SME

Pacienti svoje účty od lekára nesledujú

Pacienti by mali podľa poisťovní vyvinúť väčší tlak na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Ak sa potvrdí, že lekár fakturoval neoprávnene, môže dostať pokutu alebo skončiť vo väzení.

Poisťovne zatiaľ registrujú len veľmi málo sťažností poistencov.Poisťovne zatiaľ registrujú len veľmi málo sťažností poistencov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Informácie, aké zdravotnícke výkony poisťovňa za pacienta preplatila, si môže každý overiť na internetovej stránke poisťovne, ak vstúpi na svoj osobný účet. O túto špeciálnu službu možno požiadať osobne, písomne aj cez internet.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pacienti tak majú možnosť preveriť si svojho lekára. Väčšina poisťovní poskytuje výpis bezplatne alebo za poplatok do jedného eura. Záujem o službu je v oslovených poisťovniach rozdielny.

Aj poradie na operáciu

V poisťovni Dôvera bezplatnú službu elektronická pobočka s tzv. GRID kartou zatiaľ aktívne využilo 18 909 poistencov, 15 529 platiteľov poistného a 4041 poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.

SkryťVypnúť reklamu

„Poistenci môžu elektronicky nielen oznámiť zmenu osobných údajov, ale zúčastniť sa aj na prieskume spokojnosti s nemocnicami aj zdravotnou poisťovňou, zistiť, aké výkony a v akej výške za nich lekári fakturovali zdravotnej poisťovni, sledovať poradie v čakacej listine, ak idú na plánovanú operáciu, alebo nám poslať otázku,“ povedala hovorkyňa poisťovne Zuzana Horníková. Presný počet sťažností neevidujú.

„Najčastejšie sa stáva, že poistenci tvrdia, že dané vyšetrenie neabsolvovali, čiže zdravotná starostlivosť, ktorú nám lekár alebo iný poskytovateľ vykázal, a my sme za ňu zaplatili, nebola poskytnutá,“ povedala Horníková. „Vítame takúto aktivitu poistencov, pretože niektoré prípady nevieme odhaliť bez upozornenia samotného pacienta.“

Dôvera v roku 2007 vyhrala súdny spor s košickou imunologičkou. Tatiana Kráľová bola odsúdená na dva roky podmienečne. Súd tak rozhodol, lebo poisťovni fakturovala liek, ktorý pacientom nikdy nepodala. Poisťovni musela zaplatiť vzniknutú škodu, k činu sa priznala.

SkryťVypnúť reklamu

O kontrolu nestoja

V zdravotnej poisťovni Apollo by privítali väčšiu iniciatívu poistencov. Pre poisťovňu by to bol priamy kontrolný mechanizmus a nepriamy tlak na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, aby výkony vykazovali správne.
„Záujem o tieto informácie zo strany poistencov je stále veľmi malý. Počet žiadostí o výpis z účtu (osobne alebo poštou) bol za minulý rok približne 220 a počet prístupov k svojmu účtu cez elektronický portál bol necelých tisíc,“ povedala hovorkyňa Radoslava Miklášová.

Poistenec má prístup na svoj elektronický účet, ak použije elektronický podpis (certifikát) alebo SMS kód. GRID karty nepoužívajú.

Všeobecná zdravotná poisťovňa zaviedla GRID karty v apríli 2007 a odvtedy o ne požiadalo viac ako 2000 poistencov, povedala hovorkyňa Petra Balážová. Momentálne testujú novú elektronickú službu pre platiteľov, takzvaný prehľad.

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto karty účet

Ani Union zdravotná poisťovňa nemá GRID karty. Platiteľom poistného a poskytovateľom starostlivosti ponúka služby účet poistenca, účet platiteľa a účet poskytovateľa.

Poistenci si potom na webovej stránke môžu kedykoľvek bezplatne prezerať svoju zdravotnú kartu, kde sú údaje o čerpanej zdravotnej starostlivosti, t. j. navštívených lekároch, jednotlivých vyšetreniach, zdravotných výkonoch, výške cien za výkony.

Okrem toho si môžu na osobnom konte prehliadať platby zamestnávateľa, osobné informácie, požiadať o európsky preukaz zdravotného poistenia, prezerať a vyhľadávať v zozname zmluvných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.

„O aktiváciu tejto služby požiadalo približne 3600 poistencov z celkového počtu približne 370-tisíc. Registrujeme len veľmi málo podnetov v súvislosti s elektronickou kartou,“ povedala Judita Smatanová, hovorkyňa poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu

Na čo slúžia GRID karty

  • sú určené na prístup do osobného účtu poistenca príslušnej zdravotnej poisťovne,

  • poistenec získa cez svoj účet jednoducho a rýchlo informácie o celkových nákladoch za zdravotnú starostlivosť, predpísaných liekoch, zdravotných pomôckach, preventívnych prehliadkach či úkonoch, ktoré sú plne hradené z verejného zdravotného poistenia,

  • ak poistenci zistia nezrovnalosť vo vykázanej zdravotnej starostlivosti a oznámia to, podnety prešetrujú revízni lekári.

Sťažností je málo

Pacienti možnosť dať si preveriť svojho lekára cez poisťovňu veľmi nevyužívajú.

BRATISLAVA. Revízni lekári zdravotnej poisťovne Dôvera odhalili stomatológa zo Zvolena, ktorý vykázal falošné výkony spolu za 5311 eur. Kontrola zistila, že výkony sú neprimerané a trvajú nezvyčajne dlho.
Vybraná skupina pacientov podpísala, že lekár im zákroky nerobil. Poisťovňa prípad postúpila polícii. Ak lekárovi preukážu vinu, hrozí mu až päť rokov väzenia.

SkryťVypnúť reklamu

Nitrianska logopedička vykazovala neposkytnuté výkony niekoľko rokov. Vyšetrovanie ukázalo, že sa deťom nevenovala v takom rozsahu. Vznikla škoda 3485 eur. Prípad sa tiež vyšetruje.

Dôvod: chutí jej to

Istý reumatológ predpisoval nutridrinky na bolesti chrbta. Manželke pacienta ich predpísal len na základe toho, že „jej chutia“, čo bolo dokonca v zdravotnej dokumentácii. Do odporúčania napísal: sŕkať denne.

Polymérne diéty s vysokým obsahom proteínov a energie sa však smú predpisovať len pacientom, ktorí nemôžu prijímať výživné látky v bežnej potrave, napríklad s pokročilým nádorom zažívacieho traktu.

Iné poisťovne

„Poistenec pri kontrole osobného účtu našiel vykázanú preventívnu prehliadku, na ktorej v skutočnosti nebol,“ povedala o ďalšom prípade Petra Balážová zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Revízni lekári to potvrdili. Poisťovňa lekárovi nezaplatila.

SkryťVypnúť reklamu

„Registrujeme len veľmi málo podnetov od poistencov v súvislosti s elektronickou kartou poistenca,“ povedala Judita Smatanová z poisťovne Union. Doteraz zistili len administratívne nezrovnalosti, podnety od pacientov neboli opodstatnené.

Sťažnosti poistencov na výkony, ktoré im neboli poskytnuté, sú veľmi zriedkavé aj v poisťovni Apollo. Skôr žiadajú o vysvetlenie pojmov vo výpise ako „kapitačná platba“ a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 007
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 915
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 110
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 834
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 122
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 723
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 483
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu