Šesťročné dieťa je v zásade schopné zvládnuť nároky 1. triedy bez vážnejších problémov. Fyzickú zdatnosť posúdi detský lekár pri zdravotnej prehliadke, mentálne a psycho-sociálne schopnosti odhalia testy školskej zrelosti.
Ak výsledky testov, ktoré robia odborníci bezplatne na požiadanie rodičov v Centrách pedagogicko-psychologickej pomoci, ukážu problém, rodičia dostanú odporúčania, ako s dieťaťom pracovať (stimulačný program), alebo im navrhujú iné odporúčania (odklad školskej dochádzky, konzultácia s logopédom, návšteva ambulancie očného, ušného lekára).
Čo by mal vedieť
Budúci prvák by mal vo všeobecnosti vedieť vykonávať samoobslužné činnosti pri obliekaní, jedení a hygiene; mal by byť komunikačne zručný primerane svojmu veku, mal by vedieť kresliť, poznať základné farby, spočítať predmety najmenej do päť, orientovať sa v priestore, zreprodukovať krátku rozprávku či zapamätať si krátku básničku.
Mal by zvládnuť odlúčenie od rodičov a v detskom kolektíve by sa mal cítiť dobre, mal by vedieť spolupracovať s kolektívom a uznávať dospelú autoritu. Pri práci alebo hre by sa mal vedieť aspoň 15 – 20 minút sústrediť na jednu činnosť. Dôležitá je aj dostatočne rozvinutá hrubá a jemná motorika a grafomotorika.
Do zoznamu typických prejavov školskej nezrelosti patria oneskorený vývin reči, citová labilita, hravosť, nadmerná pohyblivosť, rýchla únava pozornosti, zábudlivosť, nepozornosť, vyrušovanie, neschopnosť dokončiť prácu, zvýšená únava, ťažkosti v prispôsobení sa kolektívu.
Pomôžu testy
Školská spôsobilosť dieťaťa je základným predpokladom na úspešný začiatok školskej dochádzky. „Problematickému nástupu do školy sa dokážeme vyhnúť práve testami školskej zrelosti, ktoré včas odhalia možné problémy dieťaťa,“ konštatuje zo skúseností riaditeľka Základnej školy s materskou na Sibírskej ulici v Bratislave Mgr. Milena Partelová.
„A ak sa zdá, že dieťa má v prvých týždňoch v škole problémy, na základe odporúčaní učiteľov a po dohode s rodičmi chodí na vyučovanie školský psychológ, ktorý dokáže odhaliť poruchy správania či učenia, ktoré potom riešime v spolupráci s príslušnými odborníkmi.“