SME

Roky vás z bicykla zosadiť nemusia

Bicykel vás zavezie aj tam, kam nemôžu autá. Šance spoznávať okolie a zároveň si posilniť zdravie majú aj seniori.

Vo vyššom veku už nie je výkon taký dôležitý. Rozhodujú záujmy, pohoda aj radosť z jazdy.Vo vyššom veku už nie je výkon taký dôležitý. Rozhodujú záujmy, pohoda aj radosť z jazdy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – www.sxc.hu)



BRATISLAVA. Kondičnú cyklistiku i cykloturistiku je možné robiť aj vo vyššom veku. Hovoria to lekári aj samotní cyklisti, z ktorých mnohí prekročili šesťdesiatku. Dôslednejšie však treba vyberať trasy, bicykel a reš〜pektovať zdravotné obmedzenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Vo vyššom veku by mal každý prihliadať na svoje kondičné schopnosti a možnosti," hovorí šéf cykloturistiky Klubu slovenských turistov Ernest Rusnák.

Nikdy nie sám

Pre väčšiu bezpečnosť na náročnejších trasách (a nielen seniorom) Rusnák odporúča jazdiť aspoň vo dvoji〜ci. Vhodná je skupinka do ôsmich jazdcov. No vedľa seba môžu cyklisti jazdiť len na pre nich vyhradených cestách. Na verejných komunikáciách musia jazdiť za sebou.

SkryťVypnúť reklamu

Partnerov na cyklojazdu si vyberajte podľa svojej kondície a záujmov. Ak si vás cyklistika získala, staňte sa členom niektorého turistického klubu.

V staršom veku je menej dôležitá kondičná stránka cyklistiky. Vhodnejšia je cykloturistika, ktorá spája cyklistiku aj s poznávaním okolia a oddychom. Vo väčšom a skúsenejšom kolektíve skôr nájdete part〜nerov, ktorí vám pomôžu pri riešení problémov, napríklad pri starostlivosti o bicykel. Servis okrem bežnej údržby je však najvhodnejšie zveriť špecializovaným odborníkom. Medzi základné znalosti cyklistu by mala patriť výmena duše a oprava defektu.

Ako si vybrať trasu

Ani vysoký vek nemusí byť prekážkou pri zdolávaní desiatok kilometrov. Pre seniorov však stačí vyberať si trasy nie dlhšie ako 50 až 60 kilometrov. S rastúcim výškovým prevýšením sa počet bezpečne zvládnutých kilometrov znižuje.

SkryťVypnúť reklamu

Ak idete do neznámej lokality, počúvajte rady tých, ktorí tam už boli. Ak je vybraná lokalita úplne neznáma, zabezpečte si jej turistickú mapu alebo si aj s pomocou príbuzných zistite základné informácie o cieli vašej cesty na internete.

Jednou z možností je aj návšteva turistického infocentra. Tie v ostatných rokoch začali pribúdať aj na Slovensku a ponúkajú dostatok informačného materiálu o okolí.

Na cestách platia pravidlá

Cyklista je povinný mimo obce a mesta mať riadne upevnenú ochrannú prilbu. Ak ju nemá, hrozí mu pokuta 10 eur.

V prípade zníženej viditeľnosti musí mať na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Inak mu hrozí pokuta 30 eur.

Bicykel musí mať dve od seba nezávislé účinné brzdy.

SkryťVypnúť reklamu

Používať možno svetlomet s bielym svetlom, ktoré musí svietiť súčasne so zadným obrysovým svetlom červenej farby.

Zadné svetlo musí svietiť trvalo alebo prerušovane. Ak má zdroj so zásobou energie, musí svojou kapacitou zabezpečiť svietivosť svetiel najmenej 1,5 hodiny bez prerušenia.

Bicykel musí mať najmenej jedno bočné odrazové oranžové sklo na každej strane kolesa. Odrazové sklá musia byť na oboch stranách pedálov.

Vo výbave bicykla by nemal chýbať ani zvonček.

Na dopravu dieťaťa musí mať bicykel samostatné sedadlo pevne pripevnené na ráme pred cyklistom s pevnými stúpadlami na nohy dieťaťa.

Zdroj: vyhláška o pozemných komunikáciách

Seniorom cyklistika svedčí

Pri bicyklovaní sú odľahčené kĺby dolných končatín, a tak má táto aktivita zelenú aj u ľudí s poškodenými kĺbmi. Pomalého pohybu na bicykli po rovine sa nemusia strániť ani seniori s chorobami srdca či pľúc.

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Pohyb na bicykli je vhodný aj pre starších ľudí. Treba si však uvedomiť, že bicyklovanie je náročné na udržiavanie rovnováhy a preto nie je vhodné pre ľudí s poruchami rovnováhy. Pre týchto ľudí sú vhodné špeciálne trojkolky pre dospelých.

Niektorí starí ľudia majú zníženú pohyblivosť krčnej chrbtice a ťažko sa pri jazde po ceste obzrú dozadu. Týmto ľuďom pomôže spätné zrkadlo.

Aj na sedadle záleží

Najväčším nebezpečenstvom pre cyklistov-seniorov sú pády. Preto je veľmi dôležitá prevencia úrazov. „Dôležitý je výber miesta na bicyklovanie. Nevhodné sú tie s hustou premávkou," hovorí geriater Štefan Krajčík. Lekár neodporúča vydať sa na cestu, keď je povrch komunikácií šmykľavý - napríklad ak je na ňom ľad, alebo keď vonku prší. Vystríhať sa treba aj ciest so štrkom.

SkryťVypnúť reklamu

Komfort pri jazde zvyšuje vhodné nastavenie riadidiel, ktoré by nemali byť príliš nízko ani príliš vysoko. Častým problémom vo vyššom veku býva tŕpnutie rúk. Tomu sa dá predísť práve vhodným nastavením ich výšky.

Príliš nízko nastavené sedadlo neumožňuje natiahnuť nohy, čo zmenšuje ich výkonnosť a môže spôsobiť bolesti stehien. Pokiaľ sa bicykel používa i mimo asfaltových ciest, je vhodné odpruženie sedadla a predného kolesa. To sa odporúča najmä pre ľudí, ktorí trpia problémami chrbtice.

Odporúča sa aj nosiť odevy, napríklad tričká, ktoré odsávajú pot. U ľudí, ktorí majú bolesti krížov, sú v chladnom počasí vhodné bedrové pásy. Dôležitá je i vhodná obuv. Nevhodné sú topánky s voľnou pätou.

Poraďte sa s lekárom

Po preleňošenej zime treba záťaž zvyšovať postupne. To isté vo zvýšenej miere platí u ľudí, ktorí sa nebicyklovali viacero rokov. Tí, ktorí dlhšie necvičili, by sa mali poradiť, ako začať s bicyklovaním, so svojím lekárom. Osobitne to platí pre diabetikov, ktorí by sa navyše nikdy nemali bicyklovať hladní.

SkryťVypnúť reklamu

U ľudí, ktorí majú opotrebované kĺby dolných končatín alebo majú choré srdce, alebo pľúca, nie sú vhodné kopcovité terény.

Pri jazde treba dodržiavať pitný režim a jazdu prispôsobiť svojmu zdraviu. V horúcom počasí budú napríklad potrebné častejšie prestávky.

Na štart vás posunie vlak

Železničná spoločnosť prepravuje bicykle vo všetkých osobných vlakoch, v niektorých potrebujete mať na bicykel miestenku.

BRATISLAVA. Bicykle vo vlakoch prepravuje Železničná spoločnosť Slovensko dvoma spôsobmi. Na kratšie vzdialenosti možno použiť takzvanú zjednodušenú prepravu bicyklov, na dlhšie vzdialenosti sa odporúča využiť pojazdnú úschovňu bicyklov.

Pre bicykel musíte mať batožinový cestovný lístok, ktorý platí na celú trasu prepravy podľa cestovného lístka. Jednosmerný batožinový lístok stojí 1,32 eura.

SkryťVypnúť reklamu

Zjednodušená preprava bicyklov sa najčastejšie využíva na kratšie vzdialenosti do 50 kilometrov v osobných vlakoch, zrýchlených vlakoch a vo vlakoch kategórie ER (to sú regionálne vlaky jazdiace zo Slovenska do Rakúska).

Naložiť a vyložiť bicykel si musí cestujúci sám a to do vyhradených priestorov cez prvé dvere prvého vozňa alebo cez posledné dvere posledného vozňa. Hľadajte piktogram bicykla. Aj pri využití pojazdnej úschovne si cestujúci nakladá a vykladá bicykel sám - väčšinou do a zo služobných vozňov. Za bicykel po naložení preberá zodpovednosť dopravca. Preprava bicykla v pojazdnej úschovni je možná vo vlakoch, ktoré majú v cestovnom poriadku piktogram kufríka. Pri tejto preprave cestujúci musí odobrať všetky ľahko odnímateľné súčasti, ako napríklad tašku na náradie. V niektorých povinne miestenkových vlakoch treba miestenku aj na bicykel.

SkryťVypnúť reklamu

Bicykel sa kupuje podľa potrieb užívateľa

Na trhu je veľký výber bicyklov rôznych značiek. Pri rozhodovaní má poradiť predajca, pre seniorov sú vhodné trekingové bicykle.

BRATISLAVA. Špecializované predajne ponúkajú bicykle rôznych značiek. Pri výbere tej vhodnej, ako aj typu bicykla pomôže dobrý predajca. Bicykle sa predávajú aj v obchodných sietiach spolu s tovarom rôzneho druhu. Skutočne odbornú radu však v týchto predajniach ťažko očakávať.

Bicykel na mieru

„Starší ľudia najviac kupujú trekingové bicykle," hovorí Ernest Rusnák, predseda sekcie cykloturistiky Klubu slovenských turistov.

Pre výber bicykla je podľa neho dôležité, či na ňom bude jazdiť muž, či žena, výška cyklistu, prostredie, v akom sa pohybujú a trasy, na ktorých chcú jazdiť. V súčasnosti mnohé firmy vyrábajú napríklad špeciálne ženské bicykle, pri ktorých je menšia vzdialenosť medzi sedadlom a riadidlami. V skutočne dobrej predajni zákazníkovi bicykel aj správne nastavia.

SkryťVypnúť reklamu

Keď vás stihne nepohoda

Pri kúpe bicykla sa odporúča myslieť aj na prípadnú nepohodu. Seniori by sa podľa odporúčaní lekárov síce mali vyhýbať jazde v daždi, pretože povrch je šmykľavý, no prehánky či búrka môžu nepríjemne prekvapiť každého, kto sa vyberie najmä na dlhšiu trasu. Zároveň je vhodné sa vybaviť aj pre prípad poruchy bicykla.

Dobrá taška veľa uľahčí

Tí, ktorí už majú za sebou veľa odjazdených kilometrov, odporúčajú kúpiť na zadný nosič cyklistickú tašku. V nej treba mať uložené nepremokavé oblečenie pre prípad dažďa, rovnako ako základnú výbavu na opravu bicykla a mapu oblasti, v ktorej sa cyklista pohybuje.

Dodržiavanie pitného režimu počas jazdy uľahčí plastová fľaša na vodu v špeciálnom držiaku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 943
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 800
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 442
  5. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 379
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 239
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 115
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 497
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


7
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


6
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


2
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


11
SkryťZatvoriť reklamu