Mali by ste sa definitívne vzdať červeného mäsa?

Celosvetová spotreba mäsa klesá, prišlo o svoju reputáciu.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

Červené mäso obsahuje množstvo vitamínov a minerálov, ktoré sú dôležité pre zdravú a vyváženú stravu. V posledných rokoch však jeho povesť utrpela vážne rany.

Viaceré štúdie spojili konzumáciu červeného mäsa so zvýšeným rizikom rakoviny, zlyhania obličiek alebo srdca.

Mali by ste teda zmeniť prístup k stravovaniu?

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo je červené mäso

Za červené mäso sa považuje akékoľvek mäso, ktoré pochádza zo svalu cicavcov. Medzi najpopulárnejšie patrí hovädzie, jahňacie a bravčové.

Spotreba červeného mäsa celosvetovo klesá. V Spojených štátoch, ktoré partia medzi najväčších konzumentov, vlani priemerný človek zjedol 48 kilogramov mäsa. Číslo sa môže zdať vysoké, no oproti 66 kilogramom v roku 1970 ide o výrazný pokles.

Spotrebu dlhodobo znižuje aj Slovensko, svedčia o tom údaje ministerstva pôdohospodárstva zverejnené v takzvanej Zelenej správe. V roku 2014 po prvý raz klesla pod 50 kilogramov na človeka a rok, keď sa v prepočte skonzumovalo priemerne len 47 kilogramov mäsa. V porovnaní s rokom 1990 klesla spotreba mäsa o viac ako 30 kilogramov.

Je to o celých desať kilogramov menej, ako je ročná spotreba odporúčaná odborníkmi na výživu. Ľudia pomaly, ale iste menia svoje stravovacie návyky.

Prečítajte si tiež: Ako jesť tak, aby ste po jedle cítili prílev energie

Spotreba už teraz klesla

Smerom k rastlinnej strave sa ľudia posunuli nielen kvôli vyšším cenám mäsa, ale aj z presvedčenia.

V Spojených štátoch sú asi dve percentá dospelých ľudí vegetariáni alebo vegáni, motivujú ich najmä obavy o životné podmienky zvierat. Podobný podiel sa odhaduje aj na Slovensku.

Zvyšné milióny ľudí znižujú porcie červeného mäsa z presvedčenia, že robia niečo prospešné pre svoje zdravie.

Ukazujú to aj výsledky Harris Poll 2016, kde 37 percent dospelých Američanov uviedlo, že pri stravovaní mimo domova si vždy, alebo niekedy vyberajú vegetariánsku stravu. Takmer všetci ako príčinu uviedli, že ide o zdravšiu voľbu.

Je život bez červeného mäsa skutočne zdravší?

Prečítajte si tiež: Rakovina hrubého čreva zo začiatku nebolí

Totálna strata reputácie

Pokiaľ ide o príjem červeného mäsa, najväčším strašiakom je rakovina.

V októbri 2015 Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) zverejnila správu so záverom, že červené mäso je „pre človeka pravdepodobne karcinogénne“. Znamená to, že existujú dôkazy, že môže zvýšiť riziko vzniku rakoviny.

Navyše WHO dospelo k záveru, že karcinogénne je aj spracované mäso, respektíve mäso, ktoré bolo pre lepšiu chuť upravené solením, odstreďovaním, fermentáciou, alebo údením.

K výsledkom sa prepracovala medzinárodná agentúra pre výskum rakoviny, ktorá patrí pod WHO. Pracovná skupina preskúmala viac ako 800 štúdií o vplyve červeného a spracovaného mäsa na rôzne typy rakoviny.

Prečítajte si tiež: Čiastkové boje s rakovinou ľudstvo vyhráva, vojna pokračuje

Ohrozené trávenie aj obličky

Už 50 gramov spracovaného (najmä hovädzieho a bravčového) mäsa denne zvyšuje riziko rakoviny hrubého čreva o 18 percent. Zvýšené riziko sa ukázalo aj pri vzniku kolorektálneho karciómu, rakovine pankreasu a prostaty.

Predpokladá sa, že riziko rakoviny zvyšuje tepelná úprava mäsa pri vysokých teplotách, napríklad grilovaním či vyprážaním.

Vysoké teploty totiž môžu viesť k vzniku heterocyklických amínov (HCA) a polycyklických aromatických uhľovodíkov (PAU) - chemických látok, ktoré zvyšovali riziko rakoviny na zvieracích modeloch.

Správa WHO však priznáva, že v prípade človeka nie je karcinogénny mechanizmus HCA a PAU úplne známy.

Príjem mäsa môže tiež vplývať na problémy obličiek, Medzi najčastejšie príčiny zlyhania, kedy orgán nedokáže filtrovať z krvi odpadové produkty a vodu, patrí cukrovka a vysoký krvný tlak.

Vlaňajšia štúdia uverejnená v Journal of the American Society of Nephrology naznačuje, že rizikovým faktorom pre zlyhanie môže byť príjem červeného mäsa.

Účastníci štúdie, ktorí patrili medzi vášnivých konzumentov mäsa, mali o 40 percent vyššie riziko zlyhania obličiek než tí, ktorí mäso konzumovali iba mierne.

V decembri 2016 vydala Academy of Nutrition and Dietetics stanovisko, v ktorom píše že rastlinná strava môže znížiť riziko cukrovky 2. typu až o 62 percent, pričom klesá aj riziko infarktu a mozgovej mŕtvice.

Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov

Srdce môže zlyhať

Pre ochorenia srdca je najznámejším rizikovým faktorom nezdravá strava s vysokým obsahom nasýtených tukov a cholesterolu. Že do tejto kategórie spadá aj červené mäso, naznačuje celý rad štúdií.

Výskum na 37-tisícoch Švédov ukázal, že muži, ktorí denne jedli viac než 75 gramov spracovaného mäsa, mali takmer 1,3 krát vyššie riziko zlyhania srdca než tí, ktorí do denne zjedli maximálne 25 gramov.

V inej štúdii zas výskumníci z Columbia University v New Yorku zlyhanie srdca nespojili s cholesterolom, ale s črevom. Črevné baktérie totiž premieňajú zlúčeninu v červenom mäse zvanú L-karnitín na trimetylamín-N-oxidu (TMAO).

V prípade myší sa ukázalo, že TMAO viedlo k rozvoju arteosklerózy, čiže stavu, kedy sa na cievach hromadia tukové látky a ktorý môže viesť k srdcovému infarktu a mozgovej mŕtvici.

O niečo pozitívnejšie sa pre milovníkov mäsa javia zistenia výskumníkov z americkej Purdue University. Podľa nich tri 85 gramové porcie červeného mäsa týždenne riziko kardiovaskulárnych ochorení nezvýšilo.

Prečítajte si tiež: Potrebujú dospelí ľudia piť mlieko?

Významný zdroj živín

Z toho vyplýva otázka koľko červeného mäsa je bezpečné jesť?

Aj napriek presvedčivým dôkazom o možných zdravotných rizikách je dôležité poznamenať, že mäso je plné živín.

Napríklad 100 gramov surového mletého hovädzieho mäsa obsahuje asi 25 percent dennej odporúčanej dávky vitamínu B3 a 32 percent odporúčanej dávky zinku.

Červené mäso je zároveň výborným zdrojom železa, ktoré sa vstrebáva do tela lepšie ako železo rastlinného pôvodu. Prospešný je aj vitamín B6, selén ako aj ďalšie vitamíny a minerály.

Prakticky všetci odborníci sa zhodujú, že príjem červeného mäsa treba obmedziť. Keďže mäso má aj nepopierateľné výhody, vyškrtnúť ho z potravinovej pyramídy si netrúfajú a žiadajú ďalší výskum.

Kým sa situácia okolo červeného mäsa nevyjasní, možno si pomôcť odporúčaním Amerického inštitútu pre výskum rakoviny. Odporúča jesť maximálne 500 gramov vareného červeného mäsa týždenne, zatiaľ čo spracovanému mäsu je najlepšie sa vyhnúť úplne.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  2. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  3. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  6. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  7. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  8. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 810
  2. Najužitočnejšia appka 17 741
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 338
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 638
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 6 675
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 405
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 894
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 4 442
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 073
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 406

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Mozgová príhoda, Diéty, Potraviny, Vegetariánstvo, Trávenie, Zdravá strava, Mozog, Rakovina

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zahoďte starosti a pozrite si najväčšie hity Jany Kocianovej

Skladby, ktoré lemovali jej spevácku kariéru.

DOMOV

V pozadí detvianskej kauzy sa objavuje Kotleba a spravodajcovia

Firma z Bránikovho blogu robila čistky.

DOMOV

Bugár začína prezidentskú kampaň, druhé kolo vidí reálne

Predseda Mosta-Híd má dostatok podpisov.

Neprehliadnite tiež

Tri spôsoby, ako si znížiť množstvo soli v jedle

Zmena chute trvá najviac osem týždňov.

Čistiace prostriedky spojili s detskou obezitou

Črevná flóra detí sa zmenila.

Osem cvikov, ktoré spevnia ochabnuté svaly na rukách

Cviky treba opakovať aspoň desaťkrát.