SME
Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Deti a počítač

Pred veľkým, šedým počítačom sedí päťročné dieťa a strieľa na obrazovke lietadlá. Jeho oči, ktoré sú schované za tučnými sklami okuliarov, sú meravo upriamené na hru. Je bledé, lebo uz niekoľko dní sa nebolo vonku hrať. Deti a počítač – takýto

Pred veľkým, šedým počítačom sedí päťročné dieťa a strieľa na obrazovke lietadlá. Jeho oči, ktoré sú schované za tučnými sklami okuliarov, sú meravo upriamené na hru. Je bledé, lebo uz niekoľko dní sa nebolo vonku hrať.

Deti a počítač – takýto hororový scénar majú pred očami mnohí rodičia. Majú strach, že ich dieťa sa nebude zaujímať o okolie, nebude vedieť nadviazať a udržať si priateľstvá a stratí schopnosť rozlišovať, čo je reálne, a čo nie. Obávajú sa, že nenájdu záujem o hry s inými deťmi, pohyb vonku či šport.

Pre iných rodičov je nepredstaviteľné, ak už ich šesť-mesačné dieťa nesedí pred počítačom nad hrami, pre neho špeciálne vyvinutými, ktoré ho majú, podľa ich mienky, čo najlepšie pripraviť na bežnú „prácu“ s počítačom.

Aj experti sa medzi sebou dohadujú – kedy je dieťa dosť staré na to, aby mohlo využívať počítač? Má sa deťom zobrať detstvo len preto, aby sa zoznámili s „umelou inteligenciou“, ktorá im môže vziať ich kreativitu? Alebo hravá forma zoznámenia sa s novým médiom už v škôlkarskom veku je nevyhnutnosťou, ak z nich má niečo byť?

Jedno je však isté: počítač je dnes pokladaný za „médium bežného dňa“. A bude hrať v nasledujúcich rokoch ešte väčšiu rolu v našich životoch. Pre dieťa je to jedno z mnohých médii na voľný čas, ktoré majú doma k dispozícii. Jeho výskyt začína byť čoraz bežnejší aj v domácnostiach. Deti nemajú žiaden strach pred technikou.

Obavy rodičov, že ich dieťa – ktoré príde do styku s touto technikou – sa stane závislým, sú nepodložené. Väčšina má veľa priateľov, športuje a nemá problém orientovať sa v reálnom svete. Dôležité teda je naučiť deti zodpovedne a zmysluplne používať média.

 

Prečo počítač prináša zábavu

Rozhodujúce je, čo dieťaťu počítač prináša a čo na ňom robí. Ide o obsah – je úplne jedno, ktoré z médií ho sprostredkuje. „Detský software“ a od určitého veku aj internet môžu dieťaťu poskytnúť výborné možnosti učiť sa a hrať sa.

Multimediálnosť – teda možnosť, získať informácie z rozličnými spôsobmi – sa deťom páči. Raz sú to obrazy, útržky filmov, či k tomu priradené písmená, hovorený text, zvuky alebo tóny. Je oveľa jednoduchšie vysvetliť náročné témy pomocou obrázkov. To je prednosťou „detského softwaru“ typického svojou interaktívnosťou. Dieťa si môže samo určiť, kedy sa chce učiť. Klasické média ako televízor a rádio jednoducho chrlia informácie. Neprispôsobujú sa tempu učenia dieťaťa. Toto často vedie u detí k poruchám pozornosti alebo nepokojnosti, ak hodiny a hodiny trávia pred obrazovkou. Dobré detské hry a výukový software nevyvíjajú žiaden časový tlak. Dieťa môže medzitým snívať a so svojimi počítačovými hrdinami zažívať rôzne dobrodružstvá.

 

Počítač podporuje sebavedomie

Počítač neodvráva a nepozerá krivo, keď sa urobí niečo zle. Ponúka možnosť toľkokrát to opakovať, až sa to zvládne. Detský lekár a rodinný psychológ Wolfgang Bergman zaznamenal,: „že práve deti s poruchami pozornosti a reči pri hrách na počítači akoby rozkvitali. Práve tieto deti potrebujú na dosiahnutie úspechu okrem súcitu aj ohľaduplnosť, aby sa posilnil ich pocit inakosti a zoslabilo sa ich zameranie na dosahovanie výsledkov. V počítačovom svete s jeho pravidlami dôveruje postihnuté dieťa svojej schopnosti čítať a písať.“ Počítač podporuje sebavedomie a robí deti štíhlejšími – len rodičia musia počítač správne „naplniť“.

 

Kedy môže dieťa začať používať počítač?

V USA bol vyvinutý software už pre šesť-mesačné deti. Vďaka nemu sa môžu učiť spoznávať farby, formy alebo časti tela. Avšak ako pozeranie televízie aj dlhé vysedávanie pri monitore nemá v tomto veku nič spoločné s učením. Malé dieťa spoznáva svet oveľa lepšie cez gombíky a chytanie vecí ako cez farebný blikajúci monitor. Vo veku 2-3 rokoch sa u detí rozvinie zvýšený záujem o „tú šedú vec“, ak rodičia pri nej trávia nejaký čas aj doma. Sediac na ich kolenách môžu chytiť myš do ruky, stláčať klávesy na klávesnici.

Existujú aj programy pre deti od 2 rokov. V nich sa najčastejšie rozprávajú príbehy, ktoré sú zamerané na rozvoj pozornosti a koncentráciu. Pozornosť dieťaťa je o to dlhšia, čím väčšie zaujímavosti sa mu ukážu.

V zásade platí – rozprávajte sa s dieťaťom o tom, čo na obrazovke videlo a čo pritom prežívalo. Tak vytvoríte spojenie s realitou. Ak napr. dieťa zažilo niečo neobyčajné na dedine, navštívte potom skutočnú dedinu – a ukážte mu, ako zvieratá skutočne vyzerajú.

Počítač môže ponúkať aj možnosti hrať sa. Výmena skúsenosti medzi dvomi deťmi hrajúcimi sa na počítači nemôže byť na škodu. Dôležité je samozrejme, aby dieťa malo dosť pohybu a hier aj vonku. Pol hodina pred monitorom bohato stačí.

Pre predškolákov a školákov je v ponuke množstvo dobrých programov. Vďaka nim si dieťa môže hravou formou zopakovať, čo sa naučilo na vyučovaní. Pri dobrej hre sa akosi „zabúda“ na to, že sa vlastne učí. Pretože farebný počítač nemá nič spoločne so zaprášenou tabuľou, vôňou kriedy alebo zdvihnutým ukazovákom.

 

Aký je dobrý „detský software“?

Veľa rodičov chce vedieť, koľko času môže dieťa v ako veku stráviť pred počítačom. Avšak nie je známa žiadna konkrétna tabuľka, ale existuje niekoľko tipov, či pravidiel pre prácu s počítačom:

  • Zaujímajte sa o to, čo vaše dieťa na počítači robí. Nepoužívajte počítač ako miesto, kam ho usadíte na niekoľko hodín. Sprevádzajte ho pri jeho dobrodržstvách a pomáhajte mu pri používaní počítača.
  • Spolu vyhľadávajte ďalšie vhodné programy. Nezabudnite však na to, čo daným programom chcete rozvíjať alebo dosiahnuť.
  • Sledujte, ako je dieťa motivované. Pri práci v škole sú len dve možnosti – dobre a zle. Ak však dieťa rieši úlohy na počítači, otvára sa mu často nový svet a dieťa sa ho so zatajeným dychom snaží odokryť. To je veľmi stimulujúce.
  • Zisťujte, ako sa dá daná hra „ozvláštniť“: je možnosť pri hre zaktivizovať fantáziu dieťaťa alebo je mu predostretý nudný „matematický tréner“?
  • Nežente ich, pre hry nie je dôležitý čas. Deti potrebujú vlastné tempo pri riešení úloh.
  • Sledujte, či sa dieťa počas hry cíti slobodne. Počítač sprostredkúva dieťaťu pocit, že ho berie vážne, keď sa môže samé slobodne rozhodnúť, čo sa bude hrať.

Deti milujú počítačové hry, pretože v nich je možné všetko. Majú dianie vo svojich rukách. Môžu roztancovať písmená, alebo ako superhrdinovia lieťať vzduchom. A pri dobrej hre sa naučia ešte niečo naviac – bez toho, aby si to uvedomili.

 

Môže dieťa používať internet?

Veľa rodičov si hneď pomyslí na heslá: sex, zákon a škaredé veci, ktoré na malé deti čakajú na World Wide Web. A predsa aj tu plati – správne využívanie médii, je polovicou úspechu. Ak má dieťa záujem spoznať internetové stránky, ktoré rodičia pokladajú za vhodné, nemôže sa stať nič zlé. Stále viac firiem ponúka „detské filtre“. Ide o software, ktorý sa inštaluje na váš prehliadač, ktorý nezobrazí stránky s vopred nadefinovanými slovami. Tieto slová sú podla rôznych schém predpripravené, ale je možné ich aj prispôsobiť špeciálnym požiadavkam rodičov. Avšak musíme povedať, že nie sú tak dobré ani isté, ako by sme chceli. Napr. Ak sa zadefinuje slovo „sex“, nezobrazia sa stránky s „nebezpečným“ obsahom, ale aj stránky robiace osvetu, napr. o AIDS. A potom deti majú tendenciu obchádzať tieto filtrovacie programy. Veď nie nadarmo sa hovorí, že čo je zakázané, to láka najviac. Najlepšie preto je, ak so dieťaťom „surfutete“ spoločne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Čím môže Slovensko pomôcť vo svete? Ukážkovou nemocnicou
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  8. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  9. Prieskum: Prázdnu peňaženku už zažilo sedem z desiatich Slovákov
  10. Stretne sa minister, bankár a analytik. Zhodnú sa na niečom?
  1. Úpravy automobilov pre ZŤP
  2. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  3. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Tovar vám vynesú na miesto, ktoré ukážete prstom
  9. Slováci sú pri výbere investičných produktov čoraz náročnejší
  10. Humenčanov čakajú extra zľavy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 517
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 390
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 209
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 856
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 545
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 210
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 774
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 109
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 898
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 597
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Ako prežiť druhú vlnu (píše Samo Marec)

Čo môže robiť neveľmi dobrý škrabák?

Ilustračné foto

Armáda predstavila základný plán celoplošného testovania

Ministerstvo obrany identifikovalo päťtisíc odberných miest.

Testovanie obyvateľov na Covid-19 v odberovom centre v Košiciach.

Trnku potrestali iba symbolicky, môže sa dostať aj k ušlému platu

Čižnár pre svojho predchodcu pôvodne žiadal stratu funkcie.

Bývalý generálny prokurátor Dobroslav Trnka s ochranným rúškom počas ústneho pojednávania pred disciplinárnou komisiou Generálnej prokuratúry SR v Bratislave.
Ilustračná fotografia.