Kyselina listová. Na čo je dobrá a v ktorých potravinách sa nachádza

Vitamín B9 netreba len v tehotenstve. Udržiava mozog v dobrej kondícii a bráni depresii.

(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Nie je iba pre tehotné ženy. Vitamín B9, označovaný ako kyselina listová alebo folát, prospieva telu bez ohľadu na pohlavie.

Je dôležitý nie len pre tvorbu krvi, ale aj pri tvorbe a oprave DNA, či deľbe buniek. Udržiava mozog v dobrej kondícii, bráni depresii a vo vyššom veku znižuje riziko poškodenia sluchu.

Čo je kyselina listová a čo folát

Kyselina listová a folát sú dve rozličné formy vitamínu B9. Vzájomne sa líšia nie len svojim pôvodom, ale aj spracovaním v tele.

Folát je prirodzená aktívna verzia vitamínu B9, ktorá sa vyskytuje v potravinách rastlinného aj živočíšneho pôvodu. Telo ho využíva v nezmenenej forme. Keďže si nedokáže tvoriť zásoby, treba strážiť jeho denný príjem folátu.

Kyselina listová je syntetickou verziou vitamínu B9, ktorá sa používa na obohacovanie potravín a potravinových doplnkov. Pridáva sa napríklad do múky, alebo raňajkových cereálií.

Podobne ako folát, ani kyselinu listovú si telo nedokáže vytvoriť samo. Naviac ju pred použitím musí spracovať do aktívnej formy pomocou enzýmu v pečeni alebo iných tkanivách.

Roky sa predpokladalo, že sa syntetická kyselina listová v tele vstrebáva účinnejšie, než prírodný folát. Štúdia v časopise American Journal of Clinical Nutrition však dokazuje, že ju telo dokáže využiť v porovnateľnej miere.

Zároveň treba vziať do úvahy, že premena kyseliny listovej na aktívnu formu istý čas trvá. Aj pri menších denných dávkach v rozsahu 200 až 400 mikrogramov sa môže stať, že telo nestihne kyselinu premeniť do ďalšej dávky. Kyselina putuje do obličiek a telo ju vylúči močom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy a prečo užívať kyselinu listovú

Kyselina listová je jedným z významných vitamínov skupiny B a je dôležitá predovšetkým pre tvorbu nových buniek a krvotvorbu.

V aktívnej forme prispieva kyselina listová k rastu zárodočných tkanív počas tehotenstva a podporuje zdravý vývoj nervovej sústavy dieťaťa v tele matky.

Prečítajte si tiež: Strava v tehotenstve: Päť kľúčových živín pre matku a dieťa

Prispieva tiež k zdravému fungovaniu imunitného systému, napomáha zmierňovať pocit vyčerpania alebo únavy a dôležitú úlohu zohráva aj v správnom fungovaní psychiky a pri tvorbe krvi. Znižuje aj riziko spontánneho potratu.

„Odporúča sa ju užívať už niekoľko mesiacov pred plánovanou graviditou,“ hovorí Lenka Reismüllerová, vedúca lekárka kliniky reprodukčnej medicíny ISCARE.

Nové výskumy dokonca naznačujú, že by kyselinu mali preventívne užívať všetky ženy v plodnom veku. Odporúčanie neplatí len pre ženy, ktorá otehotnieť chcú, ale výživový doplnok by mal byť súčasťou prevencie pre prípady neplánovaného tehotenstva.

Nedostatok kyseliny listovej totiž môže spôsobiť vážne poruchy vývoja nervovej trubice dieťaťa.

Výsledkom môže byť ancefália, kedy sa dieťa narodí s chýbajúcimi časťami mozgu a lebky alebo rázštep chrbtice, kedy sa nesprávne vyvinie miecha a chrbtice. Pri ancefálii dieťa väčšinou zomrie krátko po pôrode, rázštep chrbtice zasa môže viesť k celoživotnému postihnutiu.

Denná dávka kyseliny listovej

Odporučená denná dávka je 400 až 800 mikrogramov folátu alebo kyseliny listovej denne.

Jednou z možností je užívať preparáty, no pre budúcu matku je omnoho prínosnejšie poskladať si svoju dennú dávku pomocou stravy bohatej aj na ďalšie dôležité živiny.

Foláty netreba hľadať iba podľa zelenej farby potraviny. V rozličnom množstve sa nachádza aj v ovocí, zelenine, strukovinách, vaječnom žĺtku, pečeni, mlieku, či dokonca v droždí.

V prípade, že lekár nepovie inak, je horná hranica dennej dávky nastavená na 1000 mikrogramov.

Zatiaľ výskumy nepreukázali, že by privysoké dávky telu priamo škodili. Maximálne množstvo bolo stanovené preto, aby nadbytočná kyselina listová nemaskovala možný nedostatok krvotvorného vitamínu B12. Jeho nedostatok môže poškodiť nervový systém.

DOI: 10.1186/1471-2458-7-41

DOI: 10.1001/jama.2016.19438

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 699
  2. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 21 190
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 393
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 689
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 126
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 639
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 563
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 936
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 4 182
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 059

Téma: Duševné zdravie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Depresia, Zdravie seniorov, Mozog, Tehotenstvo, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

DOMOV

Obchodník a zberateľ informácií. Kto je Kočner

S Marianom Kočnerom sa spája viac ako desať káuz.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

DOMOV

NAKA zadržala Mariana Kočnera, o väzbe sa ešte rozhodne

Príkaz vydal prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry.

Neprehliadnite tiež

Seknutý krk. Prečo vzniká a čo robiť, aby bolesť ustúpila

Prečo vás môže z prievanu rozbolieť krk a ako vyzerá liečba.

Cukor v krvi si dokážete znížiť vhodnou prílohou

V jedle stačí nahradiť čo i len polovicu ryže alebo zemiakov.

Ako skrotiť úzkosť pomocou vhodného jedla?

Ustrážte si príjem cukru a legálnych drog.