Cvičenie v tehotenstve. Ktoré cviky sú vhodné?

Ako by mala cvičiť tehotná žena a ktorým športom je dobré sa vyhnúť?

Športu sa pri štandardnom tehotenstve netreba báť.(Zdroj: Fotolia)

Zákaz cvičenia v tehotenstve je podobný prežitok, ako povestné stravovanie za dvoch. Tehotenstvo sa môže zdať ako ideálny čas na oddych a relax, no spravidla ho sprevádza únava, nadbytočné kilá a s nimi spojená bolesť chrbta.

Ak je tehotenstvo bez komplikácií, pasívny životný štýl skôr žene a dieťaťu uškodí, ako pomôže. Čím je žena aktívnejšia, tým ľahšie sa jej telo vyrovnáva s tehotenskými zmenami, pôrodom a návratom k pôvodnej hmotnosti.

Ženy by mali bez obáv pokračovať vo svojej obľúbenej rutine (cvičenie, beh, joga, tanec, chôdza) tak dlho, kým sa budú cítiť pohodlne. Žena môže po porade s lekárom cvičiť prakticky až do pôrodu. Záťaž však musí prispôsobiť štádiu tehotenstva.

Rastúce bruško v kombinácii a zmena životného štýlu môže motivovať k pohybu aj ženy, ktoré pred otehotnením nezvykli športovať. Nielenže je cvičenie pre dieťa bezpečné, no zároveň existujú dôkazy, že pôrod aktívnych žien zvykne prebiehať rýchlejšie a plynulejšie.

Aké má byť cvičenie v tehotenstve?

Tehotná žena by sa nemala vyčerpávať intenzívnym cvičením. Vo všeobecnosti by cvičenie v tehotenstve malo prebiehať tempom, popri ktorom žena dokáže viesť rozhovor. Ak nestačí s dychom, tempo je prirýchle.

Ženy, ktoré neboli pred otehotnením aktívne a začínajú s aeróbnym cvičením (beh, plávanie, cyklistika, chôdza, aerobik), by mali cvičiť nepretržite 15 minút, trikrát týždenne. Postupne môžu dĺžku cvičenia predlžovať na 30 minút. Na to, aby bolo cvičenie účinné, nemusí byť namáhavé.

Ako by mali tehotné ženy cvičiť:

  • Pred cvičením treba telo zahriať rozcvičkou a po cvičení nechať uvoľniť strečingom alebo pomalou chôdzou.
  • Kondíciu pomáha udržať aj každodenná polhodinová prechádzka.
  • Treba sa vyhýbať namáhavému cvičeniu v horúcom a vlhkom počasí.
  • Mali by si ustrážiť dostatočný prísun tekutín.
  • Nie je dobré športovať skôr ako hodinu po jedle.
  • Neodporúča sa dlhšie zadržiavať dych.
  • Ak žena cvičí s trénerom, mal by byť kvalifikovaný a oboznámený so štádiom tehotenstva.

Cviky nevhodné v tehotenstve

Niektoré zdravotné problémy môžu cvičeniu brániť. Platí to pre astmu, srdcové ochorenia a cukrovku. Obzvlášť opatrné by mali byť aj ženy s nízko uloženou placentou, slabým krčkom maternice, s rizikovým tehotenstvom alebo s históriou predčasných pôrodov, pri špinení alebo krvácaní. Cvičebné plány by mali vopred prekonzultovať s lekárom.

Vo všeobecnosti nie sú vhodné športy, pri ktorých hrozí pád a silné otrasy - napríklad jazda na koni, lyžovanie, hokej či gymnastika. Tehotné by sa mali vyhnúť aj kontaktným športom, kde hrozia zrážky s inými hráčmi (volejbal, kickbox, džudo, squash).

Tehotná žena je zraniteľnejšia aj preto, že počas gravidity sa v tele ženy uvoľňuje hormón, vďaka ktorému povolia šľachy a kĺby. Mala by sa vyhýbať prudkým pohybom, otáčaniu pásom v stoji.

Po 16 týždni je lepšie vyhnúť sa cvikom, pri ktorých treba dlhšie ležať na chrbte. Cvičenie v ľahu by malo byť v poriadku, ak netrvá dlhšie ako 5 až 10 minút. Žena môže mať pocit na odpadnutie, pretože dieťa svojou váhou môže pritlačiť na tepnu, ktorá odvádza krv späť do srdca.

Tehotným ženám sa neodporúča hĺbkové potápanie, keďže dieťa sa nedokáže brániť pred dekompresnou chorobou a plynovou embóliou, čiže vznikom bublín v krvnom riečisku.

Tehotné ženy by nemali cvičiť vo výške nad 2500 metrov nad morom bez toho, aby sa telo stihlo aklimatizovať. Inak matku aj plod ohrozuje výšková choroba.

Vhodné cvičenie v tehotenstve

Tehotenstvo nie je vhodným obdobím na chudnutie. Správne cvičenie počas tehotenstva však vytvorí lepší základ na zhadzovanie tehotenských kíl po pôrode.

Cvičenie by sa malo stať súčasťou dennej rutiny. Pomôže posilniť svalstvo, aby dokázalo niesť nabrané kilogramy, posilní kĺby, zlepší krvný obeh a zmierni bolesti chrbta.

Medzi najvhodnejšie cviky patrí napríklad, aerobik, tanec, gravid joga alebo špeciálne pilatesové cviky. Obzvlášť vhodné sú takzvané kegelove cviky, ktoré sa slúžia na posilňovanie panvového dna. Počas pôrodu sú totiž najviac zapojené práve pošvové a brušné svaly.

Cviky na posilnenie brucha v tehotenstve

Pevné brušné svalstvo pomáha tehotným ženám uvoľniť časť napätia, ktoré dolieha na chrbát a spôsobuje bolesti. Ako dieťa rastie, brušné svaly povoľujú a slabnú.

  • Pri najzákladnejšom cviku začnite v pozícii na štyroch. Kolená sú zarovno s bokmi, ruky s plecami, prsty rúk smerujú pred seba.
  • Za pomoci brušného svalstva je chrbát najprv v rovine, následne ho vytlačíme smerom nahor. Lakte by nemali byť zapreté. Chrbát by sa mal pri východzej pozícii vždy vrátiť do roviny, nemal by byť prehnutý. Cvik je dobré rytmicky zopakovať 10-krát.

Nie každé cviky z jogy alebo pilatesu sú vhodné aj pre tehotné ženy. Cviky môže odporučiť lekár alebo kvalifikovaný tréner. Najlepší a najbezpečnejší spôsob, ako posilniť nielen brušné svalstvo, je plávanie.

Cviky na panvové dno pre tehotné

Cvičenie panvového dna pomáha posilňovať svaly, ktoré v tehotenstve a pri pôrode čelia veľkej záťaži. Že sú svaly panvového dna slabé, možno zistiť ak pri kašľaní, kýchnutí alebo fyzickej námahe uniká moč. Stresová inkontinencia je častý problém, ktorý sa zvykne objavovať aj po pôrode.

Cviky panvového dna pomôžu nielen proti úniku moču. Trénované svaly môžu uľahčiť pôrod, ale tiež zvýšiť sexuálny pôžitok oboch partnerov.

Začiatočníčky by na začiatku cvičenia mali rozpoznať svaly, ktoré budú zapájať:

  • Zvieracie svaly stiahnite k sebe, akoby ste chceli zadržať moč,
  • pokiaľ ste stiahli správne svaly, ucítite pod panvou pohyb svalstva – akoby smerom hore,
  • žiadne iné svaly (sedacie, brušné, ani stehenné) nesmiete mať zatiahnuté.

Základné cvičenie panvového dna:

  • Zaťahujte svaly pomaly, ako najpevnejšie môžete, pritom nechajte voľné ostatné partie. Opakujte desaťkrát.
  • Vydržte so stiahnutím vždy 6-8 sekúnd.
  • Cviky opakujte trikrát denne v rozsahu päť až desať opakovaní.
  • Pri intenzívnom cvičení stiahnite svaly aspoň na osem sekúnd. Na konci cviku ešte raz opakovane, trikrát až štyrikrát svalstvo rýchlo stiahnite.

Beh, drepy a brušáky v tehotenstve

Ak žena pravidelne behávala už pred tehotenstvom, nemusí s behom úplne skoncovať. Beh však musí prebiehať v miernejšom tempe a na kratšiu vzdialenosť, nesmie byť vyčerpávajúci a povrch aj obuv by mali byť pre kĺby čo najšetrnejšie. Ak žena pred tehotenstvom nebehávala, nie je najvhodnejší čas začať.

Vo všeobecnosti, či už pri behu, alebo bicyklovaní, s blížiacim termínom pôrodu by mala klesať náročnosť a množstvo aktivity.

Medzi najzákladnejšie cviky patria „brušáky“ alebo skracovačky. Počas prvého trimestra sa ich zvyčajne nie je nutné vzdať, no neskôr už nie sú vhodné. S rastúcim bruškom sú nepraktické a ležanie na chrbte môže zbytočne vyvolať nevoľnosť a závrat.

Naopak drepy môžu v tehotenstve významne pomôcť. Drepovať možno v priebehu celého tehotenstva. Cviky otvárajú panvu a v závere môžu pomôcť dieťaťu zostúpiť smerom k pôrodným cestám. Ak žena robí drepy správne, napomáhajú dobrému držaniu tela, prinášajú úľavu krížom, spevňujú zadok a panvové dno.

Ak chcete urobiť správny drep, postavte sa s nohami na šírku ramien, klesajte pomaly a s rovným chrbtom. Päty by mali ostať na podlahe a kolená by nemali vyčnievať pred chodidlá. V drepe je dobré ostať 10 až 30 sekúnd, ruky môžu byť položené na kolenách.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 654
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 190
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 370
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 125
  5. Kam do tepla v januári? 1 799
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 530
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 402
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 323
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Téma: Šport


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.

Chýbajúci orgazmus. Prečo môže byť vyvrcholenie problém a čo robiť

Orgazmus nie je pravidlom. Ak chýba dlhodobo, môže ísť o klinický problém.

Za šírenie Čiernej smrti môže človek, hovorí provokatívna štúdia

Morová pandémia zabila v polovici 14. storočia viac než tretinu obyvateľov Európy.

Snažil sa zastaviť svoje kýchnutie, roztrhol si hrdlo

Vzácny prípad ukazuje, prečo by ste nemali zadržiavať kýchanie.

Pamäť je zrejme pozostatkom pradávnej infekcie

Spomienky môžu vznikať vďaka vírusu, ktorý sa správa ako HIV.