SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Môžete zjesť priveľa ovocia? Aká je odporúčaná denná dávka

Ako ovocie účinkuje na zdravie.

Čím pestrejšiu zmes ovocia jete, tým viac živín získate.Čím pestrejšiu zmes ovocia jete, tým viac živín získate. (Zdroj: pexels.com/Suzy Hazelwood)

BRATISLAVA. Počas návštevy lekára väčšina ľudí aspoň raz za život začuje vetu: Jedzte viac ovocia a zeleniny.

Nad veľkou misou ovocného šalátu vám však môže zísť na um niekoľko otázok.

Koľko porcií a druhov ovocia denne treba zjesť, aby prospievalo zdraviu? Existuje pri ich konzumácii aj horná hranica, ktorú by ste nemali prekročiť?

Ako získať maximum živín

Zloženie živín sa v jednotlivých druhoch ovocia líši, no v princípe všetky jedlé plodiny obsahujú látky, ktoré prospievajú zdraviu.

Ovocie býva spravidla bohaté na vitamíny a minerály.

Skryť Vypnúť reklamu

Do jedálnička sa vďaka nemu dostávajú zanedbávané no významné živiny, ako napríklad vitamín C, draslík a folát, čiže aktívna forma vitamínu B9.

Prečítajte si tiež: Potraviny bohaté na vlákninu. Koľko jej denne potrebujete? Čítajte 

Ďalšou významnou zložkou ovocia je vláknina.

Je známa najmä pre svoju schopnosť zastaviť alebo zmierniť zápchu. Potraviny s vlákninou majú aj mnoho iných zdravotných výhod.

Vláknina znižuje cholesterol a nezvyšuje krvný cukor. Vďaka tomu pomáha udržať zdravú hmotnosť, znižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu a srdcových chorôb.

Ovocie je naviac plné antioxidantov. Vďaka tomu znižuje hladinu alebo bráni vzniku voľných radikálov, ktoré poškodzujú bunky tela. Strava bohatá na ovocie tak môže spomaliť starnutie alebo znížiť riziko niektorých ochorení.

Aby boli blahodárne účinky ovocia na zdravie čo najvýraznejšie, oplatí sa jesť pestré spektrum ovocných plodov. Pestrý jedálniček dodá telu široké spektrum potrebných živín.

Skryť Vypnúť reklamu

Ovocie pomáha pri chudnutí

Živinami sa zoznam zdravotných výhod ovocia nekončí. Keďže plody majú relatívne nízky obsah kalórií, sú vhodnou voľbou pre ľudí, ktorí sa pokúšajú schudnúť.

Vysoký obsah vody a vlákniny totiž pomáha navodiť pocit sýtosti.

Viaceré štúdie (1, 2, 3, 4) spájajú konzumáciu ovocia s nižším príjmom kalórií, vďaka čomu po čase prispeli k strate hmotnosti.

Najväčší pocit sýtosti by mali navodiť jablká a citrusové plody, napríklad grapefruity a pomaranče.

Ovocné džúsy a pyré však sýtosť nenavodzujú, vhodnejšie sú plody v tuhom stave. Džúsy majú tiež často pridaný cukor, ktorý môže v konečnom dôsledku zbytočne zvýšiť kalorický príjem.

Koľko ovocia je priveľa?

Práve kvôli vysokému obsahu vody a vlákniny je takmer nemožné zjesť priveľa ovocia. Ak človek jedáva celé ovocie a nie pyré, je veľmi nepravdepodobné, že sa mu podarí to s ovocím prehnať.

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek tomu niekoľko štúdií skúmalo, či ľuďom ublíži, ak budú denne jesť dvadsať porcií ovocia.

Prečítajte si tiež: Ak cukor škodí, prečo je v poriadku jesť sladké ovocie? Čítajte 

V jednom z výskumov sa tohto modelu držalo desať dobrovoľníkov po dobu dvoch týždňov. Vedci na konci pokusu neobjavili žiadne negatívne zdravotné účinky veľkých dávok ovocia.

Hoci zvyčajne ide o malé štúdie, naznačujú, že ovocie neškodí ani vo veľkých dávkach. Je však dôležité poznamenať, že ovocie má byť súčasťou vyváženej stravy a nie jedinou prijímanou potravinou.

Hoci človek môže byť zdravý aj keď jedáva minimum alebo veľké množstvá ovocia, zdravotníci odporúčajú kompromis.

Vo všeobecnosti sa denne odporúča zjesť najmenej 400 gramov ovocia a zeleniny, respektíve päť porcií po 80 gramov.

Jedna 80-gramová porcia je ekvivalentom veľkosti tenisovej loptičky. Ak ide o drobné ovocie, jedna porcia znamená jednu šálku.

DOI: 10.3945/an.112.003533

DOI: 10.1016/j.nut.2009.08.009

DOI: 10.1093/ajcn/85.6.1465

DOI: 10.1093/ajcn/83.6.1362

DOI: 10.1016/j.nutres.2008.02.004

DOI: 10.1093/ajcn/34.2.211

DOI: 10.4103/0970-0218.120146

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 021
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 957
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 550
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 076
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 065
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 748
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 473
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 359
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 301
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 161
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vitamíny a minerály

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Zdravá strava, Diéty, Chudnutie
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

11 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

6 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

11 h
Očkovacie centrum v meste Givataim,

Účinnosť môže byť viac ako 95 percent.

26. jan

V prípade juhoafrického variantu sú protilátky šesťnásobne menej účinné.

25. jan
Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.

25. jan