Strava môže prospieť nálade. Odporúčanie sa líši podľa veku

Niektoré potraviny dokážu zlepšiť náladu a pomôcť pri strese.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Mäso, ovocie a zelenina majú potenciál zlepšiť náladu a prospieť duševnému zdraviu. Ktoré potraviny sú ale najúčinnejšie?

Nová štúdia v časopise Nutritional Neuroscience tvrdí, že odpoveď môže závisieť od veku. Jednotlivé skupiny potravín totiž vplývajú na dvadsiatnikov a na ľudí po tridsiatke.

Mozog v inom štádiu

Jedlo a duševné zdravie prepájajú viaceré štúdie. Napríklad v úvode roka sme informovali, že vyššie dávky zeleniny a ovocia môžu zlepšiť duševné rozpoloženie už za dva týždne. V prospech mäsa zas hovorí štúdia, ktorá ho spája so zníženým rizikom depresie.

Prečítajte si tiež: Ste demotivovaní a letargickí? Viete to zmeniť už za dva týždne

Výskumníci v novej štúdii vychádzajú z hypotézy, že niektoré potraviny dokážu ovplyvniť chémiu v mozgu a tým ovplyvniť psychické zdravie. Zohľadňujú pritom fakt, že štruktúra mozgu sa mení v priebehu života.

„Mozog nemusí dozrieť skôr, než vo veku 30 rokov. Môžno tým vysvetliť rozdiely v emocionálnej kontrole, zmýšľaní a psychickej odolnosti medzi mladými dospelými a dospelými ľuďmi," píše sa v štúdii.

Dôsledkom môže byť aj to, že rovnaká strava má na psychické zdravie rozličný efekt.

Mäso poteší mladých

Vedci zozbierali údaje pomocou online dotazníkov a v skupinách sledovali spojenia medzi medzi stravovaním, cvičením a duševnými ťažkosťami.

Starnutím dochádza ku zvýšenej tvorbe voľných radikálov, kvôli čomu narastá aj spotreba antioxidantov.

spoluautorka štúdie Lina Begdacheová

Hydina a červené mäso zvyšujú hladinu chemických látok, ktoré zlepšujú náladu - napríklad serotonín a dopamín. Podobný efekt má aj pravidelné cvičenie.

Analýza spojila vyšší príjem mäsa s lepšou náladou a duševným zdravím u mladých dospelých, no nie ľudí po tridsiadke.

„Inými slovami, mladí dospelí, ktorí jedli mäso - červené alebo biele - menej ako trikrát týždenne a športujú menej ako trikrát týždenne, vykazovali výrazné duševné ťažkosti," vysvetľuje v tlačovej správe New Yorskej univerzity spoluautorka štúdie Lina Begdacheová.

Káva a banány po tridsiatke

Tieto zistenia naznačujú, že mozgy mladých dospelých môžu byť citlivejšie na nárast hladiny chemikálií, ktoré zlepšujú náladu.

Prečítajte si tiež: Sedem výživových faktov, ktoré nemožno spochybniť

V prípade starších dospelých sa psychické zdravie zlepšilo vďaka zvýšenému príjmu zeleniny a ovocia. Tieto potraviny sú totiž bohaté na antioxidanty, ktoré bojujú proti škodám spôsobeným voľnými radikálmi.

„Starnutím dochádza ku zvýšenej tvorbe voľných radikálov, kvôli čomu narastá aj spotreba antioxidantov,“ hovorí výskumníčka. Voľné radikály totiž spôsobujú poruchy mozgu a zvyšujú riziko duševných porúch.

Duševnému zdraviu starších dospelých pomáhajú aj potraviny a nápoje, ktoré v tele podporujú zdravé stresové reakcie. Vhodná je napríklad káva alebo sacharidy, napríklad banány, či celozrnné potraviny.

DOI: 10.1080/1028415X.2017.1411875

DOI: 10.1371/journal.pone.0171206

DOI: 10.1159/000334910

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 28 936
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 504
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 668
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 982
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 014
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 8 589
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 130
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 569
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 339
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 213

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Stres, Potraviny, Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Píše Ivan Mikloš

Nielen Harabin a Kotleba, aj Fico a Danko sú antisystém (píše Ivan Mikloš)

Čo je a čo nie je protisystémová politika a kto je a kto nie je protisystémový politik.

Robert Fico.
Premiér Peter Pellegrini.
Dan Nekonečný

Neprehliadnite tiež

Charakteristický zápach sa objavil niekoľko rokov skôr, než príznaky.
Záchvat paniky môže vzniknúť pre nahromadený stres.
Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.
Ilustračné foto.