Meditácia

Meditácie, či inak umenie upokojiť rozbúrenú myseľ, je pozoruhodne jednoduchá a nekomplikovaná metóda. Mnohí ľudia ju dokážu bez problémov zaradiť do svojho každodenného života. V posledných rokoch čoraz viac vedeckých výskumov potvrdzuje účinnosť

tejto relaxačnej metódy pri liečení mnohých psychických a fyzických problémov.

Meditácia pomáha mysli odfiltrovať veci, ktoré ju zbytočne rozptyľujú neželaným spôsobom – starosti, obavy a zdanlivo náhodné obrazy, zaťažujúce počas dňa myseľ. Meditačné techniku dokážu navodiť stav pokoja, podobný hlbokému spánku. Myseľ a telo sa dokonale uvoľnia a ľudia, ktorí ju prevádzajú, zisťujú, že 20 minút meditácie ich osvieži rovnako dobre ako niekoľko hodín spánku. Zdá sa, že meditácia dodáva životnú silu, zlepšuje postoj k životu a k ostatným ľuďom.

 

Meditačný kurz

Najjednoduchší spôsob, ako začať s meditáciami, je prihlásiť sa na niektorý kurz. Dnes si môžete vybrať z najrozličnejších druhov meditácie.

 

Meditovanie doma

Meditovať je možné aj v domácom prostredí. Nájdite si pokojné, teplé miesto, kde vás nebude nikto rušiť. Najlepšie je sadnúť si a zaujať čo najpohodlnejšiu polohu; odporúča sa poloha v sede na zemi so skríženými nohami. Ak je vám to veľmi tvrdé, dajte si pod zadok vankúš. Môžete dať prednosť aj sedeniu na stoličke s rovným operadlom, s rukami položenými na kolenách a s chodidlami na zemi.

Neodporúča sa meditovať po ležiačky, pretože môžete ľahko zaspať.

 

Základné meditačné cvičenia

Meditácia má mnoho podôb. Skúste niektoré základné techniky, ktoré sú prijateľné pre väčšinu ľudí.

 

Základná meditácia

  • Sadnite si vzpriamene, pohodlne, aby ste boli bdelí, ale nie napätí.
  • Chrbát držte rovno, v jednej línii s hlavou a šijou, telo čo najviac uvoľnite.
  • Dýchajte rovnomerne a zhlboka. Sústreďte sa na svoj dych, na to, ako vdychujete a vydychujete. Sledujte svoje brucho, ako sa dvíha a klesá. Celú svoju pozornosť sústreďte na dýchanie.
  • Len čo sa vám myšlienky začnú túlať, jemne ich opäť sästreďte na dýchanie a stúpanie a klesanie brucha.
  • Oči ľahko privrite, aby ste sa lepšie sústredili.
  • Mnohým ľuďom pomáha opakovanie niektorého zvláštneho slova alebo zvuku, frázy.
  • Pokračujte v tom asi 20 minút.
  • Pomaly sa vráťte späť k normálnemu stavu vedomia. Nevstávajte zbytočne rýchlo; pomaly si uvedomujte svoje okolie a mierne sa povystierajte. Potom vstaňte a začnite sa nenáhlivo pohybovať.

 

Meditácia s rátaním

Pohodlne si sadnite a v duchu rátajte od jeden po desať. Každému číslu venujte pozornosť. Len čo sa vaše myšlienky začnú túlať, začnite znova od jednotky.

Meditácia so sviečkou

Sadnite si oproti horiacej sviečke, uprene sa dívajte do jej plameňa a sústreďte sa na ňu.

 

Vizualizácia predstáv

Relaxačná technika spojená s meditáciou, vizualizáciou alebo riadená predstavami, môže pomôcť sústrediť sa v duchu na emócie a zvládnutie stresu. Seďte v relaxačnej polohe a sústreďte sa na svoje dýchanie – ako pri základnom meditačnom cvičení. Potom si v duchu predstavte scénu plnú pohody a seba ako jej súčasť. Zachovávajte pravidlený rytmus dýchania a využite svoju predstavivosť na doplnenie čo najväčieho počtu podrobností vyvolanej upokojujúcej scény.

 

Čoho sa vystíhať

Meditácia môže niekedy vyvolať aj negatívne účinky. Môže namiesto upokojenia vyvoalť staré, potláčané spomienky.

V prípade, že máte nejaké odstrašujúce alebo nepríjemné skúsenosti s meditáciou, poraďte sa s psychoterapeutom alebo s iným odborníkom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  4. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  5. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  9. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 959
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 21 385
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 123
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 18 787
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 625
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 13 524
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 10 882
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 939
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 778
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 720

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Záchvat paniky môže vzniknúť pre nahromadený stres.
Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.
Ilustračné foto.
Bielenie zubov je lepšie prenechať odborníkom.
Lekár manévruje endoskop, aby prešiel celým črevom pacienta.