SME
Streda, 8. júl, 2020 | Meniny má IvanKrížovkyKrížovky

Krv má mať správnu hustotu, inak riskujete

Viete, že príliš hustá krv môže mať za následok aj závažné zdravotné problémy? Správnu hustotu krvi ovplyvníte nielen kvalitným pitným režimom

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

O krvi sa často hovorí v rôznych súvislostiach, napríklad ako o životodarnej tekutine, niekomu môže od hrôzy tuhnúť krv v žilách, alebo by sa mu krvi nedorezal, v súvislosti s rodinnými vzťahmi sa vraví, že krv nie je voda, krv je dôležitým prvkom v symbolike či pri rôznych magických a náboženských rituáloch a nakoniec aj symbolom večného života a mladosti.

Ak si na krv posvietime z medicínskeho hľadiska, nezabúdajme, že od toho, ako funguje krvný obeh sa odvíja aj celkové zdravie. Tu je naozaj namieste hovoriť o krvi ako o životodarnej tekutine. Ak je jej hustota optimálna, tak srdce dobre pracuje a dochádza aj k optimálnemu okysličovaniu telesných tkanív. Ak je však krv príliš hustá, kyslík a živiny sa ku tkanivám dostávajú neskôr a horšie, čo sa môže negatívne prejaviť na zdravotnom stave.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo všetko môže ovplyvniť hustotu a prúdenie krvi

  1. Pitný režim – nevhodné je väčšie množstvo alkoholu, kofeínových či energetických nápojov, ktoré podporujú zvýšenú tvorbu moču a zároveň zahusťujú krv.
  2. Spánok – počas spánku dochádza aj k poklesu arteriálneho tlaku, znižuje sa hladina melatonínu a spomaľuje sa aj prietok krvi.
  3. Telesná teplota – pri termoregulácii – potením sa stráca voda z tela. Ak si tekutiny nedoplníte, zahustí sa krv i telesné tekutiny a môže dochádzať k nebezpečnému prehriatiu organizmu.
  4. Strava – zahustenie krvi môže mať na svedomí napríklad aj strava s vysokým obsahom proteínov a aminokyselín.
  5. Svalová záťaž – fyzická aktivita v kombinácii s dostatočným prísunom tekutín pomáha zrieďovať krv, naopak, prílišná svalová záťaž bez dostatku tekutín vedie opäť k zhusteniu krvi a zvyšuje sa aj riziko vzniku zrazenín. Nedostatok tekutín telo signalizuje kŕčmi a zvýšenou únavou.
  6. Stres – tiež podporuje zhusťovanie krvi tým, že sa zvyšuje jej zrážanlivosť. Stres môže vyvolať aj zmena životného rytmu (ponocovanie, dlhé sedenie v lietadle, aute alebo práci).
  7. Pôsobenie chladu – ochladenie periférnych častí tela v zime prispieva k zahusteniu krvi. V chladnom počasí máme automaticky tendenciu prijímať menej tekutín a často až smäd nás donúti napiť sa. Pocit smädu je signál, že telu už chýba významné množstvo tekutín.
  8. Nadmorská výška – pediatrička a homeopatka Eva Beňová vysvetľuje, že v nadmorskej výške od 2 500 m sa kvôli klesajúcemu tlaku pre telo citeľne znižuje množstvo kyslíka v ovzduší. Aby mohli byť všetky orgány optimálne okysličené, snaží sa organizmus o kompenzáciu. Cievy sa rozširujú a zvyšujú svoju priepustnosť, srdcová frekvencia rastie a dochádza k dodatočnej tvorbe červených krviniek, čím sa zvýši hustota krvi. V takomto prostredí by mal človek telo šetriť a vyhýbať sa zbytočnej námahe, dopĺňanie tekutín je, samozrejme, tiež potrebné a môže krvi do istej miery pomôcť. Podľa lekárky si treba dávať pozor najmä na prudké zmeny nadmorskej výšky, čo sa deje napríklad pri premiestňovaní lanovkou, lyžovaní na ľadovci či pri lete v helikoptére.

S bublinkami opatrne

Hustotu krvi teda možno ovplyvniť dostatočným príjmom tekutín. Podľa odborníkov by v pitnom režime mala dominovať čistá voda, vhodná je napríklad nie príliš mineralizovaná neperlivá pramenitá voda s ideálnym pomerom vápnika a horčíka 2:1 a mierne zásaditým pH.

Skryť Vypnúť reklamu

Sýtené vody si doprajte len veľmi striedmo, bublinky v nich sú zradné, na uhasenie smädu totiž práve vďaka bublinkám CO2 stačí menej takejto vody, čo negatívne ovplyvní množstvo prijatých tekutín.

Pediatrička Eva Beňová vysvetľuje, že je to preto, lebo bublinky v sýtených vodách dávajú subjektívny pocit väčšieho osvieženia a tiež žalúdok doslova nafukujú „vzduchom“. Človek sa tak cíti plný a následne môže naozaj prijať menej tekutiny. „Predovšetkým však CO2 prispieva k prekysľovaniu organizmu, čo vedie aj k zahusteniu krvi,“ dodáva lekárka. Oveľa vhodnejšie sú preto neperlivé pramenité vody, najlepšie s vyváženým obsahom minerálov.

Nielen čo, ale aj ako piť

Jedna vec je prijať dostatok tekutín, druhá však akým spôsobom ich telu počas dňa dodávať, aby krv mala optimálnu hustotu. Pediatrička a homeopatka Eva Beňová hovorí, že „z hľadiska hustoty krvi, ale tiež optimálneho fungovania všetkých orgánov, je potrebné piť predovšetkým pravidelne. Najvhodnejšie je pritom začať hneď po prebudení pohárom čistej, vlažnej vody.

Skryť Vypnúť reklamu

Pijeme ju po malých dúškoch, pokiaľ sa opäť neobnoví tvorba slín a opakované močenie. Indikátorom správneho príjmu tekutín je napríklad jazyk bez povlaku, priesvitné sliny a aj zdravý pocit hladu. Ráno voda pomôže aj správne naštartovať trávenie a vstrebávanie všetkých živín. Počas dňa by sme okrem iných tekutín mali vypiť ešte aspoň 8 pohárov čistej vody.“

Prekyslenie i bielkoviny

Hustotu krvi ovplyvňujú nielen tekutiny, ale aj iné faktory. Najväčším nepriateľom krvi je podľa lekárky prekyslenie organizmu, na ktorom sa okrem nevhodných tekutín a zanedbaného pitného režimu podieľa hlavne nesprávne zloženie stravy a jej zlé načasovanie.

Za riziko považuje aj nedostatok spánku, pohybu a kyslíka, pretože pri celodennom sedení nevyužívame celú kapacitu pľúc. Preto si treba denne dopriať aspoň dvadsaťminútovú rozcvičku, krv rozprúdite aj rezkou chôdzou. Aj príliš vysoký podiel bielkovín v strave sa môže podieľať na zahusťovaní krvi. Lekárka vysvetľuje, že telo potrebuje na strávenie bielkovín dlhší čas, preto by sme ich už nemali jesť po 17 hodine.

„Bielkoviny sú stavebnou látkou pre naše tkanivá. U dospelých je to výmena bunky za bunku a denný príjem bielkovín by mal byť 10 % z požitej stravy. Deti a tehotné ženy naproti tomu prakticky tvoria z jednej bunky dve nové bunky, preto by mal byť príjem zvýšený na 15 %. Nie je vhodné prijímať nadbytok bielkovín, pretože nespracované bielkoviny zaťažujú obličky, a tak majú podiel na zahustení krvi a lymfy,“ vysvetľuje pediatrička.

Môže priveľa vody uškodiť?

Ak budete piť priveľa, môžete svojmu organizmu urobiť medvediu službu. Krv sa môže príliš rozriediť a dôsledkom bude napríklad zníženie hladiny elektrolytov. Lekárka upozorňuje, že každý extrém je pre organizmus zlý. Pre udržanie hladiny elektrolytov sú nutné biominerály, ktoré telo prijíma hlavne zo zeleniny a primeraného množstva ovocia. „Ak je porušený príjem či zvýšený výdaj týchto látok, alebo v dôsledku prílišnej hydratácie poklesne ich koncentrácia, vždy dochádza k istému narušeniu rovnováhy prostredia. Príčin však môže byť veľmi veľa, preto treba každý prípad vyhodnotiť individuálne,“ hovorí lekárka.

Zradné zrazeniny

Nedostatočné prijímanie tekutín v potrave môže mať ďalší nebezpečný dôsledok – tvorbu krvných zrazenín. Pediatrička hovorí, že problém pozoruje už u novorodencov. „Niektorí majú nepekné, zelené stolice, ktoré nepríjemne kyslo zapáchajú. Býva to hlavne u dojčených detí, kde maminka ponúka "husté mlieko", keďže prebieha šestonedelie, čo je očista organizmu po pôrode. Vždy je to spojené s plačom pri dojčení a následnými bolesťami bruška. V ústach majú deti silne povlečený jazýček. Sú to všetko prejavy prekysleného prostredia, ktoré vzniká aj nedostatočným prísunom tekutín, vysvetľuje lekárka problém aj na základe skúseností z praxe.

Dodáva, že v krvnom obraze majú vždy vysoké hodnoty krvných doštičiek. Takáto krv je potom neprimerane zahustená, ťažko sa pretláča cez jemné cievky, hlavne v obličkách či sietnici oka a ohrozuje tieto veľmi dôležité orgány. „Mladý organizmus si následne vytvára ochranné mechanizmy, no tie sa postupne vyčerpávajú a o pár rokov skutočne môžu vznikať krvné zrazeniny,“ hovorí lekárka.

  • Čo ovplyvňuje krvotvorbu
  • zdravé kosti,
  • silný žalúdok,
  • dobré vstrebávanie živín v tenkom čreve,
  • pružná lymfa,
  • pohyb,
  • zdravý hlad,
  • dobrý pitný režim a kyslík,
  • strava bohatá na železo, B-vitamíny či mladé bunky, ako je vajíčko, pečeň, ryby, strukoviny a zelené potraviny, ktoré sú navyše zásadité a pomáhajú tak optimalizovať naše vnútorné pH.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  3. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  4. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  5. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  9. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  10. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  1. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  2. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  3. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  4. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  5. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  7. Nechceli ich pustiť na pozemok
  8. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  9. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  10. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 37 201
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 27 004
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 21 909
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 17 414
  5. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 292
  6. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 937
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 12 492
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 955
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 606
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 741
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hygienik Mikas: Ťažko sa mi pracovalo za Pellegriniho aj Matoviča

Ján Mikas vraj netušil, že zo sanitárnych dní v nedeľu vznikne taký politický problém.

Hlavný hygienik SR, Ján Mikas
Dobré ráno

Dobré ráno: Sudca Truban pustil Bödöra, jeho rodina pritom tiež dostala dotáciu

Sudca kandiduje na šéfa Špecializovaného súdu.

Podcast Dobré Ráno.

Koalícia sa na Kollárovi pohádala, extrémisti tlieskali

Za odchod Kollára hlasovalo päť poslancov.

Boris Kollár
Komentár Zuzany Kepplovej

Malý odboj sa ráta

Boris Kollár sa prvýkrát v živote ocitol v prostredí, kde si to nevybaví.

Zuzana Kepplová