Aklimatizácia môže trvať dlhšie ako dovolenka

Pobyt v teplej krajine môže spôsobiť problémy so srdcom, dýchaním či trávením. Ani po návrate netreba zabúdať na potreby nášho organizmu, čo platí zvlášť pre ľudí so zdravotnými problémami.

(Zdroj: REUTERS)

Nevieme sa dočkať vysnívanej dovolenky pri mori, ktorá by nás mala naplniť energiou, no napokon sa do práce vraciame vyčerpaní alebo nás o pár dní skolí vírusová infekcia. Dôvodom je precenenie vlastnej kondície, neznalosť klimatických podmienok zvolenej destinácie a krátky čas na regeneráciu síl.

"Niektorí sa nechajú zlákať aktuálnymi ponukami typu last minute a takmer nepripravení, čo sa fyzickej kondície týka, vycestujú do vzdialenej krajiny s úplne odlišnými klimatickými podmienkami," hovorí Zlata Čabajová, odborníčka na bioklimatológiu. "Neuvedomujú si, rovnako ako mnohí iní dovolenkári, že aklimatizovať organizmus na novú situáciu trvá 4 až 7 dní. Trénovaný či otužovaný potrebuje prirodzene kratší čas, ale bežný človek sa do pohody skôr ako o týždeň nedostane." Okrem kondície rozhoduje aj vek; problémy s aklimatizáciou môžu mať malé deti, starší alebo obézni ľudia, tuhí fajčiari a pacienti so zdravotným problémom. Ich termoregulačné a adaptačné mechanizmy zvládajú vysoké teploty horšie.

Rozhodujú biorytmy

Mnohí nerešpektujú svoje biorytmy pri časovom posune ani potrebu aklimatizácie a vzápätí po ubytovaní sa opekajú na slnku celé hodiny alebo si dokonca trúfajú na športové výkony. A podobne ako v teplejších juhoeurópskych krajinách sa správajú aj v tropických oblastiach, kde sa Európan často nedokáže úplne aklimatizovať ani po niekoľkých rokoch. Spotí sa a vyčerpá aj v pokoji rýchlejšie ako domorodec.

Problémom je i návrat z dovolenky. Na domáce klimatické podmienky si musí telo opätovne zvykať, a tak sa v priebehu niekoľkých dní vyrovnáva už s druhou zmenou. Nezriedka ho však čaká šoková terapia, lebo dovolenkár hneď na druhý deň po príchode z pobytu pri mori nastúpi do práce a bičuje sa do nadpriemerných výkonov.

Teplo vyčerpáva

Extrémne teploty sú pre organizmus zaťažkávacou skúškou. Výkon srdca sa vtedy zvyšuje o 30 percent, pulz sa mení v stave pokoja zo 60 tepov na 90 za minútu. Je to nápor najmä na krvný obeh a dýchací systém. V teple musia na výkonnosti pridať i pľúca, ktoré ako ventilátor odvádzajú z tela horúčavu. Žalúdok potrebuje o 20 percent viac energie na spracovanie potravy, ktorá pre spomalenie trávenia ostáva v žalúdku dlhšie. Mastné jedlá dokonca až desať hodín. "Vyššia teplota vplýva aj na činnosť obličiek. Komplikuje sa vylučovanie moču, objem klesá až o 30 percent," dopĺňa doktorka Čabajová. Dva milióny potných žliaz v koži naopak produkujú viac potu, takže tekutiny treba pravidelne dopĺňať.

Keď organizmus extrémne klimatické podmienky nezvláda, človek môže dostať kŕče, hrozí mu srdcová slabosť alebo žalúdočné a črevné ťažkosti aj pre nedostatočnú tvorbu slín potrebných na spracovanie jedla. Nepripravenosť organizmu na takúto zmenu ukáže už v prvých dňoch dovolenky výskyt herpesu na perách, ktorý signalizuje oslabenú obranyschopnosť. Platí to aj opačne v prípade lyžovačky vo vysokohorskom prostredí, kde naše telo reaguje zase na rýchly nástup neprimeranej telesnej aktivity pri extrémne nízkych teplotách.

Pozor na prehriatie organizmu

Pri extrémnom dávkovaní slnečného žiarenia sa môžeme prepracovať k slnečnému úpalu čiže spáleniu kože, nebezpečenstvo nám však hrozí aj počas náročnej cesty autom k moru. Tepelný úpal je patologický proces, keď dochádza k prehriatiu organizmu. Prejavuje sa vyššou produkciou potu, bolesťami hlavy a žalúdka, zrýchleným a plytkým dýchaním, problémami so srdcovou činnosťou, únavou, nepokojom, nevoľnosťou, prípadne stratou vedomia. Sprievodným znakom extrémnej straty tekutín a soli môžu byť aj svalové kŕče v nohách.

V aute netreba podceňovať ani dlhý spánok a celkovú apatiu malých detí, naopak nevyhnutné je každú hodinu až dve ich prebrať, aby sa napili a zjedli aspoň keks alebo kúsok ovocia. Vozidlo by sme mali počas jazdy pravidelne vetrať, aby sa vzduch ochladil. Ak niekto skolabuje, dopravíme ho čo najskôr do chladnej miestnosti alebo mu aspoň studenými, v prípade detí vlažnými, obkladmi zvlažíme tvár a končatiny. Tekutiny podávame po lyžičkách alebo menších množstvách, aby postihnutý nereagoval vracaním. Výborný je studený, no nie ľadový, ovocný čaj s citrónom a trochou cukru.

Neskúsite radšej les?

Ideálne by bolo mať na letný relax k dispozícii aspoň tri týždne. Skutočnosť však býva iná a nedostatok prostriedkov na finančne náročnú dovolenku či pracovné povinnosti znemožňujú dlhšiu dovolenku. V tom prípade urobíme pre svoje zdravie viac, ak sa vyberieme do stredných horských oblastí a týždeň strávime v tichom azyle chaty. Les je totiž výborným miestom na regeneráciu síl a ako dokonalé prírodné prostredie s klimatickými podmienkami bez extrémov a očistené od smogu, hluku a stresu pôsobí na celý náš organizmus pozitívne. Je prínosom i pre naše oči a celkovou harmóniou aj pre psychiku.

"Ešte začiatkom minulého storočia začali Angličania ako prví preferovať pobyt v teplých krajinách a opaľovanie pri mori ako spôsob oddychu. Vari aj preto, že ich krajina oplýva zrážkami a chýba jej slnko. Ostatní tento vzor prebrali ako vhodný spôsob trávenia dovolenky. Aj pre stúpajúci výskyt malígneho melanómu a iných druhov rakoviny kože sa však v posledných rokoch ľudia začínajú na spôsob relaxu pozerať inak," dopĺňa odborníčka na bioklimatológiu.

Rady pre dovolenkárov

  • počas cesty dodržiavajte pitný režim, v priebehu dňa by ste mali vypiť asi tri litre tekutín - minerálnych vôd, čierneho či zeleného čaju, ovocných alebo zeleninových štiav
  • vyvarujte sa chladných nápojov, ktoré môžu podráždiť žalúdok i črevný trakt a spôsobiť hnačky
  • klimatizáciu v aute nastavte tak, aby teplota vo vozidle bola najviac o 5 až 7 stupňov nižšia, ako je vonkajšia teplota
  • počas dlhej cesty autom a počas pobytu v teplejších krajinách konzumujte najmä ovocie, zeleninu a cestoviny, mäso len hydinové a rybie, červeného mäsa a údenín sa pre možnosť nákazy radšej vzdajte, rovnako ako mlieka a mliečnych výrobkov
  • pobyt na slnku pri mori dávkujte úzkostlivejšie ako doma pre väčšie nebezpečenstvo rakoviny kože
  • oči, ktoré pod vplyvom horúčavy vysychajú a ktorých šošovky sa poškodzujú pôsobením UV žiarenia, chráňte kvalitnými slnečnými okuliarmi, pretože lacné len vytvárajú ilúziu ochrany
  • na slnku nezabúdajte na pokrývku hlavy, aby ste nedostali úpal, čo je podráždenie mozgových obalov prejavujúce sa bolesťami hlavy, vracaním, horúčkou, prípadne stuhnutím šije
  • pred odchodom do vzdialenej krajiny si zistite tamojšie klimatické podmienky - dennú i mesačnú priemernú teplotu vzduchu i mora, vývoj teploty v priebehu dňa i noci, časový posun, veterné podmienky, vlhkosť vzduchu, priemerný mesačný svit i počet dní so zrážkami
FOTO - SITA

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  5. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 709
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 593
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 550
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 816
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 051
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 903
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 310

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Artritídu by mohla potlačiť jedlá sóda. Výskum ukázal protizápalové účinky

Sóda bikarbóna by mohla potláčať prejavy autoimunitných ochorení.

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Vedci zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno, či pred spaním.

Nový antioxidant by mohol omladzovať cievy o desiatky rokov

Látka môže brániť vzniku ochorení srdca.

Zapíjate predmenštruačný syndróm? Zrejme robíte chybu

Jeden z desiatich prípadov PMS môže súvisieť s alkoholom.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.