Sú raňajky stratou času?

Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa. Naštartujú metabolizmus, bránia zbytočnému maškrteniu a udržiavajú štíhlu líniu, hlása jeden z najrozšírenejších mýtov o stravovaní.

Raňajky môžu vplývať na akademické výsledky detí.(Zdroj: Freeimages - Grazyna Suchecka)

Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa. Naštartujú metabolizmus, bránia zbytočnému maškrteniu a udržiavajú štíhlu líniu. Alebo sa to aspoň hovorí.

Štúdie opakovane ukázali, že raňajky zvyknú častejšie vynechávať ľudia trpiaci obezitou alebo nadváhou. Tento argument však sám o sebe neobstojí, keďže systematicky raňajkujú najmä ľudia s aktívnym a zdravým životným štýlom.

Ani podľa správy britského Národného monitorovacieho strediska pre obezitu nie je pri raňajkách jasné, či existuje prepojenie s BMI (body mass index) alebo či je raňajkovanie iba sprievodným javom iných zdravých návykov, ktoré sa odrážajú na hmotnosti.

Raňajky a chudnutie

Tých niekoľko málo klinických štúdií, ktoré aktívne zmenili stravovacie návyky ľudí, zároveň nepreukázali žiaden vplyv na líniu. V najväčšej z nich prestalo na obdobie štyroch mesiacov raňajkovať tristo obéznych ľudí.

„V miere chudnutia nebol absolútne žiaden rozdiel,“ povedal autor štúdie profesor David Allison z University of Alabama. „S ohľadom na hmotnosť sa, aspoň v prípade dospelých, prikláňame k tomu, že vplyv raňajok na váhu je mýtus,“ hovorí Allison.

Ľudia, ktorý úmyselne vynechávajú raňajky sa často snažia získať kontrolu nad svojou hmotnosťou. Naopak tí, ktorí dodatočne začnú raňajkovať, majú dokonca tendenciu priberať. Zabúdajú totiž zmenšiť objem jedla, ktoré zjedia neskôr v priebehu dňa.

Palivo pre mozog

Veľkým argumentom v prospech raňajok je, že zlepšujú výkon detí na vyučovaní. Potvrdila to aj minuloročná štúdia University of Cardiff, ktorá viac než pol roka skúmala päťtisícovú vzorku deväť až 11-ročných žiakov.

Zdravo raňajkujúce deti mali dokonca dvojnásobne väčšiu šancu dosiahnuť nadpriemerné výsledky. Deň začínali hlavne mliečnymi výrobkami, cereáliami, ovocím alebo pečivom. Pätina zúčastnených detí zas jedávala sladkosti a čipsy. Prázdne kalórie zo sladkostí nemali pozitívny dopad na ich výkon.

Čo raňajkovať?

Výhodou raňajok je, že sa dajú pripraviť rýchlo, zdravo a výživne. Počas dopoludnia môžu pomôcť odbúrať nezdravé a zbytočne kalorické maškrtenie.

  • Základom by mala byť vláknina. Jej zdrojom môže byť ovsená kaša, ovocie, celozrnný toast a cereálie. Pri cereáliách je potrebné skontrolovať obsah pridaného cukru a soli.
  • Nespracované ovocie je omnoho lepším zdrojom vlákniny než ovocné šťavy. Aj keď sú šťavy a džúsy obľúbeným raňajkovým nápojom, obsahujú zbytočné množstvo cukru a zvyšujú krvný tlak.
  • Nešetrite na bielkovinách. Telo denne spotrebuje 20 až 30 gramov bielkovín na tvorbu a regeneráciu svalstva. Ich príjem by mal byť v priebehu dňa rovnomerný, obzvlášť v prípade športovcov a seniorov. Bohatými zdrojmi sú, ryby, mäso, syr, tofu, strukoviny a jogurty.
  • Pridajte do jedla orechy a semiačka, ktoré sú bohatým zdrojom zdravých tukov, proteínov a minerálov.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 717
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 12 514
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 9 665
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 817
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 790
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 603
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 191
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 034
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 821
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 451

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Výchova, Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chaos, vojna, blahobyt? Čo by sa dialo, ak by komunistom puč nevyšiel

Pred sedemdesiatimi rokmi sa v Československu diali prelomové udalosti, ktoré formovali verejný život viac ako 40 rokov.

KOMENTÁRE

Danko si znova koleduje

Netreba pochybovať, že Dankova partia lezie na nervy všetkým zúčastneným.

PLUS

Aký je život s ľuďmi, ktorí trpia Alzheimerovou chorobou?

Pochopí len ten, kto to zažil, hovorí pán Dušan, ktorý opatruje chorú manželku.

Neprehliadnite tiež

Mieša hrušky s jablkami. Prečo BMI nemusí odhaliť nadváhu

Rozloženie nabytočného tuku je dôležitejšie ako BMI.

Ako zastaviť tečúci nos. Recepty, ktoré podporuje veda

Štyri osvedčené spôsoby, ako sa čo najrýchlejšie zbaviť nádchy.

Špinavé hneď po umytí. Sušenie rúk nemusí byť hygienické

Sušič môže na ruky naniesť kolónie baktérií.