Cukrovka môže skrátiť život až o 20 rokov

Ak bude súčasný trend nárastu počtu pacientov s diabates mellitus pokračovať, v roku 2030 budeme mať na Slovensku viac ako 600-tisíc cukrovkárov.

Ak chcete predchádzať vzniku cukrovky 2. typu, mali by ste - okrem iného - znížiť aj príjem nasýtených tukov.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Za posledných dvadsať rokov sa ich počet zdvojnásobil. „V súčasnosti trpí týmto ochorením viac ako 7 % obyvateľov Slovenska a podľa údajov Národného centra zdravotníckych informácií na konci roku 2012 v ambulanciách evidovali takmer 350-tisíc pacientov,“ konštatuje MUDr. Emil Martinka, predseda Slovenskej diabetologickej spoločnosti.

Hľadáte partnera?
SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámeni

„Okrem toho u ďalších 150-tisíc pacientov predpokladáme ochorenie v zatiaľ nepoznanej, ale už jestvujúcej forme alebo v štádiu prediabetických syndrómov. Tento priam epidemický nárast počtu pacientov súvisí nielen s predlžujúcou sa dĺžkou dožitia našich obyvateľov, ale aj s epidémiou obezity a nezdravým životným štýlom, na čom sa podieľa aj nedostatočná osveta medzi širokou verejnosťou,“ dodáva lekár.

Najviac je „dvojkárov“

Diabetu mellitu 1. typu, ktorý obvykle postihuje už malé deti a treba im podávať inzulín od samého začiatku, predchádzať zatiaľ nevieme. Podľa odborníka je však možná prevencia pri cukrovke 2. typu, ktorá sa začína v dospelom veku a predstavuje viac ako 85 % zo všetkých pacientov s diabetom mellitus.

Hoci aj toto ochorenie má silné genetické pozadie, do veľkej miery je podmienené nesprávnym životným štýlom, predovšetkým nadmerným energetickým príjmom, príjmom nezdravých zdrojov potravín a nízkou fyzickou aktivitou.

Vynechať cukor nestačí

„K dispozícii máme celý rad vedeckých prác, ktoré ukázali, že ozdravením životného štýlu možno ochoreniu predísť aj u vysokorizikových jednotlivcov alebo aspoň oddialiť jeho nástup. Prevencii diabetu 2. typu sa preto treba venovať už od detstva, a to jednak v rodine, ale aj intervenciou v školách a neskôr v zamestnaní s vytváraním podmienok na zdravú životnú voľbu.

Zdravé životné prostredie by malo byť samozrejmosťou. Pokiaľ ide o samotnú prevenciu, treba sa zamerať na celkové ozdravenie spôsobu života. To spočíva v pravidelnej primeranej fyzickej aktivite,“ hovorí predseda Slovenskej diabetologickej spoločnosti.

Ako cukrovke predchádzať:

  • športujte denne aspoň 30 – 45 minút v stredne náročnej intenzite,
  • preferujte tzv. zdravé potraviny: celozrnné potraviny, zeleninu, ovocie, ryby a morské živočíchy, orechy, dostatok príjmu vlákniny,
  • eliminujte príjem nasýtených tukov (slanina, maslo, údeniny, vnútornosti...) a nahraďte ich mononenasýtenými (olivový olej) či polynenasýtenými tukmi (morské ryby, rastlinné oleje),
  • preferujte sacharidy s nízkym glykemickým indexom a pod.,
  • dosiahnite vyvážený energetický príjem a výdaj. Ak človek trpí nadváhou alebo obezitou, treba redukovať telesnú hmotnosť,
  • dôležité je naučiť sa zvládať stres.

Samotné vynechanie cukru teda nestačí. Dôležitý je komplexný prístup.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 445
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 738
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 405
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 292
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 881
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 899
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 619
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 140
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 402