Pozor na zdravie po štyridsiatke

S vekom totiž dochádza v ľudskom tele k viacerým zmenám. Čo môžeme urobiť preto, aby sme ich preklenuli v čo najväčšej pohode?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Naše telo sa po štyridsiatke skrátka začína prelaďovať. Mení sa metabolizmus, v dôsledku čoho sa začínajú objavovať nežiaduce tukové vankúšiky, riziko obezity narastá. S obezitou sa zvyšuje aj riziko ďalších ochorení – srdcovo-cievnych, cukrovky 2. typu, ale aj nádorových. Narastá aj výskyt ochorení pohybového aparátu.

Dochádza aj k zmenám v produkcii hormónov, mení sa ich hladina, dôsledkom čoho u žien nastupuje menopauza a klmaktérium. Ani muži nie sú výnimkou, mnohí majú podobné problémy – mužské klimaktériu sa zvykne označovať ako TDS – syndróm deficitu testosterónu, keďže dochádza k poklesu tvorby tohto hormónu.

Príznaky hormonálnych zmien teda netrápia len ženy, ale aj mužov, často sú to návaly tepla, bolesti hlavy, pocity únavy a podráždenosti, problémy s nespavosťou. Pridružujú sa aj ďalšie prejavy – vysychanie slizníc, znižovanie sexuálneho apetítu, u žien môže dochádzať k častejšiemu výskytu vaginálnych zápalov a infekcií. Muži môžu mať problémy s dosiahnutím alebo udržaním erekcie, takisto sa pridávajú problémy s aterosklerózou, rednutím kostí či ochorenia prostaty.

Nikdy nie je neskoro

Začína stúpať aj riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení, nezriedka sú to problémy s vysokým krvným tlakom, ukladanie aterosklerotických plátov v cievach spôsobuje aterosklerózu, ktorá sa spája aj s rizikom vzniku krvných usadenín, a tak aj s rizikom srdcového infarktu či náhlej mozgovej príhody. Za týmito nepriaznivými zmenami často stojí zlá životospráva a nedostatok pohybu.

Ak ste štyri desiatky rokov zanedbávali svoje zdravie a zdravú životosprávu, telo si začína vyberať svoju daň, neznamená to však, že treba hádzať flintu do žita. Naopak, stále je čas mnohé zvrátiť a ak dokážete zlepšiť svoju životosprávu, urobíte veľa pre zlepšenie svojho zdravotného stavu aj vo vyššom veku.

Ste to, čo jete

Základom je racionálna zdravá strava, dodržiavanie pitného režimu a dostatok fyzickej aktivity. Treba mať na pamäti, že telu neprospieva, ak mu dodávame viac energie, ako potrebuje. Treba si zvážiť, čo položíte na tanier a vhodné je jesť častejšie, 4 - 5-krát za deň a menšie porcie, pričom denne by mala súčasť nášho jedálneho lístka tvoriť zelenina a ovocie – aspoň 500 g.

Vyberajte si potraviny bohaté na omega 3 a 6 mastné kyseliny, prospievajú aj vášmu srdcu a cievam a vylúčte zo stravy ťažké, mastné, vyprážané jedlá. Pite dostatok tekutín, najvhodnejšia je čistá voda, nesladené bylinné čaje (pite ich však s mierou pre obsah fytochemikálií). Sladené bublinkové nápoje by ste si mali dožičiť ozaj len veľmi výnimočne, do pitného režimu nepatria.

Bylinky, vláknina, cesnak...

Netreba zdôrazňovať, že cigarety a alkohol do zdravej životosprávy nepatria. Výnimkou je pohár vína, zvlášť červeného, pre vysoký obsah prospešných látok.

Nezabúdajte na dostatok vlákniny v potrave – obsahujú ju najmä celozrnné potraviny, cereálie, nelúpaná ryža a strukoviny.

Priaznivé účinky majú aj mnohé bylinky. Pri vysokom tlaku krvi prospieva hloh, ktorý obsahuje antioxidanty, posilňuje srdcový sval a rozširuje krvné cievy. Čaj z púpavových listov ma diuretické účinky, lipový kvet zasa pomáha znižovať krvný tlak.

Zdraviu prospešné sú aj mnohé koreniny a potraviny, výborné účinky má napríklad cesnak, známy nielen svojimi antiseptickými účinkami, ale aj znižovať hladinu cholesterolu v krvi a regulovať hladinu cukru v krvi. Aby však jeho účinok bol očividný, mali by ste si ho dopriať každý deň, aspoň tri strúčiky, čo je však ťažko prijateľné, keďže väčšiu časť dňa trávime v práci v kontakte s ľuďmi.

Možnosťou je aspoň občas nahradiť čerstvý cesnak výživovými doplnkami v podobe kapsúl alebo tinktúry. Na trhu nájdete aj prípravky vyrobené výlučne z českých a slovenských odrôd cesnaku. Výhodou takých prípravkov je eliminácia pachu, dokonca aj z potu. Cesnak pomáha celkovo posilňovať imunitný systém a niektoré látky v ńom obsiahnuté pomáhajú ničiť huby, plesne či parazity v črevách.

Hýbte sa

Veľmi dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu je pohyb. Nemusíte však chodiť do drahých fitnesscentier, celkom postačí, ak si denne nájdete čas na prechádzku – rýchla chôdza, pri ktorej sa mierne zadýchate a zvýši sa vám tep je vhodná pre každého.

Vhodnými druhmi pohybu je napríklad plávanie, bicyklovanie, opatrne so silovými športmi a takými, ktoré zaťažujú váhonosné kĺby, to môže byť problém najmä u obéznych ľudí. Ak ste sa rozhodli pre redukciu hmotnosti, neviete si však rady ako na to a obávate sa jojo efektu, rozhodne zabudnite na drastické diéty. Tie v žiadnom prípade nie sú vhodné a zdraviu prospešné.

Ak chcete zhodiť, chudnite zdravo a s trvalým efektom. Vyžaduje si to však trvalú zmenu vo vašej životospráve. Obráťte sa na odborníka na výživu a poraďte sa napríklad so športovým lekárom, ktorý vám odporučí pre vás najvhodnejší spôsob pohybu a pomôže vám zostaviť cvičebný plán.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 993
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 868
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 833
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 133
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 769
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 653
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 134
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 943
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 757
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 654

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

Neprehliadnite tiež

Ako kašeľ či horúčka. Migréna by mohla telo chrániť

Jednotlivé zložky migrény by mohli naznačovať, že nejde o ochorenie ale obranný systém.

Prečo majú vtipní ľudia viac rozumu, než suchári

Humor je skvelá učebná pomôcka, cesta k partnerovi, ale aj nástroj na stmelenie kolektívu.

K pandémiám chrípky môže dochádzať s príchodom leta

Teória vychádza zo simulácie, ktorá už správne predpovedala pandémiu vírusu prasacej chrípky.

Smútok rozplače iba ľudí. Aký je význam sĺz?

Detský plač rozhoduje o živote a smrti novorodenca. Na dojčiace ženy má špeciálny účinok.