Dennú dávku soli môžete prekročiť už raňajkami

Každý desiaty dospelý človek trpí ochorením obličiek, no väčšina ľudí nedokáže rozpoznať príznaky. Dialýze či transplantácii by sa dokázali vyhnúť rutinnou návštevou lekára.

Pri soli aj minerálke netreba strácať súdnosť.(Zdroj: Fotolia - ilustračné)

Nadmerné solenie, nedostatok či neprimerané množstvo tekutín či nadbytok liekov. Na prvý pohľad nevinné správanie môže spôsobiť doživotné problémy až doživotnú dialýzu.

Ochorením obličiek trpí približne každý desiaty dospelý človek, pacient pritom môže stratiť až 90 percent funkcie orgánov bez toho, aby mal akékoľvek príznaky. Práve z dôvodu jeho neskorej diagnostiky častokrát dochádza k poškodeniu až k zlyhaniu obličiek.

Signály sú nenápadné - objavuje sa únava, strata pozornosti, bledá pokožka, nechuť do jedla, svrbenie alebo tŕpnutie. Lekár však problém dokáže odhaliť už počas preventívnej prehliadky krvným testom alebo prostredníctvom bielkoviny v moči.

Ak sa obličkám klesne výkon, hrozia srdcovocievne choroby, infekcie, ochorenia kostí, zvyšuje sa tlak a hladina cholesterolu. U žien môže spôsobiť neplodnosť.

 

 

Chronická porucha obličiek

Pri chronickom ochorení obličiek dochádza k ich trvalému poškodeniu. Ochorenie býva často diagnostikované až v pokročilom štádiu, keď už nie je možné zastaviť následné zlyhanie obličiek s potrebou dialyzačnej liečby, prípadne transplantácie.

Chronické ochorenie obličiek pritom môže odhaliť jednoduchý krvný test alebo vyšetrenie moču a pomerne jednoduchá a dostupná liečba môže spomaliť progresiu tohto ochorenia, znížiť riziko spojené so srdcovým infarktom, prípadne zlyhaním srdca a zlepšiť kvalitu života pacientov.

„Ľudia pracujú na svojom zdraví veľmi záchvatovo, až keď problém prepukne,“ hovorí nefrológ Martin Demeš a apeluje na potrebu prevencie. Kľúčové je obmedziť solenie a piť primerané množstvo tekutín. Problémy môže spôsobiť aj vysoké množstvo liekov.

Koľko soli je pre telo priveľa

Štefana Farský zo Slovenskej ligy proti hypertenzii tvrdí, že dospelý človek potrebuje denne prijať dva až štyri gramy soli v závislosti od stupňa fyzickej aktivity. Súčasný človek však prijíma 10 až 15 gramov soli denne. Aj keď jej dnešné polotovary obsahujú nadbytok, jedlo si dosoľujeme ešte aj na stole.

Množstvo soli v spracovaných potravinách možno ilustrovať bežnými slovenskými raňajkami. Ak ste zjedli obyčajné párky s horčicou, už prvým jedlom dňa ste prekročili odporúčanú maximálnu odporučenú dennú dávku soli o štvrtinu.

Soľ, čiže chlorid sodný, ktorý si pridávame do jedla, tvorí len jednu pätinu nášho celkového príjmu soli. Ďalšiu pätinu tvorí sodík, ktorý sa prirodzene vyskytuje v nespracovaných potravinách – v ovocí, zelenine, mäse, rybách, obilninách a strukovinách.

„Viac ako polovicu sodíka však získame z priemyselne spracovaných požívatín,“ píše sa v knihe Jedlo ako jed, jedlo ako liek. Jeden gram sodíka sa nachádza v 2,5 grame soli. Ak teda etiketa na výrobku uvádza obsah soli (NaCl), obsah sodíka vypočítame vydelením 2,5.

Obsah sodíka je kľúčový preto, že práve ten spôsobuje zvyšovanie krvného tlaku.

Potraviny s vysokým obsahom soli

párky, šunka, klobásy, salámy*, konzervované mäso, sardinky, nepravé lososy, rybací šalát, eidam, feta, gouda, encián, oštiepok, plátkový a plesňový syr, kukuričné a zemiakové lupienky, olivy, marinády, majonéza, slanina, instantné polievky, omáčky, soľ, horčica, polievkové a mäsové extrakty, zemiakové pyré v prášku

* Populárne typy salám ako malokarpatská, lovecká, nitran či poličan obsahujú 66 % dennej dávky soli na 100 gramov

Ako menej soliť

  • Pri varení nepoužívajte soľ a snažte sa vyhýbať dosáľaniu pokrmov. Na dochutenie použite napríklad čerstvé bylinky, koreniny, citrónovú šťavu.
  • Vyhýbajte sa príprave pokrmov z konzervovaných, marinovaných či sterilizovaných surovín. Používajte čerstvú alebo mrazenú zeleninu, čerstvé mäso.
  • Vyhýbajte sa polotovarom a slaným pochutinám (napr. zemiakové lupienky, slané oriešky a pod.), veľa soli obsahujú aj niektoré syry.
  • Kontrolujte obsah sodíka na etiketách potravín a uprednostňujte tie s nízkym obsahom. Pozor aj na minerálne vody.

Pre obličky je najvhodnejšia čistá voda

„Obličkám škodí väčšina sýtených nápojov“ hovorí špecialista na ochorenia obličiek Demeš. Pitie minerálok sprevádzajú mýty, no zdravému človeku neuškodia. Značky minerálok sa líšia sa obsahom minerálov a preto ich odporúča striedať.

„Stačí bežná pitná voda z vodovodu,“ hovorí Demeš s tým, že obavy z chlóru sú podľa neho prehnané. Úlohu zohráva primerané množstvo vody. Predstavu, že vysoký príjem vody pomáha proti kruhom pod očami a zlepšuje pleť označil za mýtus. Telo sa zbytočne prevodní a opúcha.

„Dospelý človek by mal za deň vypiť 30 až 40 mililitrov tekutín na kilogram váhy, deti 50 až 60 mililitrov,“ povedal nefrológ Demeš.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 13 941
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 8 609
  3. Najkrajšie americké národné parky 7 325
  4. Vizuálny smog je problém 3 398
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 949
  6. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 872
  7. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 315
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 259
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 1 955
  10. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 1 740

Téma: Cukrovka


Článok je zaradený aj do ďalších tém Krvný tlak, Choroba srdca, Cukrovka

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum AKO: Smer zastavil pokles, Most prišiel o percento

Koaličné strany by už vládu nezostavili.

SVET

Záhadný ruský satelit vydesil USA. Vidia v ňom zbraň

Ruský satelit má kontrolovať tie ostatné. Američania sa obávajú útočenia.

ŽENA

Nákupy z fariem: Prečo nezabúdať na lokálne potraviny?

Lokálne potraviny sú Slovákom čoraz sympatickejšie.

Neprehliadnite tiež

Oplatí sa pred ranným športovaním naraňajkovať?

Ako sa telo správa po raňajkách.

Za migrénu zrejme môžu hormóny, bunky sú príliš citlivé

Ktoré hormóny sa podieľajú na migréne.

Praskáte si kĺby na rukách? Ako vzniká zvuk puknutia

Lekár si päťdesiat rokov praskal kĺby.