SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Ako a koľko cvičiť, aby sme schudli

Ak ste začali chodiť do fitnescentra, možno riešite dilemu, či posilňovať, alebo sa radšej venovať kardiocvičeniu, ako dlho cvičiť a aký postup zvoliť. Odborníci radia: Treba robiť oboje, ale správne.

(Zdroj: Fotolia)

Ak ste dlho alebo vôbec necvičili - teda nemáte takmer žiadne svaly ani výdrž - môžete rýchlo stratiť chuť, ak začnete cvičiť nesprávne. Človek, ktorý odíde z posilňovne vyčerpaný, nestačí s dychom, má svalovicu a napriek tomu ani nechudne, ľahko stratí motiváciu.

Ihneď chytiť do ruky činku alebo skočiť na bežecký pás je podľa odborníkov chyba. Najprv by ste sa mali pár minút pred tréningom venovať zahriatiu a absolvovať pár minút strečingu, čo pomáha predchádzať zraneniam, zvyšuje pružnosť a zefektívňuje tréning.

SkryťVypnúť reklamu

Chybou je tiež cvičiť na prázdny žalúdok, bez zdroja energie sa kardiocvičenie stáva trápením a nie je až také efektívne. Hodinu pred cvičením by mal človek zjesť aspoň kúsok ovocia alebo orechy a do posilňovne si zobrať vodu.

Kardio aj posilňovanie naraz

Kardio, čiže kardiovaskulárny alebo aeróbny tréning je dôležitý pre náš kardiovaskulárny systém. Aeróbnymi aktivitami nielen spaľujeme tuky, ale posilňujeme srdce, teda najdôležitejší sval v našom tele. Pri aeróbnom tréningu pracujú veľké svalové skupiny, najčastejšie nohy alebo aj svaly celého tela, a do svalov sa dostáva kyslík.

Ako teda cvičiť? Vyhradiť si zvláštny deň na kardio a v iný deň posilňovať? Športový lekár Pavel Malovič zo Združenia pre zdravie a výživu odporúča cvičiť oba druhy cvičení pri jednom tréningu, dôležité je však poradie.

SkryťVypnúť reklamu

„Aeróbne aktivity sú skôr regeneračné a na úpravu rovnováhy vnútorného prostredia,“ vraví. Trikrát do týždňa odporúča kombináciu silových a vytrvalostných cvičení podľa aktuálneho zdravotného stavu a fyzickej aj mentálnej kondície s vedením trénera a inštrukciami od lekára.

„Dvadsaťpäť minút by mali trvať silové cvičenia a tridsaťpäť minút vytrvalostné, teda aeróbne aktivity – bežecký pás, stacionárny bicykel a podobne.“ Ak je posilňovanie správne dávkované z hľadiska náročnosti aj trvania, nie je podľa Maloviča človek pri aeróbnom cvičení príliš vyčerpaný a mal by ho zvládnuť.

A čo je najlepšie na chudnutie? „Beh pri pulzovej frekvencii 120 - 140 za minútu a silové cvičenia s vlastnou váhou bez železa, teda bez závaží,“ radí Malovič. Ak bude človek počúvať lekára, nemalo by sa mu stať, že to s cvičením preženie.

SkryťVypnúť reklamu

Pridávajte postupne

„Ľudia zleniveli a veľmi radi si život zľahčujú. Je to prirodzené, svojmu organizmu tým však ubližujú,“ vraví profesionálny osobný tréner Michael Achberger. „Cvičenie je iba umelá náhrada za prirodzený pohyb. Preto, keď sa ma niekto opýta, ako často cvičiť, odpovedám - šesťkrát do týždňa. Jeden deň na oddych pri primeranej záťaži stačí.

m_achberger_foto_r2759_res.jpg

Profesionálny tréner Michael Achberger

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C442S na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M442S na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 577
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 671
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 788
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 811
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 679
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 718
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 520
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 409
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 272
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 053
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Marek Majeský.