Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Liek by mohol brániť množeniu vírusu a zmierniť príznaky prechladnutia.Liek by mohol brániť množeniu vírusu a zmierniť príznaky prechladnutia.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Teploty klesnú a autobusy či kancelárie obratom zaplnia ľudia, ktorí neustále smrkajú a prepadajú záchvatom kašľa.

Vaše telo čelí náporu vírusov a baktérií a ak je jeho obranyschopnosť nedostatočná, skončíte rovnako.

Chrípke a ostatným chorobám chladného počasia sa vám môže podariť vyhnúť vďaka sérii preventívnych opatrení.

1. Sprchu ukončite studenou vodou

Pri otužovaní v sprche je však dôležité dodržať dve zásady.

Prečítajte si tiež: Ako správne začať s otužovaním?

„Prvá je postupnosť - začnite teplejšou vodou, pokračujte vlažnou a očistu ukončite studenou,“ radí Daša Račková z Úradu verejného zdravotníctva.

Počas sprchovania je podľa nej dobré sa hýbať. Nemusíte robiť žiadne prudké pohyby, stačí, ak budete prešľapovať.

„Druhá zásada je pravidelnosť. Aj keď to niekedy nemusí byť príjemné, otužovanie nevynechajte ani jeden deň, disciplína sa oplatí.“

2. Hýbte sa na čerstvom vzduchu

Otužovanie je jednoduchý a dostupný spôsob, ako zvýšiť odolnosť organizmu. Prekrví celé telo a pomôže i zbaviť sa stresu.

Prečítajte si tiež: Cvičenie počas choroby. Kedy je nevhodné a kedy neublíži

„Otužovať sa môžete viacerými spôsobmi, nielen pri sprchovaní,“ vysvetľuje Račková.

Telo si na nižšie teploty zvykne napríklad aj celoročným pravidelným pohybom na čerstvom vzduchu, alebo spánkom v neprekúrenej miestnosti.

Keďže pohyb zvyšuje odolnosť tela voči chorobám, aj v chladnom počasí mu venujte každý deň aspoň pol hodiny.

3. Poriadne si umývajte ruky

Počas chrípkovej sezóny je mimoriadne dôležité dbať na čistotu rúk. Okrem drobných kvapôčok vo vzduchu sa totiž vírusy prenášajú aj cez kontaminované predmety.

Prečítajte si tiež: Stačí len dýchať. Chrípka sa šíri aj bez kašľa

„Ruky si umývajte čo najčastejšie, po príchode domov by mala vaša prvá cesta viesť k umývadlu,“ radí Račková s tým, že dôkladné umývanie rúk treba neustále pripomínať aj deťom.

Ak nemáte poruke mydlo a vodu, pomôžu aj dezinfekčné gély na alkoholovej báze.

„Ruky si treba umyť po príchode do školy, po návrate domov, pred a po jedle, po každom použití toalety, po kašľaní, kýchaní a pri akomkoľvek pocite znečistených rúk.

4. Pozor na ochytané predmety

Cesta vírusu či baktérie do tela je jednoduchá. Stačí sa chytiť napríklad infikovaného nábytku, kľučky, alebo použitého riadu. Ak sa prsty nesúce vírus následne dotknú sliznice úst, nosa, alebo očí, chrípka dokáže preniknúť do organizmu.

Prečítajte si tiež: Ako zbaviť domácnosť chrípkových vírusov

Keďže ľudia majú sklony dotýkať sa tváre aj niekoľko desiatok krát za minútu, ku vzniku ohnísk nákaz preukázateľne významne prispieva nie len pobyt v blízkosti chorého, ale aj prenos dotykom.

Vírus chrípky môže prežívať na odeve, papieri či vreckovke 8 až 12 hodín, na hladkých povrchoch, ako sú napríklad dotykové obrazovky alebo gombíky výťahov, dokonca 24 až 28 hodín.

Okrem poctivej hygieny rúk sa preto oplatí pravidelne umývať aj plochy, ktorých sa často dotýkate vy aj iní ľudia.

5. Potraviny a nápoje pre dobrú imunitu

Obranyschopnosť tela sa významne posilní vďaka zdravej a pestrej strave.

„V chrípkovom období dbajte na to, aby vám nechýbali vitamíny, najmä céčko, ale i minerály a stopové prvky,“ upozorňuje Račková.

Za vhodné zdroje potrebných živín považuje jablká, kyslú kapustu, citrusy, chren, cesnak, papriku, citróny, banány, limetku, pomaranče, para orechy, kešu orechy, ale i rukolu, cícer, tekvicové semienka, či morčacie a kuracie mäso.

„Hoci v jesennom období nebýva pocit smädu taký výrazný ako v horúčavách, nezabúdajte na pitie vody, nesladených nápojov a čajov, pravidelné pitie zdravých nápojov pomáha zvlhčovať sliznice,“ radí.

6. Včas sa zaočkujte proti chrípke

Proti chrípke sa môžete pomerne účinne chrániť aj očkovaním, ktoré zabezpečí tvorbu protilátok proti vírusu chrípky. V tele sa vytvoria desať až štrnásť dní po očkovaní.

Prečítajte si tiež: Mýty alebo pravda: Ako naozaj funguje očkovanie proti chrípke

Aby bola ich hladina v kritickom období dostatočná, oplatí sa zájsť k svojmu praktickému lekárovi čo najskôr, ideálne v októbri alebo v novembri.

Rozšíreniu chrípky zabraňuje i počet zaočkovaných osôb - čím viac osôb sa dá zaočkovať, tým vyššia kolektívna ochrana sa vytvorí. Znížiť riziko epidémií pomáha tiež zaočkovanie rizikových skupín obyvateľstva.

„Patria k nim seniori, ľudia so závažnými chronickými ochoreniami, deti od šiestich mesiacov do päť rokov, tehotné ženy a tí, ktorí prichádzajú neustále do kontaktu s veľkým množstvom osôb,“ menuje Račková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 576
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 369
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 169
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 971
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 660
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 308
  7. Štefánka by Pulitzer 5 276
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 3 849
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 506
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 006

Téma: Otužovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Hygiena, Očkovanie, Chrípka a prechladnutie, Vírusy a vírusové ochorenia, Imunita

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Taliansky novinár: Náš zdroj mal prístup k telefonátu Fica s Vadalom

Malo by byť v záujme Slovenska, aby jeho ekonomika nebola otrávená mafiánskym kapitálom, vraví CARLO BONINI z denníka La Repubblica.

DOMOV

Talianski novinári spochybnili Ficove slová o telefonáte

Talianska prokuratúra vraj poprela, že by vedela o telefonáte s Vadalom.

PLUS

Panská roztopaš. Ako sa v Tatrách kedysi lyžovalo a sánkovalo

Pozrite si krásne historické fotografie.

DOMOV

Lubyová dáva ruky preč od lukratívneho hotela, ktorý zhorel

Intenda sa sporí o Hotel Junior v Jasnej.

Neprehliadnite tiež

Intenzívny pohyb sa dá vtesnať aj do hektického dňa.
Ilustračná fotografia.
Ilustračné foto.
Niektoré typy cvičenia sú vhodnejšie, než iné.
Ilustračná fotografia.