SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Ako vyzerá správne držanie tela

Jednoduché cviky na lepšie držanie tela.

BRATISLAVA. Držanie tela je kombináciou mechaniky a svalov. Závisí totiž od správnych pohybov, vyrovnania bokov, chrbtice, krku a čeľuste, ako aj od okolitých svalov, ktoré poskytujú telu oporu.

Prečítajte si tiež: Anatómia ľudskej chrbtice. Ako vyzerajú stavce a načo slúžia platničky Čítajte 

Mnoho závisí aj od hmotnosti a stavby tela.

Ak človek stojí vzpriamene, zlepší sa mu rovnováha. Hmotnosť sa totiž primerane rozloží do nôh a nezaťažuje chrbticu.

Správne držanie tela bráni nie len zbytočným zraneniam pri športe, ale aj bolestiam hlavy, či ťažkostiam s dýchaním.

U ľudí, ktorí nedodržiavajú zásady zdravého držania tela sa môžu objaviť aj pomerne nečakané komplikácie - pálenie záhy a reflux, zápcha, spomalené trávenie, inkontinencia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Správne stáť a sedieť sa tak neoplatí len z estetických, ale aj zdravotných dôvodov.

Štyri jednoduché cvičenia na vyrovnanie chrbta

Pravidelné precvičovanie vám pomôže zlepšiť držanie tela a tým odvrátiť bolesti chrbta.

Cvikov je mnoho a ak neviete kde začať, vyskúšajte odporúčania zdravotníkov z Harvardu.

  1. Využite fantáziu. Postavte sa vzpriamene a predstavte si šnúru, ktorá sa spúšťa zo stropu a je upevnená na vašej hlave. Potom si skúste predstaviť, že špagát niekto ťahá. Snažte sa hlavu ťahať smerom na hor, no panvu držte na rovnakej úrovni. Spodná časť tela by sa nemala hýbať a odolajte aj pokušeniu postaviť sa na špičky. Predstavte si, že máte držanie tela ako baletka či krasokorčuliar, nie vojak.
  2. Stláčajte lopatky. Sadnite si vzpriamene na stoličku a ruky si položte na stehná. Ramená stiahnite nadol, potom ich pomaly tlačte dozadu a snažte sa dať lopatky čo najbližšie k sebe. Na chvíľu v polohe zotrvajte, po tom čo narátate do päť, sa pomaly uvolnite. Postup zopakujte aspoň trikrát.
  3. Natiahnite si hornú časť tela. Postavte sa k rohu miestnosti a ruky umiestnite na steny tak, aby ste mali lakte vo výške ramien. Vykročte jednou nohou dopredu a začnite ohýbať koleno. Keď sa vaše telo približuje k rohu, vydychujte. Chrbát držte vyrovnaný, hlavu vzpriamenú. Mali by ste cítiť, ako sa váš hrudník naťahuje. Polohu držte 20 až 30 sekúnd, potom sa uvoľnite.
  4. Natiahnite si ruky. Pravú ruku zdvihnite pred seba na úroveň pliec, ruku ohnite v lakti. Predlaktie má byť rovnobežne s podlahou. Uchopte pravý lakeť ľavou rukou a jemne ho ťahajte smerom cez hrudní. Mali by ste cítiť, ako sa vám naťahujú svaly v ramene. Vydržte 20 sekúnd a obe ruky uvoľnite. Vymeňte ruky, cvik zopakujte trikrát na každej strane.

Cviky by ste mali opakovať viackrát denne. Snažte sa vytvoriť si zvyk - cvičte vždy keď po dlhšom sedení vstanete od pracovného stola, počas pravidelných prestávok, alebo pred obedom.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 329
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 218
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 747
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 685
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 133
  6. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 930
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 762
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 722
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinské ministerstvo obrany dostane nové vedenie.

Reznikov by mal skončiť vo funkcii.


2 h
Zemetrasenie zničilo aj mešity, záchranné práce komplikuje sneh.

Dve silné zemetrasenia zabili najmenej 1800 ľudí.


3 h
Peter Tkačenko

Hnutie postupuje podobne ako v minulosti, a čaká iný výsledok.


2 h
Pátranie po preživších v troskách zničených budov po zemetrasení v Turecku a Sýrii.

Ranné zemetrasenie si v Turecku a Sýrii vyžiadalo už viac ako 1600 obetí.


a 4 ďalší 9 h
SkryťZatvoriť reklamu