Dennú dávku soli môžete prekročiť už raňajkami

Každý desiaty dospelý človek trpí ochorením obličiek, no väčšina ľudí nedokáže rozpoznať príznaky. Dialýze či transplantácii by sa dokázali vyhnúť rutinnou návštevou lekára.

Pri soli aj minerálke netreba strácať súdnosť.(Zdroj: Fotolia - ilustračné)

Nadmerné solenie, nedostatok či neprimerané množstvo tekutín či nadbytok liekov. Na prvý pohľad nevinné správanie môže spôsobiť doživotné problémy až doživotnú dialýzu.

Ochorením obličiek trpí približne každý desiaty dospelý človek, pacient pritom môže stratiť až 90 percent funkcie orgánov bez toho, aby mal akékoľvek príznaky. Práve z dôvodu jeho neskorej diagnostiky častokrát dochádza k poškodeniu až k zlyhaniu obličiek.

Signály sú nenápadné - objavuje sa únava, strata pozornosti, bledá pokožka, nechuť do jedla, svrbenie alebo tŕpnutie. Lekár však problém dokáže odhaliť už počas preventívnej prehliadky krvným testom alebo prostredníctvom bielkoviny v moči.

Ak sa obličkám klesne výkon, hrozia srdcovocievne choroby, infekcie, ochorenia kostí, zvyšuje sa tlak a hladina cholesterolu. U žien môže spôsobiť neplodnosť.

 

 

Chronická porucha obličiek

Pri chronickom ochorení obličiek dochádza k ich trvalému poškodeniu. Ochorenie býva často diagnostikované až v pokročilom štádiu, keď už nie je možné zastaviť následné zlyhanie obličiek s potrebou dialyzačnej liečby, prípadne transplantácie.

Chronické ochorenie obličiek pritom môže odhaliť jednoduchý krvný test alebo vyšetrenie moču a pomerne jednoduchá a dostupná liečba môže spomaliť progresiu tohto ochorenia, znížiť riziko spojené so srdcovým infarktom, prípadne zlyhaním srdca a zlepšiť kvalitu života pacientov.

„Ľudia pracujú na svojom zdraví veľmi záchvatovo, až keď problém prepukne,“ hovorí nefrológ Martin Demeš a apeluje na potrebu prevencie. Kľúčové je obmedziť solenie a piť primerané množstvo tekutín. Problémy môže spôsobiť aj vysoké množstvo liekov.

Koľko soli je pre telo priveľa

Štefana Farský zo Slovenskej ligy proti hypertenzii tvrdí, že dospelý človek potrebuje denne prijať dva až štyri gramy soli v závislosti od stupňa fyzickej aktivity. Súčasný človek však prijíma 10 až 15 gramov soli denne. Aj keď jej dnešné polotovary obsahujú nadbytok, jedlo si dosoľujeme ešte aj na stole.

Množstvo soli v spracovaných potravinách možno ilustrovať bežnými slovenskými raňajkami. Ak ste zjedli obyčajné párky s horčicou, už prvým jedlom dňa ste prekročili odporúčanú maximálnu odporučenú dennú dávku soli o štvrtinu.

Soľ, čiže chlorid sodný, ktorý si pridávame do jedla, tvorí len jednu pätinu nášho celkového príjmu soli. Ďalšiu pätinu tvorí sodík, ktorý sa prirodzene vyskytuje v nespracovaných potravinách – v ovocí, zelenine, mäse, rybách, obilninách a strukovinách.

„Viac ako polovicu sodíka však získame z priemyselne spracovaných požívatín,“ píše sa v knihe Jedlo ako jed, jedlo ako liek. Jeden gram sodíka sa nachádza v 2,5 grame soli. Ak teda etiketa na výrobku uvádza obsah soli (NaCl), obsah sodíka vypočítame vydelením 2,5.

Obsah sodíka je kľúčový preto, že práve ten spôsobuje zvyšovanie krvného tlaku.

Potraviny s vysokým obsahom soli

párky, šunka, klobásy, salámy*, konzervované mäso, sardinky, nepravé lososy, rybací šalát, eidam, feta, gouda, encián, oštiepok, plátkový a plesňový syr, kukuričné a zemiakové lupienky, olivy, marinády, majonéza, slanina, instantné polievky, omáčky, soľ, horčica, polievkové a mäsové extrakty, zemiakové pyré v prášku

* Populárne typy salám ako malokarpatská, lovecká, nitran či poličan obsahujú 66 % dennej dávky soli na 100 gramov

Ako menej soliť

  • Pri varení nepoužívajte soľ a snažte sa vyhýbať dosáľaniu pokrmov. Na dochutenie použite napríklad čerstvé bylinky, koreniny, citrónovú šťavu.
  • Vyhýbajte sa príprave pokrmov z konzervovaných, marinovaných či sterilizovaných surovín. Používajte čerstvú alebo mrazenú zeleninu, čerstvé mäso.
  • Vyhýbajte sa polotovarom a slaným pochutinám (napr. zemiakové lupienky, slané oriešky a pod.), veľa soli obsahujú aj niektoré syry.
  • Kontrolujte obsah sodíka na etiketách potravín a uprednostňujte tie s nízkym obsahom. Pozor aj na minerálne vody.

Pre obličky je najvhodnejšia čistá voda

„Obličkám škodí väčšina sýtených nápojov“ hovorí špecialista na ochorenia obličiek Demeš. Pitie minerálok sprevádzajú mýty, no zdravému človeku neuškodia. Značky minerálok sa líšia sa obsahom minerálov a preto ich odporúča striedať.

„Stačí bežná pitná voda z vodovodu,“ hovorí Demeš s tým, že obavy z chlóru sú podľa neho prehnané. Úlohu zohráva primerané množstvo vody. Predstavu, že vysoký príjem vody pomáha proti kruhom pod očami a zlepšuje pleť označil za mýtus. Telo sa zbytočne prevodní a opúcha.

„Dospelý človek by mal za deň vypiť 30 až 40 mililitrov tekutín na kilogram váhy, deti 50 až 60 mililitrov,“ povedal nefrológ Demeš.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 858
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 483
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 724
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 607
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 597
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 210
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 020
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 606
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 947

Téma: Cukrovka


Článok je zaradený aj do ďalších tém Krvný tlak, Choroba srdca, Cukrovka

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Triasli sa pred ním vrahovia a páchatelia sa šli radšej sami prihlásiť

Vrahovia a zlodejíčkovia sa šli radšej sami udať.

SVET

Štát zabil novinára. Nitky vedú k princovi

Saudská Arábia priznala, že Chášukdží je mŕtvy.

Neprehliadnite tiež