro.


Boris Vanya 6 h
Petr Šabata.

Maďarský premiér oceňuje na tom českom najmä jeho odvahu.


26. júl
Taliansky šprintér Lamont Jacobs vyhral beh na 100 m na LOH Tokio 2020 / 2021.

Všetci šprintéri dosiahli vo finále čas pod 10 sekúnd.


Sportnet a 2 ďalší 4 h