SME
Nedeľa, 9. august, 2020 | Meniny má ĽubomíraKrížovkyKrížovky

Meditácia

Meditácie, či inak umenie upokojiť rozbúrenú myseľ, je pozoruhodne jednoduchá a nekomplikovaná metóda. Mnohí ľudia ju dokážu bez problémov zaradiť do svojho každodenného života. V posledných rokoch čoraz viac vedeckých výskumov potvrdzuje účinnosť

tejto relaxačnej metódy pri liečení mnohých psychických a fyzických problémov.

Meditácia pomáha mysli odfiltrovať veci, ktoré ju zbytočne rozptyľujú neželaným spôsobom – starosti, obavy a zdanlivo náhodné obrazy, zaťažujúce počas dňa myseľ. Meditačné techniku dokážu navodiť stav pokoja, podobný hlbokému spánku. Myseľ a telo sa dokonale uvoľnia a ľudia, ktorí ju prevádzajú, zisťujú, že 20 minút meditácie ich osvieži rovnako dobre ako niekoľko hodín spánku. Zdá sa, že meditácia dodáva životnú silu, zlepšuje postoj k životu a k ostatným ľuďom.

 

Meditačný kurz

Najjednoduchší spôsob, ako začať s meditáciami, je prihlásiť sa na niektorý kurz. Dnes si môžete vybrať z najrozličnejších druhov meditácie.

 

Meditovanie doma

Meditovať je možné aj v domácom prostredí. Nájdite si pokojné, teplé miesto, kde vás nebude nikto rušiť. Najlepšie je sadnúť si a zaujať čo najpohodlnejšiu polohu; odporúča sa poloha v sede na zemi so skríženými nohami. Ak je vám to veľmi tvrdé, dajte si pod zadok vankúš. Môžete dať prednosť aj sedeniu na stoličke s rovným operadlom, s rukami položenými na kolenách a s chodidlami na zemi.

Neodporúča sa meditovať po ležiačky, pretože môžete ľahko zaspať.

 

Základné meditačné cvičenia

Meditácia má mnoho podôb. Skúste niektoré základné techniky, ktoré sú prijateľné pre väčšinu ľudí.

 

Základná meditácia

  • Sadnite si vzpriamene, pohodlne, aby ste boli bdelí, ale nie napätí.
  • Chrbát držte rovno, v jednej línii s hlavou a šijou, telo čo najviac uvoľnite.
  • Dýchajte rovnomerne a zhlboka. Sústreďte sa na svoj dych, na to, ako vdychujete a vydychujete. Sledujte svoje brucho, ako sa dvíha a klesá. Celú svoju pozornosť sústreďte na dýchanie.
  • Len čo sa vám myšlienky začnú túlať, jemne ich opäť sästreďte na dýchanie a stúpanie a klesanie brucha.
  • Oči ľahko privrite, aby ste sa lepšie sústredili.
  • Mnohým ľuďom pomáha opakovanie niektorého zvláštneho slova alebo zvuku, frázy.
  • Pokračujte v tom asi 20 minút.
  • Pomaly sa vráťte späť k normálnemu stavu vedomia. Nevstávajte zbytočne rýchlo; pomaly si uvedomujte svoje okolie a mierne sa povystierajte. Potom vstaňte a začnite sa nenáhlivo pohybovať.

 

Meditácia s rátaním

Pohodlne si sadnite a v duchu rátajte od jeden po desať. Každému číslu venujte pozornosť. Len čo sa vaše myšlienky začnú túlať, začnite znova od jednotky.

Meditácia so sviečkou

Sadnite si oproti horiacej sviečke, uprene sa dívajte do jej plameňa a sústreďte sa na ňu.

 

Vizualizácia predstáv

Relaxačná technika spojená s meditáciou, vizualizáciou alebo riadená predstavami, môže pomôcť sústrediť sa v duchu na emócie a zvládnutie stresu. Seďte v relaxačnej polohe a sústreďte sa na svoje dýchanie – ako pri základnom meditačnom cvičení. Potom si v duchu predstavte scénu plnú pohody a seba ako jej súčasť. Zachovávajte pravidlený rytmus dýchania a využite svoju predstavivosť na doplnenie čo najväčieho počtu podrobností vyvolanej upokojujúcej scény.

 

Čoho sa vystíhať

Meditácia môže niekedy vyvolať aj negatívne účinky. Môže namiesto upokojenia vyvoalť staré, potláčané spomienky.

V prípade, že máte nejaké odstrašujúce alebo nepríjemné skúsenosti s meditáciou, poraďte sa s psychoterapeutom alebo s iným odborníkom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  2. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  3. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  4. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  5. Severný Spiš s Pieninami zachutí aj vašim deťom. Doslova
  6. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy
  7. Už 20 rokov ponúka Kaufland široký sortiment za výhodné ceny
  8. Moderná športová hala vďaka PEM Buildings
  9. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete
  10. Chystáte sa na Baby shower? Tri tipy, ako potešiť budúcu mamičku
  1. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  2. Iniciatíva Middlecap Help pomáha v boji proti koronavírusu
  3. Zjazdoví lyžiari a kanoista súťažili v netradičnom trojboji
  4. Spojení navždy
  5. Hitom leta sú cyklopočítače Mio - pre zábavu i výkon!
  6. Letná potravinová zbierka Tesca presiahla už 15 ton!
  7. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  8. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  9. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  10. Pochod smrti
  1. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť 24 044
  2. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony? 16 803
  3. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov 16 004
  4. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 15 647
  5. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 15 324
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 10 400
  7. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 10 275
  8. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 10 260
  9. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 10 222
  10. Gaderská dolina poteší celú rodinu 10 156
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Razenie tunela pod Braniskom v roku 1996
Stĺpček Petra Schutza

Na širokorozchodný odkaz Kisku nadväzujú aj jeho siroty

Prognózy, že Remišová je záhuba či naopak svetlo na začiatku tunela, vravia iba toľko, že rečník je šarlatán a tlčhuba.

Peter Schutz.
Kandidát na post predsedu Špecializovaného trestného súdu (STS) Michal Truban počas výberového konania.
Ilustračná fotografia.