Pozor na zdravie po štyridsiatke

S vekom totiž dochádza v ľudskom tele k viacerým zmenám. Čo môžeme urobiť preto, aby sme ich preklenuli v čo najväčšej pohode?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Naše telo sa po štyridsiatke skrátka začína prelaďovať. Mení sa metabolizmus, v dôsledku čoho sa začínajú objavovať nežiaduce tukové vankúšiky, riziko obezity narastá. S obezitou sa zvyšuje aj riziko ďalších ochorení – srdcovo-cievnych, cukrovky 2. typu, ale aj nádorových. Narastá aj výskyt ochorení pohybového aparátu.

Dochádza aj k zmenám v produkcii hormónov, mení sa ich hladina, dôsledkom čoho u žien nastupuje menopauza a klmaktérium. Ani muži nie sú výnimkou, mnohí majú podobné problémy – mužské klimaktériu sa zvykne označovať ako TDS – syndróm deficitu testosterónu, keďže dochádza k poklesu tvorby tohto hormónu.

Príznaky hormonálnych zmien teda netrápia len ženy, ale aj mužov, často sú to návaly tepla, bolesti hlavy, pocity únavy a podráždenosti, problémy s nespavosťou. Pridružujú sa aj ďalšie prejavy – vysychanie slizníc, znižovanie sexuálneho apetítu, u žien môže dochádzať k častejšiemu výskytu vaginálnych zápalov a infekcií. Muži môžu mať problémy s dosiahnutím alebo udržaním erekcie, takisto sa pridávajú problémy s aterosklerózou, rednutím kostí či ochorenia prostaty.

Nikdy nie je neskoro

Začína stúpať aj riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení, nezriedka sú to problémy s vysokým krvným tlakom, ukladanie aterosklerotických plátov v cievach spôsobuje aterosklerózu, ktorá sa spája aj s rizikom vzniku krvných usadenín, a tak aj s rizikom srdcového infarktu či náhlej mozgovej príhody. Za týmito nepriaznivými zmenami často stojí zlá životospráva a nedostatok pohybu.

Ak ste štyri desiatky rokov zanedbávali svoje zdravie a zdravú životosprávu, telo si začína vyberať svoju daň, neznamená to však, že treba hádzať flintu do žita. Naopak, stále je čas mnohé zvrátiť a ak dokážete zlepšiť svoju životosprávu, urobíte veľa pre zlepšenie svojho zdravotného stavu aj vo vyššom veku.

Ste to, čo jete

Základom je racionálna zdravá strava, dodržiavanie pitného režimu a dostatok fyzickej aktivity. Treba mať na pamäti, že telu neprospieva, ak mu dodávame viac energie, ako potrebuje. Treba si zvážiť, čo položíte na tanier a vhodné je jesť častejšie, 4 - 5-krát za deň a menšie porcie, pričom denne by mala súčasť nášho jedálneho lístka tvoriť zelenina a ovocie – aspoň 500 g.

Vyberajte si potraviny bohaté na omega 3 a 6 mastné kyseliny, prospievajú aj vášmu srdcu a cievam a vylúčte zo stravy ťažké, mastné, vyprážané jedlá. Pite dostatok tekutín, najvhodnejšia je čistá voda, nesladené bylinné čaje (pite ich však s mierou pre obsah fytochemikálií). Sladené bublinkové nápoje by ste si mali dožičiť ozaj len veľmi výnimočne, do pitného režimu nepatria.

Bylinky, vláknina, cesnak...

Netreba zdôrazňovať, že cigarety a alkohol do zdravej životosprávy nepatria. Výnimkou je pohár vína, zvlášť červeného, pre vysoký obsah prospešných látok.

Nezabúdajte na dostatok vlákniny v potrave – obsahujú ju najmä celozrnné potraviny, cereálie, nelúpaná ryža a strukoviny.

Priaznivé účinky majú aj mnohé bylinky. Pri vysokom tlaku krvi prospieva hloh, ktorý obsahuje antioxidanty, posilňuje srdcový sval a rozširuje krvné cievy. Čaj z púpavových listov ma diuretické účinky, lipový kvet zasa pomáha znižovať krvný tlak.

Zdraviu prospešné sú aj mnohé koreniny a potraviny, výborné účinky má napríklad cesnak, známy nielen svojimi antiseptickými účinkami, ale aj znižovať hladinu cholesterolu v krvi a regulovať hladinu cukru v krvi. Aby však jeho účinok bol očividný, mali by ste si ho dopriať každý deň, aspoň tri strúčiky, čo je však ťažko prijateľné, keďže väčšiu časť dňa trávime v práci v kontakte s ľuďmi.

Možnosťou je aspoň občas nahradiť čerstvý cesnak výživovými doplnkami v podobe kapsúl alebo tinktúry. Na trhu nájdete aj prípravky vyrobené výlučne z českých a slovenských odrôd cesnaku. Výhodou takých prípravkov je eliminácia pachu, dokonca aj z potu. Cesnak pomáha celkovo posilňovať imunitný systém a niektoré látky v ńom obsiahnuté pomáhajú ničiť huby, plesne či parazity v črevách.

Hýbte sa

Veľmi dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu je pohyb. Nemusíte však chodiť do drahých fitnesscentier, celkom postačí, ak si denne nájdete čas na prechádzku – rýchla chôdza, pri ktorej sa mierne zadýchate a zvýši sa vám tep je vhodná pre každého.

Vhodnými druhmi pohybu je napríklad plávanie, bicyklovanie, opatrne so silovými športmi a takými, ktoré zaťažujú váhonosné kĺby, to môže byť problém najmä u obéznych ľudí. Ak ste sa rozhodli pre redukciu hmotnosti, neviete si však rady ako na to a obávate sa jojo efektu, rozhodne zabudnite na drastické diéty. Tie v žiadnom prípade nie sú vhodné a zdraviu prospešné.

Ak chcete zhodiť, chudnite zdravo a s trvalým efektom. Vyžaduje si to však trvalú zmenu vo vašej životospráve. Obráťte sa na odborníka na výživu a poraďte sa napríklad so športovým lekárom, ktorý vám odporučí pre vás najvhodnejší spôsob pohybu a pomôže vám zostaviť cvičebný plán.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 814
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 534
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 697
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 674
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 396
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 610
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 556
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 066
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 899

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa vekom mení sexualita?

Kvalita sexuálneho života každým rokom čoraz viac závisí od psychiky milencov.

Sú dve deci vína denne dobré pre zdravie? Čo hovorí veda

Veda hľadala odpoveď, či si ľudia vínom pripíjajú na zdravie.

Light cigarety škodia viac ako klasické, tvrdí nová štúdia

Filtre takzvaných light cigariet vedci spojili s nárastom výskytu rakoviny pľúc.

Prežil epidémiu eboly, našli v ňom univerzálne protilátky

Novoobjavené protilátky by mohli viesť k účinnej vakcíne proti ebole.