Vedou overené spôsoby ako sa zbaviť pivného brucha

Nadbytočný tuk na bruchu odstráni hlavne vyvážená strava. Lokálne cviky nezaberú, ideálny je aerobik.

Inak ako cez vyváženú stravu a pohyb to nejde.(Zdroj: Pixabay - ilustračné)

Nadbytočný tuk na bruchu odstráni hlavne vyvážená strava. Lokálne cviky nezaberú, ideálny je aerobik

Nadváha nemusí nevyhnutne signalizovať zlý zdravotný stav. Mnoho ľudí s vyššou hmotnosťou je v dobrej kondícii a naopak, časť ľudí s adekvátnou váhou trpí metabolickými poruchami, ktoré sa spájajú s obezitou. Zdravotné systémy spojené s obezitou závisia aj od toho, v ktorej časti tela sa tuk hromadí.

Zatiaľ čo tuk rozložený pod kožou na celom tele je skôr kozmetickým než zdravotným problémom, v prípade úložísk v okolí brušnej dutiny sú dôsledky vážnejšie. Zbaviť sa prebytočného tuku na bruchu by sa preto mali snažiť aj tí, ktorých nadváha inak príliš netrápi.

Takzvanú abdominálnu obezitu, ktorá vzniká hromadením tuku v oblasti brucha možno zistiť jednoduchým meraním obvodu pásu. V prípade europoidného typu človeka by ženy mali zasiahnuť ak si namerajú viac než 88 centimetrov, v prípade mužov je hranica posunutá na 102 centimetrov.

Zhadzovať tuk z oblasti pásu nie je jednoduché, no existujú vedecky overené stratégie. Nasledujúce postupy sa preukázali byť účinné práve v zameraní na brušný tuk.

Nejedzte cukor a vyhýbajte sa sladeným nápojom

Pridaný cukor je extrémne nezdravý, jeho škodlivý účinok na metabolizmus potvrdili viaceré štúdie. Cukor sa skladá z glukózy a fruktózy, pričom fruktózu telo dokáže v akomkoľvek významnejšom množstve spracovať jedine v pečeni.

Pri konzumácii väčšieho množstva rafinovaného cukru sa pečeň zaplaví fruktózou, ktorú celú premení na tuk. Viaceré štúdie preto preukázali, že prebytočný cukor v strave môže viesť ku hromadeniu tuku v bruchu.

Niektorí odborníci veria, že ide o hlavný mechanizmus škodlivých účinkov cukru na zdravotný stav. Zvyšuje množstvo tuku na bruchu a v pečeni, čo vedie k odolnosti voči inzulínu čo môže spôsobiť viaceré závažné ochorenia, napríklad cukrovku 2. typu.

Tekutý cukor je v tomto kontexte ešte horší. Tekuté kalórie mozog vníma inak, ako kalórie prijímané v hmote a dovolí ich telu prijať viac. V prípade detí štúdie ukázali, že denné popíjanie sladených nápojov zvyšuje šancu obezity až o 60 percent.

Vo svetle týchto argumentov stojí za zváženie obmedziť príjem cukru a úplne vynechať sladené nápoje ako džúsy, energetické nápoje, sladenú kávu a čaj. Ovocie má výnimku, pretože vláknina v ňom vyvažuje negatívny efekt fruktózy.

Pozor si treba dať aj pri potravinách, ktoré sú marketingovo označené ako zdravé. Celú pravdu ukážu až údaje na etikete. Mnoho z nich sa zdravo iba tvári a v skutočnosti sú nabité cukrom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Jedenásť vedou overených spôsobov, ako schudnúť

Najlepšou dlhodobou stratégiou sú bielkoviny

Bielkoviny sú pri chudnutí najdôležitejšou zložkou stravy. Dokážu zredukovať chúťky na maškrtenie až o 60 percent, podporiť metabolizmus a znížiť denný príjem energie až o 441 kalórií.

Množstvo a kvalita spotrebovaných bielkovín je nepriamo úmerná tuku na bruchu. Ľudia, ktorí jedli viac a kvalitnejších proteínov mali oveľa menej brušného tuku.

Štúdia z Dánska v tomto smere vyzdvihla najmä kvalitné zvieracie bielkoviny. Podľa zistení vedcov takýto typ stravy výrazne znížil riziko hromadenia tuku na bruchu v období piatich rokov. Pozitívny efekt pripísali aj ovociu a zelenine, zle dopadli rastlinné oleje a priemyselné cukry.

Vhodný podiel bielkovín v strave by malo byť 25 až 30 percent z celkového príjmu kalórií. Dosiahnuť ho môžete napríklad jedením zdravo pripravených vajec, rýb, morských plodov, mäsa a mliečnych produktov.

Obmedzte príjem sacharidov

So zníženým príjmom sacharidov klesá aj apetít a váha človeka. Viac než dvadsiatka štúdií dospela k záveru, že diéty na princípe obmedzenia príjmu sacharidov sú pri chudnutí efektívnejšie než tie, ktoré obmedzujú tuky.

Výsledky pri nízko sacharidovej diéte ukážu značný rozdiel vo váhe už po prvých dňoch. Tuk pritom mizne najmä z oblasti brucha, okolia vnútorných orgánov a pečene.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Čo je naozaj nezdravé? Tuky alebo sacharidy

Pomôžu jedlá bohaté na vlákninu

Vláknina v rastlinách je pre ľudí ťažko stráviteľná a telom prejde v prakticky neporušenom stave. Viaže na seba vodu a vytvára hustú pastu, ktorá výrazne spomaľuje prúdenie jedla cez žalúdok a črevá, pričom spomaľuje trávenie a vstrebávanie živín.

Výsledkom je pocit sýtosti a znížený apetít. Zvýšenie dávky vlákniny len o 14 gramov denne vedci spojili s desaťpercentným znížením príjmu kalórií a stratou váhy o dva kilogramy v priebehu štyroch mesiacov.

Na oblasť brucha a podkožný tuk zaberá najmä takzvaná rozpustná vláknina, ktorá sa nachádza v strukovinách, semenách ľanu, ovsi, žite, jačmeni, jablkách, banánoch, bobuľovitom ovocí, v brokolici a koreňovej zelenine.

"Brušáky" samy o sebe nepostačia

Stratiť tuk iba na vybranom mieste tela je cvičením nemožné. Treba si uvedomiť, že tomu nepomôžu ani nekonečné série brušákov (skracovačiek).

Lokálne cviky je pri snahe o zhodenie brucha lepšie nahradiť aerobikom, kráčaním, behom či plávaním. Pohyb pomôže vytvoriť energetickú rovnováhu, no stále je potrebné vydať viac kalórií než prijať.

Napríklad na spálenie troch pív treba odbehnúť päť kilometrov po rovine, polhodinu rýchlo plávať, hodinu cvičiť jógu alebo cvičiť trištvrte hodiny aerobik v strednom tempe.

Na spálenie menšieho bravčového rezňa alebo tabuľky čokolády je zas potrebné utekať šesť kilometrov v kopcovitom teréne.

Cvičenie tiež zabráni tomu, aby sa tuk po čase vrátil na problémové partie, znižuje hladinu cukru v krvi a bráni vzniku metabolických porúch spojených s obezitou.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 242
  2. Legendárna Transsibírska magistrála 6 034
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 907
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 411
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 434
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 975
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 865
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 696
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 695
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 246

Téma: Obezita a nadváha


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

TRNAVA

Trnavskí policajti zastrelili muža, ktorý mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby v obci Opoj je 42-ročný Ján Golis.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

TECH

Teoretická astrofyzika dosiahla truiumf, našli kilonovu

Ďalekohľady zachytili prvý optický náprotivok zdroja gravitačných vĺn.

KOMENTÁRE

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

Neprehliadnite tiež

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Srdce bábätka bilo mimo hrude. Operácia mu dala nádej

Dievčatko sa narodilo s mimoriadne zriedkavou poruchou.

Očkovanie sa v tehotenstve oplatí. Chrípka môže plodu ublížiť

Vakcínu proti chrípke možno tehotným podať v ktoromkoľvek trimestri.

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.

Strava môže prospieť nálade. Odporúčanie sa líši podľa veku

Niektoré potraviny dokážu zlepšiť náladu a pomôcť pri strese.