SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Meditácia

Meditácie, či inak umenie upokojiť rozbúrenú myseľ, je pozoruhodne jednoduchá a nekomplikovaná metóda. Mnohí ľudia ju dokážu bez problémov zaradiť do svojho každodenného života. V posledných rokoch čoraz viac vedeckých výskumov potvrdzuje účinnosť

tejto relaxačnej metódy pri liečení mnohých psychických a fyzických problémov.

Meditácia pomáha mysli odfiltrovať veci, ktoré ju zbytočne rozptyľujú neželaným spôsobom – starosti, obavy a zdanlivo náhodné obrazy, zaťažujúce počas dňa myseľ. Meditačné techniku dokážu navodiť stav pokoja, podobný hlbokému spánku. Myseľ a telo sa dokonale uvoľnia a ľudia, ktorí ju prevádzajú, zisťujú, že 20 minút meditácie ich osvieži rovnako dobre ako niekoľko hodín spánku. Zdá sa, že meditácia dodáva životnú silu, zlepšuje postoj k životu a k ostatným ľuďom.

 

Meditačný kurz

Najjednoduchší spôsob, ako začať s meditáciami, je prihlásiť sa na niektorý kurz. Dnes si môžete vybrať z najrozličnejších druhov meditácie.

 

Meditovanie doma

Meditovať je možné aj v domácom prostredí. Nájdite si pokojné, teplé miesto, kde vás nebude nikto rušiť. Najlepšie je sadnúť si a zaujať čo najpohodlnejšiu polohu; odporúča sa poloha v sede na zemi so skríženými nohami. Ak je vám to veľmi tvrdé, dajte si pod zadok vankúš. Môžete dať prednosť aj sedeniu na stoličke s rovným operadlom, s rukami položenými na kolenách a s chodidlami na zemi.

Neodporúča sa meditovať po ležiačky, pretože môžete ľahko zaspať.

 

Základné meditačné cvičenia

Meditácia má mnoho podôb. Skúste niektoré základné techniky, ktoré sú prijateľné pre väčšinu ľudí.

 

Základná meditácia

  • Sadnite si vzpriamene, pohodlne, aby ste boli bdelí, ale nie napätí.
  • Chrbát držte rovno, v jednej línii s hlavou a šijou, telo čo najviac uvoľnite.
  • Dýchajte rovnomerne a zhlboka. Sústreďte sa na svoj dych, na to, ako vdychujete a vydychujete. Sledujte svoje brucho, ako sa dvíha a klesá. Celú svoju pozornosť sústreďte na dýchanie.
  • Len čo sa vám myšlienky začnú túlať, jemne ich opäť sästreďte na dýchanie a stúpanie a klesanie brucha.
  • Oči ľahko privrite, aby ste sa lepšie sústredili.
  • Mnohým ľuďom pomáha opakovanie niektorého zvláštneho slova alebo zvuku, frázy.
  • Pokračujte v tom asi 20 minút.
  • Pomaly sa vráťte späť k normálnemu stavu vedomia. Nevstávajte zbytočne rýchlo; pomaly si uvedomujte svoje okolie a mierne sa povystierajte. Potom vstaňte a začnite sa nenáhlivo pohybovať.

 

Meditácia s rátaním

Pohodlne si sadnite a v duchu rátajte od jeden po desať. Každému číslu venujte pozornosť. Len čo sa vaše myšlienky začnú túlať, začnite znova od jednotky.

Meditácia so sviečkou

Sadnite si oproti horiacej sviečke, uprene sa dívajte do jej plameňa a sústreďte sa na ňu.

 

Vizualizácia predstáv

Relaxačná technika spojená s meditáciou, vizualizáciou alebo riadená predstavami, môže pomôcť sústrediť sa v duchu na emócie a zvládnutie stresu. Seďte v relaxačnej polohe a sústreďte sa na svoje dýchanie – ako pri základnom meditačnom cvičení. Potom si v duchu predstavte scénu plnú pohody a seba ako jej súčasť. Zachovávajte pravidlený rytmus dýchania a využite svoju predstavivosť na doplnenie čo najväčieho počtu podrobností vyvolanej upokojujúcej scény.

 

Čoho sa vystíhať

Meditácia môže niekedy vyvolať aj negatívne účinky. Môže namiesto upokojenia vyvoalť staré, potláčané spomienky.

V prípade, že máte nejaké odstrašujúce alebo nepríjemné skúsenosti s meditáciou, poraďte sa s psychoterapeutom alebo s iným odborníkom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 037
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 127
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 958
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 791
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 298
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 578
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 088
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 536
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 147
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 863
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jedno z odberných miest v Bratislave.
Sean Connery ako James Bond vo filme Nikdy nehovor nikdy.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.