Viete, ako sa stravovať počas dojčenia?

Materské mlieko je pre novorodenca nenahraditeľné. Dojčenie má však výhody aj pre matky, pomáha napríklad zhodiť tehotenské kilá.

Materské mlieko obsahuje všetky živiny, ktoré dieťa potrebuje v prvých mesiacoch života.(Zdroj: Fotolia - ilustračné)

[content type="oldcontent"]

Materské mlieko obsahuje väčšinu výživných látok, ktoré dieťa potrebuje v prvých šiestich mesiacoch svojho samostatného života. Jedinou výnimkou je vitamín D. Už od ukončeného druhého týždňa života sa preto dieťaťu predpisuje vo forme kvapiek.

Práve preto by mala matka dbať na to, aby dokázala vytvoriť mlieko, ktoré dokáže naplniť potreby bábätka. Vyvážená strava dodá matke dostatok energie na zvládnutie starostlivosti o seba aj dieťa a pomôže aj pri rýchlejšom zhadzovaní tehotenských kíl.

Zloženie materského mlieka

Zloženie materského mlieka telo matky prirodzene reguluje. Strava matky má preto iba obmedzený dosah na koncentráciu niektorých živín. Ak však jedálniček matky nemá dostatočnú výživovú hodnotu, utrpí nielen kvalita jej mlieka, ale aj jej zdravotný stav.

Vo všeobecnosti obsahuje 30 mililitrov mlieka približne 25 kalórií, z toho je:

  • obsah proteínov v rozmedzí od 3,6 až 4,8 percent
  • obsah tukov 28,8 až 32,4 percent
  • obsah sacharidov 26,8 až 31,2 percent, najmä vo forme laktózy.

V porovnaní s umelými náhradami obsah kalórií v materskom mlieku kolíše. Mlieko je pri každom dojčení iné a aby dokázalo kopírovať potreby dieťaťa, mení sa aj v jednotlivých fázach laktácie.

V počiatočnej fáze dojčenia je mlieko vodovejšie aby dokázalo zahnať smäd. Neskôr sa stáva hustejším a má vyšší obsah tuku a je výživnejšie. Môže obsahovať dvoj až trojnásobok tuku ako na začiatku kŕmenia pričom obsah kalórií stúpne približne o tretinu.

 

 

Odporúčané potraviny pri dojčení

Príjem niektorých látok sa odráža aj v zložení mlieka, no iné sa doň dostanú bez ohľadu na to, koľko ich matka získa. Veľký význam má dostatočný príjem bielkovín, vápnika, železa a vitamínov.

Mimoriadne dôležitý je dostatočný prívod vitamínov zo skupiny B (droždie, celozrnný chlieb, orechy, zelenina, mlieko, ovocie a ich jadrá, syr, ryby, vajíčka, vnútornosti). Počas dojčenia treba zvýšiť jeho množstvo až trojnásobne zvýšiť.

Pokiaľ matka nie je na potravinu alergická, počas dojčenia sa odporúčajú napríklad

  • Ryby a morské plody: Losos, riasy, mäkkýše a sardinky. V prípade morských rýb to však netreba preháňať, odporúčajú sa približne dve porcie týždenne. Dôvodom je olovo, ktoré ryby obsahujú. Zatiaľ čo obsah olova v lososovi je nízky, niektorým rybám, napríklad mečúňovi alebo makrele, by sa dojčiace ženy mali vyhnúť úplne.
  • Mäso: Hovädzie, jahňacie či bravčové.
  • Ovocie a zelenina: Lesné plody, zemiaky, paradajky, kapusta, cesnak a brokolica.
  • Oriešky a semená: Mandle, vlašské orechy či ľanové semená
  • Iné potraviny: Vajíčka, pohánka a tmavá čokoláda.

Samozrejmosťou by malo byť vyhýbanie sa cigaretám a alkoholu. Matka by mala jesť ľahko stráviteľnú potravu a mala by vynechať mastné prepečené mäsá, potraviny, ktoré nafukujú a ktoré preháňajú alebo sú silno korenené.

Pitný režim pri dojčení

Matka má počas dojčenia piť dostatočné množstvo tekutín – približne 3 litre na deň, v závislosti od fyzickej aktivity a klimatických podmienok. Keď sa veľmi potí, mala by piť viac, pravidelne v menších množstvách.

Zásada „pri dojčení by matka mala piť spolu so svojím dieťaťom“ nie je presná, matka by mala piť iba pri pocite smädu, nadbytočné pitie je zbytočné. Smäd sa však u matiek objavuje v čase dojčenia kvôli hormónu oxytocínu, ktorý napomáha uvoľňovaniu mlieka z prsníka.

Vody vhodné na pitie dojčiacej matky:

  • Korytnica (obsahuje železo)
  • Magnézia (obsahuje prírodný horčík)
  • Lucka (minimálny obsah dusičnanov)
  • Piť treba nesýtené minerálne vody (bez bubliniek)
  • bylinkové čaje (anýz, mäta, fenikel, materina dúška, kôpor)
  • džús z jablka, mrkvy (nie z citrusových plodov).

Nevhodné tekutiny pri dojčení:

Treba sa vyhýbať vodám, ktoré majú vyšší obsah sodíka. Zvýšený príjem soli spôsobuje zadržanie vody v organizme a rozvoj opuchov.

  • nepite často a veľa sýtených vôd
  • vyhýbajte sa tekutinám s dráždivými zložkami ako sú napríklad kofeín či teín
  • dieťatku môžu vadiť konzervačné látky, ktoré sa do niektorých ovocných nápojov pridávajú.

 

Prečítajte si tiež:

 

Chudnutie počas dojčenia

Tvorba mlieka stojí telo množstvo energie. Odhaduje sa, že denná spotreba narastá o približne 500 kalórií. Ženy po tehotenstve zvyknú podľahnúť pokušeniu zhadzovať kilá hneď po pôrode, no mali by byť trpezlivé.

Počas prvých troch mesiacov dojčenia je úplne normálne, ak sa váha ženy nemení či dokonca narastá. Hormonálne zmeny prinášajú väčší apetít a telá čerstvých matiek sú náchylnejšie udrživať si telesný tuk.

Výrazné znižovanie príjmu kalórií, najmä počas prvých mesiacov dojčenia, je skôr na škodu. Môže totiž znížiť produkciu mlieka. Približne tri až šesť mesiacov od začiatku dojčenia sa však spaľovanie tukov zlepšuje a dojčiace matky dokonca strácajú váhu rýchlejšie než tie, ktoré nedojčia.

Strata približne 0,5 kilogramu za týždeň by v kombinácii s vyváženou stravou a pohybom nemala malo mať negatívny vplyv na tvorbu a ani zloženie mlieka. Výnimkou sú veľmi štíhle ženy - nemali by radšej riskovať stratu mlieka a radšej naďalej hojne prijímať živiny.

Základné poznatky o dojčení

  • Materské mlieko je nenahraditeľné, do 4 až 6 mesiaca života dieťa nemá dostávať inú výživu.
  • Prvé dva až štyri dni po pôrode nepotrebuje novorodenec vodu, ani inú tekutinu, kým sa matke nezačne vytvárať mlieko, stačí ho často prikladať na prsník. Podávanie tekutín môže narušiť rovnováhu a spomaliť tvorbu mlieka.
  • Takmer každá matka môže dojčiť svoje dieťa a mala by urobiť všetko, čo je možné na podporu dojčenia. Existuje iba malá skupina matiek s geneticky podmienenou neschopnosťou tvorby mlieka. Týka sa to jednej až dvoch z 10-tisíc matiek. Keď sa pri dojčení vyskytnú ťažkosti, 99 percent z nich sa dá vyriešiť.
  • Obavy a strach matky z toho, že nebude mať mlieko a predčasné prikrmovanie umelým mliekom sú najčastejšími príčinami toho, že matky dojčia krátko.
  • Pôrod cisárskym rezom predstavuje väčší zásah do organizmu rodičky. Tvorba mlieka sa môže, ale nemusí oneskoriť. Pri dodržiavaní správnych techník dojčenia matka dojčiť dokáže.

Aký má dojčenie význam pre bábätko?

  • Materské mlieko je ľahko stráviteľné, nezaťažuje ešte nie dostatočne vyvinutý tráviaci systém. Dieťatko menej často bolí bruško a menej často má problémy so stolicou.
  • Zabezpečuje správny telesný, duševný a sociálny vývoj. Dojčené detičky sú inteligentnejšie (majú IQ o 8,3 bodov vyššie).
  • Zaisťuje odolnosť voči infekčným chorobám.
  • Zabraňuje vzniku rozvoja alergie.
  • Znižuje pravdepodobnosť hospitalizácie dieťaťa.
  • Znižuje riziko náhleho úmrtia.
  • Dojčením sa znižuje chorobnosť a úmrtnosť dojčiat, dojčené deti menej trpia chorobami dýchacích ciest, zápalom stredného ucha, infekciami tráviaceho traktu (hnačky), dojčenie má pozitívny vplyv na správny vývin sánky a zubov.
  • V dospelosti nižší výskyt vysokého tlaku krvi, arterosklerózy, infarktu, obezity.
  • Dojčením spĺňame pre novorodenca jednu z jeho prvých základných potrieb, a to potrebu pocitu bezpečia. Hneď po pôrode sa dieťa priloží na prsník mamičke, cíti teplo, dotyk matkinho tela, známy tlkot srdca, rytmus dýchania, počuje známy hlas, jeho ústočká nájdu miesto, z ktorého môžu sať. To všetko mu uľahčí uvoľnenie napätia a traumy z pôrodu. Tvár matky je pri dojčení v takej vzdialenosti, na ktorú novorodenec dokáže zaostriť svoj zrak.

Fakultná nemocnica s poliklinikou Nové Zámky

[/content]

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  5. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 709
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 593
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 550
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 816
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 051
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 903
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 310

Téma: Výchova


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravá strava, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Artritídu by mohla potlačiť jedlá sóda. Výskum ukázal protizápalové účinky

Sóda bikarbóna by mohla potláčať prejavy autoimunitných ochorení.

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Vedci zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno, či pred spaním.

Nový antioxidant by mohol omladzovať cievy o desiatky rokov

Látka môže brániť vzniku ochorení srdca.

Zapíjate predmenštruačný syndróm? Zrejme robíte chybu

Jeden z desiatich prípadov PMS môže súvisieť s alkoholom.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.