Môžete zjesť priveľa ovocia? Aká je odporúčaná denná dávka

Ako ovocie účinkuje na zdravie.

Čím pestrejšiu zmes ovocia jete, tým viac živín získate.(Zdroj: pexels.com/Suzy Hazelwood)

BRATISLAVA. Počas návštevy lekára väčšina ľudí aspoň raz za život začuje vetu: Jedzte viac ovocia a zeleniny.

Nad veľkou misou ovocného šalátu vám však môže zísť na um niekoľko otázok.

Koľko porcií a druhov ovocia denne treba zjesť, aby prospievalo zdraviu? Existuje pri ich konzumácii aj horná hranica, ktorú by ste nemali prekročiť?

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako získať maximum živín

Zloženie živín sa v jednotlivých druhoch ovocia líši, no v princípe všetky jedlé plodiny obsahujú látky, ktoré prospievajú zdraviu.

Ovocie býva spravidla bohaté na vitamíny a minerály.

Do jedálnička sa vďaka nemu dostávajú zanedbávané no významné živiny, ako napríklad vitamín C, draslík a folát, čiže aktívna forma vitamínu B9.

Prečítajte si tiež: Potraviny bohaté na vlákninu. Koľko jej denne potrebujete?

Ďalšou významnou zložkou ovocia je vláknina.

Je známa najmä pre svoju schopnosť zastaviť alebo zmierniť zápchu. Potraviny s vlákninou majú aj mnoho iných zdravotných výhod.

Vláknina znižuje cholesterol a nezvyšuje krvný cukor. Vďaka tomu pomáha udržať zdravú hmotnosť, znižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu a srdcových chorôb.

Ovocie je naviac plné antioxidantov. Vďaka tomu znižuje hladinu alebo bráni vzniku voľných radikálov, ktoré poškodzujú bunky tela. Strava bohatá na ovocie tak môže spomaliť starnutie alebo znížiť riziko niektorých ochorení.

Aby boli blahodárne účinky ovocia na zdravie čo najvýraznejšie, oplatí sa jesť pestré spektrum ovocných plodov. Pestrý jedálniček dodá telu široké spektrum potrebných živín.

Ovocie pomáha pri chudnutí

Živinami sa zoznam zdravotných výhod ovocia nekončí. Keďže plody majú relatívne nízky obsah kalórií, sú vhodnou voľbou pre ľudí, ktorí sa pokúšajú schudnúť.

Vysoký obsah vody a vlákniny totiž pomáha navodiť pocit sýtosti.

Viaceré štúdie (1, 2, 3, 4) spájajú konzumáciu ovocia s nižším príjmom kalórií, vďaka čomu po čase prispeli k strate hmotnosti.

Najväčší pocit sýtosti by mali navodiť jablká a citrusové plody, napríklad grapefruity a pomaranče.

Ovocné džúsy a pyré však sýtosť nenavodzujú, vhodnejšie sú plody v tuhom stave. Džúsy majú tiež často pridaný cukor, ktorý môže v konečnom dôsledku zbytočne zvýšiť kalorický príjem.

Koľko ovocia je priveľa?

Práve kvôli vysokému obsahu vody a vlákniny je takmer nemožné zjesť priveľa ovocia. Ak človek jedáva celé ovocie a nie pyré, je veľmi nepravdepodobné, že sa mu podarí to s ovocím prehnať.

Napriek tomu niekoľko štúdií skúmalo, či ľuďom ublíži, ak budú denne jesť dvadsať porcií ovocia.

Prečítajte si tiež: Ak cukor škodí, prečo je v poriadku jesť sladké ovocie?

V jednom z výskumov sa tohto modelu držalo desať dobrovoľníkov po dobu dvoch týždňov. Vedci na konci pokusu neobjavili žiadne negatívne zdravotné účinky veľkých dávok ovocia.

Hoci zvyčajne ide o malé štúdie, naznačujú, že ovocie neškodí ani vo veľkých dávkach. Je však dôležité poznamenať, že ovocie má byť súčasťou vyváženej stravy a nie jedinou prijímanou potravinou.

Hoci človek môže byť zdravý aj keď jedáva minimum alebo veľké množstvá ovocia, zdravotníci odporúčajú kompromis.

Vo všeobecnosti sa denne odporúča zjesť najmenej 400 gramov ovocia a zeleniny, respektíve päť porcií po 80 gramov.

Jedna 80-gramová porcia je ekvivalentom veľkosti tenisovej loptičky. Ak ide o drobné ovocie, jedna porcia znamená jednu šálku.

DOI: 10.3945/an.112.003533

DOI: 10.1016/j.nut.2009.08.009

DOI: 10.1093/ajcn/85.6.1465

DOI: 10.1093/ajcn/83.6.1362

DOI: 10.1016/j.nutres.2008.02.004

DOI: 10.1093/ajcn/34.2.211

DOI: 10.4103/0970-0218.120146

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  7. Najužitočnejšia appka
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  9. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  10. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  1. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  2. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  3. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  4. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  5. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  6. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  7. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  8. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  1. Najužitočnejšia appka 16 352
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 728
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 716
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 12 598
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 914
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 546
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 190
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 205
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 987
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 413

Téma: Chudnutie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diéty, Zdravá strava, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Trnava šokovala Brusel, hrdinom bol dvadsaťročný mladík

Senzácia pokračuje aj naďalej.

DOMOV

Žitňanská: Stratila som dôvod zotrvávať v koalícii aj formálne

Žitňanská sa chce viac venovať učeniu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Kto žiadal otvorenosť, nikdy v cirkvi nepochodil

Obvinený biskup vidí tradičných nepriateľov.

DOMOV

Žitňanská sa rozhodla odísť zo strany Most-Híd

Exministerka spravodlivosti opúšťa aj poslanecký klub.

Neprehliadnite tiež

Čistiace prostriedky spojili s detskou obezitou

Črevná flóra detí sa zmenila.

Osem cvikov, ktoré spevnia ochabnuté svaly na rukách

Cviky treba opakovať aspoň desaťkrát.

Každodenný aspirín nie je pre zdravých, môže uškodiť

Aspirín pomáha iba rizikovým seniorom.