Sú raňajky stratou času?

Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa. Naštartujú metabolizmus, bránia zbytočnému maškrteniu a udržiavajú štíhlu líniu, hlása jeden z najrozšírenejších mýtov o stravovaní.

Raňajky môžu vplývať na akademické výsledky detí.(Zdroj: Freeimages - Grazyna Suchecka)

Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa. Naštartujú metabolizmus, bránia zbytočnému maškrteniu a udržiavajú štíhlu líniu. Alebo sa to aspoň hovorí.

Štúdie opakovane ukázali, že raňajky zvyknú častejšie vynechávať ľudia trpiaci obezitou alebo nadváhou. Tento argument však sám o sebe neobstojí, keďže systematicky raňajkujú najmä ľudia s aktívnym a zdravým životným štýlom.

Ani podľa správy britského Národného monitorovacieho strediska pre obezitu nie je pri raňajkách jasné, či existuje prepojenie s BMI (body mass index) alebo či je raňajkovanie iba sprievodným javom iných zdravých návykov, ktoré sa odrážajú na hmotnosti.

Raňajky a chudnutie

Tých niekoľko málo klinických štúdií, ktoré aktívne zmenili stravovacie návyky ľudí, zároveň nepreukázali žiaden vplyv na líniu. V najväčšej z nich prestalo na obdobie štyroch mesiacov raňajkovať tristo obéznych ľudí.

„V miere chudnutia nebol absolútne žiaden rozdiel,“ povedal autor štúdie profesor David Allison z University of Alabama. „S ohľadom na hmotnosť sa, aspoň v prípade dospelých, prikláňame k tomu, že vplyv raňajok na váhu je mýtus,“ hovorí Allison.

Ľudia, ktorý úmyselne vynechávajú raňajky sa často snažia získať kontrolu nad svojou hmotnosťou. Naopak tí, ktorí dodatočne začnú raňajkovať, majú dokonca tendenciu priberať. Zabúdajú totiž zmenšiť objem jedla, ktoré zjedia neskôr v priebehu dňa.

Palivo pre mozog

Veľkým argumentom v prospech raňajok je, že zlepšujú výkon detí na vyučovaní. Potvrdila to aj minuloročná štúdia University of Cardiff, ktorá viac než pol roka skúmala päťtisícovú vzorku deväť až 11-ročných žiakov.

Zdravo raňajkujúce deti mali dokonca dvojnásobne väčšiu šancu dosiahnuť nadpriemerné výsledky. Deň začínali hlavne mliečnymi výrobkami, cereáliami, ovocím alebo pečivom. Pätina zúčastnených detí zas jedávala sladkosti a čipsy. Prázdne kalórie zo sladkostí nemali pozitívny dopad na ich výkon.

Čo raňajkovať?

Výhodou raňajok je, že sa dajú pripraviť rýchlo, zdravo a výživne. Počas dopoludnia môžu pomôcť odbúrať nezdravé a zbytočne kalorické maškrtenie.

  • Základom by mala byť vláknina. Jej zdrojom môže byť ovsená kaša, ovocie, celozrnný toast a cereálie. Pri cereáliách je potrebné skontrolovať obsah pridaného cukru a soli.
  • Nespracované ovocie je omnoho lepším zdrojom vlákniny než ovocné šťavy. Aj keď sú šťavy a džúsy obľúbeným raňajkovým nápojom, obsahujú zbytočné množstvo cukru a zvyšujú krvný tlak.
  • Nešetrite na bielkovinách. Telo denne spotrebuje 20 až 30 gramov bielkovín na tvorbu a regeneráciu svalstva. Ich príjem by mal byť v priebehu dňa rovnomerný, obzvlášť v prípade športovcov a seniorov. Bohatými zdrojmi sú, ryby, mäso, syr, tofu, strukoviny a jogurty.
  • Pridajte do jedla orechy a semiačka, ktoré sú bohatým zdrojom zdravých tukov, proteínov a minerálov.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 277
  2. Legendárna Transsibírska magistrála 6 467
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 849
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 439
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 443
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 955
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 855
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 704
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 687
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 221

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Výchova, Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

TRNAVA

Trnavskí policajti zastrelili muža, ktorý mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby v obci Opoj je 42-ročný Ján Golis.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

KOMENTÁRE

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

TECH

Teoretická astrofyzika dosiahla truiumf, našli kilonovu

Ďalekohľady zachytili prvý optický náprotivok zdroja gravitačných vĺn.

Neprehliadnite tiež

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Srdce bábätka bilo mimo hrude. Operácia mu dala nádej

Dievčatko sa narodilo s mimoriadne zriedkavou poruchou.

Očkovanie sa v tehotenstve oplatí. Chrípka môže plodu ublížiť

Vakcínu proti chrípke možno tehotným podať v ktoromkoľvek trimestri.

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.

Strava môže prospieť nálade. Odporúčanie sa líši podľa veku

Niektoré potraviny dokážu zlepšiť náladu a pomôcť pri strese.