Pozor na zdravie po štyridsiatke

S vekom totiž dochádza v ľudskom tele k viacerým zmenám. Čo môžeme urobiť preto, aby sme ich preklenuli v čo najväčšej pohode?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Naše telo sa po štyridsiatke skrátka začína prelaďovať. Mení sa metabolizmus, v dôsledku čoho sa začínajú objavovať nežiaduce tukové vankúšiky, riziko obezity narastá. S obezitou sa zvyšuje aj riziko ďalších ochorení – srdcovo-cievnych, cukrovky 2. typu, ale aj nádorových. Narastá aj výskyt ochorení pohybového aparátu.

Dochádza aj k zmenám v produkcii hormónov, mení sa ich hladina, dôsledkom čoho u žien nastupuje menopauza a klmaktérium. Ani muži nie sú výnimkou, mnohí majú podobné problémy – mužské klimaktériu sa zvykne označovať ako TDS – syndróm deficitu testosterónu, keďže dochádza k poklesu tvorby tohto hormónu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Príznaky hormonálnych zmien teda netrápia len ženy, ale aj mužov, často sú to návaly tepla, bolesti hlavy, pocity únavy a podráždenosti, problémy s nespavosťou. Pridružujú sa aj ďalšie prejavy – vysychanie slizníc, znižovanie sexuálneho apetítu, u žien môže dochádzať k častejšiemu výskytu vaginálnych zápalov a infekcií. Muži môžu mať problémy s dosiahnutím alebo udržaním erekcie, takisto sa pridávajú problémy s aterosklerózou, rednutím kostí či ochorenia prostaty.

Nikdy nie je neskoro

Začína stúpať aj riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení, nezriedka sú to problémy s vysokým krvným tlakom, ukladanie aterosklerotických plátov v cievach spôsobuje aterosklerózu, ktorá sa spája aj s rizikom vzniku krvných usadenín, a tak aj s rizikom srdcového infarktu či náhlej mozgovej príhody. Za týmito nepriaznivými zmenami často stojí zlá životospráva a nedostatok pohybu.

Ak ste štyri desiatky rokov zanedbávali svoje zdravie a zdravú životosprávu, telo si začína vyberať svoju daň, neznamená to však, že treba hádzať flintu do žita. Naopak, stále je čas mnohé zvrátiť a ak dokážete zlepšiť svoju životosprávu, urobíte veľa pre zlepšenie svojho zdravotného stavu aj vo vyššom veku.

Ste to, čo jete

Základom je racionálna zdravá strava, dodržiavanie pitného režimu a dostatok fyzickej aktivity. Treba mať na pamäti, že telu neprospieva, ak mu dodávame viac energie, ako potrebuje. Treba si zvážiť, čo položíte na tanier a vhodné je jesť častejšie, 4 - 5-krát za deň a menšie porcie, pričom denne by mala súčasť nášho jedálneho lístka tvoriť zelenina a ovocie – aspoň 500 g.

Vyberajte si potraviny bohaté na omega 3 a 6 mastné kyseliny, prospievajú aj vášmu srdcu a cievam a vylúčte zo stravy ťažké, mastné, vyprážané jedlá. Pite dostatok tekutín, najvhodnejšia je čistá voda, nesladené bylinné čaje (pite ich však s mierou pre obsah fytochemikálií). Sladené bublinkové nápoje by ste si mali dožičiť ozaj len veľmi výnimočne, do pitného režimu nepatria.

Bylinky, vláknina, cesnak...

Netreba zdôrazňovať, že cigarety a alkohol do zdravej životosprávy nepatria. Výnimkou je pohár vína, zvlášť červeného, pre vysoký obsah prospešných látok.

Nezabúdajte na dostatok vlákniny v potrave – obsahujú ju najmä celozrnné potraviny, cereálie, nelúpaná ryža a strukoviny.

Priaznivé účinky majú aj mnohé bylinky. Pri vysokom tlaku krvi prospieva hloh, ktorý obsahuje antioxidanty, posilňuje srdcový sval a rozširuje krvné cievy. Čaj z púpavových listov ma diuretické účinky, lipový kvet zasa pomáha znižovať krvný tlak.

Zdraviu prospešné sú aj mnohé koreniny a potraviny, výborné účinky má napríklad cesnak, známy nielen svojimi antiseptickými účinkami, ale aj znižovať hladinu cholesterolu v krvi a regulovať hladinu cukru v krvi. Aby však jeho účinok bol očividný, mali by ste si ho dopriať každý deň, aspoň tri strúčiky, čo je však ťažko prijateľné, keďže väčšiu časť dňa trávime v práci v kontakte s ľuďmi.

Možnosťou je aspoň občas nahradiť čerstvý cesnak výživovými doplnkami v podobe kapsúl alebo tinktúry. Na trhu nájdete aj prípravky vyrobené výlučne z českých a slovenských odrôd cesnaku. Výhodou takých prípravkov je eliminácia pachu, dokonca aj z potu. Cesnak pomáha celkovo posilňovať imunitný systém a niektoré látky v ńom obsiahnuté pomáhajú ničiť huby, plesne či parazity v črevách.

Hýbte sa

Veľmi dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu je pohyb. Nemusíte však chodiť do drahých fitnesscentier, celkom postačí, ak si denne nájdete čas na prechádzku – rýchla chôdza, pri ktorej sa mierne zadýchate a zvýši sa vám tep je vhodná pre každého.

Vhodnými druhmi pohybu je napríklad plávanie, bicyklovanie, opatrne so silovými športmi a takými, ktoré zaťažujú váhonosné kĺby, to môže byť problém najmä u obéznych ľudí. Ak ste sa rozhodli pre redukciu hmotnosti, neviete si však rady ako na to a obávate sa jojo efektu, rozhodne zabudnite na drastické diéty. Tie v žiadnom prípade nie sú vhodné a zdraviu prospešné.

Ak chcete zhodiť, chudnite zdravo a s trvalým efektom. Vyžaduje si to však trvalú zmenu vo vašej životospráve. Obráťte sa na odborníka na výživu a poraďte sa napríklad so športovým lekárom, ktorý vám odporučí pre vás najvhodnejší spôsob pohybu a pomôže vám zostaviť cvičebný plán.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  3. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  4. Najužitočnejšia appka
  5. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  7. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  8. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  9. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  10. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 28 651
  2. Najužitočnejšia appka 14 908
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 817
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 028
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 7 760
  6. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 551
  7. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 6 439
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 061
  9. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 259
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 642