Pozor na zdravie po štyridsiatke

S vekom totiž dochádza v ľudskom tele k viacerým zmenám. Čo môžeme urobiť preto, aby sme ich preklenuli v čo najväčšej pohode?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Naše telo sa po štyridsiatke skrátka začína prelaďovať. Mení sa metabolizmus, v dôsledku čoho sa začínajú objavovať nežiaduce tukové vankúšiky, riziko obezity narastá. S obezitou sa zvyšuje aj riziko ďalších ochorení – srdcovo-cievnych, cukrovky 2. typu, ale aj nádorových. Narastá aj výskyt ochorení pohybového aparátu.

Dochádza aj k zmenám v produkcii hormónov, mení sa ich hladina, dôsledkom čoho u žien nastupuje menopauza a klmaktérium. Ani muži nie sú výnimkou, mnohí majú podobné problémy – mužské klimaktériu sa zvykne označovať ako TDS – syndróm deficitu testosterónu, keďže dochádza k poklesu tvorby tohto hormónu.

Príznaky hormonálnych zmien teda netrápia len ženy, ale aj mužov, často sú to návaly tepla, bolesti hlavy, pocity únavy a podráždenosti, problémy s nespavosťou. Pridružujú sa aj ďalšie prejavy – vysychanie slizníc, znižovanie sexuálneho apetítu, u žien môže dochádzať k častejšiemu výskytu vaginálnych zápalov a infekcií. Muži môžu mať problémy s dosiahnutím alebo udržaním erekcie, takisto sa pridávajú problémy s aterosklerózou, rednutím kostí či ochorenia prostaty.

Nikdy nie je neskoro

Začína stúpať aj riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení, nezriedka sú to problémy s vysokým krvným tlakom, ukladanie aterosklerotických plátov v cievach spôsobuje aterosklerózu, ktorá sa spája aj s rizikom vzniku krvných usadenín, a tak aj s rizikom srdcového infarktu či náhlej mozgovej príhody. Za týmito nepriaznivými zmenami často stojí zlá životospráva a nedostatok pohybu.

Ak ste štyri desiatky rokov zanedbávali svoje zdravie a zdravú životosprávu, telo si začína vyberať svoju daň, neznamená to však, že treba hádzať flintu do žita. Naopak, stále je čas mnohé zvrátiť a ak dokážete zlepšiť svoju životosprávu, urobíte veľa pre zlepšenie svojho zdravotného stavu aj vo vyššom veku.

Ste to, čo jete

Základom je racionálna zdravá strava, dodržiavanie pitného režimu a dostatok fyzickej aktivity. Treba mať na pamäti, že telu neprospieva, ak mu dodávame viac energie, ako potrebuje. Treba si zvážiť, čo položíte na tanier a vhodné je jesť častejšie, 4 - 5-krát za deň a menšie porcie, pričom denne by mala súčasť nášho jedálneho lístka tvoriť zelenina a ovocie – aspoň 500 g.

Vyberajte si potraviny bohaté na omega 3 a 6 mastné kyseliny, prospievajú aj vášmu srdcu a cievam a vylúčte zo stravy ťažké, mastné, vyprážané jedlá. Pite dostatok tekutín, najvhodnejšia je čistá voda, nesladené bylinné čaje (pite ich však s mierou pre obsah fytochemikálií). Sladené bublinkové nápoje by ste si mali dožičiť ozaj len veľmi výnimočne, do pitného režimu nepatria.

Bylinky, vláknina, cesnak...

Netreba zdôrazňovať, že cigarety a alkohol do zdravej životosprávy nepatria. Výnimkou je pohár vína, zvlášť červeného, pre vysoký obsah prospešných látok.

Nezabúdajte na dostatok vlákniny v potrave – obsahujú ju najmä celozrnné potraviny, cereálie, nelúpaná ryža a strukoviny.

Priaznivé účinky majú aj mnohé bylinky. Pri vysokom tlaku krvi prospieva hloh, ktorý obsahuje antioxidanty, posilňuje srdcový sval a rozširuje krvné cievy. Čaj z púpavových listov ma diuretické účinky, lipový kvet zasa pomáha znižovať krvný tlak.

Zdraviu prospešné sú aj mnohé koreniny a potraviny, výborné účinky má napríklad cesnak, známy nielen svojimi antiseptickými účinkami, ale aj znižovať hladinu cholesterolu v krvi a regulovať hladinu cukru v krvi. Aby však jeho účinok bol očividný, mali by ste si ho dopriať každý deň, aspoň tri strúčiky, čo je však ťažko prijateľné, keďže väčšiu časť dňa trávime v práci v kontakte s ľuďmi.

Možnosťou je aspoň občas nahradiť čerstvý cesnak výživovými doplnkami v podobe kapsúl alebo tinktúry. Na trhu nájdete aj prípravky vyrobené výlučne z českých a slovenských odrôd cesnaku. Výhodou takých prípravkov je eliminácia pachu, dokonca aj z potu. Cesnak pomáha celkovo posilňovať imunitný systém a niektoré látky v ńom obsiahnuté pomáhajú ničiť huby, plesne či parazity v črevách.

Hýbte sa

Veľmi dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu je pohyb. Nemusíte však chodiť do drahých fitnesscentier, celkom postačí, ak si denne nájdete čas na prechádzku – rýchla chôdza, pri ktorej sa mierne zadýchate a zvýši sa vám tep je vhodná pre každého.

Vhodnými druhmi pohybu je napríklad plávanie, bicyklovanie, opatrne so silovými športmi a takými, ktoré zaťažujú váhonosné kĺby, to môže byť problém najmä u obéznych ľudí. Ak ste sa rozhodli pre redukciu hmotnosti, neviete si však rady ako na to a obávate sa jojo efektu, rozhodne zabudnite na drastické diéty. Tie v žiadnom prípade nie sú vhodné a zdraviu prospešné.

Ak chcete zhodiť, chudnite zdravo a s trvalým efektom. Vyžaduje si to však trvalú zmenu vo vašej životospráve. Obráťte sa na odborníka na výživu a poraďte sa napríklad so športovým lekárom, ktorý vám odporučí pre vás najvhodnejší spôsob pohybu a pomôže vám zostaviť cvičebný plán.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 578
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 431
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 116
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 960
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 675
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 308
  7. Štefánka by Pulitzer 5 283
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 3 807
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 503
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 989